Bradley Wiggins: “Geraint Thomas wint dit jaar de Tour”

maandag 3 augustus 2020 om 16:23
Bradley Wiggins: “Geraint Thomas wint dit jaar de Tour”

Ploeggenoten Thomas en Wiggins na Parijs-Roubaix 2014 - foto: Cor Vos

Volgens Bradley Wiggins gaat Geraint Thomas dit jaar de Tour de France winnen. Dat voorspelt de Tourwinnaar van 2012 in zijn podcast The Bradley Wiggins Show. Wiggins is daarnaast van mening dat indien de beslissende ritten van de Tour vorig jaar niet ingekort waren,Thomas ook vorig jaar de Tour had gewonnen.

“Vorig jaar was Geraint Thomas de titelverdediger, maar kreeg Bernal de kans om te schitteren. Ik denk dat wanneer de etappe naar Tignes uitgereden was, Bernal uiteindelijk zou breken en Geraint die dag de Tour zou winnen. Je zou zeggen dat aangezien Bernal vorig jaar de kans kreeg om de Tour te winnen terwijl Thomas titelverdediger was, zou het dit jaar andersom moeten zijn en krijgt Bernal niet automatisch het voorrecht om zijn titel te verdedigen. Dus Geraint krijgt dit jaar de kans om te winnen. Ik denk ook dat hij dat gaat doen. Daar twijfel ik niet aan.”

Wiggins is daarnaast van mening dat de keuze van Chris Froome om te verkassen naar Israel Start-Up Nation goed voor hem kan uitpakken. “Ik denk dat wanneer hij Bernal en Thomas nog steeds kan overtreffen. Hij heeft het in zich om voor een vijfde keer de Tour te winnen en hij vroeg zich ongetwijfeld af of hij daar bij Ineos nog de kans voor zou krijgen. Door van ploeg te wisselen, heeft hij zijn kansen om voor een vijfde keer de Tour te winnen vergroot.”

Volgens Wiggins moet Ineos Froome sowieso meenemen naar de Tour. “Ik verwacht niet dat hij dit jaar zelf goed genoeg zal zijn om de Tour te winnen. Daar heeft hij waarschijnlijk meer tijd voor nodig. Al weet je het bij hem nooit. Maar hij past in de ploeg. Ik zou hem sowieso meenemen. Al was het maar omdat hij jaren het gezicht van de ploeg is geweest. Je kan het niet maken om hem niet mee te nemen. Chris is de eerste die een andere renner helpt. ”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Ajvenema 3 augustus 2020 om 16:26

Zou kunnen, maar ik zou geen geld inzetten op basis van deze redenering:)

Hollow Knight 3 augustus 2020 om 16:46

Ik vraag me af wat voor bezwarende informatie Froome heeft over Wiggins. Altijd mooie woorden voor hem, maar het zijn duidelijk geen vrienden. En Froome altijd bereidt om te helpen… ik herinner me toch iets anders in de Tour van 2012. Nog nooit een gele trui drager zo belachelijk gemaakt zien worden.

Maar goed, het blijven allemaal ezeltjes daar bij Sky / Ineos. Toch de Britse renners.

krypton 4 augustus 2020 om 11:07

Je hoeft geen vrienden te zijn om elkaar sportief te respecteren en waarderen…

de nieuweMerckx 3 augustus 2020 om 16:50

Wat een idioot. Was de rit niet stilgelegd, dan had Bernal gewonnen met minuten voorsprong.

Lalsacien 3 augustus 2020 om 17:01

Tuurlijk….

Panache 3 augustus 2020 om 18:47

Een idioot is iemand die met zekerheid uitspraken doet over iets dat niet gebeurd is.

john 3 augustus 2020 om 16:51

Aldus Sir Alcohol

VerstandOpNul 3 augustus 2020 om 16:58

Liefhebbers van wielerpoules hebben een nieuwe contra-indicator om te volgen..

Geurt Harm 3 augustus 2020 om 16:59

Je hebt niets aan ‘als’, maar ik denk dat hij een punt heeft dat Bernal het misschien niet had gered. Zijn overmacht in de beklimmingen was helemaal niet zo heel groot en te vroeg gaan had hem dus zeker kunnen opbreken. Daarbij gingen de renners erachter helemaal niet tot het gaatje tot op de top van de klim. Het was in die zin dus ook een idiote beslissing van de ASO de tijden op de top te meten. Schrappen van de uitslag was eerlijker geweest.

Natte spons 3 augustus 2020 om 17:01

Helemaal mee eens!

Lalsacien 3 augustus 2020 om 17:02

Tja, dan was het weer in de kaart spelen van Alaphilippe. En ze trekken geen Fransen voor dus dat was nooit gebeurd.

$kedel 3 augustus 2020 om 17:32

Ik was blij dat Bernal al zo vroeg in de aanval ging en daarmee een groot risico nam waar ik hem helemaal niet veel kans gaf, maar destijds was iedereen lyrisch over Bernal en was het zogenaamd een eerlijke beslissing.

Wheely 3 augustus 2020 om 18:10

Dat is juist het tactisch slimme, als Bernal niet had gewonnen dan was het waarschijnlijk Thomas geweest. Dat wordt hopelijk het spelletje wat Ineos en TJV gaan spelen komende Tour.

Krul 3 augustus 2020 om 18:20

De tijden hadden niet moeten tellen in die rit. Uiteindelijk had Bernal teveel voordeel en Flipje teveel nadeel van deze actie. Maar ik ben bang dat de organisatie geen zin had in het verwijt dat ze Fransen voortrokken.

Merlinappa 3 augustus 2020 om 18:28

Sterker nog: officieel hadden die tijden geeneens mogen tellen. Maargoed, noodweer etc.

Wheely 3 augustus 2020 om 18:35

Ja dat was een domme overhaaste beslissing waar ze uiteraard niet meer op terug konden komen.

Romāns Vainšteins 3 augustus 2020 om 18:55

Idiote beslissing idd. Rit had in zijn geheel geschrapt moeten worden.

Denk overigens wel dat Bernal die rit had gepakt en dat hij de beste was.

KnightBiker 3 augustus 2020 om 18:57

Tja maar nee… Ik heb geen hoge pet op van Thomas. De Tour die hij won had hij voordeel doordat Froome en Dumoulin al vermoeid waren, vorig jaar ook nooit zelf op avontuur geweest. Je moet toch ook een keer aanvallen en dat geld des te meer deze Tour.

Fred Postma 3 augustus 2020 om 19:50

Er zijn meer bergen dan ooit in deze tour. Bernal is weer een jaar gegroeid.
Dus dan is in principe Bernal de grote favoriet.
1 Bernal
2 Quintana
3 Dumoulin

Maar er kan natuurlijk van alles gebeuren, valpartijen etc.

floris_harr 3 augustus 2020 om 19:55

de tour word al jaren gecreeert om een Fransman te laten winnen, dat word niet ontkent en dus was de keuze om alaphillippe in het geel te houden terwijl die zoek werd gereden door Bernal destijds een zelfmoord optie, had voor ongekend veel haat gezorgd. Die Wiggens nooit gemogen en met zulke uitspraken maakt die zichzelf alleen maar belachelijk.

Romāns Vainšteins 3 augustus 2020 om 21:12

Wat een hoop gekronkelde onzin joh.

Het was gewoon een domme beslissing na een bizarre omstandigheid, precies zoals bij Froome die ging bergwandelen, maak er niet meer van.

Lalsacien 3 augustus 2020 om 22:51

Haha! Je hebt het er maar moeilijk mee!

Marco Willems 4 augustus 2020 om 14:25

Ik denk eerlijk gezegd dat het tussen Bernal en Roglic zal gaan dit jaar en dat Thomas, Kruijswijk en Dumoulin op aardig wat minuten daarvandaan sullen eindigen. Ik kan me ook niet voorstellen dat Froome de eerste week nog op gepaste afstand zal staan. Dit wordt een tweestrijd waar de klimmende aanvallers van zullen profiteren.

Headlines

Materiaalzone

Populair