Bouhanni en voormalige ploeg eisen miljoenen van organisatie Ronde van Turkije
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 30 april 2024 om 15:13

Bouhanni en voormalige ploeg eisen miljoenen van organisatie Ronde van Turkije

Nacer Bouhanni stapt samen met zijn voormalige werkgever Arkéa-B&B Hotels naar de rechter, zo meldt sportkrant L’Équipe. De Franse sprinter eist een schadevergoeding van miljoenen euro’s van de organisatie van de Ronde van Turkije. Bouhanni liep twee jaar geleden bij een val in de Turkse wielerronde zwaar letsel op.

In 2022 ging het helemaal mis voor Nacer Bouhanni in de Ronde van Turkije. De Fransman was in deze ronde betrokken bij een zware valpartij, onbedoeld veroorzaakt door een fysiek gehandicapte voorbijganger. Bouhanni keerde na een lange en moeizame revalidatie nog wel terug in het peloton, maar slaagde er niet meer in om terug te keren op topniveau en besloot eind 2023 dan ook te stoppen als wielrenner.

Bouhanni ondervindt, goed twee jaar na deze traumatische gebeurtenis, nog altijd de naweeën van de val. “Ik ga nog altijd elke week naar de fysiotherapeut en moet een nieuwe MRI-scan ondergaan, omdat mijn nek nog altijd niet volledig is hersteld. Ik ben dan ook een juridische strijd begonnen tegen de organisatoren van de Ronde van Turkije. Ik moest door dit incident mijn carrière beëindigen op slechts 33-jarige leeftijd. Ik had nog minstens drie jaar kunnen koersen.”

Bouhanni en zijn voormalige ploeg Arkéa-B&B Hotels hebben nu besloten om naar de rechter te stappen. Volgens de twee partijen is organisator Turkiye Bisiklet Federasyonu verantwoordelijk voor de zware val en de gevolgen. Bouhanni eist een schadevergoeding van liefst 2,7 miljoen euro vanwege ‘de fysieke gevolgen’ (50.000 euro) en ‘de sportieve impact’ (2.454.000 euro). Arkéa-B&B Hotels eist vanwege inkomensverlies op zijn beurt dan weer 4,2 miljoen euro.

“Dit ongeval zou nooit zijn gebeurd als de organisator de door de UCI opgelegde veiligheidsnormen had gerespecteerd”, is Jérémie Assous, de advocaat van Bouhanni, van mening. “Op beelden is te zien dat de man in kwestie daar al tien meter liep, voordat de renners passeerden. De man werd niet aangesproken door agenten en verkenningsvoertuigen om terug op de stoep te stappen.”

“Bovendien was het parcours niet afgebakend met een lint, wat in strijd is met de reglementen. Het gezond verstand vereist dat iedereen die een ramp veroorzaakt, dit probeert te herstellen. Zo gaat het in de praktijk, ook in die van de wielersport. Daar moeten instanties ook aan voldoen.”

Emmanuel Hubert, de teambaas van Arkéa-B&B Hotels, steunt zijn voormalige poulain. “Nacer raakte in de Ronde van Turkije bijna verlamd. Hij heeft er alles aan gedaan om weer terug te komen, maar het bleef rondspoken in zijn hoofd. Nacer is een aardige jongen. Ik had graag gezien dat hij afscheid had kunnen nemen met een overwinning.”

De organisatie van de Ronde van Turkije wilde niet uitgebreid reageren, maar kwam wel met een korte reactie. Zij vinden de eis ‘onevenredig.’

RIDE Magazine
10 Reacties
30-04-2024 15:28
Lijkt me kansloos. Ergens snap ik de gedachte van de schadevergoeding wel, maar zo'n organisatie heeft al geen cent te makken en een verzekeraar keert alleen uit bij 100% aansprakelijkheid lijkt me. Toon dat maar aan bij een openbaar event. Het in gebreke zijn van 100% risico-afdekking dat er niks gebeurt, dat bestaat toch ook niet in de 'open lucht': van onvoorziene weersomstandigheden tot onvoorzien gedrag van deelnemers, toeschouwers of andere levende wezens.

Om die reden zullen ze wel hoog inzetten, in de hoop/verwachting dat ze ergens een gaatje vinden tot een nader te bepalen percentage en zodoende toch nog wat centen krijgen.

Een rechter zal toch doorgaans ook vinden dat er een bepaalde mate van vrijwillige risico-acceptatie zit bij het feit dat je profwielrenner wordt, waarbij een wedstrijdorganisatie te allen tijde maximale inzet moet doen voor veilige omstandigheden tijdens een wedstrijd moet zorgdragen. Maar ja, wat is 'maximale inzet', je ziet continu wedstrijden waar een verkeersdrempel of straatmeubilair niet weggenomen is, of extremer gesteld: dat er een bocht in de finale zit bij een vlakke etappe. In hoeverre ben je dan aansprakelijk en heb je geen maximale inzet getoond - en dus ben je in gebreke gebleven.

En in het geval van Bouhanni, betreft het een toeschouwer die de weg oversteekt - dat is niet 100% uit te sluiten toch?
30-04-2024 17:05
Ik wil wel zien of dit zo kansloos is, nalatigheid obv veiligheidsrichtlijnen lijkt me relatief makkelijk te onderbouwen en zou prima stand kunnen houden voor een rechter. Bouhanni verdiende bij Cofidis 1,3m en ondanks dat zijn contract bij Arkea afliep heeft hij vroegtijdig zijn carrière moeten beëindigen door deze crash en dus is er inkomstenderving.

De bedragen die er staan zullen ze nooit krijgen natuurlijk maar iedereen heeft het steeds over verantwoordelijk houden van de organisatoren, de UCI doet het niet dus laat een rechter het maar eens doen met alle consequenties voor de organisatie, wie weet verandert er dan veiligheidstechnisch eens iets
    30-04-2024 17:23
    Je kunt geen inkomstenderving hebben over een contract wat niet bestaat. Volgens mij heeft Bouhanni gewoon betaald gekregen voor de periode van zijn contract toch? In dat geval is hij helemaal niets mis gelopen. Of hij eventueel ergens een nieuw contract had gekregen en voor hoeveel is niets meer dan wat speculeren.
    30-04-2024 18:16
    Hij is door dit ongeval soort van arbeidsongeschikt geraakt dus of hij helemaal kansloos is weet ik niet.
    01-05-2024 07:06
    Wat er zeker zal veranderen is dat er veel wedstrijden zullen verdwijn . Veel organisaties zullen er mee stoppen dan
30-04-2024 15:36
Waarom krijg ik bij dit bericht het idee dat het Nacer Bouhanni & Arkéa puur om de poen te doen is?
Waarschijnlijk omdat de gehele waarheid is!

Als renner was Bouhanni bepaald niet van onbesproken gedrag.
Daarvoor is hij ook enkele malen (terecht) bestraft.
En wil deze gebuisde coureur een schadevergoeding van enkele miljoenen.....

Kansloze missie!
    30-04-2024 16:30
    Zijn reputatie heeft hier niks mee te maken, hij (zij) hebben schade opgelopen en proberen dat te recupereren, dat is hun recht. Wat de rechtspraak er mee doet is een ander verhaal.
30-04-2024 15:39
Is een organisator verplicht om de gehele route met lint af te zetten? Dan is er geen enkele koers die aan de regels voldoet. En heeft de UCI het parcours niet goedgekeurd?
30-04-2024 16:29
Los van de kansloosheid, als uitslagenfan wel benieuwd naar de onderbouwing van die 2,5 miljoen als sportieve impact irt z’n daadwerkelijke presteren de laatste paar jaar … verder mag Arkea voorlopig achteraan in de rij staan als het gaat om discussies over levensvatbaarheid van deze sport, dit soort zinloze claims zijn enkel business voor juristen en verzekeraars, alle anderen zijn verliezers.
30-04-2024 19:01
Onevenredig is nog een understatement voor deze absurde claim! Want laten we eerlijk zijn: de carriere van Bouhanni zat al behoorlijk in een neerwaardse spiraal op het moment van de val. De absurde bedragen die hij bij Cofidis opstreekt zal hij nergens meer gekregen hebben, ook ben ik wel benieuwd hoe Arkea denkt de schade van de ploeg te kunnen onderbouwen.

Het lijkt mij een kansloze claim, dat hoop ik trouwens ook want stel dat de organisatie toch verliest? Dan is het einde Ronde van Turkije maar nog veel erger: dat opent de deur naar claims tegen iedere organisatie. Als dat een paar keer voorkomt bedenken mensen zich wel 10x voordat ze een koers gaan organiseren en is het wielrennen ten dode opgeschreven!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine