Bijna twee miljoen Vlaamse kijkers voor unieke editie Ronde van Vlaanderen

maandag 19 oktober 2020 om 14:44
Bijna twee miljoen Vlaamse kijkers voor unieke editie Ronde van Vlaanderen

foto: Cor Vos

De Ronde van Vlaanderen van afgelopen zondag heeft in België bijzonder hoge kijkcijfers opgeleverd. De VRT meldt dat bijna twee miljoen Vlaamse kijkers naar de Vlaamse Hoogmis keken via Sporza. Het piekmoment lag tijdens de finish van de mannenwedstrijd.

In totaal zagen ruim 1,4 miljoen Vlamingen om kwart voor vier Mathieu van der Poel de sprint winnen van zijn eeuwige rivaal Wout van Aert. Op dat moment was de Ronde van Vlaanderen goed voor een marktaandeel van 86,4 procent. Van alle Vlaamse tv-kijkers op dat moment keek dus bijna negen op de tien mensen naar de koers.

Ook in Nederland scoorde de Ronde van Vlaanderen goed. Volgens Stichting Kijkonderzoek keken gemiddeld 385 duizend mensen naar de middaguitzending van Studio Sport bij de NOS. Wel bereikte de uitzending ongeveer 1,5 miljoen kijkers (die minstens een minuut keken). Het marktaandeel tussen 13.30 uur en 16.00 uur was ongeveer 18 procent.

Dat de kijkcijfers zo hoog liggen, is niet heel opmerkelijk. Alle fans werd opgeroepen om vooral niet langs het parcours te komen kijken in verband met de coronamaatregelen. Alle heuvels en kasseienstroken werden dan ook publieksvrij gehouden.


Dit artikel delen:

40 Reacties

JumbowintdeVuelta 19 oktober 2020 om 14:51

Een vergelijking met eerdere jaren was wel handig geweest. En van het publiek langs het parcours zal een flink deel normaal ook als kijker worden geteld.

The Whaler 19 oktober 2020 om 14:52

Als Nederlander Ik keek veel Sporza wielrennen maar door het wel heel eenzijdige commentaar van de laatste tijd en het helaas te veel reclame op Eurosport (hoewel ik Karsten af en toe wel grappig vind) ben ik weer terug bij de NOS. Hopelijk komt daar in de toekomst weer wat kennis van de koers te zitten zodat het ook qua commentaar weer wat wordt.

Gilberto 19 oktober 2020 om 15:06

Als Nederlander? Na 4 woordjes gelezen te hebben, lijk je meer een walenkop te zijn :)

Arie den Blanken 19 oktober 2020 om 19:51

Dan zal je vaak aan je voorkeur van de NOS niet veel hebben want de NOS verzaakt nogal eens met het brengen rechtstreeks wielrennen. Ik begrijp de anthipathie t.o.v. Wuyts niet. De man is chauvinistisch maar de NOS commentatoren zijn dat net zo erg. Ik denk dat de NL-se kijker vanwege de chauvinistische onderbuik dat minder stoort. Het enige wat ik van Wuyts t.o.v. zijn Vlaamse collega’s wat minder vind is dat hij het wielrennen te serieus neemt waardoor leuke anekdotes en “zijstraatjes” ontbreken.

vocsnor 19 oktober 2020 om 15:01

Stemt nou niemand “NOS, ik kom uit België”?

zeewolde 19 oktober 2020 om 15:21

2 inmiddels die het chauvinistische geleuter van Wuyts zat zijn.

SjorsPatate 19 oktober 2020 om 15:03

Eurosport (betaald) met Engelstalig commentaar. Dat is me het best bevallen dit hele seizoen. Vooral het NOS commentaar bij de Tour vond ik tenenkrommend slecht.

Gilberto 19 oktober 2020 om 15:09

NOS is sowieso drama, welke koers dan ook.
Eurosport vind ik met Karsten en Kuifje echt meer dan prima, de rest vreselijk.
Ik zweer toch bij de Belg, wie dan ook, al heb ik na Wuyts jaren lang verdedigt te hebben, dit keer wel voor het eerst het idee dat hij wat doorsloeg in het gedoe rond van Aert en het knechtenwerk.

molovin 19 oktober 2020 om 15:11

Ik mis Dijkstra ook, hij en Ducrot zijn vind ik wel een leuk duo, ook al zien ze dingen soms verkeerd ze hebben wel chemie samen. Van de Berg ben ik niet zo fan van.

rogierb 19 oktober 2020 om 15:27

Ik heb dit jaar een keer Nelissen en Clement samen gehoord, dat was een dikke prima. Slechter dan Joris van den Berg is onmogelijk, dan nog liever Traksel haha.

Pol 19 oktober 2020 om 15:30

@molovin
Ik mis ze ook maar dan als kiespijn. Twee oud renners die heel veel verstand van wielrennen hebben, maar ze praten of ze nog nooit een fiets gezien te hebben.

platteprijs 19 oktober 2020 om 16:37

@ Gilberto gisteren was Wuyts gebalanceerd in zijn commentaar, goed om aan te horen. Ik denk dat hij afgelopen week zijn jaarlijkse functioneringsgesprek met de Sporza-leiding heeft gehad.

vocsnor 19 oktober 2020 om 15:05

Een compliment naar de Belgische overheden is ook wel op z’n plaats.
Knappe organisatie, zonder publiek. Veel beter dan wat we in Italië of Frankrijk al gezien hebben.
En uiteraard oneindig veel beter dan onze overheid, want hier hebben we een andere oplossing om fouten te vermijden.

Dat hebben ze goed gedaan daar

Lalsacien 19 oktober 2020 om 15:26

Ik zag toch wel publiek, hoor. Het was alleen sterk afgeraden.
En tijdens de Tour was publiek toegestaan mits…
Niet helemaal met elkaar te vergelijken wat mij betreft
Maar dat de organisatie goed was, daar ben ik het mee eens.

platteprijs 19 oktober 2020 om 16:41

Ja, je zag wel publiek, maar niet opgehoopt en allemaal met mondkapje. Leek inderdaad prima geregeld. De RvV was dan ook een tenenkrommend onderwerp in het Achtuurjournaal van de NOS. Dat Blaak en Van der Poel wonnen, werd tussen neus en lippen medegedeeld. Maar dat de verslaggever die ene kleine biertent had gevonden waar een handjevol mensen redelijk op afstand bier zat te drinken, werd breed uitgemeten.

Koers 19 oktober 2020 om 15:06

Hoe zit dat eigenlijk, kan elke Vlaming gewoon npo 1,2,3 ontvangen?
En is eurosport daar ook gewoon wijdverspreid te ontvangen?

vocsnor 19 oktober 2020 om 16:04

Ik heb ooit in Antwerpen gewoond, daar in elk geval wel

Maillot à Pois 19 oktober 2020 om 16:13

Ja, Nederland 1, 2 en 3 zitten overal in Vlaanderen in het standaardpakket.
Eurosport 1 en 2 ook, denk ik.

josemanuelfuente 19 oktober 2020 om 15:07

Kijkcijfers Nederland vallen tegen

elrio 19 oktober 2020 om 15:15

Ik denk dat in Nederlands alleen de kijkers van de NOS geteld zijn, dus daar moeten nog alle mensen bij opgeteld worden die Sporza of Eurosport keken. Andere vraag worden hierbij streams opgeteld?

castroviejo 19 oktober 2020 om 15:16

Ik ben wel benieuwd hoeveel Nederlanders er naar Sporza hebben gekeken. Je kunt zeggen dat de cijfers bij de NOS tegenvallen maar niet dat het aantal Nederlandse kijkers tegenvalt want dat staat niet vermeld in dit artikel. Nu is Wielerflits geen zuivere graadmeter maar denk dat er meer Nederlanders naar Sporza hebben gekeken dan naar de NOS.

tendam 19 oktober 2020 om 15:47

@castroviejo
Dat laatste lijkt me stug. Er kijken geen honderdduizenden Nederlanders naar Sporza, je moet natuurlijk het publiek op een wielersite niet als graadmeter nemen.

Pol 19 oktober 2020 om 17:22

@tendam
Ik heb jaren in Brabant gewoond, toen was het nog de BRT iedereen hier keek naar de belg. Boven de moerdijk kon je toen nog niet naar de BRT kijken. Het was in de tijd van Fred de Bruin.Als ik weer in Brabant kom bij mijn wielervrienden kijkt iedereen naar de BELS wat ze hier zeggen. De NOS vinden ze helmaal niets.

Arie den Blanken 19 oktober 2020 om 20:14

In de tijd van Fred Debruyne was er geen keus want de BRT was de enige die de klassiekers uitzond. En alleen in het zuiden van ons land was toen , de tijd van de antennes op de daken den Bels te ontvangen.

oscarito1908 19 oktober 2020 om 21:20

Kijk altijd op de Bels. Wuyts was prima te pruimen.

Lalsacien 19 oktober 2020 om 21:48

In de tijd van Jacques Anquetil (als commentator) keek ik wielrennen op Antenne 2. Dat was prima te doen!!!

Lalsacien 19 oktober 2020 om 15:29

Ik kijk het liefst naar de zender van het organiserende land, voorzover dat mogelijk is. Keek dus naar Sporza. Parijs-Roubaix had ik dan weer op France 2 gekeken net zoals de Tour. AGR via de NOS.

Hans Dickens 19 oktober 2020 om 16:20

Sporza is veruit de beste koers zender!

Joaquim Agostinho 19 oktober 2020 om 19:07

Absoluut!

Arie den Blanken 19 oktober 2020 om 20:15

2x absoluut

Asje Menou 19 oktober 2020 om 17:51

Ik kijk graag naar de uitzendingen van France Sport, met de onvolprezen Jalabert, Marion Rousse en Alexandre Pasteur. Ik vind het heerlijk om Mathieu te zien winnen in het Frans!

tafkab 19 oktober 2020 om 19:01

Moet zeggen dat gisteren de toon van het commentaar rap veranderde na de val ;)

Arie den Blanken 19 oktober 2020 om 20:16

Zo zou ik graag de Giro via de RAI kijken.

xistnc 19 oktober 2020 om 20:21

Giro kijken via de RAI is haast nog meer reclame dan op Eurosport.

Lalsacien 19 oktober 2020 om 21:50

En tijdens de Franse wedstrijden, Thomas Voeckler op de motor!!!

Asje Menou 19 oktober 2020 om 21:58

@tafkab

Dat had verschillende redenen. Marion Rousse is de huidige vriendin van Alaphilippe, dus ik kan me voorstellen dat de sfeer daar even wat bedrukt was.

freirefreire 19 oktober 2020 om 18:08

86,4 procent marktaandeel. Grote god. Ik werk zelf ook in de TV-wereld, en als wij met ons programma meer dan zes of zeven procent hebben, is het feest op de redactie.

doorak 19 oktober 2020 om 18:21

En dan heeft men in de cijfers niet meegenomen de Nederlandse kijkers van Sporza.

oscarito1908 19 oktober 2020 om 21:21

Hoeveel zouden dat er zijn?

Headlines

Materiaalzone

Populair