Bernard Hinault stopt als ceremoniemeester in de Tour

maandag 7 maart 2016 om 17:42
Bernard Hinault stopt als ceremoniemeester in de Tour

Foto: Sirotti

Bernard Hinault zal voortaan niet meer op het podium van de Tour de France te zien zijn. De vijfvoudig Tourwinnaar stopt als ceremoniemeester van La Grande Boucle.

“Ik heb het recht om met pensioen te gaan”, stelt Hinault (61) tegenover radiozender Europe 1. “Ik heb in veel zaken heel wat energie gestoken en ik hoop nu van een welverdiende rust te kunnen genieten. Ik heb een kleinzoon van zestien maanden, twee kinderen die ik niet heb zien opgroeien. Nu is de tijd rijp om bij hen te zijn.”

Hinault is al lang het gezicht van de podiumceremonies in de Tour. Hij overhandigde de truien en trofeeën aan de winnaars, en was niet te beroerd om ongewenste gasten van het podium te duwen.

Dit artikel delen:

21 Reacties

CJJelle 7 maart 2016 om 18:14

Ik zou willen zeggen ik ga je missen, maar het lijkt me niet iets wat iemand anders ook niet zou kunnen doen. Lance Armstrong wellicht een goede opvolger?

hongerklopje 7 maart 2016 om 18:16

Terecht, 21 keer per zomer een handje schudden is inderdaad te belastend. Dan zou ik ook met pensioen gaan.

Overigens zou ik zijn baan wel willen hebben. Heb niet echt een professionele wielercarrière achter de rug maar wel de 832e strava tijd op de amerongse berg.

xistnc 7 maart 2016 om 18:20

Aldus het respect van de Wielerflitsers voor Le Blaireau… :o

Daan° 7 maart 2016 om 18:42

Hahaha echt he @xistnc :p

klootje kriekeljon 7 maart 2016 om 18:44

De fans kunnen weer veilig pogen op het podium te klimmen. Ik vind Wilfried Peeters wel het type uitsmijter dat hem kan vervangen.

Skedel 7 maart 2016 om 18:56

Zijn er toch nog mensen van naam die hem kunnen vervangen?
Ik kom toch al snel uit bij een Jalabert of een Virenque die ik beiden niet zo heel hoog heb zitten, en ze moeten natuurlijk ook al toe zijn aan wat glimlachen en handen schudden.

vanSpringel 7 maart 2016 om 19:14

Een vervanger voor Hinault ?…………………………… ’s effe denken……?
Eric Caritoux ?

Romāns Vainšteins 7 maart 2016 om 19:21

Virenque meteen doen, een mooier gezicht krijgt schijnheiligheid nooit meer, werkelijk artistiek gewoon.

snellerfietsen 7 maart 2016 om 20:21

Het kan niet anders dan dat Thomas Dekker zijn vervanger wordt

Hakkie2 7 maart 2016 om 20:27

Voeckler als vervanger, zoeken we alleen een tijdelijke tussenpaus.

xistnc 7 maart 2016 om 20:54

De historie volgend schieten me twee namen te binnen, waarvan er één ‘niet meer is’. Iets voor Greg Lemond, wellicht? Of moet het per se een Fransman zijn?

TykkeThor 7 maart 2016 om 21:01

Nooit meer van dit soort taferelen dus…

https://twitter.com/TheRaceRadio/status/706843597350445056

Lalsacien 7 maart 2016 om 22:32

Jeff Bernard of Charly Mottet!

girardengo 8 maart 2016 om 00:03

Als opvolger denk ik dan toch eerst aan een oud-Tourwinaar (hoeft niet per se een Fransman te zijn). Maar ja, wie? De enige niet-winnaar die in aanmerking komt is Poulidor (maar die is veel meer op leeftijd dan Hinault, dus hij wordt het niet). Als dit niet lukt kun je pas breder gaan kijken.

Jacco van Stierop 8 maart 2016 om 00:21

Thierry Marie.
Met trompet uiteraard.

zoetepap 8 maart 2016 om 05:40

Christophe Bassons,Laurent Brochard, Laurent Roux,Luc Leblanc,Pascal Herve….en als het een buitenlander mag zijn; Jesus Manzano!

ikbenprocycling 8 maart 2016 om 10:13

Joop Zoetemelk uiteraard

Koel 8 maart 2016 om 12:35

Kunnen wij Peter Air. de Vries niet naar voren schuiven…, die kan alles!

Retro Lex 8 maart 2016 om 18:33

Ik zal Hinault wel missen.
Als opvolger moest ik aan 1 man denken, wiens naam me ontschoten was.
Jacky Durand

Vanwege zijn vele ontsnappingen was Durand ongekend populair bij het vooral Franse publiek, maar niet vaak wist hij zo’n ontsnapping ook met een zege te bekronen. In 1998 won hij wel de klassieker Parijs-Tours en nog een Tour-etappe. Ook werd hij dat jaar en het volgende, geheel in stijl, gekozen tot meest strijdlustige renner van de Tour. Op zijn palmares staan verder etappezeges in rittekoersen als Parijs-Nice, de Ronde van Luxemburg, de Dauphiné Libéré en de Ronde van Polen.

@ hakkie Betreft Voeckler, zien we die niet liever als ploegleider een paar jaar ?

pirazzi 8 maart 2016 om 18:38

Hennie Kuiper kan dit er misschien wel bij doen. Hij doet al iets in de Tour als begeleider van Vips of zoiets.

Jalabertje 8 maart 2016 om 22:52

Bernard, je was fantastisch. Op het erepodium net zo strijdbaar als op de fiets. Het ga je goed, trouwe wielervriend.

Headlines

Materiaalzone

Populair