BORA-teambaas over Van Aert, Pidcock en Evenepoel: “We respecteren langdurige contracten”
Begin deze maand werd bekend dat Red Bull vanaf de komende Tour de France naamsponsor wordt van het WorldTeam BORA-hansgrohe. Red Bull sponsort ook al enkele jaren Wout van Aert en Tom Pidcock als individuele atleten en dus kwam de geruchtenmolen al snel op gang. “Maar we hebben nog niet over hen gesproken”, benadrukt teambaas Ralph Denk in gesprek met Sporza.
“Normaal gezien reageren we niet op geruchten, maar de Red Bull-deals met Van Aert en Pidcock staan los van Red Bulls partnership met BORA-hansgrohe”, schetst Denk. “We hebben een partnership met het hoofdkwartier van Red Bull, in Oostenrijk. Bij Van Aert en Pidcock gaat het om deals met respectievelijk Red Bull België en Red Bull UK.”
Heeft de Duitse formatie dan helemaal geen interesse? “We hebben tijdens onze vergaderingen nog niet over hen gesproken”, aldus Denk. “Bovendien hebben Van Aert (tot 2026 bij Visma | Lease a Bike, red.) en Pidcock (tot 2027 bij INEOS Grenadiers, red.) langdurige contracten. Wij respecteren die.”
Met Red Bull-BORA-hansgrohe ontstaat er een nieuw machtsblok in het peloton. Oostenrijkse media melden dat het budget zal stijgen van 25 miljoen euro naar zo’n 45 miljoen euro per jaar. Daarmee komt het in een vergelijkbare positie als de UAE Emirates-ploeg van Tadej Pogacar. De ploeg blijft met een Duitse licentie rijden. De teamleiding zou al hebben aangegeven dat 30% van het budget geïnvesteerd gaat worden in verbeteringen in de structuur van de ploeg.
Denk is bijzonder ambitieus voor de komende jaren en gaat voor het allerhoogste: het winnen van de Tour de France. De formatie besloot in de winter dan ook Primoz Roglic over te nemen van Visma | Lease a Bike, maar de inmiddels 34-jarige Sloveen heeft ook niet meer het eeuwige wielerleven. Twee andere toppers op rondegebied, Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard, liggen nog langdurig onder contract bij hun huidige teams.
Remco Evenepoel
En Remco Evenepoel? De Belg heeft ook nog een verbintenis tot eind 2026 bij Soudal Quick-Step, maar werd al gelinkt aan BORA-hansgrohe. “Remco is een interessante renner. Het is altijd beter om hem aan je zijde te hebben dan hem tegenover je te hebben. Maar ik kan bevestigen dat er zeker geen deal is met Remco”, reageert Denk. “Geruchten zijn part of the game. Maar net als Van Aert en Pidcock heeft Evenepoel een langdurig contract bij Soudal-Quick Step. Van onze kant zullen we dat contract respecteren.”
‘Nee dat is een andere eend’ Sowieso al vreselijk en achterlijk die prive helmsponsoring maar nu met een echt red bull team er bij kan het echt niet meer. Je loopt gewoon reclame voor de concurrent te maken.
Of dat Tudor de tijdwaarneming (ruk) doet en ook een ploeg sponsort?
Volgens mij mag je van wielervolgers verwachten dat ze intelligent genoeg zijn om dat onderscheid te maken.
Ik snap dat je Tudor noemt en zo hebben we ook oa Vacansoleil en Cofidis in de Vuelta gehad, maar zolang zij slechts de organisatie sponsoren en de jury onafhankelijk blijft, is er weinig aan de hand. Sterker nog, als Tudor ook maar 1x de schijn tegen heeft, zijn ze klaar als officiële tijdwaarnemer.
Bij fietsenmerken is het al iets minder zwart/wit, maar daarvan is nog te stellen dat de macht van een materiaalsponsor doorgaans beperkt is in vergelijking tot de naamgever.
Wanneer een naamgever echter ook een directe sponsor is van individuele renners van andere ploegen ontstaat er echter wel een onwenselijke situatie. Combines zijn onderdeel van het wielrennen, maar dit dient niet verder aangemoedigd te worden door externe financiële prikkels.
Red Bull sponsort nu ook al twee concurrenten (Pidcock en WvA) en heb nou niet het gevoel dat die elkaar daardoor meer gunnen oid.
met zijn gestelde veto, om in welke functie dan ook, absoluut niet
aan de start van de Tour te willen komen......tja, dan zou het wel eens
kunnen gebeuren dat Visma hem zelfs tegen een verlaagde prijs beschikbaar
maakt om af te kopen.
Het zou volgens hem in de Belgische media gestaan hebben, maar een linkje kan hij niet leveren.
https://www.redactie24.be/wielrennen/na-forfait-voor-de-giro-wout-van-aert-stelt-zijn-veto-bij-ploegleiding-van-visma-lease-bike-166155
Verwijst naar HLN, iemand met abonnement kan het betreffende artikel wel vinden denk ik.
Geen Giro, dan is de vraag waar Van Aert nu naar zal kijken. Hoewel, in principe is dat geen vraag. Dat zullen de Olympische Spelen worden. De vraag is vooral hoe hij zich zal voorbereiden op deze wedstrijden. Want tot dan zonder of amper competitie blijven is uiteraard geen optie.
En dan komt toch de Tour de France opnieuw in beeld. Voor Visma-Lease a Bike zeker geen verzwakking. Maar volgens Het Laatste Nieuws heeft Van Aert reeds zijn veto gesteld. Hij zou absoluut niet naar de Tour willen. Mogelijk is hij het in Frankrijk wat beu.
Geweldig van je en bedankt om de link van desbetreffend artikel hier te posten!
Je hebt me van de schandpaal afgehaald, waar bepaalde Wout - fanboys me aan vast
genageld hadden, omdat ik dit 'verhaal' zou verzonnen hebben.....en er handig op in-
speelden van de link niet te kunnen voorzien.
Eerst is dit een artikel van 6 weken geleden. Wellicht heeft Wout zijn mening herzien, en zijn veto vrijwillig ingetrokken. Wellicht houdt hij zich aan zijn veto, en vindt de ploegleiding dat prima.
Bovendien is de situatie met Jonas Vingegaard voor ons ook nog niet helder. De uitkomst daarvan zal ongetwijfeld consequenties hebben voor de mogelijke rol van Van Aert, en kan dus ook invloed hebben op de mening van zowel Van Aert als de teamleiding.
Het enige wat ik in het artikel lees is dat Van Aert 6 weken geleden niet naar de tour wilde, terwijl de ploegleiding het misschien wel een optie vondt.
Er is niets waaruit blijkt dat dit mogelijke verschil van mening nog steeds speelt, laat staan dat Van Aert de ploegleiding "voor het blok blijft zetten "
Als je daar al uit gaat concluderen dat er grote onenigheid is, en zelfs speculeert over het ontbinden van het contract, dan ben je toch echt zelf wat aan het verzinnen.