Bijzondere beelden: Van der Poel en Philipsen troosten geëmotioneerde Degenkolb
foto: Cor Vos
zondag 9 april 2023 om 17:41

Bijzondere beelden: Van der Poel en Philipsen troosten geëmotioneerde Degenkolb

John Degenkolb verraste vriend en vijand door in de finale van Parijs-Roubaix mee te zitten met de grote favorieten, maar op het Carrefour de l’Arbre sloeg het noodlot toe. De Duitser kwam ten en kon zijn winstkansen niet meer verdedigen. Na afloop stortte hij zich geëmotioneerd ter aarde, waarna winnaar Mathieu van der Poel en runner-up Jasper Philipsen hem kwamen troosten. Dat is te zien op een foto van NOS-journalist Han Kock.

“Ik ben natuurlijk heel erg teleurgesteld”, zei Degenkolb even later, weer op de been, tegen Cycling Pro Net. “Ik heb niet veel te zeggen. Ik ben gewoon heel teleurgesteld over de uitkomst van de koers, maar om met zo’n elitegroepje mee te zitten, op mijn eigen kasseistroken, betekende zoveel. Het was een uniek moment, dat ik voor de rest van mijn leven zal herinneren.”

Wat gebeurde er volgens Degenkolb precies bij de val? “Ik zat rechts, maar plots was er geen ruimte meer. Ik werd tegen een toeschouwer aangeduwd. Ik moet nog laten controleren of ik een blessure heb opgelopen, maar mijn linkerschouder is erg pijnlijk.”

Mathieu van der Poel: “Ik kon zelf geen kant op”
Van der Poel blikte bij Sporza nog terug op dat hectische moment. “Ik zat op de kasseien en Jasper wilde opeens op het paadje rijden, naast de kasseien. Ik moest mee, want ik zat rechts van zijn wiel. Degenkolb zat daar weer rechts van. Ik weet niet of ik hem dan aanraak, omdat het hectisch was. Maar ineens gaat hij tegen de grond. Als het mijn fout was, wil ik mij daarvoor excuseren, maar ik kon zelf geen kant op.”

Na afloop verscheen op sociale media ook nog een video van langs het parcours, waarop de valpartij van Degenkolb van dichtbij te zien is. Zijn teleurstelling is zichtbaar als blijkt dat hij een nieuwe fiets nodig heeft.

RIDE Magazine
40 Reacties
09-04-2023 18:03
De aanvaring was een super ongelukkige samenloop van omstandigheden. Viel niemand te verwijten. Philipsen maakt een move naar rechts die we de hele dag van alle renners hebben gezien. Op zoek naar het beste spoortje. VdP wil er rechts langs, waar voldoende plek is op het moment van zijn beslissing. De rest is vette pech, voor John. Goed dat de Alpecin jongens zich bewust zijn van het gevolg van de clash voor Degenkolb. Niks meer aan te doen.
09-04-2023 17:51
Ik vond het zo enorm zuur van John. Behoorde bij de 3/4 sterkste uit de kopgroep. Had voor podium kunnen sprinten. Ik hoop echt dat ie later dit jaar of volgend jaar nog een mooie overwinning bij kan schrijven. Wat een baas is het.
09-04-2023 17:58
Iedereen vindt het zuur voor John. Toch was dit een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Geen reden voor straffen. Wielrennen is kei en keihard soms. Maar Degenkolb heeft hem al een keer gewonnen. Wout van Aert neemt langzamerhand het stokje van Sep Vanmarcke over.
    09-04-2023 18:17
    Eens, dit hoort erbij in Roubaix. Helaas.

    Hoop dat Degenkolb volgend jaar nog is de perfecte wedstrijd kan rijden, en dan zonder val.
    09-04-2023 19:00
    Ik vind het een ongelukkige samenloop van omstandigheden èn ik vind het sneu voor Degenkolb. Dat kan beide toch? ;)
    09-04-2023 19:48
    Ik ook joh, gemind die eerste. ;)
    09-04-2023 23:35
    Is de reden 'hij heeft hem al een keer gewonnen' een troost voor deze crash? Wat als Van Aert of VD Poel zo van de weg worden gereden? Ik vind het best bijzonder hoeveel mensen op deze website zo makkelijk zeggen dat het een race incident is, terwijl Degenkolb gewoon niks fout doet en gewoon wordt uitgeschakeld ten koste van een crash van Philipsen/Vd Poel. Ik krijg al veel minnetjes op mijn eerdere reacties wat ik nogal bijzonder vind, want ik ben een fan van Vd Poel en ik hoop dat hij zijn overwinning behoud, maar als we het wielrennen veiliger willen maken, moet de organisatie kunnen optreden in dit soort situaties.
    10-04-2023 00:13
    @Groetjesaandevoetjes. John is net zo veel partij aan deze crash als Mathieu en Jasper dat zijn. Hij gaat ellebogen op het moment dat Mathieu hem net heeft ingehaald. Hij lijkt te willen voorkomen dat Alpecin niet 1-2 op de kasseien komt te zitten, omdat dan één van de twee een gat kan laten vallen. Door het boksen met MvdP komt hij in het gedrang, omdat een tel later Philipsen ineens naar het gootje wil.

    Er was een gat om in te duiken, Degenkolb wilde dat niet toestaan en heeft vervolgens de pech dat Philipsen naar beneden komt.
09-04-2023 17:45
Respect voor de tegenstander, netjes
    09-04-2023 17:53
    "Hypocriet" dekt de lading beter! Zal wel een afrekening zijn van vorige week...!
09-04-2023 17:54
Als je een carriere als een nachtkaars ziet doven en er dan toch ineens weer zo'n opflikkering van kracht is, is het extra jammer als het zo eindigt. Hoop dat John niet opgeeft.
09-04-2023 20:41
Dus Van Aert die bij Pidcock gaat buurten nadat hij onbedoeld zijn voorjaar aan barrels rijdt (door toedoen van zijn ploegmaat) is een grote meneer. Maar Van der Poel die bij Degenkolb langs gaat doordat hij hem (door toedoen van zijn ploegmaat) onbedoeld ten val brengt, moet volgens sommigen (waarschijnlijk dezelfden die Van Aert een grote meneer vinden) voor een commissie gesleept worden die hem moet declasseren.

On topic; onhandige move van Philippsen. Van der Poel zal dat onderschrijven want hij lag er zelf op een haar na ook bij.
    09-04-2023 23:45
    In beide gevallen is het een niet zo handige onbedoelde reactie die leidt tot een val gebeurt helaas gewoon. Ben het volkomen met je eens!
09-04-2023 18:21
Met rond de 50km/h in een klein groepje over de kasseien dokkeren, tussen een haag van toeschouwers, dan is een race-incident snel gebeurd. Erg jammer voor Degenkolb, meer dan een ongeluk is het niet, maar hij is wel de pineut.
    09-04-2023 22:55
    Zo zijn er in roubaix toch heel veel de pineut . Dat is de wedstrijd . Elke valpartij begint met een fout
09-04-2023 23:24
Volgensmij vergeten alle negatieve comments dat je na 230 slopende kilometers op een 5 sterrenstrook niet 'zomaar even' kunt remmen of corrigeren. Als Degenkolb het idee had dat hij doelbewust van de weg was gereden had hij ook wel anders gereageerd lijkt mij.
    09-04-2023 23:30
    Degenkolb is heel erg teleurgesteld. Uiteraard gaat hij niet direct vinger wijzen, maar hij zegt hier dat hij nu niet direct wil reageren, maar waarschijnlijk dus wel op een later moment.

    https://www.youtube.com/watch?v=BbjFx_3zDwk&ab_channel=FloBikes
    10-04-2023 08:03
    Hij heeft al gereageerd:
    https://twitter.com/VelonCC/status/1645156691392995330
09-04-2023 18:05
Benieuwd wat de Lotto-entourage denkt van het niveau van Degenkolb. Was dé grote miskoop met grote impact op hun degradatie, hadden er echt 2 jaar helemaal niets aan.
    09-04-2023 18:11
    Denk dat ze vooral bij zichzelf te rade moeten gaan. Gekke opmerking ook dit.
09-04-2023 21:34
Ik was blij verrast dat Degenkolb eindelijk weer de oude leek te zijn. En onaangenaam verrast door de val.
09-04-2023 17:59
Hele grote meneer die Degenkolb. Zonde dat hij eindelijk weer een goede wedstrijd rijdt, en er dan zo wordt afgereden door een manoeuvre van degene die je troost, ik was bozer geworden.
10-04-2023 00:14
Stel dat het was gebeurd op de wielerbaan tijdens de voorbereiding van de sprint dan had ik tussenkomst van de wedstrijdleiding wel verwacht, maar niet op zo ver van de finish. Hoe jammer het voor John Degenkolb dan ook is.
10-04-2023 08:47
Als er al een schuldige is aan de val van D dan is dat Philipsen en niet VDP
09-04-2023 22:58
Volgens Lefevere was er helemaal niks aan de hand. Verleden jaar met Lampaert, dat was veel erger, dixit Patje. Toch niet te geloven dat men zo gekleurd een situatie kan bekijken. Lampaert rijdt verdorie een toeschouwer aan omdat hij per se wil rijden, waar hij niet mag en kan rijden. Philipsen ging uiteraard wel in de fout. Hij wijkt bruusk van zijn lijn af zonder zich bewust te zijn van de positie van andere renners. Of Mathieu het had kunnen redden door te remmen is moeilijk te zeggen. Alleszins was zijn move zeer risicovol en sowieso hinderlijk voor Degenkolb, maar werd pas desastreus door Philipsen. Als twee renners van dezelfde ploeg allebei een fout maken en er valt een slachtoffer, vind ik de boutade, 'dat is koers', toch wel behoorlijk gratuit.
09-04-2023 23:19
Mathieu dook onverantwoord in een piepklein gaatje. Het zou ook zonder de ondoordachte move van Philipsen precair zijn geworden. Degenkolb zou sowieso serieus in de remmen hebben moeten gaan. Dat je echter voordeel haalt uit een move die een ander schade toebrengt is niet direct oké te noemen. Hoe je zoiets oplost is echter ook een moeilijk dilemma. Het spel stilleggen drie minuten en de VAR laten beslissen is ook geen optie ... Er is evenwel schade aangericht en wie schade aanricht moet deze vergoeden. Lefevere bagatelliseerde het voorval echter volledig door te stellen dat het voorval met Lampie verleden van geheel andere orde was. Even no de aandacht afleiden van de rottigheid die Ballerini nog aanrichtte in de Ronde (bewust aanrijden van een renner) ?
09-04-2023 19:42
Ook het eerste moment dat Philipsen besefte dat hij wellicht iets fout had gedaan. Wilde gewoon MvdP weer blokken (net als een paar kilometers eerder) om te kunnen sprinten met 7
09-04-2023 22:20
Ik snap niet dat mensen niet zien dat MVDP er voor kiest om degenkolb van de fiets af te beuken in plaats van tegen Philipsen op te rijden
    09-04-2023 22:22
    Je snapt wel meer niet.
09-04-2023 18:13
Samen "verantwoordelijk" voor z'n val, hem samen troosten, het soort teamwork waar ze bij DSM wel van houden, geen wonder dat John er emotioneel van werd.
09-04-2023 18:52
Uiteraard niet bewust, maar ik denk toch dat we niet te makkelijk moeten zeggen dat Vd Poel hier vrijuit mag gaan. Hij zegt: 'Als het mijn fout was, wil ik mij daarvoor excuseren, maar ik kon zelf geen kant op.' Op de beelden zie je dat vd Poel hem aanraakt en ook echt dwingt tot vallen. Ik wil eigenlijk niet dat Vd Poel zijn zege kwijtraakt, maar ik vind dat er te makkelijk wordt gezegd dat die zo maar een koers incident is, want het is helaas wel Vd Poel (en Philipsen) die zorgt voor de crash.
    09-04-2023 18:58
    Waar had VdP dan heen moeten gaan toen Philipsen hem in de kant dwong? Of had hij zijn teleportatiewielset moeten gebruiken?
    09-04-2023 19:00
    Klopt, hij kon geen kant op, maar gaat op intuïtie een gat door wat er eigenlijk niet is. Ik geloof nooit dat hij het bewust doet, maar de enige juiste actie was om in de remmen te knijpen. Nu gebeurt het met relatief lage snelheid, maar als dit in volle sprint is wordt er heel anders over een dergelijke actie gepraat. Heel zuur voor Degenkolb dit.
    09-04-2023 19:21
    Goh dat gat is er eerst wel of zou er gekomen zijn maar verdwijnt plots door de actie van Philipsen.
    Iemand kan mijns insziens wel verantwoordelijk zijn voor een val zonder daarvoor ook over schuld te moeten spreken.
    Ik vind echt dat er gradaties zijn: van echt doelbewust iemand ten val brengen (Groenewegen), over onvrijwillig iemand ten val brengen door roekeloos gedrag (Maciejuk) tot onvrijwillig iemand ten val brengen in een normale koerssituatie zoals VDP vandaag. Bij dat eerste word je geschorst, bij dat tweede word je uit de wedstrijd of uitslag gehaald, bij dat laatste zeg je welgemeend sorry.
    09-04-2023 19:23
    Als het in volle sprint gebeurd is het toch Philipsen die niet zijn lijn houdt en gediskwalificeerd wordt. Als je bij elke valpartij een diskwalificatie toepast zouden er aanzienlijk minder renners over de finish komen...
    09-04-2023 21:21
    "Ik kon geen kant op". Euh, remmen misschien?
    09-04-2023 23:08
    Euh, remmen is het domste wat je kan doen als je in een groep rijdt met renners in je wiel.
    09-04-2023 23:25
    Ik vind het bijzonder dat mijn opvattting (die naar mijn mening redelijk genuanceerd is) zo wordt gemind. Vind iedereen het prima dat dit soort crashes onderdeel zijn van het wielrennen? Ik ben fan van Vd Poel. En van Philipsen. Maar ze zijn beide de aanleiding van de valpartij. Degenkolb rijdt gewoon nog steeds in de greppel zoals eerder en wordt er gewoon uitgebeukt. Ik vind niet dat VD Poel de titel moet worden ontnomen, maar de narratief dat het zo maar een race incident is kan ik oprecht niet volgen.
    10-04-2023 08:02
    Ik wil het je best uitleggen groetjes.

    1. Het is Mathieu niet te verwijten. Hij krijgt en kwak van Philipsen en moet daarop ook corrigeren. Dat zie aan de manier waarop ie op z'n fiets hangt in dat moment, hij moet moeite doen om zelf overeind te blijven.
    2. Philipsen heeft geen ogen in z'n achterhoofd. Hij doet wat er vaak gebeurd in Roubaix; het beste traject kiezen. Je ziet het honderden keren gebeuren: renners die van de kroon naar de goot gaan en omgekeerd, het hoort erbij in roubaix.
    3. Het gat waar Mathieu in eerste instantie doorheen wilde was groot genoeg. Dat Philipsen plots van lijn veranderd verwacht niemand.

    Om op je vragen terug te komen: nee, niemand vind het prima. maar het hoort wel bij de sport en nog meer bij deze race. Ja, de aanleiding ligt bij Philipsen, maar dat betekent absoluut niet dat de schuld daar ook ligt. Het is zoals al vaker gezegd simpelweg een race-incident. Die zaken gebeuren helaas.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine