Boetes voor hinderen en blokkeren van aanvallers: “Dat is onze tactiek”

donderdag 18 juli 2019 om 12:11
Boetes voor hinderen en blokkeren van aanvallers: “Dat is onze tactiek”

foto: Cor Vos (archief)

Er zijn door de jury in de Tour de France al diverse boetes uitgedeeld voor het hinderen en blokkeren van aanvallers. Namens Deceuninck-Quick-Step zijn Kasper Asgreen en Yves Lampaert al op de bon geslingerd. “Dat is onze tactiek en we hebben het volste recht om die toe te passen”, doelt ploegleider Tom Steels op ‘het blok erop zetten’.


Ook George Bennett (Jumbo-Visma) is al bestraft door de jury voor hetzelfde vergrijp. Het gebeurde in etappes tien en elf nadat een kopgroep al weggereden was. De sprintersploegen vonden dat prima en zetten zich in volle breedte op de voorste rij van het peloton, zodat niemand er langs kon. Chad Haga en Cees Bol probeerden dat nog wel, maar dat werd ze verhinderd. Daarbij was ook wat fysiek contact te zien.

Voor dat hinderen wordt een flinke straf uitgedeeld: een boete van 500 Zwitserse Frank, zes punten in minderen in het puntenklassement en tien seconden tijdstraf.

Ongeschreven wetten
“Och, wij waren de koers aan het controleren en Haga wilde in de graskant nog opschuiven. Daardoor kon hij er niet meer door. Meer is er niet aan de hand”, reageerde Lampaert bij Het Nieuwsblad. “Typisch de Tour. Er wordt op sociale media wat spel van gemaakt en dan willen ze een gebaar stellen. Voor mij geen probleem: ik aanvaard mijn boete.”

Haga zelf vond het “agressiever dan nodig. Ik zou het niet doen, maar het hoort blijkbaar bij de koers. Er bestaan alleen ongeschreven wetten. Ik zou zeggen: het is niet oké als je een renner voor de keuze stelt tussen crashen of inhouden. Zo ver mag het nooit komen.”

‘Niks om over te gaan uithuilen’
Cees Bol werd door Kasper Asgreen de kans ontnomen om aan te vallen. “Hij deed een gat dicht, maar dat is niks om over te gaan uithuilen bij de jury. Als je het mij zo direct vraagt, zeg ik: wat mij overkwam is oké, wat ze met Chad deden – echt sprinten om hem af te blokken – is erover”, legt de Nederlandse Tourdebutant uit.


Dit artikel delen:

35 Reacties

Slayer772004 18 juli 2019 om 12:20

Je ziet het niet alleen hier. Aan de voet van de Oude Kwaremont doen ze het al enkele jaren: iedereen breed over de weg en er is geen doorkomen meer aan. Persoonlijk vind ik het flauw, maar de renners zelf maken er blijkbaar geen probleem van.
De kijker is wel de dupe. Weg spannende openingsfase.

Casar 18 juli 2019 om 12:21

Wat mij betreft mogen dit soort acties wel zwaarder worden bestraft. Zeker zo’n actie van Asgreen op Haga.

Poeksel 18 juli 2019 om 12:23

Eens.

Dumoulist 18 juli 2019 om 12:28

Alle renners uit de ploeg +10 seconden tijdstraf hiervoor geven.

EddyB1958 18 juli 2019 om 13:00

Niet Asgreen maar Lampaert hinderde Haga. Asgreen hinderde Bol. Staat overduidelijk in de tekst.

Mad 18 juli 2019 om 12:28

Als je in de eindsprint iemand de hekken in duwt wordt je ervoor gediskwalificeerd. Op elke andere plek in de koers mogen ze precies dezelfde strafmaat hanteren voor hetzelfde vergrijp.

Wortel 18 juli 2019 om 12:30

Boetes mogen nog flink hoger, het is gewoon koersvervalsing. Als renners willen aanvallen moet dit gewoon mogelijk zijn. Daarnaast is het voor de kijkers ook nog eens leuker om te zien.

kleomantre 18 juli 2019 om 12:32

Lolliger zou het zijn als Alaflip even een plasje doet dat enkele teams even het achterkant van het peloton blokken en even een gat met de voorste helft laten vallen, als plagerig protest.

kielabokki 18 juli 2019 om 12:42

Geniaal.

Gilberto 18 juli 2019 om 12:47

Hadden ze maar eens de ballen voor zo’n stunt!

Brabander 18 juli 2019 om 12:52

Dat zou echt ‘de bom’ zijn ja :)

Peter Lippens 18 juli 2019 om 12:33

Niets mis mee, is gewoon de koers, maar je moet wel je handen thuishouden en geen renners in gevaar brengen.

$kedel 18 juli 2019 om 12:35

Een volle poffert op de neus zou ik ze geven.. Dit gedrag is zo sneu als iets maar zijn kan.

Ik wil Alaphillile nog wel eens horen klagen als een sneuhaas van een willekeurig team simpelweg de bocht blokkeert in een afdaling.
Niemand zegt je tenslotte waar je moet fietsen.

moa 18 juli 2019 om 13:52

hilarisch!

QS reed daar. Jij zegt dus nu zelf dat ze daar niet mogen fietsen???

Ze doen niets he. Ze rijden over de hele breedte. Beetje calimero gedrag van ploegen die geen verantwoordelijkheid nemen. Waarom reden die ploegen dan zelf niet vooraan? Juist.

NDI22 18 juli 2019 om 14:45

Beelden niet gezien neem ik aan? Haga kreeg gewoon een duw waar je in een finale of sprint een DQ voor krijgt.

KimJungPoels 18 juli 2019 om 12:36

Nouja het zal wel geaccepteerd zijn in het peloton zelf, maar ik vind het bewust verhinderen van een concurrent door hem van de weg af te rijden dus echt tegen alle wetten van sport in gaan.

Het is super onsportief en daarnaast was het in beide gevallen door een camper en een paaltje ook nog eens gewoon heel gevaarlijk. Wat mij betreft is het nu alsnog een gele kaart en worden bij volgende incidenten de betreffende renners meteen uit de Tour geflikkert.

Mathieu Moller 18 juli 2019 om 12:39

Het incident met Bol heb ik niet gezien, maar dat bij Haga was er mijns inziens inderdaad wel echt over. Als je op die manier je koersen moet winnen, ben je vrij triest.

GekkeHenkie 18 juli 2019 om 13:02

Haga ging zelf gewoon vol door de berm heen toch? Dat mag ook niet, maar daar wordt hier dan weer helemaal niet voor gestraft. Verder is dit totaal niet nieuw en gebeurt het al jaren op alle niveaus van het wielrennen. Al vond ik die actie van Bennett wel over het randje. Asgreen maakte zich gewoon breed toen Bol door een gat ging dat er niet was.

krypton 18 juli 2019 om 12:39

Moet je ze eens horen janken als ze zelf de berm in zouden worden geduwd door een aanvaller die er langs wil.

Poeksel 18 juli 2019 om 12:59

Wat ik dan niet snap:
"Cees Bol (Team Sunweb) – Het hinderen/blokkeren van een andere coureur (na km. 5.2). 500 Zwitserse Frank boete, zes minpunten in het puntenklassement en tien strafsecondes in het algemeen klassement."

Hij was blijkbaar volgens de jury niet alleen slachtoffer maar ook dader?

Beelden hier: https://twitter.com/Deruette_Thomas/status/1150727444661506048

rahimns 18 juli 2019 om 14:02

Dat was een andere etappe…. die beelden zijn van etappe 10…. hij kreeg een boete voor etappe 11

Poeksel 18 juli 2019 om 14:05

Weet je zeker dat Asgreen niet alsnog beboet werd voor zijn gedrag in etappe 10, zoals het artikel suggereert?

JaBo 18 juli 2019 om 13:11

Blokkeren is op zich geen probleem, maar als je hier bij bewust aan een andere renner een elleboog stoot uitdeelt dan zwaar straffen. Als dit bij een DQS renner zou gebeuren dan zou Patrick L moord en brand schreeuwen.

Jungle Man 18 juli 2019 om 13:12

En dan nog vind men het vreemd dat er soms valpartijen zijn.
m.i. zou er respect voor elke deelnemer moeten zijn.
2 x geel (met wat forsere straffen) = rood zou ik zeggen.

MDKIDW 18 juli 2019 om 15:28

valpartijen gebeuren door dit soort dingen niet.. het gaat allemaal in een vrij rustig tempo

Maenhout 18 juli 2019 om 13:46

Zolang het blijft bij een beetje duwen en de handen aan het stuur blijven, hoeft het geen probleem te zijn. Met wat Bennett deed, was niets mis. En rechts inhalen mag sowieso niet, is veel gevaarlijker.

moa 18 juli 2019 om 13:53

Hele dagen profiteren en dan huilen als je vast zit achter een ploeg die wel op kop rijdt. Gekker moet het niet worden.

NDI22 18 juli 2019 om 15:06

Wat een onzin redenering. Dat je in de weg gaat rijden wanneer andere renners aan willen vallen is al behoorlijk triest, maar dit was met opzet blokkeren dan wel de weg afduwen.

greeny 18 juli 2019 om 16:38

en nog erger.. de mensen die het wel proberen boeiend te maken uit te lachen als het ze niet lukt.. (zie rui costa pas)

RodyTur10 18 juli 2019 om 14:17

Zou het op een gunstig parcours niet mogelijk moeten zijn om op een paar kilometer van de finish een sprinttrein op te zetten en deze na een bocht helemaal uit te laten waaieren over de volle breedte van de weg, niemand meer er langs laten en dan rustig naar de streep rijden en 1-6 (of zoiets) worden in de rituitslag?

illu 18 juli 2019 om 14:50

Dan zou iedereen moord en brand schreeuwen…

De truc is om het een paar km na de start te doen. Dan mag het schijnbaar. Dan gewoon op die manier 200km door peddelen en je wordt alsnog 1-6 ;)

$kedel 18 juli 2019 om 15:12

Gewoon ergens in een afdaling na een scherpe bocht.
Kun je met het hele team het eindpodium vullen en schermen met dwaze drogredenen als: “maar we fietsen toch gewoon op de weg, die renners hebben het volste recht om ons te passeren”

Kelder is de Man 18 juli 2019 om 15:12

Zal dr wel bij horen. Ik hou er niet van.

Maximus 18 juli 2019 om 15:16

Als aanvallers op deze manier tegengewerkt worden door de sprint/klassements ploegen zouden ze eigenlijk ook veel actiever de achtervolgers in de weg moeten rijden gaan rijden als die het gat op de kopgroep willen dichten. Steeds tussen de trein gaan zitten, voor de bocht inhalen en remmen, enz. Gebeurd ook al wel maar daar kan dan meer werk van gemaakt worden.

jan jansen 18 juli 2019 om 16:27

Diskwalificeren, meteen uit koers halen.
Het is koersvervalsing en de spanning wordt eruit gehaald voor de toeschouwers.
Wie maken de (ongeschreven) wetten?
Als de renners de wetten maken is het niet ok, maar zo gaat het wel. Zie de nieuwe regel waardoor froome zijn vuelta kom houden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.