‘BORA-hansgrohe wil voor Cian Uijtdebroeks afkoopsom van circa 1 miljoen euro’
BORA-hansgrohe wil een afkoopsom voor het nog doorlopende contract van Cian Uijtdebroeks van circa 1 miljoen euro hebben. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits bevestigd. Vanuit de zijde van Visma | Lease a Bike zou ‘onverplicht en vanuit collegialiteit’ een jaarsalaris als vergoeding aan de Duitse ploeg zijn aangeboden, zo weet een insider ons te vertellen. “BORA-hansgrohe wil nu echter bijna een tienvoud van zijn jaarsalaris ontvangen.”
Zaterdag maakte Visma | Lease a Bike bekend dat het Cian Uijtdebroeks voor de komende vier jaar heeft vastgelegd. Het bericht was amper verzonden of 88 minuten later BORA-hansgrohe meldde dat het de talentvolle Belg, die als achtste eindigde in de afgelopen editie van de Vuelta a España, niet laat vertrekken en aan zijn contract houdt. Daarmee was er een rel geboren.
Opmerkelijk is dat BORA-hansgrohe een aantal weken geleden Primož Roglič van de Nederlandse ploeg overnam, terwijl de Sloveen nog een doorlopend contract bij Jumbo-Visma had. De afkoopsom van Roglic zou rond de 3 miljoen euro liggen. Een direct betrokkene van die transfer laat WielerFlits echter weten dat Roglič zelf een deal met Jumbo-Visma heeft gesloten om bij de ploeg van teammanager Richard Plugge weg te kunnen. De afkoopsom zou dus niet direct door BORA-hansgrohe zijn betaald.
Op eenzelfde manier denkt Uijtdebroeks nu bij BORA-hansgrohe weg te komen. Dit is dus niet op de chique manier wanneer er een gezamenlijk akkoord wordt gevonden tussen alle drie de partijen: de oude ploeg, het nieuwe team en de renner zelf. Dan is er dus sprake van een transfersom (of noem het afkoopsom) die de nieuwe ploeg rechtstreeks aan het oude team van de betreffende renner betaalt.
Op 1 december jl. zou het management van Cian Uijtdebroeks het doorlopende contract bij BORA-hansgrohe hebben opgezegd. Het 20-jarige Waalse talent had nog een doorlopend contract tot eind 2024 bij de ploeg die zichzelf omschrijft als de ‘Band of Brothers’. In dit geval moet de ‘vertrekkende’ renner het nog te ontvangen loon voor de resterende duur van zijn contract aan zijn oude ploeg betalen. Het nieuwe team neemt dit bedrag dan vaak voor haar rekening.
Volgens het managementbureau AEJ Allsports heeft Uijtdebroeks op deze manier op 1 december zijn contract met BORA-hansgrohe verbroken en is de UCI hiervan op de hoogte gesteld.
Patrick Lefevere, teammanager van Soudal Quick-Step, geeft op social media aan dat een dergelijke eenzijdige overgang niet zou kunnen: “De UCI moet zich aan haar eigen regels houden. Alleen als drie partijen het eens zijn kan er een transfer plaatsvinden met toestemming van de UCI.”
BORA-hansgrohe spreekt de transfer zaterdagavond in een kort statement tegen: “Cian Uijtdebroeks is en blijft in dienst van BORA-hansgrohe, ook in het komende seizoen 2024. Hij is contractueel met ons verbonden tot 31 december 2024.”
WielerFlits heeft Ralph Denk, teammanager van BORA-hansgrohe, benaderd of het klopt dat er een afkoopsom van circa 1 miljoen euro voor Uijtdebroeks wordt gevraagd. Hierop hebben we tot dusver nog geen antwoord ontvangen.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

En Visma, Cian en zijn management zijn er van overtuigd dat hij vanaf 1 december een vrij renner was, dus dan zou Bora uberhaupt geen rol meer spelen.
Even los van feit dat ik erg blij ben met de komst van deze vriendelijke Belg. Vind ik het een rare gang van zaken. Dus afgelopen winter had ene Remco die niet blij was bij QST kunnen zeggen "mannen succes ik ben pleitos, ik vertrek naar Engeland om daar 4 keer zoveel te verdienen "
De UCI heeft geen tijd voor dit soort dingen, die zijn te druk met kijken of renners geen sokken dragen die 3 cm te lang zijn of buiten de toegestane gebieden een bidon naar een fan gooien....
Hij zou natuurlijk ook bij Bora meer zijn gaan verdienen obv zijn prestaties in 2023, wellicht al in 2024 en anders zeker bij verlenging erna. Zijn huidige contract is nog vanaf zijn overgang van de junioren en dan vind ik 100k/jaar erg fors voor een jochie van (destijds) 18 jaar(?).
Het was zijn keuze om een contract voor deze periode te accepteren en dan is t niet chique om er vandoor te gaan als je op enig moment elders meer kan krijgen.
Eerst maar even de juridische procedures afronden en bij de rechter langs. En dat kan zomaar een aantal maanden duren.
Wat deze zaak ook wat kwalijker maakt is de timing, op dit moment kan bora onmogelijk nog een waardige vervanger vinden, dus door deze transfer er nu door te duwen verzwakt Jumbo een rechtstreekse concurrent. Misschien daarom dat ze bij Bora extra pissed off zijn, in elk geval komt Plugge bij zijn collega's er sowieso niet goed uit. En je kan denken dat het niet boeit, maar als je dingen gedaan wil krijgen zoals Plugge moet je anderen wel meekrijgen...
12:34
Jij denkt dat Roglic hem het komende jaar niet kan vervangen? En daarna zou hij toch weg zijn. Trouwens er zijn vast nog wel wat renners vrij in de loonklasse van een ton. Dat is namelijk wat hij waard is volgens Bora.[/Quote] Ben je van slechte wil of zo, Roglic is toch geen knecht of zo dat je hem kan vergelijken met Uijtdebroeks, Roglic is de derdebeste ronderenner die er nu rondrijdt. Nee je kan geen goede vervanging van Uijtdebroeks vinden op dit moment, dus Jumbo pikt wel een goede knecht voor Roglic in de grote rondes weg.
Stel: je bouwt een hele ploeg rond kopman x en in december komt ploeg y kopman x gewoon weghalen door afkopen van het contract. Gevolg: je degradeert mogelijks uit de pro tour. Dat zou toch niet mogelijk mogen zijn. Je hebt dan wel geld gekregen maar op de markt is niets deftig meer te halen…
Een aanzienlijke financiële verbetering kan zoiets zijn. En als Bora een ton betaalde, kan dat hier best wel eens aan de orde zijn.
Sportieve verbetering is regelmatig een clausule. Al denk ik in dit geval dat dat niet op gaat, aangezien het niet sportieve verschil niet groot genoeg is. Ik dacht dat dit in het geval van Van Aert wel mee speelde.
Als Bora denkt dat Uittdebroeks meer waard is, dan hadden zijn contract tussentijds moeten op waarderen.
En door het relatief lage salaris van Uytdebroecks kan hij nu eenmaal relatief goedkoop weg.
[quote]'Op 1 december jl. zou het management van Cian Uijtdebroeks het doorlopende contract bij BORA hansgrohe hebben opgezegd. Het 20-jarige Waalse talent had nog een doorlopend contract tot eind 2024 bij de ploeg die zichzelf omschrijft als de ‘Band of Brothers’. In dit geval moet de ‘vertrekkende’ renner het nog te ontvangen loon voor de resterende duur van zijn contract aan zijn oude ploeg betalen. Het nieuwe team neemt dit bedrag dan vaak voor haar rekening.[/quote]
Die 1 miljoen zou dus het tienvoudige van zijn jaarsalaris zijn en is precies nergens op gebaseerd.
Wielerploegen zouden moeten samenkomen om dit te bespreken en overdenken of dit is wat ze willen voor de sport. Iedere ploeg kan hiermee wel eens het deksel op de neus krijgen. Wat als Ineos de miljoenen gaat laten rollen en probeert Vingegaard uit te kopen volgend jaar? Om maar een vb te noemen...
Je benoemt een goed punt met dat de ploegen dit moeten zien te voorkomen.
En wie zou dat als voorzitter van de verzamelde ploegen moeten initieren en begeleiden? Juist ja, ene Plugge.
Ik snap dan wel dat die man met zijn dubbelrol en dit handelen de nodige niet zo positieve reacties oproept bij collega ploegleiders.
Iedereen die nu zegt dat Cian zomaar zijn contract mag opzeggen en een jaarsalaris als vergoeding dient te betalen... laten we dit eens doortrekken naar het voetbal.
Als een voetballer van Barcelona een afkoopsom van 1 miljard euro in zijn contract heeft staan, niet ongebruikelijk trouwens, en hij nog 2 jaar contract heeft.
Dan ben ik er 100% zeker van dat die beste man niet zomaar zijn contract mag opzeggen, 2 jaarsalarissen a 50 miljoen per jaar aan Barcelona mag geven en vervolgens transfervrij naar Manchester City mag vertrekken. Dan zouden we dit namelijk elke transferperiode zien gebeuren.
Of denken jullie van wel?
Een rechtszaak gaat er niet komen denk ik en hooguit krijgt Denk er nog een tonnetje bij. De reden dat de UCI niet gaat handhaven op haar eigen reglementen is omdat deze in strijd zijn met de arbeidswetgeving in de EU. Elke werknemer mag zijn/haar contract opzeggen en mits er geen clausules in het contract staan kost dit de werknemer het nog uit te betalen salarisdeel.
Ralph hoopt dat door de publiciteit, TVL een extra bedrag overmaakt. Misschien werkt die strategie od misschien niet maar het eindresultaat is hetzelfde, Cian gaat volgend jaar voor zijn nieuwe ploeg rijden.
Weet niet of daar al een uitspraak in gedaan is, maar het illustreert dat het voetbal een rare uitzonderingspositie heeft (die tot het Bosman-arrest nog veel gekker was).
En dat het bij BORA enkel draait om het zo veel mogelijk geld uit dit alles slepen was vanaf het begin ook wel duidelijk. Juridisch hebben ze niet echt een poot om op te staan en staat niks Uijtdebroeks in de weg om voor Visma te koersen, maar ze zullen hopen dat Visma betaalt puur om van het gezeik af te zijn en omdat ze geen zin hebben in een lange rechtszaak. En het gaat ze nog lukken ook waarschijnlijk.
Hier is geen sprake van het terugbetalen van een jaar salaris, maar een bedrag ter hoogte van een jaar salaris als een soort boete moeten betalen aan je ex-werkgever omdat je een contract voor bepaalde tijd niet nakomt. Dat is nogal wat.
Hoe kun je dit zo dom regelen?
En eens met Romãns, snel betalen en boeken toe...
Bora vraagt 1 miljoen verbrekingsvergoeding, ze mogen blij zijn als ze € 200.000 binnenhalen, en eerlijk gezegd denk ik dat ze zelfs geen € 100.000 krijgen toegewezen.
Aan Bora: eigen schuld. Ze hadden contract met Cian maar eerder moeten opwaarderen. En naast het financieel aspect de renner beter soigneren op sportief gebied. Met Roglic, Vlasov, Hindley en ook Kamna genoeg renners om naar de rondes te trekken. Plugge spreekt duidelijk ambities met Cian uit, hadden ze bij Bora misschien ook beter gedaan.
Daarnaast is deze afkoopsom juist bedoeld als snel alternatief voor de rechter/juridische procedures. Dus doet ook de hoogte van de door een rechter te bepalen afkoopsom er niet toe. Het is BORA die in dit stadium de hoogte bepaalt...
Verder benieuwd wat TJV van te voren wist. Je kan je toch niet voorstellen dat zin hebben in nog een renner met gedoe zoals Van Aert indertijd, Van Aert kon het ogenschijnlijk goed parkeren, maar of Uitjdebroeks dat ook kan, weet je totaal niet van te voren. Tel daarbij op dat deze fittie niet per se goed is voor het imago van de ploeg...
Je afwegingen over de hoogte van de afkoopsom zijn relevant voor als de rechter of een mediator oid eraan te pas komt.
De snellere route is er onderling uitkomen en dan bepaalt toch echt BORA de afkoopsom.
Aan Cian en TJV om te kiezen welke route ze nemen