Bondscoach De Knegt: “Mathieu van der Poel is altijd medaillekandidaat bij het mountainbiken”
Mathieu van der Poel tijdens de verkenning van het WK MTB 2023 - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 14 december 2023 om 09:30

Bondscoach De Knegt: “Mathieu van der Poel is altijd medaillekandidaat bij het mountainbiken”

Interview Mathieu van der Poel wikt en weegt deze winter over al dan geen deelname aan het mountainbiken op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. De 28-jarige Nederlander durfde de laatste paar seizoenen keuzes te maken en dat heeft hem de nodige successen bezorgd. Kiepert hij nu zijn olympische mountainbike-ambities overboord voor de wegrit? “Dat moet hij helemaal zelf beslissen”, vertelt bondscoach Gerben de Knegt aan WielerFlits.

Lange tijd was het binnen zijn entourage geen geheim dat MVDP in Parijs opnieuw een schot wil wagen op de mountainbike, maar de Nederlander sprak vorige week daarover zijn twijfels uit. Voor zijn seizoensplanning liggen er nu drie opties op tafel: ofwel rijdt hij een voorjaar (mogelijk tot en met Luik-Bastenaken-Luik) met de Tour de France en alleen de olympische wegwedstrijd, ofwel een voorjaar en dan de Tour, olympische wegkoers, Vuelta a España en het WK, ofwel een voorjaar zónder Luik én de Tour, maar wel met de olympische mountainbike- én wegwedstrijd.

‘Gaat Mathieu niet, dan gaat er niemand’
Dat laatste scenario ziet De Knegt graag gebeuren. De bondscoach gaf al eerder aan dat een ideale voorbereiding op de olympische cross country-wedstrijd er eentje is zonder de Tour, of maximaal één week. Van dat laatste liet Van der Poel vorige week duidelijk optekenen dat hij dat niet gaat doen. “Voor de wegwedstrijd rijdt hij idealiter de Tour wél uit”, zegt De Knegt. “Vorig jaar resulteerde dat scenario in zijn beste niveau ooit, waarmee hij de wereldtitel behaalde. Maar als hij het mountainbiken serieus wil oppakken, moet hij in de weken van de Tour op de MTB trainen.”

“Áls Mathieu voor die optie kiest, is het wel het plan om van te voren ook meer wedstrijden op de mountainbike te rijden”, gaat de bondscoach verder. “Puntentechnisch voor een betere startplaats, maakt dat niet veel uit. Het gaat meer om het gevoel. Maar die keuze is volledig aan hemzelf. En ik snap dat dit voor hem een hels dilemma is. De olympische titel op de weg is ook heel interessant. En ook gewoon realistisch als je naar dat parcours kijkt. Maar als hij de Tour rijdt en hij wil dan alsnog de olympische mountainbike-wedstrijd rijden, dan verbied ik hem dat niet.”

Een ideale aanloop is dat echter allerminst. “Nee, maar Mathieu is wel de beste kaart op een mountainbike-medaille. Sterker nog: als hij niet rijdt, gaat er niemand. Zo simpel is het. Niemand anders heeft zich gekwalificeerd. En wat ook meespeelt: Mathieu van der Poel is wel iemand die altijd een medaillekandidaat is. Zowel op de mountainbike, als op de weg. Het originele plan is altijd de mountainbikewedstrijd geweest, dat hebben we samen besproken. Maar toen dat wegparcours bekendgemaakt werd, paste hem dat ook gewoon perfect. Het is heel lastig.”

foto: FacePeeters

Inspanningen zitten elkaar in de weg
“We kunnen het hier nog een uur over hebben, maar Mathieu moet dat uiteindelijk zelf gaan beslissen”, legt De Knegt hem geen druk op. “Dat doet hij op een bepaald gevoel. Dat gevoel moet gaan leven. Ik heb wel het idee dat dit nu bij hem aan het gebeuren is. Als hij beide disciplines doet, komt hij bij beide niet 100% voorbereid aan de start. Voor het mountainbiken train je explosiviteit, voor de weg heb je duur nodig. De inspanningen zijn niet te vergelijken. Mountainbiken is anderhalf uur volgas en op de weg wacht je uren op één krachtexploot.”

Dat de wegwedstrijd een rare is met slechts een peloton van negentig renners, spreekt dan ook weer in het voordeel van Van der Poel. “Bij het mountainbiken wint eigenlijk altijd de beste. Maar met Mathieu zijn achtergrond en dat Vlaams-achtige parcours in Parijs, gaat hij normaal ook altijd dichtbij de olympische wegtitel zijn. Zeker als dat veld maar zo klein is. Dan speelt ploegtactiek veel minder een rol. Als hij goed is, gaat niemand hem er daar af rijden. Daar geloof ik niets van. En dat voelt hij zelf natuurlijk ook. Net dat maakt de keuze zo lastig. Met kiezen had hij voorheen veel moeite. De laatste jaren is dat minder het geval en kijk eens wat hem dat heeft opgeleverd.”

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed


Olympische mountainbike-ambities

De wereldkampioen veldrijden én op de weg van Alpecin-Deceuninck probeerde zich in 2016 op het laatste moment nog te kwalificeren voor het mountainbiken op de Olympische Spelen. Daarin slaagde hij niet, maar voor Tokio 2021 lukte hem dat wél. Het roemruchte plankje – of eigenlijk het ontbreken daarvan – dompelde zijn plannen al na een halve ronde in rouw. Van der Poel is met andere woorden op zoek naar revanche en bleef ook naderhand actief op de mountainbike. In augustus deed hij nog mee aan het WK, maar een val dwong hem al heel snel tot opgeven.

RIDE Magazine
24 Reacties
13-12-2023 13:58
Dit is echt onzin. En van de bondscoach nota bene.

VDP heeft zich niet gekwalificeerd en zou zich ook niet meer hebben kunnen kwalificeren tussen nu en Parijs. Het is dat Tom Schellekens een P5 in de U23 WK in Glasgow rijdt, anders dan hadden we deze hele discussie niet eens hoeven voeren.

Dat de bondscoach dit niet weet en vervolgens ook keihard zegt dat niemand anders naar de Spelen gaat als VDP niet gaat is droevig. Ook jammer dat Wielerflits dit dus niet in dat vraaggesprek direct aan hem voorlegt want het zegt veel over de oogkleppen die De Knegt op heeft t.a.v. het Nederlandse MTB.
    13-12-2023 14:17
    Inderdaad nogal slordig van De Knegt..
    13-12-2023 14:35
    "Ook jammer dat Wielerflits dit dus niet in dat vraaggesprek direct aan hem voorlegt want het zegt veel over de oogkleppen die De Knegt op heeft t.a.v. het Nederlandse MTB."

    Op basis van wat stel je dit vast?
    13-12-2023 15:04
    @Martijn: ik betwijfel of je relaas klopt eerlijk gezegd. Er spelen twee verschillende definities van 'plaatsen voor de OS':
    1) een plek bemachtigen voor NL volgens IOC/UCI reglementen - dit is MVDP niet gelukt, maar de belofte waar je zelf aan refereert wel.
    2) je als atleet plaatsen (nominatie afdwingen heet dat geloof ik) volgens NOC-NSF(/KNWU?) reglementen.

    1) is niet gelijk aan 2). Ik kan het zo snel niet vinden, maar het kan prima zo zijn dat Schellekens wel aan 1) voldoet en niet aan 2) en dat het voor Van der Poel net andersom is.
    13-12-2023 16:55
    @Youri: wat bedoel je, de oogkleppen of het niet kritisch bevragen van de bondscoach?

    Oogkleppen omdat hij blijft wedden op een paard dat zijn laatste serieuze XCO race op 15 mei 2021 heeft gereden.

    Met het programma dat VDP wil rijden op de weg zal hij zeer weinig World Cup XCO/XCC kunnen rijden. Van de zeven serieuze wedstrijden (6x WC + EK) gaat hij er maximaal vijf kunnen rijden en het zwaartepunt ligt in mei/juni dan. LBL conflicteert met de eerste twee WC's in Brazilië en dan kan hij in juni feitelijk geen World Tour wegprogramma rijden. Wat knudde is als hij Olympisch kampioen op de weg wil worden.

    Betreffende de uitspraak van de bondscoach: als het ter sprake was gekomen dat dit een nogal vreemde uitspraak is in het licht van hoe Nederland zich met de hakken over de sloot gekwalificeerd heeft voor de OS MTB rit dan had dat wel in het artikel gestaan gok ik.

    @toiletduck: voor de wielerwedstrijden is er geen individuele kwalificatie, alleen per land (per nationaal olympisch comité):
    https://olympics.com/en/news/paris-2024-mountain-bike-qualification-system
    13-12-2023 17:07
    @Martijn2
    Nee, want dat was niet relevant. Voor de goede orde, de transcriptie over het desbetreffende stukje:

    [b]GdK[/b]: Maar die keuze zal gewoon echt aan hem zijn, hè. Want als hij zegt, ik rijd de Tour en ik ga dan alsnog de mountainbike-wedstrijd doen, dan zal ik hem dat niet verbieden. In mijn ogen is dat niet de meest... Het is niet de ideale aanloop, maar...

    [b]YIJ[/b]: Het is wel jouw beste kaart.

    [b]GdK[/b]: Ja, anders gaat er niemand, hè. Zo simpel is het.

    [b]YIJ[/b]: Ja, want niemand anders heeft zich natuurlijk gekwalificeerd.

    [b]GdK[/b]: Nee. Ik ga dan niet zeggen, dan mag jij daar niet heen. Dus ja, dat klinkt een beetje gek. Maar ja, Mathieu heeft daarin wel een status aparte, zeg maar. Die heeft hij ook gewoon verdiend, hè. Zonder dat hij daar dan moedwillig, of dat hij daarmee manipuleert of doet.

    [b]YIJ[/b]: Maar is er nog een optie dat bijvoorbeeld een Tom Schellekens bij de elite gaat rijden dit jaar en zich op die manier toch via jouw eisenpakket en dat van NOC*NSF erin fietst? Zou dat kunnen? In theorie?

    [b]GdK[/b]: Ja, dat kan, maar dan moet hij dus... Dan moeten we een aanvraag doen bij de UCI dat hij per direct elite wordt. En dan moet hij daarna wel aan de eis voldoen. Dat is niet realistisch.

    [b]YIJ[/b]: Ja, precies.

    [b]GdK[/b]: Het NOC-NSF verhaal is, als je meedoet aan de wegwedstrijd en je hebt een startplek in een andere wielerdiscipline, dan kun je dat zo doorschuiven. Plus Mathieu van der Poel is wel iemand die altijd medaillekandidaat is, dus ja, daar gelden wel... Daar hebben ze wel altijd een soort achterdeurtje voor bij het NOC, hè. Als er mogelijkheden zijn, er is een startplek en er is een medaillekandidaat, ja, dan moeten we dat niet laten liggen natuurlijk.
    13-12-2023 17:08
    Martijn1.5: Wat een agressieve toon. Terwijl je zelf fout zit. Nederlandse atleten moeten namelijk ook voldoen aan intern bepaalde kwalificatienormen. En daar gaat buiten Van Der Poel sowieso niemand aan voldoen.
    13-12-2023 21:24
    @martijn2

    Er zijn naast de wereldbekers ook nog genoeg andere XC-wedstrijden die MvdP kan rijden. Een goede voorbereiding is zeker mogelijk in combinatie met de voorjaarsklassiekers, al zou ik zelf het liefst zien dat hij zich 100% op de MTB focust komend jaar, tot en met de Spelen natuurlijk.
13-12-2023 12:15
Ik hoop echt dat hij voor de Olympische dubbel gaat.

Hij kan in volgende jaren nog 100+ etappes in de Tour rijden.

Maar een Olympisch MTB én wegparcours op zijn maat, dat is waarschijnlijk eenmalig.
    13-12-2023 12:43
    Ja, dat hoop ik ook. Ik denk overigen dat je dat prima kan combineren met een voorjaar en LBL, volgens mij heeft hij dat ook nog niet uitgesloten. Alleen de Tour moet je dan wel echt overslaan. Gelukkig heeft MvdP laten zien dat hij ook met praktisch geen voorbereiding in MSR podium kan rijden, dus ook zonder Tour kan hij op uitermate goed niveau aan de wegkoers meedoen, daar ben ik van overtuigd.
13-12-2023 10:14
Ik kan me de gok op een dubbel wel inbeelden en al helemaal wanneer het inderdaad een soort veldrij-parcours is. Denk alleen dat het hele MTB-gebeuren echt als extra, wie niet waagt wie niet wint, gezien moet worden. Er wederom een hele toespitsing op loslaten lijkt mij flink te bijten met de wegambities.

En je weet met MTB, 1 klein foutje of misinschatting en het is meteen einde verhaal. Daar moet niet te veel aan gehangen worden.
13-12-2023 11:16
Mathieu's onstuimigheid en grinta bezorgden hem inderdaad reeds enkele keren zijn downfall.....maar het is toch geweldig dat toen hij in Glasgow, in de meest prestigieuze koers ter wereld op zijn bakkes ging...de afgunstigen hierover haast in extase gingen.....en hij daarna het haast onmogelijke deed door al zijn afbrekers lik op stuk te geven door ferm gehavend de voor iedere renner wellicht mooiste zege ter wereld binnen te halen. Indien je alludeert op mogelijks terug onderuit gaan op de OS MTB? komt nogal als wishfull thinking over en klinkt wel zielig hé?
    13-12-2023 13:58
    In mtb context is vdp de laatste twee grote afspraken waar ie meedeed tamelijk sneu in begin van de wedstrijd onnodig onderuit gegaan, dusdanig dat hij niet meer meedeed. Dus dat mensen daarover beginnen in mtb context lijkt me vrij logisch
13-12-2023 12:25
Mvdp heeft 4 hoofddoelen in 2024 rvv lbl en de dubbel op de os , en 3 van de 4 gaat hij halen. Programma/doelen is reeds een maand bekend. Old school net als Jan raas en avdp, slim slimmer slimste.
    13-12-2023 13:50
    Inderdaad, anderen kunnen een voorbeeld nemen aan de manier waarop hij zijn seizoen inplant (zie Evenepoel, Pogacar, Van Aert ...)
    13-12-2023 13:59
    Ik denk dat ie max 1 van die 4 wint, en dan is zijn seizoen geslaagd
    13-12-2023 14:14
    @mwielerfan

    voor mij is de max daar 2. vlaanderen is zeker mogelijk en 1 olympische titel. 2 keer op de os acht ik bijzonder onwaarschijnlijk en lbl gaat gewoon niet gebeuren
    13-12-2023 14:47
    Dan hoop ik vooral voor hemzelf dat hij datgene wint waar al zovele jaren zijn passie en droom in ligt.....de OS MTB.
13-12-2023 10:19
Podiumkandidaat mits hij niet onderuit gaat. En dat laatste is nog niet evident gebleken.
    13-12-2023 12:40
    Hangt vooral er vanaf op welk moment hij onderuit gaat, getuige het WK ;)
    13-12-2023 13:20
    Ik vermoed dat ze daar op voorhand al niet meteen van uit gaan dat hij gaat vallen, ik hoop alleszins van niet en mits er niet teveel steile klimmetjes in zitten kan hij zeker ook olympisch goud halen in mijn beleving.
13-12-2023 18:41
Gaat MvdP dan ook daadwerkelijk mountainbiken in de voorbereiding op de OS of gaat dat net zoals in Tokio en Glasgow?
13-12-2023 13:48
Is ie zeker en vast, maar dan wel niet weer op zo'n domme manier onderuitgaan en je kansen in het water zien vallen. Lijkt mij dat hij na de klassiekers enkel nog mountainbikewedstrijden gaat betwisten, maar dat laat ruimte voor voldoende trainingen op de weg
13-12-2023 14:43
Ik hoop dat hij zichzelf niet overschat. Het is een hele andere inspanning en vereist een hele andere training. De olympische wegtitel ligt voor hem echt wel enigszins voor het oprapen op dit parcours, als hij er volledig naartoe werkt.

Mijn favoriete scenario zou toch zijn dat VDP olympisch kampioen op de MTB wordt en Dylan van Baarle op de weg ;)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine