Bettiol: “Verschil in prijzengeld mannen en vrouwen is een schande”

dinsdag 19 november 2019 om 14:05
Bettiol: “Verschil in prijzengeld mannen en vrouwen is een schande”

Bettiol en Bastianelli wonnen de Ronde van Vlaanderen - foto: Cor Vos

Alberto Bettiol springt op de bres voor zijn vrouwelijke collega’s. In gesprek met La Gazzetta dello Sport zegt hij dat hij niet omvalt van zijn eigen prijzengeld, maar hij noemt het prijzengeld dat de vrouwen opstrijken schandalig.


“Wij verdienen goed dankzij onze contracten, maar het prijzengeld is een lachertje”, zegt Bettiol, die dit jaar de Ronde van Vlaanderen wist te winnen. “De winnaar van de Ronde van Vlaanderen krijgt slechts €20.000.” Hoewel er steeds meer wedstrijden zijn die het prijzengeld voor mannen en vrouwen gelijk trekken behoort Vlaanderens Mooiste daar vooralsnog niet toe.

“Voor vrouwen is het nog nog erger”, vervolgt de renner van EF Education First dan ook. “Marta Bastianelli hield aan haar overwinning €1.265 over (het minimum prijzengeld voor de winnares van een Women’s WorldTour-koers, red). Dat is schandalig en oneerlijk. Zij heeft immers net zo hard afgezien als ik, of misschien wel meer.”

Na zijn zege trakteerde Bettiol zichzelf op nieuwe wielen voor zijn auto ter waarde van €500. Maar hij geeft in de roze sportkrant aan dat hij verder met beide benen op de grond wil blijven. “Als je erover nadenkt hoeveel je verdient, stap je niet meer op de fiets.” De Italiaan vindt dat de echte waarde van zijn monumentale overwinning elders zit. “Het heeft me het vertrouwen gegeven dat ik kan wedijveren met de beste renners ter wereld. Hiermee betaal ik ook deels terug wat mijn familie en mijn team al die jaren voor mij hebben gedaan.”

Uiteraard sprak Bettiol niet enkel over financiële zaken. Hij blikte ook alvast vooruit op het komende seizoen. De 26-jarige hoopt dat zijn prestaties constanter zullen zijn. “Daar ontbrak het tot dusver aan. Ik hoop om te kunnen blijven winnen en op het hoogste niveau te blijven. En misschien wel het belangrijkste: ik wil mensen in vervoering brengen.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

MichielH 19 november 2019 om 14:19

Het prijzengeld zou mijn inziens evenredig moeten zijn aan het aantal kijkers. Het zou me niet verbazen als de huidige verhouding dan nog klopt.

west 19 november 2019 om 14:49

Da’s ten eerste niet meetbaar. Dan ben je ten tweede afhankelijk van achterhaalde, ouderwetse partijen als de NOS en Sporza die het liefst het hele jaar door schaatsen en veldrijden uitzenden en ten derde, het aantal kijkers heeft niks te maken met de geleverde prestatie.
Het zou andersom moeten zijn: de UCI heeft een World-Tour voor mannen en een World-Tour voor vrouwen. Als je hieraan wilt meedoen als organisatie dan heb je ze maar als gelijk te behandelen. Het is graag of niet, en dan heb je als Ronde van Vlaanderen of L-B-L maar mee te gaan met de tijd.
Het is te gek voor woorden dat één van de grootste wielerevenementen ter wereld en misschien wel het grootste wielerevenement van Belgie het durft om een prijs uit te delen van een louzy 1265 eur.
Overigens zegt dit denk ik meer over Belgie dan over het vrouwenwielrennen en het wielrennen in het algemeen. Noem een modern, westers land waar men publiekelijk nog meer kleinerend over vrouwen praat dan in Belgie?

$kedel 19 november 2019 om 14:59

Dan liften de vrouwen alsnog mee op het succes van de mannen.

EHV 19 november 2019 om 15:03

@west: kom op zeg wat een onzin. Het gaat helemaal niet om de geleverde prestatie. Sorry maar zo werkt de volwassen wereld helaas niet. Hoe meer kijkers, hoe meer sponsoren, hoe meer inkomsten en dus hoger prijzengeld. Gewoon simpele economie. Iedereen vindt zichzelf tegenwoordig zielig en achtergesteld, maar het gaat hier puur om geld. Niet om eerlijk of oneerlijk. Dat prijzengeld moet ergens vandaan komen.

Panache 19 november 2019 om 15:06

Wat is daar het probleem van West? Het staat je toch vrij om het verschil bij te lappen en je wordt daarmee beloond met een nieuwsbericht op Wielerflits.
Vraag-aanbod is de enige graadmeter voor eerlijke prijzen. Subsidies kunnen daar wat in schuiven. Er zijn flessen wijn die men 15.000 euro waard vindt en er zijn doeken met verf die in waarde vertienvoudigen zo gauw de schilder een andere (grotere) naam blijkt te zijn. Er zijn regels en wetten die de hoogte van een inkomen (het minimale inkomen) verzekeren. Een inkomen is in principe niet gemaximaliseerd.

west 19 november 2019 om 15:35

Het heeft helemaal niks met vraag en aanbod te maken, als het vraag en aanbod was had je de mannen vijf miljoen moeten geven en de vrouwen een duizendje.
Maar als je gewoon willekeurig twee bedragen uit de lucht vist. En het is willekeurig, want de mannenronde is op geen enkele manier "maar" 15 keer zo groot als de vrouwenronde. Dat verschil is veel groter. En dan moet je het gelijktrekken. Er zit niks anders achter dan "zo hebben we het altijd gedaan" en "laten we de meisjes ook een prijsje geven". En dat is achterhaald. Of je keert twee verschillende prijzen uit met een verhaal erachter of je doet het gelijk. Maar je gaat niet iemand achterstellen gewoon omdat je ermee wegkomt.

roelieman2 19 november 2019 om 16:29

@West

Als ik op een zondag tegen een aantal andere amateurs mijn sport beoefen, verwacht ik geen prijzengeld te krijgen. Bij de vrouwen moet het in mijn optiek hetzelfde zijn. Het niveau is belabberd en slechts een handjevol vrouwen is echt full-time bezig met (top)sport. Dat er een vergoeding tegenover staat is een leuke geste. Meer niet.

reusjen 19 november 2019 om 17:08

@west
Omdat de verhouding scheef is in het nadeel van de mannen (die koers is veel groter dan het verschil in prijzengeld nu weergeeft naar jouw mening) moet het gelijk getrokken worden. Die redenatie slaat echt als een tang op een varken.

Pol 19 november 2019 om 18:13

@roeliman2
Zeker nog nooit met dames gefietst. Dit jaar in alle grote wedstrijden van 125 tot 150 K.M een gemiddelde van ver boven de 40 K.M per uur. Dat is geen belabberd niveau.
Weet je het gemiddelde van het laatste W.K. ???? Sorry ik vindt het een zeer domme opmerking.

Kelder is de Man 19 november 2019 om 18:53

Roelieman
Wat een reactie. Jij bent amateur omdat je het niet in je hebt en/of niet voldoende trainingsarbeid verricht om prof te hebben. No offense, dat geldt voor de meesten. Maar de vrouwen die rijden om de winst in profkoersen zijn het hoogste en trainen daar dagelijks hard voor. Je vergelijking slaat helemaal nergens op.

west 19 november 2019 om 23:08

@Reusjen
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat er een gefundeerde redenatie achter moet zitten waarom en vooral hoeveel de mannen meer moeten verdienen.
Op het moment dat je gewoon twee bedragen uit de lucht grijpt en één van die twee groepen zonder enige vorm van inzicht vijftien keer minder geeft dan de ander, dan is dat geen marktwerking. Dan is dat kleinerend en betuttelend.
Laat maar eens iemand zijn beleid onderbouwen in plaats klakkeloos aan te nemen dat dit is hoe de wereld in elkaar hoort te zitten omdat het altijd zo is geweest.

FMasciarelli 20 november 2019 om 12:10

@ roelieman

Het niveau is inderdaad belabberd. Het niveau van de onzin die jij uitkraamt.

dikkechaap 20 november 2019 om 13:23

Het lijkt me het best als de UCI helemaal stopt met vrouwenwielrennen. Er moet een aparte organisatie komen die ermee aan de slag gaat. Dan kan het op eigen kracht groeien richting het niveau dat het verdiend (ongeacht welk niveau dat blijkt te zijn).
Nu blijft het altijd een soort slap aanhangsel/aftreksel van het mannenwielrennen. De één vindt dat alles vandaag nog gelijk getrokken moet worden, de ander vindt dat het vrouwenwielrennen alleen overleefd door met de navelstreng aan de mannensport te hangen.

Het is niet voor niks dat de Giro Rosa nog steeds de belangrijkste en populairste wedstrijd is bij de vrouwen: in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is dit een pure vrouwenwedstrijd, niet een variant of voorprogramma van een herenkoers.

Domestique 19 november 2019 om 14:26

Benieuwd of Bettiol volgend jaar kan bevestigen. Hoe hij op de Oude Kwaremont alles en iedereen achterliet was toch enorm indrukwekkend.

UrbanSteel 19 november 2019 om 14:32

Altijd dat gepraat over prijzengeld, wielrenners, schaatsers, Formule één riijders etc., etc. rijden voor een salaris, het prijzengeld en startgeld is mooi meegenomen. Tennissers bijvoorbeeld, moeten het wel van het prijzengeld hebben die hebben geen vast salaris (over privé sponsor contracten heb ik het niet).

west 19 november 2019 om 14:51

Het gaat volgens mij niet over dat er prijzengeld is of niet, het gaat erom dat de ene met een prijs ter waarde van een nieuwe auto wordt beloond en de ander met een prijs ter waarde van een tweedehands fiets.

koos verrek 19 november 2019 om 14:50

Die zou zomaar, samen met Pedersen, het voorjaar wel eens kunnen domineren. Eendagsvlieg. Trappe moet ie , niet zeuren over poen.

$kedel 19 november 2019 om 14:59

Hij is zelf een schande.

Leukefans 19 november 2019 om 15:18

Sterk onderbouwd argument wel. Verklaar u nader?

Panache 19 november 2019 om 15:22

“Als je te veel gaat nadenken over hoeveel je verdient, stap je niet meer op je fiets.”
Hele slimme opmerking, wanneer je de centen binnen harkt met… fietsen.

Tpinotfan 19 november 2019 om 15:38

De discussie over vraag en aanbod wordt op wielerflits altijd vanuit de vraag-kant benaderd, maar grootse verandering zit m niet in de boel vanaf de vraagkant benaderen. Niemand wilde ooit een Iphone, maar toen ie er eenmaal was wilde iedereen er wel 1. Soms moet je je eigen aanbod creëren en dan volgt de vraag vanzelf. Zo gaat het hopelijk ook met het vrouwenwielrennen, los van de vraag of het wel of niet ethisch zou zijn vrouwen minder prijzengeld te geven. Een hoger prijzengeld motiveert meer vrouwen om te gaan wielrennen en epische prestaties te leveren en vanuit de epische prestaties volgt dan aandacht van media en publiek. Zo gaat het m.i. ook met de formule 1 en max verstappen. Zoveel aandacht voor de formule 1 was er niet (ivm nu). Max kwam en bam, Nederland was verkocht en kijkt/volgt massaal formule 1. Zoiets kan wereldwijd ook met een hoger internationaal niveau van vrouwenwielrennen.

dikkechaap 20 november 2019 om 13:17

Huh?

1. De apple fanboys konden niet wachten op een telefoon van hun geliefde merk, en over het algemeen was er een trend van steeds grotere schermen en plattere telefoons voordat de iphone verscheen.

2. Je vergelijking met de formule 1 gaat ook mank. De FIA is niet ineens meer geld in de Nederlandse kartsport gaan steken om de sport in Nederland groter te maken. De Nederlandse kijkers kwamen op de sport af, vooral door de prestaties van Max, in een internationaal veld vol topsporters. Niet door de gekunstelde gelijkstelling van een semi-professionele sportcategorie.

Seb Doet er niet Toe 19 november 2019 om 15:41

Hij zou een mooier statement maken om mevrouw Bastianelli d’r IBAN te vragen en € 9.367,50 over te maken.
Dat vrouwen minder “verdienen” is al discutabel. Gechargeerd gezegd zorgen de beloften en vrouwen nummers wel voor de meeste frites en bieromzet, dus wellicht is uit die penningen nog wat extra prijzengeld voor de dames te trekken.

Maar serieus commercie of niet slaat toch nèrgens op dat omdat je een spleetje en geen plasser heb je bij het winnen van de Ronde met € 1265,- naar huis gaat.

aardappeljager 19 november 2019 om 16:05

Kunnen we er niet 1 wedstrijd van maken. Gewoon iedereen tegelijk rijden en kijken wie er het eerst over de streep komt. Lost aardig wat op.

– Exact dezelfde kijkcijfers. Zie discussie hierboven
– Dezelfde sportieve prestatie. Geen gezever meer dat de een verder moet fietsen dan de ander en daardoor meer zou moeten krijgen
– Geen verschil in prijzengeld omdat er maar 1 winnaar is

Gewoon wat food for thought. Niet direct mijn mening

Panache 19 november 2019 om 16:37

Goede insteek. Zo geef je vrouwen een kans om ook 20.000 te verdienen met een overwinning. Dat is échte gelijkwaardigheid.

koos verrek 19 november 2019 om 16:24

Ik stel voor dat ze allemaal samen fietsen en de winnaar dan 21.265 euro krijg.
Lijk me 't eerlijkste en dan zijn we van dat gezeur af

koos verrek 19 november 2019 om 17:09

Wat aardappel hierboven zeg dus

de nieuweMerckx 19 november 2019 om 17:45

Is Bettiol een fuifbeest? Je ziet hem nogal vaak langs de kant van de weg staan met krampen, wat wel eens een gevolg kan zijn van chronisch slaaptekort.

AWestie 19 november 2019 om 18:21

Bettiol gaf als bedankje aan zijn ploeggenoten voor de ronde sleutelhangers gemaakt van zijn wielen die dag. Bron: Langeveld in de Rode Lantaarn.

mightymert 19 november 2019 om 18:50

Volgens mij komt de zin “Als je erover nadenkt hoeveel je verdient, stap je niet meer op de fiets.” komt niet overeen met de eerdere zin “Wij verdienen goed dankzij onze contracten, maar het prijzengeld is een lachertje”. Is dit misschien verkeerd vertaald of doelt hij op de vrouwen?

xistnc 19 november 2019 om 19:10
Quote:
Na zijn zege trakteerde Bettiol zichzelf op nieuwe nieuwe wielen voor zijn auto ter waarde van €500.

Dat adresje wil ik dan ook wel weten. Koopje. Nog even los van de fout in de zin, want dat is immers meer regel dan uitzondering.

aardappeljager 19 november 2019 om 19:53

Sowieso wel een discussie waard waarom je nieuwe wielen koopt voor een “auto van 500 euro”. Kun je dan niet beter een nieuwe auto kopen

xistnc 20 november 2019 om 13:23

Haha, zo zou je ‘m ook nog kunnen lezen idd :D

Covadonga 19 november 2019 om 21:18

Een gemiddelde arbeider in de fabriek ziet meer af dan de CEO van Shell, maar ze krijgen ook niet hetzelfde salaris.

klaasd 19 november 2019 om 22:07

Het is toch gewoon vraag en aanbod. Zo werkt het nu eenmaal. Het elitaire tennis wereldje kan het zich toevallig permitteren (omdat het een single sport is) om vrouwen net zoveel prijzengeld te geven als mannen.

dikkechaap 20 november 2019 om 13:14

Het is oneerlijk omdat zij er minstens net zo hard voor heeft gewerkt?

Volgens die logica mag het halve peloton hetzelfde prijzengeld als de winnaar opstrijken.

Erica-de-moeder-van-Niki 20 november 2019 om 22:10

Het is gewoon een kwestie van principe. Vrouwen moeten in elk beroep (want dat is het) hetzelfde kunnen verdienen als mannen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair