Blunders organisatie zorgen voor valpartijen in zesde Vuelta-rit

vrijdag 31 augustus 2018 om 09:17
Blunders organisatie zorgen voor valpartijen in zesde Vuelta-rit

De zesde rit van de Vuelta a España werd gisteren opgeschrikt door twee opmerkelijke valpartijen. Tijdens de rechtstreekse uitzending was te zien dat onder meer Victor Campenaerts, Mike Teunissen en Fabio Felline tegen de grond gingen door paaltjes op de weg. Na afloop zorgde een laag vliegende helikopter bij de finish voor chaos.

Op ongeveer 26 kilometer van het einde gingen de renners in een bocht onderuit, op een plek waar de aanwezigheid van rubberen paaltjes niet was aangegeven. Kort erna ging de koers op zijn kant. Felline hield er enkele schaafwonden op zijn heup aan over. Campenaerts kreeg tien hechtingen in zijn elleboog. Het achterwiel van Wilco Kelderman raakte beschadigd, waardoor hij later van fiets moest wisselen en veel tijd verloor.

Ploegleider Mario Aerts van Lotto Soudal was na afloop kritisch over de situatie. “In een dergelijke finale waren er in het midden van de weg na een bocht drie paaltjes. De renners hadden deze nooit kunnen zien”, vertelt hij aan Cyclingnews. “De organisatie moet de rit verkennen. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat deze plastic paaltjes makkelijk te verwijderen zijn.”

Wat niet op tv te zien was, is dat er na afloop een valpartij was als gevolg van een laagvliegende helikopter. Die zorgde ervoor dat de dranghekken van de ene kant van de weg naar de andere kant werden geblazen. Julien Duval van AG2R La Mondiale ging tegen de vlakte. Op Twitter zijn de beelden terug te zien. Nairo Quintana kon maar net aan het voorval ontsnappen. “Bedankt God en de Maagd van de Mirakels om ons te redden”, tweette de Colombiaan.

Dit artikel delen:

26 Reacties

AnderJ 31 augustus 2018 om 09:31

#notnormal

marprins 31 augustus 2018 om 09:34

Lijkt wel expres.. die piloot is toch niet achterlijk? Dit kan echt niet.. had helemaal verkeerd kunnen aflopen!!

Birdheart 31 augustus 2018 om 09:59

Even in context plaatsen, helikopters vliegen wel vaker zo laag boven de aankomstplaats. Ook wel eens gedurende wedstrijd ( niet dat ik vind dat zou moeten mogen want is indirect koersvervalsing en soms ronduit gevaarlijk) . Daarom is dit gedrag van de piloot hoe dom en gevaarlijk ook te verwachten. Aan de andere kant waarom staan daar plastic dranghekken ipv de standaard staal/aluminium dranghekken? De organisatoren snappen toch dat daar waar de renners zich bevinden soliede afrastering hoort te zijn

marprins 31 augustus 2018 om 11:28

Birdheart: Ja je hebt gelijk ik zat teveel in de emo stand :)

josi 31 augustus 2018 om 09:38

Wat hebben God en de Maagd van de Mirakels tegen Julien Duval dat ze hem zo tegen de grond laten kukelen?

Sunnyweb 31 augustus 2018 om 09:47

Niet genoeg aan de maagd geofferd (fruit vooral voordat dit verkeerd overkomt). Quintana doet dat iedere dag even. Zijn hele dorp in de Andes doet ook iedere ochtend hun schietgebedje. De maagd is behoorlijk selectief hoor :-).

Hoe zit het eigenlijk met eventueel opgelopen tijdverschillen door die paaltjes business. Als het bij Froome was gebeurd dan hadden we het wel geweten maar is het nu een “hoort er gewoon bij” geval. Hoe dan ook is Kelderman quat tijdverlies (in)direct wel behoorlijk de pechvogel.

Tour 31 augustus 2018 om 09:47

Paaltjes, helikopter, auto of motor, wen er maar aan. Het is zowel organisatie, rennersvakbond of veiligheidscommisies in de afgelopen jaren niet gelukt om veiligheid aan de renners te bieden.
Maar waarom zou men het veiliger moeten maken ?
There is no business like showbusiness !

JaBo 31 augustus 2018 om 09:58

Ik denk dat ik je helaas gelijk moet geven. Ook de renners zelf maken geen vuist in het bedrijfsleven was men al lang gaan staken.

Mwielerfan 1 september 2018 om 10:50

Ik snap niet dat ploegleiders dit accepteren. Hun dure sterren met miljoenen schade thuis. Waarom geen schadeclaims?

SolitaryShell 31 augustus 2018 om 09:59

Met deze informatie in het achterhoofd, waarom wordt de uitslag van gisteren dan niet op Froomiaanse wijze aangepast zoals in de Tour van 2016?

Mooie_Mario 31 augustus 2018 om 10:04

Kan Kelderman zijn tijdverlies niet wijten aan dit feit? Vuelta aansprakelijk?

debbie1998 31 augustus 2018 om 10:20

Als er een ploegmaat die even lang is als Wilco bij hem rijd, dan is er niets aan de hand. Maar dat schijnt niet mogelijk te zijn bij Sunweb. jammer.

Jungle Man 31 augustus 2018 om 10:35

Sunweb schutterde ook wel met het aanreiken van een nieuwe fiets.

AWestie 31 augustus 2018 om 10:44

Ik moest meteen denken aan de dramatische uitschakeling van Kruijswijk in de Vuelta een paar jaar terug door een paaltje in de eerste week (eerste etappe zelfs?). Niet de eerste keer dat in een spaanse koers paaltjes roet in het eten gooien.

Lalsacien 31 augustus 2018 om 11:01

Was dat niet tijdens de ronde van Catalonië of Baskenland?

zeewolde 31 augustus 2018 om 11:19

klopt Vuelta 2016, etappe 5.
In etappe 6 was hij vervolgens DNS

SprintMaster 31 augustus 2018 om 11:45

Niets geleerd dus van 2 jaar geleden. Prutsers.

platteprijs 31 augustus 2018 om 11:46

Inderdaad. Toen stonden die paaltjes ook op de weg, zonder seingeving of andere afscherming. Blijkbaar is het lerend vermogen van de Vuelta-organisatie nul. En de UCI slaapt lekker verder.

Tinus1984 31 augustus 2018 om 10:46

Kan me zelfs nog herinneren dat dit niet de eerste keer is met z’n paaltje. Kruiswijk heeft daardoor paar jaar geleden de vuelta moeten verlaten na een paaltje in de finale

skylimit 31 augustus 2018 om 10:55

eigenlijk niet verwonderlijk dat dit kelderman weer overkomt, al kan hij daar nu misschien ook niet al teveel aan doen. hij zit wel vaak op het verkeerde moment op de verkeerde plek, dat hoort ook bij koersinzicht.

Tuubke 31 augustus 2018 om 11:35

Tijd voor een Froomiaanse oplossing: iedereen dezelfde tijd als Mollema!

Huubi 31 augustus 2018 om 11:53

Het was een schande. Zowel die paaltjes als die heli na de finish.

girardengo 31 augustus 2018 om 12:41

Die paaltjes staan in Spanje op veel meer plaatsen. Als daar een Vueltapeloton langskomt moeten ze er gewoon tijdelijk uit. Waarom gebeurt het dan niet? Ongemotiveerdheid, onwetendheid, gebrek aan communicatie of zelfs commercieel belang (kijkers trekken met sensatie)?

rvb 31 augustus 2018 om 12:45

Voor wielrenners is de openbare weg gewoon levensgevaarlijk door alle verkeerszooi om auto’s in goede banen te leiden.

Jean Dumas 31 augustus 2018 om 13:19

Je zag het aankomen, bij het ingaan van de bocht richting die paaltjes dacht ik al: volgende beeld = valpartij.

kielabokki 31 augustus 2018 om 13:48

Quintana had nog nooit zo’n grote sprinkhaan gezien.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair