Tom Boonen over schijfrem: “Grootste verbetering aan fiets in mijn carrière”
foto: Quick-Step Floors / BrakeThrough Media
maandag 23 januari 2017 om 08:27

Tom Boonen over schijfrem: “Grootste verbetering aan fiets in mijn carrière”

Tom Boonen is volledig overtuigd van de meerwaarde van schijfremmen. De Belg start vandaag in de Vuelta Ciclista a la Provincia de San Juan met het nieuwe remsysteem. “De grootste verbetering aan fietsen die ik in mijn carrière meegemaakt heb”, zegt Boonen tegen Cyclingnews.

“Het zou stom zijn om er geen gebruik van te maken. Ze werken beter dan gewone remmen. Ik begrijp niet waarom er zoveel gedoe rond is.” Wielrenners mogen sinds 1 januari de schijfrem weer gebruiken. Vorig seizoen werd een testfase abrupt beëindigd na snijverwondingen van Fran Ventoso in Parijs-Roubaix, volgens hemzelf veroorzaakt door schijfremmen.

PR-functie nog onzeker’
Afgelopen week liet vader André Boonen op wielerbeurs Velofollies doorschemeren dat zijn zoon na zijn wielercarrière aan de slag zou gaan als pr-vertegenwoordiger voor zowel Quick Step Floors als Specialized. Het lijk erop dat de vader van de Belgische klassiekerkoning voor zijn beurt heeft gesproken.

Vanuit Argentinië laat Boonen weten nog absoluut geen beslissing te hebben gemaakt. “Ons pa heeft enkel gezegd wat er mij is voorgesteld. Dat is helemaal nog niet concreet”, zegt Boonen tegen Het Nieuwsblad. “In de verste verte nog niet. Op stage hebben we daar nu voor het eerst een keer over gebabbeld, maar ik denk zelfs niet dat ik zoiets zou doen. Op dit moment ga ik daar geen beslissingen innemen. Ik heb het nu veel te druk.”

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
23 januari 2017 08:37
Laatste dit en laatste dat van Tom Boonen, gaat dat het hele jaar zo door?
Edit: titel is veranderd.
23 januari 2017 08:39
Waar zie jij laatste staan?
23 januari 2017 08:45
@Mountainking
Yep, wen er alvast maar aan. Alles is nu publiciteit. Als hij gevloerd wordt in zijn laatste Parijs-Roubaix, dan zal het op een Quick-Step Floor blijken te zijn...
23 januari 2017 08:47
Qua PR-praatje is hij al aardig aan het oefenen zo te horen.
"Ik begrijp niet waarom er zoveel gedoe is"
Oogkleppen opgehad vorig jaar?
23 januari 2017 09:00
Heeft er iemand zicht op de verdeling schijfremmen en klassieke remmen voor dit seizoen? Is het niet gevaarlijk in afdalingen en dergelijke als de ene renner een pak sneller afremt dan de andere?
23 januari 2017 09:10
@nederbelg. Gevloerd, chapeau. Meteen de woordgrap van de dag te pakken!
23 januari 2017 09:31
Het is nu al een PR praatje..
23 januari 2017 09:31
Ik vraag me vooral af hoe snel een wielwissel kan met een schijfrem. Mijn ervaring is dat het altijd wat meer geklooi geeft. Laat staan als je een keer je hevel in knijpt als er geen wiel in zit.
23 januari 2017 09:45
Vloeren, schijfremmen, ons Tom verkoopt het wel even.
23 januari 2017 10:01
Grote probleem gaat het gebrek aan een standaard norm zijn.
De neutrale volgwagen kan moeilijk 100 diverse wielen vervoeren.
De assen zijn intern zelfde maat. Doordat de vorken verschillende diktes hebben, kan dit problemen geven.
Ik ben overigens 100% voor! Remt veel fijner, brede bandjes, geeft veel vertrouwen
23 januari 2017 10:38
Schijfremmen hmmm. Zijn die ook niet zwaarder ? en bij 't steken van een ander wiel in de wedstrijd, zijn die assen dan ook met een quick-release ? of met doorsteekas etc.
Leuk voor de tourist denk ik maar geen item in wedstrijden zoals criteriums ?
23 januari 2017 11:06
@Dupouey Roompot had ooit dit filmpje https://www.facebook.com/teamroompot/videos/1119095928109025/ over een wielwissel met schijfremmen. Ik weet zelf niet goed hoe snel wielwissels normaal gaan maar zo heb je een idee
23 januari 2017 11:07
Ik wil hem nog wel horen als die valt en zijn halve been open ligt.
23 januari 2017 11:12
Mavic heeft al wel een goed systeem voor de assen ontworpen. Kwam laatst langs bij GCN. Ging nagenoeg net zo snel als een quick-release. Het grootste probleem is alleen uniformiteit. Ooit moet "men" beslissen dat iets de standard wordt.
23 januari 2017 11:43
@nickdt ja maar hoe vaak gebeurt dat nou echt? Dat weten we niet want we hebben 1 mogelijk geval en daarna is er hysterisch gestopt met het testen.
23 januari 2017 12:01
Hoe zit het met het feit dat in het vorige bericht over die prfunctie staat dat lefevre het nieuws bevestigd heeft?
23 januari 2017 12:05
Die motortjes vind ik anders ook wel een uitvinding.
23 januari 2017 12:30
Focus heeft met RAT (Rapid Axle Technology) ook een snel systeem voor het wisselen. Zit ook op mijn fiets: http://road.cc/content/news/128748-video-hands-new-focus-rat-rapid-axle-technology-thru-axlehttp://road.cc/content/news/128748-video-hands-new-focus-rat-rapid-axle-technology-thru-axle
23 januari 2017 14:16
De Jeroen Meus onder de koereurs. Is men vergeten hoeveel ongelukken ABS opleverde omdat de niet absrs in de slip gingen.
23 januari 2017 14:43
Of je nu voor of tegen bent, schijfremmen worden de norm. De toonaangevende fabrikanten hebben de pr machine op gang getrokken, verleden week Sagan op zijn Venge met sr (let wel : niet mee gekoerst !). Nu Boonen... er is geen weg terug...
23 januari 2017 16:07
Hij kan moeilijk wat anders zeggen..
23 januari 2017 16:40
Nou, kopen maar stelletje toerders. Tommeke rijdt er fantastisch op. Blijft wss wel schelden tijdens de Mooiste haar toertocht op de koppenberg, maar agh..
23 januari 2017 22:55
Tom bijt niet in de hand die hem voert.

Heeft hij trouwens zijn hele carrière op carbon frames gereden?
23 januari 2017 23:00
Nou, en daarmee is een voorwielwissel vanuit de neutrale wagen/motor dan ook ten einde. Ik lach me ziek als Tommeke tijdens PR met een platte band langs de kant staat te huilen vanwege zijn mooie schijfrem.
24 januari 2017 08:28
lol @ Turtlehead

Reacties zijn gesloten.