Bondscoach De Knegt: “Fenomenaal wat Van der Poel heeft laten zien”

zondag 2 februari 2020 om 17:48
Bondscoach De Knegt: “Fenomenaal wat Van der Poel heeft laten zien”

foto: Cor Vos (archief)

De Nederlandse bondscoach Gerben de Knegt heeft het WK veldrijden afgesloten met acht medailles, waarvan vier gouden plakken. De laatste kwam erbij op de slotdag toen Mathieu van der Poel een kunststukje opvoerde bij de elite-mannen. “Ik heb zelden of nooit zo’n prestatie gezien”, reageert de bondscoach bij het AD.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Mathieu was relaxed en daarmee stonden alle seinen wel op groen voor deze prestatie”, aldus De Knegt. “Hij is extra getergd als men het over een zwaar parcours heeft. Ik had wel gehoopt dat hij een showtje zou opvoeren en dat deed hij dan ook. Het was fenomenaal wat hij heeft laten zien, buitenaards.”

De Knegt zat onderweg dat weinig Van der Poel meer tegen kon houden. Al in de eerste ronde reed hij weg van de rest. “Elke trap is raak en hij rijdt ook echt andere spoortjes dan een ander. Dan komt de rest en dat lijkt een andere categorie. Met alle respect, ik weet zelf hoe zwaar het is. Die andere jongens geven alles wat ze hebben”, vertelt de keuzeheer.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Franco Ballerini 2 februari 2020 om 18:05

Wat een luizenbaantje met renners als van der Poel, Alvarado en van Anrooij. Ik geloof niet dat ik het er slechter vanaf had gebracht.

Barry Batsbak 2 februari 2020 om 18:49

Nou open sollicitatie naar de KNWU dan maar. Ik zie overal Gerben de Knecht door het slijk gehaald worden als ruggengraatloze nietsnut dus het kan bijna niet anders dan dat die binnenkort bij het grofvuil staat.

winningmood 2 februari 2020 om 19:13

KNWU directeur Thorwald Veneberg zoekt hoogstwaarschijnlijk gelijksoortige types als hemzelf, dus verwacht dat Gerben de Knegt nog wel even aanblijft.

Wheely 2 februari 2020 om 18:09

Uiteindelijk ook wel best dat hij Betsema heeft thuis gelaten met deze mega oogst en de clean sweep bij de dames.

HSV 2 februari 2020 om 18:12

Er was veel kritiek op de Knegt omdat hij Betsema thuis liet en niet met een voltallige selectie reed. Ik denk dat het de juiste beslissingen waren want de lat ligt nu extreem hoog en daar zijn de resultaten dan ook naar!

Franco Ballerini 2 februari 2020 om 18:20

Betsema had hij natuurlijk altijd mee mee moeten nemen. Dan was Compton nooit vierde geworden en had ze wellicht een punt achter haar carrière gezet.

Edit redactie: Let op je taalgebruik.

Emergo 2 februari 2020 om 18:37

@FB I beg your pardon

Peter Lippens 2 februari 2020 om 18:46

Voor één keer heeft hij gelijk

Jan Blokland 2 februari 2020 om 18:48

Wat heeft de resultaten nou met Betsema te maken. Die had gewoon mee kunnen doen. Daar hadden de resultaten niets onder geleden.

HSV 2 februari 2020 om 18:57

Ze heeft een jaar amper gekoerst en niets aan teambuilding gedaan of meegemaakt. Volgend jaar weer volop koersen en terug in de selectie.

Jan Blokland 2 februari 2020 om 19:06

Dat is waar. Maar waar was Geert Hoeke als voorbeeld van zijn keuze. Een Betsema met minder koersen gereden is altijd nog beter dan een Geert Hoeke van nu. En die teambuilding moet je voor lief nemen. Daar moet je als topsporter boven staan.

Brabander 2 februari 2020 om 21:05

Als-ie Denise wel had meegenomen had dat ook niet veel uitgemaakt denk. Ik had haar zelf wel meegenomen overigens.

Pizzi 2 februari 2020 om 21:28

Ik wil Denise ook wel meenemen, maar niet naar het WK.

Vind de beslissing van De Knegt wat betreffende elitevrouwenselectie helemaal prima.

jibi verboort 2 februari 2020 om 19:20

Franco Ballerini verwoordt uitstekend wat er bij de echte liefhebbers leeft. Vandaar zijn twee uitspraken nog eens op een rijtje:

".Wat een luizenbaantje met renners als van der Poel, Alvarado en van Anrooij. Ik geloof niet dat ik het er slechter vanaf had gebracht"

"Betsema had hij natuurlijk altijd mee mee moeten nemen. Dan was Compton nooit vierde geworden en had ze wellicht een punt achter haar carrière gezet".

Sunrider 3 februari 2020 om 03:24

Ik zie in jullie eerder slechte liefhebbers. De Knegt brengt een ongeëvenaard aantal medailles naar huis en dan vind je het nodig zulke onzin uit te kramen.

Romāns Vainšteins 3 februari 2020 om 07:40

Slechte patriotten bedoel je dan. Genoeg liefhebbers die maling hebben aan hup holland hup. De vrouwenkoers was aardig maar met 3 x oranje vooraan op een wk wel enigszins potsierlijk ook, in alle andere divisies rijdt er relatief simpel eentje ver weg.

Best boring, totaal los van medailles.

Barry Batsbak 3 februari 2020 om 08:47

Hiero, maling aan hup Holland hup. Als was het alleen maar omdat ik “Holland” zo debiel vind (tenzij een renner in kwestie daadwerkelijk uit noord of zuid Holland komt…). En nog dol op saaie koersen ook als er een oranje truitje moederziel alleen voor de meute uit kachelt. Jammer van de Beloften dames, ik hoopte dat Manon Bakker kon stunten maar dit jaar zat het er gewoon niet in. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Verweggistan 2 februari 2020 om 19:38

Het werk van de Knegt zit hem vooral in het geven van de trainingen op de trainingslocaties van de KNWU. Daar spot hij het talent dat hij selecteert voor de WB wedstrijden (vooral bij de jeugdcategorie) en dat lijkt hij toch behoorlijk te doen, gezien het talent dat doorbreekt. Voor de volgende training lijkt mij wel dat het onderdeel 'lastige afdalingen' op het programma staat voor de dames.

jibi verboort 2 februari 2020 om 19:47

Fenomenaal wat van der Poel heeft laten zien" Cit. Bondscoach de Knegt

Vraag: Wat heeft de Knegt zelf laten zien?

Ik vraag me af of hij van betekenis is geweest voor Annemarie Worst tijdens-en na haar begrijpelijke teleurstelling. Kan hij zich in zo'n vrouw inleven en daar gepast op reageren? Kan hij een goede groepssfeer brengen? Dat zijn eigenlijk de belangrijkste vaardigheden die een bondscoach moet hebben. Alvarado was het goud echt niet misgelopen zonder de Knegt.

Hij gaf aan onrust te voorzien bij deelname van Denise Betsema. Stel dat er inderdaad onrust was geweest, dan zou het hervinden van het evenwicht en de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen meer karakter en inhoud tonen, dan er op een gemakkelijke manier van weglopen.

Straalt deze man plezier uit? Vroeger zag ik Erik de Vlaeminck heel begeesterd bij de cross aanwezig zijn. Dat was een persoonlijkheid. Daar kon Belgie goed mee voor de dag komen. Bij Gerben de Knegt oogt het alsof hij zelfs een hekel heeft aan de cross. Hij oogt zo lusteloos. Hij staat langs de kant…maar ogenschijnlijk ook niet meer dan dat. De belangrijkste eigenschap van een bondscoach moet zijn dat hij goed met mensen kan omgaan

Samenvattend hebben de Nederlandse crossers uitstekend gepresteerd; ondanks ..maar niet dankzij Gerben de Knegt.

Emergo 2 februari 2020 om 20:27

Je doet net of je in staat bent de man van een afstand te beoordelen en termen als “ik vraag me af”, ögenschijnlijk niet meer dan dat” lijkt mij psychologie van de koude grond.

doorak 2 februari 2020 om 23:43

Typisch antwoord van een nitwit. Zo is het vaak met coaches en komen dergelijke open deuren.
Overigens hoe vaak ben je op woensdagmiddag in het Zand in Alphen geweest en heb je gezien hoe daar oa al vele jaren gewerkt wordt aan een mooie basis voor de meeste categorieën. Nee dus anders zou men zich niet zo simpel uitlaten.

Je bent gewoonweg een beetje een puberale Betsema fan. Ook al heb je de leeftijd er niet meer voor je reacties zeggen voldoende.

jibi verboort 2 februari 2020 om 20:07

@Verweggistan

Beperkte waarde van de trainer en zijn training.

Bij prestaties moet het grootste aandeel daarin toegeschreven worden aan puur talent. Er zijn onderwijzers die op een Pedagogische Academie 3 jaar training krijgen in het geven van les. Toch hebben jij en ik bij onderwijzers in de klas gezeten die geen orde konden houden en die het lesgeven niet in zich hadden. Daarnaast zijn er ouders die nooit op, een P.A. zaten, maar ik zou er sommigen zo voor de klas durven te zetten. Zo ook in de sport. Door Michels leerde Johan Cruijff echt niet beter voetballen, maar omdat Hiddink goed sporters aanvoelde gingen ze onder hem wel beter gemotiveerd spelen.

In de Knegt zie ik wel een beschaafde,correcte man…maar niet iemand die aan sporters wat extra's biedt. Ook niet iemand die in staat is een goede sfeer te scheppen, dan wel te herscheppen.
Het veldrijden is bijna weer voorbij. De klassiekers kondigen zich weer aan.

Emergo 2 februari 2020 om 20:29

Vtaag eens aan de renners hoe zij over hem denken i.p.v. achter je toetsenbord een theorie op te hangen.

Jan Blokland 2 februari 2020 om 22:23

@Emergo. Ben ik met je eens hoor. Maar als je het aan de renners zelf vraagt, krijg je ook geen eerlijk antwoord. De Knegt heeft toch het laatste woord, als je begrijpt wat ik bedoel.

doorak 2 februari 2020 om 23:47

Gezien de opkomst bij de trainingen, ook door de toppers als Alverado en veel anderen zit dat wel goed. Wat je ook kunt horen na afloop.
Rij eens een keer mee. Dat kan gewoon hoor als je maar niet in de weg rijd. Zoals velen lig je er hoogstwaarschijnlijk bij het eerste echt technische deel al af bij de dames of na een paar snelle bochten.

Pol 3 februari 2020 om 08:52

Hoe vaak ben je op de trainingen gaan kijken??? en hoe vaak ben je bij een veldrit geweest. Je praat als een professor die totaal niets van veldrijden weet. In België noemen ze dat een dommerik.

Coupe de Pedale 2 februari 2020 om 20:13

Wat een onzinnige galspuwerij hier zeg… Het weg laten van Betsema heeft niet persé met de teamgeest te maken, maar meer met waar de aandacht van der pers naartoe zou zijn gegaan. Wat hij wel of niet voor Worst zou hebben gedaan, na haar teleurstelling, daar weet je niks van dus waarom zou je daar dan over oordelen?

jibi verboort 2 februari 2020 om 20:27

Je leest heel zwak. Ik doe geen uitspraak daarover; ik stel slechts een vraag: “: Ik vraag me af of hij van betekenis is geweest voor Annemarie Worst tijdens-en na haar begrijpelijke teleurstelling. Kan hij zich in zo’n vrouw inleven etc.”.

Je eigen formulering: ‘Wat een onzinnige galspuwerij..toont aan wie jij bent. Ik stel noch onzinnige elementen vast in mijn weergave,noch zie ik bevestiging van je laatste woord. Conclusie: je leest heel zwak.

Coupe de Pedale 2 februari 2020 om 21:44

Enfin, ik meende een vrij negatieve tendens in je relaas te bespeuren. Het zal wel aan mij liggen… maar wie zou het beter hebben gedaan, dan hij? Wie zou je liever als bondscoach zien? Ik denk dat de invloed toch vrij minimaal is behalve de sfeer goed houden.

pro cycling 2 februari 2020 om 20:44

Ik snap de kritiek echt gewoon niet op de Knegt. Wat hij zelf gepresteerd heeft heeft niets te maken met zijn bondscoach werk.
Hij heeft een (i.m.o. een begrijpelijke) keuze gemaakt om Betsema niet mee te nemen (kan ook als ruggengraat gezien worden).
Er word gesuggereerd of zijn empatisch vermogen tav Annemarie worst verlies wel goed in orde is….Kortom er wordt gezocht naar situaties die niet bewezen zijn. Moet je op basis van dat soort info een bondscoach ‘afschrijven’? Zijn score verder is goed, en iedereen zegt dat dat makkelijk is maar je moet het wel doen…

Jan Blokland 2 februari 2020 om 22:27

Ben ik deels met je eens. De discussie was meer dat hij toch echt wel eerst de suggestie wekte om Betsema te selecteren. Dat begrijp ik niet. Want dat had hij ook wel eerder kunnen beslissen.

Brabander 2 februari 2020 om 21:08

Ik denk dat Gerben de Knegt hier iets te belangrijk wordt gemaakt. Denk dat 90% van de wielerliefhebbers dit ook wel zou kunnen. Het is gewoon een onnozel erebaantje, niets meer of minder. Maar er moet toch iemand aan het roer staan. En zoveel fouten maakt-ie toch ook niet?

Pol 3 februari 2020 om 13:12

@Brabander
Sorry Brabander je schrijft heel veel maar je weet er niet veel van. Je weet niet hoe de leeftijd categorie indeling is, als je dat niet weet dan heb je weinig kaas gegeten van de wielersport.In Halsteren blazen ze wel meer van de toren.

nyons 2 februari 2020 om 21:18

Gerben is echt een topper. Is goed bezig met de jeugd etc.

Luizenbaantje???????

PPPppppffffffff

Evlojami 2 februari 2020 om 23:56

Gewoon een goeie vent. Bewaart de rust en laat zich niet gek maken en zeker voor de jonge renners is hij een baken van rust en ervaring. Of hij ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de profs vraag ik me ook wel af.

tendam 3 februari 2020 om 09:47

Wat een gezeur over De Knegt. Intussen is men in België van plan om de Nederlandse methode te kopiëren: wekelijks samen trainen. Wie verzorgt die trainingen ook alweer? Oh ja.

thorsen 3 februari 2020 om 10:03

Sommigen denken blijkbaar dat zijn enige job is om wat namen op een deelnemersformulier in te vullen?

sooike 5 februari 2020 om 10:14

Ga nu gewoon eens naar de wekelijkse training op Het Zand in Alphen. En kijk daar hoe enthousiast en begeesterd De Knegt bezig is met vooral jong talent. De geroutineerde crossers hoeft hij niet te doceren of aan te sporen, dus blijft hij bij hen op gepaste afstand. Maar de aanstormende jeugd en de vele talenten die er aan komen, daarheeft De Knegt wel degelijk een aandeel in gehad. Dus stop met oordelen en veroordelen van deze man, zonder dat je hem ooit echt aan het werk hebt gezien !

FDJ 5 februari 2020 om 10:34

Dus jij bent ook bij de trainingen van Jumbo Visma geweest en al hun renners en begeleiders heb je meermaals aan het werk gezien voor je al je oordelen en vooroordelen over ze hebt geplaatst.

Headlines

Materiaalzone

Populair