BORA-hansgrohe ook niet in Dwars door Vlaanderen: “Boos en teleurgesteld”

zondag 28 maart 2021 om 11:16
BORA-hansgrohe ook niet in Dwars door Vlaanderen: “Boos en teleurgesteld”

foto: Cor Vos

Nog meer slecht nieuws voor BORA-hansgrohe: de Duitse WorldTour-formatie is komende woensdag ook niet aanwezig in Dwars door Vlaanderen. Teammanager Ralph Denk begrijpt er niks meer van. “Het is volledig onduidelijk waarom we niet mogen starten.”

BORA-hansgrohe kon door een positieve test van de Britse coureur Matthew Walls vrijdag niet starten in de E3 Saxo Bank Classic. De renners en stafleden van de formatie moeten volgens de richtlijnen van de Belgische overheid nu zeven dagen in quarantaine en de ploeg kreeg vandaag dan ook een startverbod voor Gent-Wevelgem.

BORA-hansgrohe laat nu weten dat de UCI en organisator Flanders Classics bereid waren om de ploeg groen licht te geven voor Gent-Wevelgem, maar dat de COVID-arts van de E3 Saxo Bank Classic de meeste renners en stafleden binnen de BORA-bubbel verplicht om zeven dagen in quarantaine te gaan. En daar wringt voor Denk de schoen.

Arbitrair 
“We hadden met Matthews (Walls, red.) een positief coronageval en hebben zijn kamergenoot en een fysiotherapeut aangemerkt als directe contacten. Dat zij in quarantaine moeten, is voor ons volstrekt duidelijk. Verder moeten nog meer renners en stafleden in quarantaine, maar dat zijn wel bepaalde mensen binnen de bubbel.”

“Wie er zijn geselecteerd en waarom dat zo is, dat is voor ons volstrekt onduidelijk en lijkt allemaal behoorlijk arbitrair. Ik snap oprecht niet waarom sommige ploegen in vergelijkbare gevallen wel gewoon mochten starten. We hebben gisteren nog alles geprobeerd, maar we kregen niet eens meer een antwoord van de dokter.”

Geen antwoord 
“Het zou tenminste fijn zijn om te horen waarom bepaalde beslissingen zijn genomen”, aldus Denk. “We testen elke dag op COVID-19 en voorlopig zijn alle resultaten negatief. Toch moeten de renners tot 1 april in quarantaine verblijven. Dit betekent ook dat we komende woensdag Dwars door Vlaanderen missen. Ik ben boos en teleurgesteld.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Laatste man 28 maart 2021 om 11:22

Dit gaat wel heel erg ver..

koos1 28 maart 2021 om 11:28

Regels zijn regels, dat is begrijpelijk. Maar aan de andere kant, de renners worden zo vaak getest en zitten samen in een (quarantaine) bubbel dan moeten ze naar een paar dagen (en uiteraard negatieve test) toch weer gewoon kunnen koersen.

Als BORA niet mag starten woensdag dan zal dat ook voor Trek zo zijn?

Adorni 28 maart 2021 om 16:53

Regels zijn regels, maar de Alpecin-ploeg zat 24uur na de positieve test in de Emiraten al op het vliegtuig.
Amper 5dagen later stonden mannen die uit de Emiraten kwamen aan de start in de Omloop.

Toen was de uitleg nog dat Vanderpoel en co mochten starten bij een negatieve test op dag -6 en dag -3.
Blijkbaar hanteert E3 dan weer andere regels als andere organisaties met een dokter (of robot?) die 7 dagen quarantaine voorschrijft.
Dit lijkt nogal à tête du client.

Sagan=hulk 28 maart 2021 om 11:29

De drang naar politieke correctheid en willen deugen begint enge vormen aan te nemen.

Benieuwd of Van de Spiegel ook Van Aert en Van der Poel uit de Ronde zou weren als er woensdag een positieve PCR test aanwezig is bij die ploegen.

meun 28 maart 2021 om 11:50

Helemaal akkoord !!! Het wordt precies een nieuwe mode heiliger te willen zijn dan de paus !!!

Man met de hamer 28 maart 2021 om 12:01

Stel je niet zo aan joh.

Panache 28 maart 2021 om 12:15

Indien de bubbel barst, dan kan het rap gaan (zie Giro).
Een test is een momentopname. In een pandemie ga je uit van het slechte scenario (lees: nauw contact zal binnen 3-6 dagen positief gaan testen).
Bij een gebarsten bubbel gaat er niet slechts een streep door Bora, maar ook een streep door Vlaanderen en Amstel. Ja dan heb ik liever dat dit ene team geofferd wordt, in het belang van het profwielrennen.

Wheely 28 maart 2021 om 12:18

+1 dit zijn nou eenmaal de afspraken en de voorwaarden waardoor het nu wel kan doorgaan. Heel vervelend voor Bora maar het is niet anders.

ChefSpijker 28 maart 2021 om 13:14

Wat hebben we gezien in de Giro dan?

skylimit 28 maart 2021 om 12:17

Dit hele corona/pandemie gebeuren met haar wir-war aan regels begint echt lachwekkend te worden. Het virus sluit je niet buiten bubbels, dat is al langer duidelijk.
Uitsluiten van renners die niet positief getest zijn, omdat een staflid positief test lijkt mij toch neigen naar discriminatie.

LB108 28 maart 2021 om 12:29

Als dit geen politiek spel was zat Lotto Soudal nu vanuit hun zetel te kijken…

Uran 28 maart 2021 om 12:40

Ze kunnen toch een andere selectie sturen dan die van E3. Waarvan niemand in contact geweest is met een positief persoon. Een hele ploeg uitsluiten lijkt mij wat te ver gaan.

xistnc 28 maart 2021 om 13:17

Andere renners hebben hun eigen programma met koersen, voorbereiden en rust.

guyremgabdel 28 maart 2021 om 14:32

Uran, ik ben het volkomen met je eens. Waarom niet met 7 andere renners waaronder Sagan aan de start komen in DDV ? Programma’s in onzekere covid-tijden zijn overbodig. Straks P-R uitgesteld en dan ? Welk programma ? Het zekere voor het onzekere nemen lijkt me beter. Dus meepakken wat je kan. Een valpartij, een positieve test en het is allemaal voor niks geweest.

nasibal 29 maart 2021 om 12:28

Als het een regel is om na in aanraking te zijn geweest te zijn met een besmet persoon 7 dagen in quarantaine te moeten dan lijkt me dat een hele duidelijke regel met hele duidelijke consequenties.

Dat je je vervolgens afvraagt waarom andere ploegen die volgens jou(!) in exact hetzelfde schuitje zitten niet aan deze regel gehouden worden lijkt me ook logisch, maar het maakt je eigen situatie er niet minder duidelijk op.

Als er 5 auto’s te hard rijden en geen bekeuring krijgen en ik rij te hard en krijg er wel een. Dan heb ik toch weinig te zeuren over mijn eigen bekeuring lijkt me. Ik reed immers gewoon te hard, ongeacht die 5 die er mee wegkwamen.

Headlines

Materiaalzone

Populair