Bouhanni: “Door Ballerini raak ik de hekken, anders had ik gewonnen”

zondag 14 februari 2021 om 19:28
Bouhanni: “Door Ballerini raak ik de hekken, anders had ik gewonnen”

foto: Cor Vos

Nacer Bouhanni is niet te spreken over de actie van Davide Ballerini in de slotrit van de Tour de La Provence. De Franse sprinter van Arkéa-Samsic dook in een smal gaatje langs de hekken, waarna Ballerini wat opschoof. “Mijn arm en voorwiel raakten zelfs de hekken, anders had ik deze laatste etappe gewonnen”, denkt Bouhanni.

Waar twee honden vechten om een been, loopt de derde ermee heen. Die derde was Phil Bauhaus, die buiten al het gedrang nog langs Ballerini en Bouhanni wist te sprinten. Dat zag ook Thomas Boudat, een van de helpers van Bouhanni. “Helaas raakte hij in de laatste meters vol de hekken, dat is jammer”, aldus Boudat.

Ploegleider Sébastien Hinault van Arkéa-Samsic zegt dat hij achteraf nog de beelden bekeken heeft. “Ik respecteer de beslissing van de officials om Ballerini niet te straffen, maar ik ben ervan overtuigd dat hij een fout maakt. Hij begon zijn sprint twee meter van de hekken en aan het einde kan Nacer zijn stuur niet tussen hem en de hekken zetten.”

“Als Ballerini teruggezet was in de uitslag, zou Nacer als tweede zijn geëindigd. Maar zonder deze fout doet hij gewoon mee voor de overwinning. Het is daarom dat de teleurstelling overheerst op dit moment. Zijn elleboog en zijn wiel raken de hekken, maar als sprinter is hij niet bang”, geeft Hinault aan.

Bekijk hieronder de beelden van de finale in de Tour de La Provence.

Ballerini ging na afloop niet in op zijn manoeuvre in de sprint. “Het was niet makkelijk om me goed te positioneren in de finale, maar de ploeg deed geweldig werk. Ik werd geweldig gepositioneerd door Julian Alaphilippe en Zdenek Stybar, maar ik miste een beetje kracht in mijn benen met nog tien meter te gaan. Dat heeft het verschil gemaakt”, aldus Ballerini op de ploegsite van Deceuninck-Quick-Step.


Dit artikel delen:

100 Reacties

Polleke 14 februari 2021 om 19:50

Dit is het equivalent van ‘een beetje doping toelaten’… gemiste kans van de jury om hun nieuwe veiligheidsbeleid kracht bij te zetten…

Merlinappa 14 februari 2021 om 20:32

+1, helemaal mee eens

Posterix 14 februari 2021 om 22:05

Mooi gezegd, eerst dacht ik… oh daar is boehoehanni weer… maar een paar keer beelden terugkijken en jou reactie hebben mijn mening doen veranderen. Een beetje fout is nog steeds niet goed

Joachim 14 februari 2021 om 19:51

Volgens mij wijken de hekken meer van hun lijn af dan Ballerini.

girardengo 14 februari 2021 om 19:53

Zo te zien blijft het sprinten een issue.

Jan Blokland 14 februari 2021 om 19:58

Het is op het randje. Hij wijkt enigszins uit, maar wie doet dat niet in een sprint. Volgens mij gebeurd dat met iedere sprint. Alleen valt het nooit op bij de plaatsen 4, 5, 6, etc…
daar wordt minder overgesproken. Alleen als het om de overwinning gaat krijg je uitspaken zoals Bouhanni nu doet. Maar als hij was gevallen was het zeker te weten DQ geweest. Er wordt veel met twee maten gemeten door de jury. Als bijvoorbeeld Jakobsen niet was gevallen in Polen had het ook veel minder erg geweest voor de jury.

Groetjesaandevoetjes 14 februari 2021 om 22:34

dus net over het randje ipv op het randje?

Baukema Tomoulin 14 februari 2021 om 19:58

Haha, je ziet Ballerini kijken, schuiven, kijken, schuiven… waar heb ik dat toch eerder gezien. Ook het verschil vandaag in consequenties tussen wel remmen als sprinter in gevaar vs het niet remmen wat we in Polen hebben gezien.

Michelangelo 14 februari 2021 om 20:04

Als je de as van de weg volgt, dan zie je wel degelijk dat Ballerini de deur dicht doet.

Overigens: ook de hekken bij de finish zelf lijken weer naar binnen te staan. Maar dat was nadat Bouhanni al klem was gezet.

Gemiste kans van de jury.

ivo001 14 februari 2021 om 20:11

Ballerini lijkt redelij recht te sprinten eigenlijk. De hekken lopen opeens naar binnen.

David Janssens 14 februari 2021 om 20:17

Ballerini wijkt licht, maar wel duidelijk van zijn lijn af. Een DQ is dus met het oog op veiligheid meer dan terecht, daar zou zijn zo op veiligheid sturende team manager het toch mee eens moeten zijn? Of nee wacht: hier is een van zijn renners de schuldige i.p.v. het slachtoffer! Dan geldt deze stelling niet….

Gemiste kans weer voor de jury. En voor de renners: als je wil dat de dader DQ achter zijn naam krijgt moet je helaas vallen….

Overigens betwijfel ik zeer of Bouhanni zonder deze actie wel had gewonnen!

Marik 14 februari 2021 om 20:29

Ik snap Bouhanni heel goed. Hij wordt in het nauw gedreven en dat lijkt mij in de nieuwe situatie gewoon een DSQ voor Ballerini.

Panache 14 februari 2021 om 20:31

Je kunt de paden op het zebrapad tellen, die hebben immers een zelfde afstand tot elkaar. Het gaat van 5, naar 3 naar uiteindelijk 1.

erikvoncken 15 februari 2021 om 16:01

Als je goed kijkt zie je dat de dranghekken iets naar binnen komen. Ballerini wijkt maar minimaal van zijn lijn, maar de hekken komen naar binnen. Daardoor raakt Bouhanni ingesloten. Dan krijg je natuurlijk de discussie of je parallel aan de hekken moet sprinten of de lijnen van de weg moet volgen. Al met al beoordeel ik Ballerini’s handelen hier niet als onsportief.

Gidon 14 februari 2021 om 20:43

Weinig aan de hand. Bouhanni wil in een gaatje duiken dat er niet is. Cowboygedrag moet er uit maar niet beginnen overdrijven. Correcte beslissing van de jury.

David Janssens 14 februari 2021 om 21:01

Ballerini begon midden op de weg met sprinten, dan kun je toch moeilijk spreken van een gaatje dat er niet is…..

Gidon 14 februari 2021 om 21:27

En toch spurt hij vrij rechtdoor. Baan zelf, en zeker de dranghekken nemen een knik naar het einde toe. Heb de indruk dat de meeste mensen, zoals jij in een eerdere opmerking, vooral foeteren omdat het om een Deceuninck gaat. Als dit niet meer kan in een spurt, moeten organisatoren misschien maken dat wedstrijden niet meer op een spurt eindigen. Iets waar ik trouwens niet voor pleit.

Groetjesaandevoetjes 14 februari 2021 om 22:36

Als je dat geen gaatje vindt dan zou niemand Ballerini meer mogen inhalen aangezien er geen gaatje was. Onzin dus.

David Janssens 14 februari 2021 om 22:38

De weg loopt niet helemaal recht, maar toch is de lijn van Ballerini ook niet recht. Het zal een combinatie van beide zijn. En ja: het feit dat het een renner van de grijze bleiter betreft speelt bij veel mensen, ook bij mij, mee in de opmerkingen. Andersom had WF weer een artikel aan zijn woede uitbarsting gewijd.

Gidon 14 februari 2021 om 23:41

En dat zou nu net niet mogen. Ook ik ben niet altijd de grootste fan van Patje zijn tweets, maar kan dit wel loskoppelen van de prestaties die hij jaar in jaar uit met zijn team haalt. Ik snap ook niet dat je als koersliefhebbers antisupporter bent t.o.v. bepaalde ploegen of coureurs, behalve van bedriegers. Dit is geen voetbal.

Staf V 14 februari 2021 om 20:44

Wat een farse, een DQS renner mag dat, je ziet hem tss zijn benen kijken en schuiven, weer kijken en schuiven tot Bouhanni remt, moest eens een andere renner bij een DQS er doen, je zou de grijze janker nogal horen bleiten.
Als ze het veiliger willen maken moeten ze zulke ‘dwalingen’ streng straffen, dit doet hij bewust, met het doel de andere renner af te houden, en zeg niet dat het erbij hoort, of is het alleen fout als er gevallen wordt?

kleomantre 14 februari 2021 om 20:57

Mocht er echt sprake zijn van klasse justitie waarbij DQS in deze gevallen meestal gevrijwaard blijft van diskwalificatie of straffen, kun je dat als peloton ook prima oplossen. Paar teams lenen elk 1 mannetje uit om het DQS-blok te omringen en houden als een blok heel lichtjes in zodat ze al te ver gepositioneerd zitten bij aanvang van de laatste km.

VerstandOpNul 14 februari 2021 om 20:57

Is dit niet ietwat cru?
Ik ben zelf ook geen fan van sprints, maar ik wens niemand een valpartij toe..

VerstandOpNul 14 februari 2021 om 21:00

Zo vanuit de lucht zie ik hem niet heel erg van zijn lijn afwijken en zeker niet een zwiep naar links maken..
Wellicht een twijfelgeval.. Misschien was het idee van Theo Bos met banen zo gek nog niet..

Groetjesaandevoetjes 14 februari 2021 om 22:37

Zelf ben ik niet van mening dat het een twijfelgeval was, maar stel dat de jury dat wel vond. Dan was dit toch een super goede case om aan te tonen dat ze veiligheid nu wel serieus nemen? Pech voor Ballerini om daarvoor gebruikt te worden (net als dat Groenewegen de pech heeft dat hij gebruikt is door de UCI om een statement te maken)

Titaantje 14 februari 2021 om 21:22

Als Bouhanni dit had gedaan, was het wel een DSQ geweest. Helaas telt je reputatie ook mee, en dat zou niet zo moeten zijn.

Beer 14 februari 2021 om 21:27

Hij wijkt minder van zijn lijn af dan Groenewegen in Polen.

jonglins 14 februari 2021 om 21:27

Is de regel ‘niet van je lijn afwijken’ of ‘rechtuit sprinten’. Van zijn eigen lijn wijkt Ballerini nl. niet echt af, alleen loopt die lijn niet parallel aan het parcours.

Merlinappa 15 februari 2021 om 08:59

De regel is rechtdoor sprinten. Anders begint elke sprinter links en eindigt rechts om iedereen in te sluiten.

roeleur 14 februari 2021 om 21:29

Er was niets aan te merken op Ballerini’s soklengte en zitpositie. Ook de handjes netjes aan het stuur dus: Go!!!

Marik 14 februari 2021 om 21:51

Het leven kent meer kleuren dan alleen zwart en wit beer.

Thijs E 14 februari 2021 om 21:57

Dranghekken met pootjes die uitsteken op het parkoers, niet strak in een lijn staan, een sprinter die van linksmidden afwijkt naar links en een sprintaantrekker die zich ongeveer door het midden laat terugzakken. Gaat keigoed hier!

En Bouhanni moet ook na de finish zijn handen aan het stuur houden, of tenminste geen tikjes of tikken meer uitdelen aan andere renners.

Jan 14 februari 2021 om 22:03

Beter redactie
Wat een onzin opmerking

Beer 14 februari 2021 om 22:04

Klopt Marik.

Michelangelo 14 februari 2021 om 22:07

Dus zelfs beer geeft toe dat ballerini van zijn lijn afwijkt…

Beer 14 februari 2021 om 22:12

Maar niet meer dan jouw Dylan. Veel minder eigenlijk.

Roel van Eekelen 14 februari 2021 om 22:23

Bauhaus had sowieso veel meer snelheid, dus je bent simpelweg niet rap genoeg bij Nacer inzien!

Headlines

Materiaalzone

Populair