Bondscoach Helmantel: “Eekhoff is niet doldwaas teruggebracht”

vrijdag 27 september 2019 om 20:28

Nils Eekhoff is na het beloften-WK gediskwalificeerd ‘uit het belang van het wielrennen’, zei de Nederlandse bondscoach Adriaan Helmantel voor de camera van WielerFlits, terwijl onder luid boegeroep de podiumceremonie plaatsvond.


Volgens Helmantel was het een flinke valpartij van Eekhoff. “Daarbij was ook zijn schouder uit de kom en hij had ook nog problemen met de fiets. Het duurde even voordat hij verder kon. Daarna hebben we hem heel rustig teruggebracht, niet aan een bidon, niet doldwaas.”

“Ik heb de UCI gezegd: als je in het belang van de wielersport handelt, huldig je hem als wereldkampioen. Als je puur de regels navolgt, zoals ze ook de sokhoogte nameten, haal je hem uit koers. Dit heeft niks te maken met handelen in het belang van het wielrennen.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

39 Reacties

Matxin 27 september 2019 om 20:29

Als hij daadwerkelijk op onregelmatige wijze is teruggekomen in het begin van de koers moet je hem direct tijdens de wedstrijd diskwalificeren. Nu had hij alsnog een grote invloed op het verloop van de wedstrijd. Zonder hem waren Higuita en Kron bijvoorbeeld nooit teruggekomen vooraan. Stel dat Higuita 2e was geworden echter hem, wat dan? Pure koersvervalsing. Hier is een precedent geschapen dat de wielersport voor goed zal veranderen, en niet ten goede.

Hoop dat er flink wat rechtszaken gaan volgen tot aan het CAS aan toe. Dit kan zo maar eens de equivalent worden van het Bosman-arrest, maar dan voor de wielrennerij.

Onie 27 september 2019 om 20:34

Helemaal mee eens. De praktijk zal waarschijnlijk anders uitwijzen.

Panache 27 september 2019 om 20:30

Slim om tegen de jury te zeggen: als je de regels naleeft haal je hem uit koers…

Ik blijf er bij: geef een jury nooit een reden om je onder de loep te nemen, dat is de enige manier om dit gezeik te voorkomen. De beelden van La Flamme Rouge overtuigen niet, dat was op het randje terugkeren, maar niet over het randje. Er zijn meer beelden die waarschijnlijk later openbaar worden, kan niet anders.

Tuubke 27 september 2019 om 20:35

Hij bedoelt natuurlijk: direct als je het constateert (het gebeurde 124 km voor de meet!) en niet een half uur na de finish.

moa 27 september 2019 om 20:35

Hij kon nog trappen, reed niet zo snel denk ik dan. Belachelijk. Ook Pidcock kwam zo terug.

Poeksel 27 september 2019 om 20:39

“We hebben hem teruggebracht” vind ik wel dubieus klinken.

Stayeren achter volgwagens vind ik ok (net als profiteren van motoren), dat zijn objecten in de koers. Stayeren achter de eigen ploegleidersauto niet, die rijdt bewust een bepaald tempo.

xistnc 27 september 2019 om 21:06

Als de jury niet voldoende heeft aan andere bewijslast, dan hebben ze nu ook de uitspraken van deze Helmantel. Allemachtig, wat een dombo.

john 28 september 2019 om 19:03

xistnc Als het geen dombo was zat hij niet bij de KNWU

chasse patat 27 september 2019 om 20:40

Deze beslissing is in het belang van de wielersport…??????

Rudie Marien 27 september 2019 om 20:46

Dit gebeurt al het ganse jaar in bijna elke koers, nu was er de gelegenheid om een voorbeeld te stellen met een (nu nog) kleine naam ( en geen prof )
Gebeurde dit -tot vandaag- bij de profs met bvb Vandepoel of Alaphilippe dan hoorde je hier niets van.

Onterecht, tenzij men kan aantonen dat hij aan de wagen “hing”.

Chasse_patate 27 september 2019 om 20:46

Ik hoop dat ze een rechtszaak aanspannen tot aan het CAS. Hier wordt gewoon een gouden medaille weggenomen.

Mocht het zo blijven dan zullen er morgen en zondag heel wat renners uit koers genomen moeten worden.

platteprijs 27 september 2019 om 20:55

Veneberg zegt dat de KNWU niet in beroep gaat. Ik had van Veneberg ook niets anders verwacht

danseuse 27 september 2019 om 20:46

Weer een blaam op de sprt

kampie 27 september 2019 om 20:50

WoW heftig dit. Drama

KnightBiker 27 september 2019 om 20:52

Hoe dan ook protest aantekenen.. tenzij de renner aan de deur heeft gehangen is dit discutabel. Ik hoop dat er beelden zijn, want zonder is wel erg wrang en als de jury er zelf mee kwam dan hadden ze direct active moeten nemen.

skylimit 27 september 2019 om 20:53

Zit de jury tijdens de koers te slapen ? Op deze manier werken ze zelf een vorm van koersvervalsing in de hand. Er rijden toch ook wedstrijdcommissarissen mee, die kunnen c.q. moeten toch direkt ingrijpen als er iets niet volgens de regels gebeurd.
Nee, nu laten ze iemand de hele koers uitrijden en oh…sh…t hij wordt ook nog eerste, terwijl hij eigenlijk niet meer in koers zou mogen zijn als de jury gewoon op tijd ingrijpt,
De jury c.q. UCI heeft zo een serieus probleem geschapen met hun willekeur.

Job Zwegers 27 september 2019 om 22:12

Precies! En ik heb deze week al meerdere keren iemand achter een auto zien stayeren, maar nog niemand werd gediskwalificeerd. Willekeur idd, inconsequent!

Raafje 27 september 2019 om 20:55

Oke, wat is het volgende belachelijke wat gaat gebeuren? Eerst die Colombiaanse jongen daar langs de weg laten staan zonder dat er één auto voor hem stopt, en nu deze dwaze beslissing?

Lapjestrui 27 september 2019 om 20:55

Schouder terug in kom zetten. Pfff.
Wat een onnozele beslissing, vieze smerige mosterd na het toetje en vooral een groot drama dat niet om aan te zien is

Pol 27 september 2019 om 20:56

Het hoofd van de jury heeft de beslissing genomen, het was een Belg .

Peter Lippens 27 september 2019 om 21:03

onzin, de jury bestaat uit 7 leden uit 7 verschillende landen maarja de belgofobie tiert hier wellicht, oranjewaanzin zullen we maar denken

platteprijs 27 september 2019 om 20:56

Weet iemand wie verantwoordelijk is voor dit protest. Is het echt het Italiaanse jurylid?

Jan Blokland 27 september 2019 om 20:57

Deze jury moet gediskwalificeerd worden

Athos 27 september 2019 om 21:03

Deze toelichting van de bondscoach helpt Eekhoff niet. Hij is dus door die valpartij op een serieuze achterstand gekomen, want hij had zelfs zijn schouder uit de kom. Daarna is hij “teruggebracht”, dus niet dat hij al tussen de volgauto’s zat. Vervolgens zegt hij dat als de jury de regels volgt ze hem moeten diskwalificeren. Tja, jury’s volgen graag regels.

Het is natuurlijk wel bizar dat wat meestal in wielerwedstrijden volstrekt normaal is nu tot een diskwalificatie leidt.

pjotr28 27 september 2019 om 21:04

Je zult maar een kNWU voorzitter als Veneberg hebben. Gatver.

Spinergy 27 september 2019 om 21:42

Über deugneus idd

Lalsacien 27 september 2019 om 22:05

Wat is er mis aan Veneberg dan? Hij accepteert een beslissing en is eerlijk!

Ben Geerts 27 september 2019 om 21:06

Weer eens duidelijk wat de UCI voor een incompetente en corrupte organisatie is. Erg jammer. Ik hoop sat Nils goed opgevangen wordt en mentaal sterk is….dan komt hij hier heel sterk van terug….sterkte kerel

Pol 27 september 2019 om 21:18

Ik kan persoonlijk UCI juryleden die weten het verschil niet tussen een voorwiel en een achterwiel.Ook zeer weinig kennis van de wielersport.

Jacco van Stierop 27 september 2019 om 21:26

De jury zou dus beelden hebben teruggekeken. Welke beelden zijn dat dan precies? Het filmpje op La Flamme Rouge is weinig overtuigend, Eekhoff zit dan al tussen de volgauto’s.
Het gaat waarschijnlijk om het brengen van Eekhoff door de ploegleidersauto naar de volgkaravaan. Tja, het kan zijn dat Helmantel daar wat te onvoorzichtig is geweest, hij weet dat daar straffen voor uitgedeeld kunnen worden, en “doldwaas” is een rekbaar begrip. Maar als hij inderdaad over de schreef is gegaan had de sanctie natuurlijk meteen moeten volgen. Nu is het koersverloop sterk bepaald door een renner die eigenlijk niet meer mee had mogen doen. Dit is een hele slechte beurt van de jury en een lelijke smet op dit WK.

Franco Ballerini 27 september 2019 om 21:40

Ik heb de beschikbare beelden na zijn valpartij ook teruggekeken, en als dit de reden is voor de diskwalificatie dan is het absurd. Er moet wel wat meer gebeurd zijn, anders kunnen we onze geliefde sport wel opdoeken.

Ward 27 september 2019 om 22:55

Volgens interview UCI ook geen klacht van ander land. Ze gaan toch nadien niet zomaar alle niet uitgezonden beelden bekijken? Raar verhaal, tenzij ze beslissing op iets anders baseren…

Ingmar T. 27 september 2019 om 21:41

Ik denk dat ik in het vervolg naar het WK klaverjassen ga kijken, daar zijn:

1) Geen plakbidons.
2) Geen volgwagens.
3) Geen Jury’s van de UCI.
4) Als ze je betrappen bij afkijken, krijg je direct een sanctie (klap op je bakkes).
5) En achteraf pakken ze allemaal een pilsje.

Da’s tenminste duidelijk.

Wie kijkt met mij mee?

Wbv14 27 september 2019 om 21:47

Weer een beslissing van lek me reet uci.
Kennen ze elke wedstrijd tientallen renners naar huis sturen.
Gebeurt dit in de laaste dertig km oke .
maar 125 km voor het einde kom op zeg .
Schouder uit de kom fiets nie in orde en kilometers in de achter volging.
Gaan we de koplopers ook uit koers halen achter het stayeren van de motars.
Wanneer komen er eens echte juryleden in plaats van die zakken vullers en pak iedereen aan die fout is .
Maggen we pelotons van 300 man laten starten komen we mss nog maar 30 aan.
weer klasse justitie van de eerste klas van de uci.

Romāns Vainšteins 27 september 2019 om 21:47

Zoiets achteraf bepalen is pure waanzin.

Job Zwegers 27 september 2019 om 22:06

Niet geheel toevallig bestond de jury oa uit drie landen die 2e, 3e en 4e waren geworden….