Matthews wint etappe Parijs-Nice na declassering Bouhanni
Michael Matthews heeft de tweede in Parijs-Nice gewonnen. De Australiër van Orica-GreenEDGE finishte in de straten van Commentry weliswaar als tweede, maar Nacer Bouhanni werd vanwege onreglementair sprinten teruggezet van de eerste naar de derde plaats. Matthews blijft door zijn ritzege uiteraard leider in het klassement.
Door het declasseren van Bouhanni werd de Italiaan Niccolo Bonifazio van Trek-Segafredo tweede. Wouter Wippert finishte als achtste, vlak achter André Greipel. Marcel Kittel kwam er helemaal niet aan te pas.
Vier koplopers in langste etappe
De aanloop naar de massasprint in de langste etappe van Parijs-Nice verliep via een voorspelbaar scenario. Vier vluchters kregen de vrijheid van het peloton en mochten wat publiciteit rapen. Zij luisterden naar de namen Tsgabu Grmay (Lampre-Merida), Anthony Delaplace (Fortuneo-Vital Concept), Edvaldas Siskevicius (Delko Marseille Provence KTM) en Matthias Brändle (IAM Cycling). De maximale voorsprong bedroeg ruim tien minuten, maar begon daarna snel terug te lopen.
Veel obstakels lagen er onderweg niet op de weg. De vier koplopers bereikten de enige gecategoriseerde klim van de dag, de Côte d’Estivareilles van derde categorie, met een voorsprong van 2,5 minuut, waarna het nog vijftig kilometer was naar de finish. Grmay werd als eerste opgeslokt door het peloton, vervolgens moest ook Siskevicius vooraan afhaken.
Dumoulin blijft tweede in klassement
Met nog zeventien kilometer te gaan, passeerden de renners voor het eerst de finishlijn. In het plaatselijke rondje in aankomstplaats Commentry mochten Delaplace en Brändle zich nog even uitleven, maar met nog twaalf kilometer te gaan streken de sprintersploegen ook op de Fransman en de Oostenrijker neer. Vervolgens viel de beslissing in een tumultueuze sprint, met Matthews als uiteindelijke winnaar.
In het klassement blijft Tom Dumoulin op de tweede plaats staan, al loopt Matthews door bonificatieseconden wel wat verder uit. Het verschil in het klassement tussen de Australiër en de Nederlander bedraagt nu veertien seconden.
Parijs-Nice (WT)
Etappe 2: Contres – Commentry (213,5 km)
1. Michael Matthews (Orica-GreenEDGE) in 5u4m26s
2. Niccolo Bonifazio (Trek-Segafredo) z.t.
3. Nacer Bouhanni (Cofidis) z.t.
4. Alexander Kristoff (Katusha) op 1s
5. Arnaud Démare (FDJ) allen z.t.
6. Ben Swift (Sky)
7. André Greipel (Lotto Soudal)
8. Wouter Wippert (Cannondale)
9. Adrien Petit (Direct Energie)
10. Jonas van Genechten (IAM Cycling)
Klassement na etappe 2:
1. Michael Matthews (Orica-GreenEDGE) in 9u41m46s
2. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) op 14s
3. Patrick Bevin (Cannondale) op 19s
4. Ion Izagirre (Movistar) op z.t.
5. Geraint Thomas (Sky) in z.t.
6. Lieuwe Westra (Astana) op 24s
7. Dries Devenyns (IAM Cycling) op 25s
8. Arnaud Démare (FDJ) op z.t.
9. Rafal Majka (Tinkoff) op 27s
10. Richie Porte (BMC) z.t.
Of was Kittel al gelost (ik heb geen beelden gezien)?
Terechte DQ, en geen woorden meer aan vuil maken. Dit hoort nu eenmaal bij het sprinten. Maar de meeste mensen hier lijken zelf wel topsprinter te zijn geweest. Of denken echt dat wielrennen een soort computerspelletje is. Je maakt soms wel eens een domme fout in the heat of the moment.
Australia's Michael Matthews (Orica Greenedge) won the 213.5-km second stage of Paris-Nice after Frenchman Nacer Bouhanni (Cofidis) was disqualified by the race commissaires.
Dan zou hij uit de race gehaald worden lijkt me.
https://twitter.com/bradsohner/status/707243093599371264
Het doet er dan ook niet toe of de hekken recht staan, en of het wel of niet bewust was, het is gewoon een onreglementaire sprint van Bouhanni
En ja je kan inderdaad niet zien wat ze achter je doen, daarom hoor je in een rechte lijn te sprinten, en dan moet je niet kijken naar de weg maar naar het parcours natuurlijk.
Even als tegengeluid na de jubelstemming bij sommigen (en de kritiek op de leiding van Giant) na dat zandbakrondje...
Nu al eentje voor het jaaroverzicht.
Artikel 2.3.036
Riders shall be strictly forbidden to deviate from the lane they selected when launching
into the sprint and, in so doing, endangering others.
Als je naar de beelden kijkt zie je dat hij niet veel afwijkt van de lijn (en valt het gewoon binnen de regels), kijk vooral naar de zebrastrepen.
@Timocycling
Hij heeft zijn handen gewoon aan het stuur, en omdat je aan je stuur zitten te sleuren in de sprint beweegt je elleboog ook mee. Als Matthews dan in zijn elleboog blijft haken, is dat echt geen elleboog geven.
Ik vraag me of de mensen die hier zo hoog van de toren blazen, weleens echt gesprint hebben.
Als Bouhanni snel genoeg was dan had hij genoeg ruimte gelaten, maar nu moest hij het wel op deze manier proberen. Erg gevaarlijk want het legt de verantwoordelijkheid om ongelukken te voorkomen helemaal bij de opkomende man.
Je hebt gelijk, toch kun je zien dat hij in zijn sprint steeds ietsje dichter naar de hekken gaat om Matthews te intimideren waarna hij aan de noodrem trekt door zijn elleboog te gebruiken. Het is kleinschalig, maar zeker voldoende om hem te declasseren.
Wat mij ook opvalt is dat wordt gezegd dat Matthews daar niet had moeten zitten. Je ziet aan Bouhanni dat hij weet dat Matthews daar zit door zijn eerste gekozen lijn. Vervolgens gebeurd er wat ik hier boven noemde.
Wat ik dan zo smerig vind is dat Bouhanni precies op t moment dat Matthews er naast komt zijn elleboog er nog wat extra ingooit. Dat valt niet goed te praten onder het non van "je sleurt in de sprint aan je stuur waardoor je elleboog ook mee gaat".
Om mijn inbreng te bekrachtigen heb ik nog een mooie leus die mijn moeder mij heeft meegegeven: "Alles waar te voor staat is niet goed", daar valt ook teveel je elleboog gebruiken onder.
Zoals boven mij mooi wordt verwoord maken de gebaren van Bouhanni ook t een en ander duidelijk. Daarom is dit mijn laatste reactie betreft dit onderwerp.
Kan gebeuren, het blijft topsprinten, tot de volgende keer maar weer.
En dan nog maar even zeggen dat ik degenen die zo om 'gerechtigheid', uitsluiting, schorsing en andere schandpalerij schreeuwen nogal sneu vind.
En dat met van z'n lijn afwijken, dat is toch gewoon zijn manier van sprinten het is nu eenmaal geen gentleman's sprinter.
Ik ben absoluut geen fan van Bouhanni, verre van zelfs, maar ik vind niet dat hij hier nou persé gedeclaseerd had hoeven worden.