Bernaudeau: “UCI-punten moeten niet beslissend zijn in een koers”

vrijdag 8 november 2019 om 09:52
Bernaudeau: “UCI-punten moeten niet beslissend zijn in een koers”

foto: Cor Vos

Teammanager Jean-René Bernaudeau mag volgend jaar met Total Direct Energie deelnemen aan alle WorldTour-koersen op de kalender. Dat komt omdat zijn ploeg het beste ProConti-team was in de UCI-ranking voor ploegen. Vooral in het najaar was de strijd om die punten hevig, maar dat ging tegen de visie van Bernaudeau in.


“Een strategie wordt bepaald tijdens een briefing voor de wedstrijd, maar powermeters en UCI-punten moeten niet beslissend zijn in een koers”, zegt Bernaudeau tegen L’Équipe. “Het gaat erom wat de fans willen zien. In de Tour waren de toeschouwers er omdat Thibaut Pinot en Julian Alaphilippe de panache hadden. Het publiek vond het geweldig. Niemand kan dat tegenspreken. Ik denk niet dat zij een oortje nodig hadden in die finale in Saint-Étienne, of op de Tourmalet. Zij kozen het moment.”

Tegenstander van oortjes
Bernaudeau is dan ook fel tegenstander van oortjes in het peloton. Hij noemt renners die zich laten sturen door oortjes ‘hersenloos’. “Een ploegleider kan niet het moment bepalen waarop een race beslist wordt in een tiende van een seconde. Zeg niet dat de oortjes nodig zijn voor de veiligheid, want dat is een fake problem. Toen William Bonnet in de Tour van 2015 viel, kwam dat omdat via de radio tegen iedereen gezegd werd dat ze op moesten schuiven. De oortjes hebben daar de val veroorzaakt in plaats van voorkomen”, aldus de teammanager van Total Direct Energie.

Strijd om de UCI-punten
De Fransen eindigde het seizoen als beste ProContinentale ploeg, maar daarvoor was wel een andere manier van koersen nodig. “Ik had de woorden ‘top-10’ en ‘UCI-punten’ verbannen uit mijn woordenboek, want de koers werd een spel van cijfers en saai. Maar ik moest ze nu wel weer gebruiken”, geeft Bernaudeau toe.

“Renners hebben liever een plek in de top-10 met de punten, dan het risico te nemen om de koers te winnen. We hebben obsessief gekoerst om zoveel mogelijk punten te scoren en we stonden bovenaan, ondanks de pech die Niki Terpstra had”, doelt hij op de blessures van de Nederlandse kopman in het voorjaar.

Voordeel voor 2020 is dat Total Direct Energie kan kiezen uit alle WorldTour koersen. De uitnodigingen liggen er, maar niet overal hoeft de ploeg te starten. Waarschijnlijk wordt de Vuelta-wildcard teruggegeven. “Lilian Calmejane zou graag de Giro willen rijden, dus we gaan kijken of dat te doen is. We willen ook punten blijven scoren om onze eerste plek te behouden, maar dat wordt niet makkelijk. Arkéa-Samsic heeft Quintana en Bouhanni gehaald, dus in de toekomst wordt een plekje in de Tour steeds duurder.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

freirefreire 8 november 2019 om 10:32

Hij is nogal van de oude stempel, maar ik ben het volkomen eens met zijn kritiek op oortjes en ook met het idee dat ‘rijden om te winnen’ belangrijker moet zijn dan een top-10. Maar je moet als UCI toch op een bepaalde manier een onderscheid maken in een promotie/degradatiesysteem en je kunt moeilijk alleen de winnaar punten geven.

Panache 8 november 2019 om 11:51

Dat kan natuurlijk wel (is gewoon een keuze). Winnaars eendagskoersen/etappes, top 10 GT ak, winnaars truien.

xistnc 8 november 2019 om 10:32

Bernaudeau slaat hier zowel de nagel als de spijker op zijn kop.

Edit redactie: Bedankt.

Kevin Lowagie 8 november 2019 om 13:18

De oortjes hoeven voor mij inderdaad niet. Het is een extra middel om koersen gecontroleerd te laten verlopen. Het is net dat gecontroleerd koersen dat zo saai is. Laat renners initiatief nemen en de finale vroeg openen!

west 8 november 2019 om 13:55

.“Ik had de woorden ‘top-10’ en ‘UCI-punten’ verbannen uit mijn woordenboek, want de koers werd een spel van cijfers en saai."
O ja? Want de koers werd ineens saai omdat teams uit de marge, die normaal niet met de grote teams mee kunnen strijden om de hoofdprijs ook opeens een doel voor ogen kregen? En het hele peloton gaat mee in dat saaie koersen omdat er drie teams zijn die nog wat puntjes moeten sprokkelen?
En dat spel van cijfers, wanneer is dat dan gebeurt? Toen die ene renner in winnende positie lag maar zich terug liet zakken omdat een zevende plaats ook genoeg punten opleverde. Hij schetst hier even een doemscenario dat nog nooit is voorgekomen.
Als ie zo nodig niet in dat geneuzel van die punten gedrukt wil worden, moet ie gewoon over de brug komen en zorgen dat ie een volwaardig World Tour team wordt. Hebben Israel en Cofidis ook gedaan. Als je liever op het tweede plan wil blijven rijden, maar wel voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, dan heb je er maar mee te leven dat je puntjes moet sprokkelen.
Een fossiel dat onzin uitkraamt, puur uit eigenbelang. Die afgelopen najaarskoersen zijn nog nooit zo interessant geweest.

Brabander 8 november 2019 om 14:26

Ik vind het ook wel een extra dimensie geven inderdaad. Koers in een koers. Niets mis mee. En als er mensen content zijn met een 7e plaats, dan is dat prima toch? Winnen is niet voor iedereen weggelegd

SolitaryShell 8 november 2019 om 15:37

Vraagje aan Bernaudeau inderdaad.

Total was toch ook gewoon aanwezig in de Memorial Rik van Steenbergen en daar viel niets op? En dat zouden de fans niet willen zien?

Daarnaast moeten de oortjes niet blijven bestaan vanwege de veiligheid, maar omdat het het functioneren als ploeg sterk bevordert. En juist dat is wat wielrennen voor mij leuk maakt.

Romāns Vainšteins 8 november 2019 om 15:38

Ik haat punten en ben het dus helemaal met hem eens. Wielrennen is voor mij met het wiel als eerste de meet over komen en/of een ronde het snelst afleggen, pelotonspurts en top 10 doen me niet zoveel.

Samlambeej 8 november 2019 om 16:27

De regel geldt: "hoe meer onzekerheid, hoe beter voor de koers."

Oortjes en powermeters geven iets meer info/'zekerheid' maar de benen blijven bepalen.

Een renner met superbenen zal toch verder gaan dan voor die 7de plaats of het cijfertje wat op die meter staat? Als hij bang is om daarover te gaan, dan kan hij in principe niet meer beter worden. Dan is hij het eigenlijk niet waard om renner te zijn.

Rawolf 8 november 2019 om 17:46

Jammer dat DE ook naar de giro wil. Met een selectie van hun niveau is het niet nodig meer dan 1 grote ronde per jaar te rijden IMO.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.