Bouhanni haalt uit naar Vasseur: “Twee jaar lang in een nachtmerrie geleefd”

donderdag 4 juli 2019 om 12:05
Bouhanni haalt uit naar Vasseur: “Twee jaar lang in een nachtmerrie geleefd”

Bouhanni na zijn tweede plek in de GP Kint - foto: Cor Vos

Nacer Bouhanni gaat na dit seizoen van Cofidis naar Arkéa-Samsic, maar de Franse sprinter haalt zo vlak voor de Tour de France uit naar ploegmanager Cédric Vasseur. De teambaas praat in de media veel over Bouhanni, tot ongenoegen van de renner. “Ik vraag nu Cédric dat hij stopt met praten in de pers, dat hij stopt met mij openlijk te vernederen”, aldus Bouhanni tegen Cyclism’Actu.

Sinds de komst van Vasseur in de gelederen van Cofidis botert het niet tussen de manager en Bouhanni. “Als het aan mij ligt worden negatieve zaken intern geregeld en niet via de media”, begint Bouhanni, die baalt als zijn naam weer genoemd wordt door zijn manager. “Het is al moeilijk genoeg om niet aan de start van de Tour te staan. Toen hij bij de ploeg kwam, nam hij niet de tijd om mij te leren kennen. Ik kan niet meer tegen de vernedering die ik sinds zijn komst heb moeten doorstaan.”

“Ik heb geprobeerd met hem te praten, maar er is geen manier. In koers lacht hij als hij bij mij is, dan is hij aardig. Maar als ik zie wat hij in de media over mij zegt… Dat begrijp ik niet”, vertelt Bouhanni, die in 2015 debuteerde voor Cofidis.

Volgens Bouhanni zijn veel uitspraken van Vasseur onjuist. “Ik heb twee jaar lang in een nachtmerrie geleefd, een hel. Ik wens niemand het leven dat ik heb geleegd, zelfs mijn grootste vijand niet. Ik ben blij als ik thuis fiets, daar geniet ik van. Maar als ik een koers ga rijden, dan krijg ik al buikpijn, stress en voel ik mij niet lekker”, beschrijft de 28-jarige coureur.

Geen lafaard
“Ik ben altijd professioneel geweest. Ik heb altijd mijn best gedaan. Ik leef voor de sport, zelfs als ik nu een hele maand thuis ben. Het is spijtig dat we nu in deze situatie zitten. Veel mensen wijzen mij op wat geschreven en gezegd is. Daar denk ik aan als ik aan het trainen ben. Ik zie het als een publieke vernedering en het is moeilijk om zo mijn geld te verdienen”, aldus Bouhanni. “Maar het leven gaat door, ik ben geen lafaard. Ik zie dit als een test in mijn leven die ik moet overwinnen.”

Bouhanni ontkent dat hij met zijn hoofd al bij 2020 zit: “Ik heb nog een contract tot het einde van dit seizoen. Alles waar ik om vraag is een goed einde van dit seizoen, waarin ik zal proberen wedstrijden voor Cofidis te winnen. De sponsor vertrouwt mij, het probleem komt niet van hun kant.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

Jean Dumas 4 juli 2019 om 12:15

Fransen, altijd moeite met autoriteit.

kielabokki 4 juli 2019 om 12:46

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Emergo 4 juli 2019 om 12:56

@Kielabokki Zo, daar kun je weer een paar dagen mee vooruit.

HennieK 4 juli 2019 om 12:58

@Kielabokki? Ik hoor zelden dat dit komt door de afkomst van wielrenners? En hoeveel Noord-Afrikanen rijden er eigenlijk?

Mezelf 4 juli 2019 om 13:14

Beetje discriminerend om Bouhanni te vergelijken met de gemiddelde NoordAfrikaan. Dat hebben die Noordafrikanen toch niet verdiend vind ik. :p

kielabokki 5 juli 2019 om 13:08

Bespottelijke edit wederom. Lachwekkend.

kaas 4 juli 2019 om 12:46

“Ik heb twee jaar lang in een nachtmerrie geleefd, een hel. Ik wens niemand het leven dat ik heb geleefd, zelfs mijn grootste vijand niet. ”

Nounou, ik snap dat t niet allemaal meezit, maar is dit niet een tikkie overdreven?

Mezelf 4 juli 2019 om 13:15

Overdrijven is ook een vak.

CyclesGoff 4 juli 2019 om 14:18

Inmiddels heeft ook Yvon Jaspers erkend dat dat het leed van Nacer, groter is dan het leed waarover zij zelf zo openhartig vertelde in die beroemde uitzending van Pauw.

Man met de hamer 4 juli 2019 om 15:13

Lol @CyclesGoff.

Bazzz 4 juli 2019 om 12:51

Hij verliest bij mij alle credits, wat een zemelaar. Hij zou eens moeten weten hoeveel mensen het veel slechter hebben gehad afgelopen jaar.

Daarnaast is de kritiek helemaal terecht! Hij verdient bakken met geld en presteert 0,0 en hij kijkt totaal nuet naar zichzelf. Alle respect voor wielrenners, maar velen hebben echt geen zelfkritiek.

tvm 4 juli 2019 om 12:52

Ik vermoed dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Mocht ik om een sprinter verlegen zitten zou ik toch deze jongen pakken en hem vertrouwen geven. Welke ploegen zoeken nog een spinter? Katusha?

Ik gun het die jongen wel, in hoogtijdagen zit hij dicht tegen de wereldtop of er zelfs tussen. Deze dagen zijn er echter te weinig om zijn riante salaris te kunnen rechtvaardigen. Toch vind ik hem intrinsiek sneller dan ploeggenoot Laporte.

Daarom denk ik dat hij, vanuit een underdogpositie, heel goed zijn gelijk kan gaan halen bij een nieuwe werkgever.

Mezelf 4 juli 2019 om 13:17

Nacer Bouhanni gaat na dit seizoen van Cofidis naar Arkéa-Samsic, en dat is zelfs de eerste regel van dit nieuwsbericht meneer de koppensneller/reactielezer.

Chris Van Uden 4 juli 2019 om 12:54

Sorry, maar ik word ff niet goed van deze pathos…

Mezelf 4 juli 2019 om 13:11

Via de pers aan iemand vragen of hij stopt met dingen over je te zeggen in de pers.

Er is iets grondig mis met de interne communicatie in die ploeg, als die er uberhaupt al is.

Polleke 4 juli 2019 om 13:34

Als Vasseur niet door 1 deur kan met zijn (op papier en naar saldo) kopman dan zegt dat ook wat over zijn managment-kwaliteiten….

Voorgeborchte 4 juli 2019 om 13:35

Als teamcommunicatie niet via de pers mag is er bij Quickstep ook wel iets mis, maar daar winnen ze toch nog genoeg ;-)

Barry Batsbak 4 juli 2019 om 13:58

Met afstand de meest schofterige sprinter van het peloton. Die gozer heeft een paar jaar geleden ronduit schandalige gedragingen laten zien in de koers, slechts bij de gratie dat hij er al een poosje niet aan te pas komt valt het de laatste tijd niet zo op. Dus vergeef me dat ik even niet in janken uitbarst bij het lezen van dit tranentrekkende relaas. Zo’n sympathieke knul is het nou ook weer niet…

hjjanssen1973 4 juli 2019 om 14:03

Senna en Verstappen is ook roekeloos rijgedrag verweten. Om de een of andere reden geloof ik hem. Brengt toch altijd wel smaak naar de koers. Hopelijk komt hij weer tot bloei.

lt86 4 juli 2019 om 14:32

@hijanssen1973 Je gaat nu toch niet Senna en Verstappen in dezelfde categorie opnemen?

LucasR 4 juli 2019 om 14:28

Fan van deze man. Hopelijk haalt hij volgend jaar bij Arkea weer zijn oude niveau als – misschien wel – Frankrijks beste sprinter. Ik denk dat hij intrinsiek sneller is dan Démare en, mits goed omringd, nog altijd in staat is om mooie resultaten neer te zetten!

Olly 4 juli 2019 om 14:36

Intrensiek is hij zelfs sneller dan Lewis Hamilton. Ik heb groot respect voor de gevoelsmens Nacer Bouhanni. Het onrecht dat hem, onverdiend, is aangedaan had nooit mogen gebeuren. De laatste twee jaar van zijn leven waren kwalitatief nog slechter dan die van vluchtelingen voor IS in het middenoosten. Hij gaat samen met Warren een geweldige toekomst tegemoet bij Arkea en ik hoop dat hij nog veel andere topsprinters een neus zet :-)

Not.

Barry Batsbak 4 juli 2019 om 14:40

+1

Alto de angliru 4 juli 2019 om 16:03

Aan een heleboel reacties hier te lezen dat men hem persoonlijk kent en het hele verhaal kennen.

Not!

Olly 4 juli 2019 om 16:27

Jij wel dan? Spelling en zinsopbouw in het Nederlands was je sterkste vak?
Not. ;-)

Jacco van Stierop 4 juli 2019 om 16:05

Veel reacties vanuit de onderbuik hier. Als je het hele interview leest (en het is Cyclism’Actu die hem opzocht om zijn kant van het verhaal te horen, niet andersom) dan krijg je wel wat begrip voor zijn situatie. Bouhanni is een sprinter, en als een sprinter al bijna 2 jaar droog staat is het niet onlogisch dat je nogal in de put zit. De droogte ving aan bij het aantreden van Vasseur, die volgens Bouhanni nauwelijks direct met hem communiceert. Indien waar lijkt dat mij ook niet gek dat hij daarover zijn beklag doet. Verder respecteert Bouhanni, hoe moeilijk ook te verwerken, de keuze van de ploeg om hem niet te selecteren voor de Tour. Hij heeft zelfs zeer lovende woorden voor Cofidis als ploeg.
Misschien niet onbelangrijk gezien bovenstaande reacties: “… ondanks alles weet ik te relativeren. Er zijn ergere dingen in het leven.”
Ik ben geen speciaal fan van de man, vind hem een aardige sprinter maar meer ook niet. Vind zijn gedrag buiten de koers vaak niet al te fris, maar je dient dat wel los te koppelen van de situatie waarin hij zich momenteel bevindt. Dat het niet botert tussen Bouhanni en Vasseur is duidelijk, maar misschien kan de schuldvraag gewoonweg niet gesteld worden.

Polleke 4 juli 2019 om 20:32

Mee eens… misschien een moeilijk karakter maar wel ooit een winnaar, in een andere omgeving kan hij weer opleven….

Alto de angliru 4 juli 2019 om 16:05

En hou op over acties die in het verleden zijn gebeurd want ik ken bijna geen 1 sprinter die niet eens een gevaarlijke manoeuvre in de sprint heeft gemaakt.

En gelukkig zijn er ook mensen die niet op afkomst letten.

Renz verwer 26 juli 2019 om 08:52

Toch wel een apart verhaal gister gehoord bij het commentaar op ned 1. 14.43 u. Door stef clement. Bouhanni zou eisen dat er bij de cofidis-ploeg geen varkensvlees gegeten wordt en dat er geen vrouwelijke werknemers zijn. Clement noemde het woord ‘ islam’ niet, maar bekend is dat B. islamiet is. Hij was verder ook vrij PC… maar op twitter begon Clement in zijn schulp te kruipen: ‘ ja ik heb het gehoord”.

Weet iemand wat er van waar is? Het zou erg veel dingen verklaren….
Ja, ik heb de vraag ook al bij Vasseur neergelegd. MAar het kan zijn dat hij met meel in de mond praat.

Headlines

Materiaalzone

Populair