Boels-Dolmans wint ploegentijdrit Energiewacht Tour

Boels-Dolmans wint ploegentijdrit Energiewacht Tour
woensdag 6 april 2016 om 20:18

De eerste etappe in de Energiewacht Tour 2016 (2.2) is gewonnen door Boels – Dolmans. De Nederlandse formatie was in een ploegentijdrit van elf kilometer met start en finish op de Vismarkt in Groningen twintig seconden sneller dan Canyon SRAM Racing en 21 tellen dan Orica – AIS. De eerste leidster in de Nederlandse rittenkoers is Ellen van Dijk.

Op de kletsnatte wegen in Groningen zette de Duitse nationale selectie de eerste richttijd neer. De Duitse vrouwen werden vrijwel direct uit de hot seat gereden door de Britse nationale selectie. Lange tijd hadden de Britse vrouwen de leiding, tot Parkhotel Valkenburg voorbij kwam aan de finish.

Hitec Products was vervolgens de eerste ploeg die onder de vijftien minuten dook: 14m59s. Even later reed het Australische Orica-AIS van Annemiek van Vleuten een kleine halve minuut sneller. De vrouwenploeg van het moment, Boels – Dolmans, zette daarna een nieuwe toptijd neer: 14m09s. Op dat moment waren Rabobank-Liv, Wiggle High5 en Canyon SRAM Racing nog onderweg. Zowel de Nederlandse, de Britse als de Duitse formatie kwamen ruimschoots tekort.

Vorig jaar ging de eindoverwinning van de Energiewacht Tour naar de Duitse Lisa Brennauer.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Piet Lut 6 april 2016 om 20:19

Tering, bijna 48 km/u gemiddeld door vrouwen en dan ook nog in de regen. Boels wint echt alles dit jaar tot nu toe

Edit redactie: Let op je taalgebruik

AndriesW 6 april 2016 om 20:29

Start en finish op de Vismarkt… het zijn daar in het centrum best krappe straten en hier en daar straatstenen die snel glad worden bij nat waar. Dan is 48 km/u zeker erg snel!

TaDo 6 april 2016 om 20:34

Fijn dat ook het vrouwen wielrennen tegenwoordig volop in de aandacht staat. Boels heerst, 20 seconden pakken op 11 km is echt veel. Ook de gemiddelde snelheden sterk!

GertJan020 6 april 2016 om 21:12

Het lag er hier op de vismarkt echt spekglad bij. Heb hier alleen een stuk van de junioren kunnen zien, maar die moesten echt heeel erg voorzichtig door de bochten. Dan is 48 per uur echt heel erg snel.

Brownie 6 april 2016 om 21:55

Waarom is de voorsprong in het AK maar 5 seconden en is de tijd een halve minuut korter dan de eindtijd van de etappe? Zit daar een bepaalde formule achter?

Mac-S 6 april 2016 om 22:06

Afgezien van de eerste en de laatste paar honderd meter was de rest van de route wel kaarsrecht asfalt (met één keerpunt), dus daar konden de dames wel goed snelheid maken.

Hakkie2 6 april 2016 om 22:21

@Brownie: de eerste ploeg kreeg 30 sec bonis en vervolgens kreeg de tweede ploeg daar 5 sec afstand op, de derde ploeg 8 en zo verder. Kijk maar in dit document. De laatste ploegen hebben zelfs allemaal dezelfde tijd in het klassement.

petoi 6 april 2016 om 22:25

@Brownie Ja er wordt gewerkt met een bonus systeem omdat de tijdrit al zo ontzettend belangrijk is in deze wedstrijd met later nog een ITT.
Denk dat beredenering erachter is dat als een renster/ploeg geen tijdrit materiaal kan veroorloven dan heb je al een groot nadeel op basis van geld. Door een bonus systeem (30s voorsprong voor de winnaars, 25s voor nummer 2 etc.) is dat nadeel in de TTT al minder bij de ITT zal wel gewoon de finish tijd tellen.

Brownie 6 april 2016 om 22:41

@Hakkie2 en Petoi: dank voor de uitleg, nu begrijp ik het. :-)

Hoebele 7 april 2016 om 00:02

Dus aan de streep is alleen de volgorde van belang en niet het verschil waarmee de ploeg wint. Interessant systeem.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair