Bernal: “Roglic is mijn sterkste concurrent in de Tour”

maandag 10 februari 2020 om 17:00
Bernal: “Roglic is mijn sterkste concurrent in de Tour”

foto: Cor Vos (archief)

Egan Bernal ziet in Primoz Roglic zijn grootste concurrent als het gaat om de eindzege van de Tour de France. Dat heeft de kopman van Team Ineos voorafgaand aan de Tour Colombia verteld tegen El Tiempo. “Alles kan gebeuren, maar in mijn ogen zal Roglic de sterkste zijn”, zegt Bernal.

Titelverdediger Bernal weet dat hij op de Sloveen moet letten. “Hij krijgt veel respect van iedereen in het peloton”, aldus de Colombiaan. “Hij was koploper in de UCI-ranglijst van vorig jaar, won de Vuelta, stond op het podium in de Giro, is goed in de tijdritten, kan goed klimmen en is heel consistent.”

“Je mag alleen niemand afschrijven. Vorig jaar won Julian Alaphilippe bijna de Tour de France, terwijl niemand hem bij de favorieten had staan”, weet Bernal.

Duel tussen Team Ineos en Jumbo-Visma
Nu veel wedstrijdprogramma’s van renners al bekend zijn, wordt al uitgekeken naar de Tour de France. Vooral Team Ineos en Jumbo-Visma staan in de schijnwerpers. De Britse ploeg rekent naast Bernal ook op Chris Froome, Geraint Thomas en Richard Carapaz. De Nederlandse formatie stuurt naast Roglic ook Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk naar Frankrijk.

“Dat zal geweldig zijn om te zien, heel interessant”, vindt ook Bernal. “Het zal veel meer zijn dan alleen die tweestrijd. Elk jaar wordt de Tour gewonnen met kleinere verschillen, omdat er veel meer kanshebbers zijn en renners steeds beter voorbereid zijn. Dat Jumbo-Visma het dit jaar wil proberen, is goed voor de wedstrijd.”

“Vooral Dumoulin zal een belangrijke renner zijn. Hij is iemand die in vorm beter kan klimmen dan een pure klimmer. We weten niet hoe het met hem is na de blessure, maar ik denk dat hij in vorm zal zijn”, aldus Bernal.

Dit artikel delen:

50 Reacties

WernerFranke 10 februari 2020 om 17:07

Kijk maar uit of Tadej pakt de titel “jongste Tourwinnaar van de laatste 100 jaar” af!

lander luypaert 10 februari 2020 om 17:09

Klopt, Bernal en Roglic die elkaar in de gaten houden en Pogacar die er van gaat profiteren?

Groningen 10 februari 2020 om 18:29

Ik denk dat Pogacar misschien wel al te nadrukkelijk in beeld is, anders was hij zeker kandidaat om als een carapaz als derde hond met het been te gaan lopen.

NCK17 10 februari 2020 om 19:28

Ze laten Pogacar echt niet rijden.

Gladiool 10 februari 2020 om 21:26

Als het zo simpel was. Van der Poel laten ze ook niet rijden, toch? Ze moeten maar eens kunnen volgen. Ik verwacht niet dat Pogacar nu plots de Tour gaat winnen, maar zo simpel als jij het stelt is het ook niet.

assen 10 februari 2020 om 17:10

Nieuwswaarde gering, maar TOCH leuk om te lezen (vind ik).

De Tour zou pas echt interessant worden als blijkt dat de sterkste renner NIET in 1 van die 2 ploegen zit. Tactisch lastig steekspel wordt het dan.

Gilberto 10 februari 2020 om 22:31

Wat WIL je nou met zo’n eerste opmerking?

ParijsIsNogVer 11 februari 2020 om 11:27

Nederland, het land dat houdt van underdogs.

Taliesin 10 februari 2020 om 17:31

Ik vind zelf Roglic toch nog net te kwetsbaar bergop om nu te denken dat hij de Tour gaat winnen. Het kan, hij zit in die top 7 van kandidaten…maar ik geloof niet in zijn eindwinst.

Thoin 10 februari 2020 om 17:54

Ik vond in de Vuelta Pogacar al beter dan Roglic bergop.
Maar uiteindelijk bleef Roglic op zijn kruijswijks ook altijd aanklampen.

Het wordt een mooie tour dat sowieso, maar tegen juli kan er nog veel gebeuren.

rahimns 10 februari 2020 om 18:13

Heb je de Vuelta wel gekeken… Roglic was bergop altijd bij de beste. Elke dag liet hij wel blijken dat hij met de beste mee kon. Hij kon het zich ook veroorloven om renners te laten rijden. Hij hoefde niet aan te vallen. Reed als het moest heel gemakkelijk weer gaatjes dicht. Pogacar was zeker bergop bij vlagen supersterk maar was soms ook weer wat minder zeker in die eerste week.

lander luypaert 10 februari 2020 om 18:25

Omdat Aru in week 1 de kopman was en toen veel minuten verloor waardoor Pogacar het moest overnemen?

tendam 10 februari 2020 om 18:28

Roglic heeft Pogacar een keer laten rijden omdat hij hem onmogelijk nog kon inhalen in het klassement, verder was Roglic elke keer gelijkwaardig of beter bergop… en dat na meerdere valpartijen waardoor hij allerminst 100% was.

Een goede Roglic doet bergop voor niemand onder.

jv88 10 februari 2020 om 19:18

Neen. Roglic was heer en meester in de Vuelta. Reed berekenend omdat hij bang was voor een inzinking zoals in de Giro. Dat in combinatie valpartijen week 1 en t is prima te verklaren .

koos verrek 10 februari 2020 om 17:36

2 monsterlijke ploegen!
Maar Ik denk froome grootste concurent voor bernal

Jungle Man 10 februari 2020 om 19:18

Uit dit artikel kan je ook afleiden dat Bernal de onbetwiste kopman gaat zijn, en dat Froome wellicht passé is.

Kelder is de Man 10 februari 2020 om 19:34

Jungleman..
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Mocht Froome in toptourvorm verkeren, dan gaan ze echt wel voor de vijfde.

koos verrek 10 februari 2020 om 17:38

Poga sta 1 tegen 13 wel een gokje waard

FDJ 10 februari 2020 om 18:26

En Tom profiteert.

Motorindefiets 10 februari 2020 om 18:52

Ik denk dat de hoogtemeters erg bellangrijk gaan worden. Zijn er veel meters boven de 2000 meter?

lathumnees 11 februari 2020 om 09:07

Nee geen of nauwelijks hoogtemeters boven de 2.000 meter. en dat is vrij zeldzaam voor een tour parcours.
Gunstig voor allaphilippe, ongunstig voor oa bernal, pinot en kruiswijk.

miguelon 10 februari 2020 om 19:08

Nee, dat geloof ik niet, Pogaçar en misschien Pinot, als die z’n niveau van in de Pyreneeën terugvindt staan nog boven Roglic. Overigens schat ik ook Thomas nog steeds hoger in…

jv88 10 februari 2020 om 19:22

Op basis van wat staan die boven Roglic??? Poga is geweldig en in potentie is alles mogelijk. Maar die 2 ritjes in Valencia waar Roglic niet eens was zetten hem er toch nog niet boven.

Over Pinot nog maar te zwijgen. Geen idee waarom die boven Roglic zou staan.

Olly 10 februari 2020 om 19:25

Volgens mij riep hij vorige maand nog om het hardst dat hij Froomy ging helpen aan zijn vijfde zege. Wat een verandering van standpunten :-)

hardfietser 10 februari 2020 om 19:46

Etappe 17 kent een finish bergop van 2304 meter, dat is de Col de la Loze. Onderweg dient na 107 km. de Col de la Madeleine zich aan, die is 2000 meter. Verder zijn er deze Tour geen etappes die de 2000 meter of hoger aantikken.

Motorindefiets 10 februari 2020 om 19:52

Hmmm bernal zal alles op alles zetten om daar 2 minuten te pakken en dat kan hij. Geen enkele rijder kan zo goed op die hoogte rijden. Verder zie ik geen grote verschillen ergems onstaan in de bergettapes. En gezien het aantal tijdrit km zet ik mijn geld op Bernal die ook weer een jaar ouder en verder is.

Panache 10 februari 2020 om 20:17

Ik zie Bernal juist vaak seconden verliezen in de punchy heuveletappes (daar zit de Tour vol mee).

assen 10 februari 2020 om 20:47

Ja, op die steile finish bergop (mooie meisjes) werd Bernal ook door de meeste van zijn concurrenten weggereden.

Kelder is de Man 10 februari 2020 om 20:49

assen..
Waar?

adelaarvanantwerpen 10 februari 2020 om 22:52

@ assen
mss ook omdat Bernal in de eerste twee weken van de tour eigenlijk echt niet super was. Bernal heeft echt niet super veel moeite met steile hellingen.

assen 11 februari 2020 om 08:29

@kelder
Planche des belles filles in de tour 2019
Bernal kwam best veel later dan zijn concurrenten over de finish.

Kelder is de Man 11 februari 2020 om 08:46

Assen.. Aha.. Snap m. Mn Frans laat nogal te wensen over.

Damien Heuvel 10 februari 2020 om 21:09

Pffff is ’t al juli ?

Eerst maar eens zien of betreffende heren tegen die tijd niet in de lappenmand liggen. Bernal staat nu niet echt bekend om z’n stuurmanskunsten dus voordat het juli is, heeft hij het asfalt al een keertje of vijf van dichtbij gezien.

Maar okay, er vanuit gaande dat iedereen fris en fruitig aan de start staat in juli dan zijn Roglic en Bernal ook mijn favorieten.

Kelder is de Man 10 februari 2020 om 21:41

Dat wist ik niet. Vertel meer over zn stuurmanskunsten..

adelaarvanantwerpen 10 februari 2020 om 22:57

Qua sturen is Bernal echt minstens zo goed als Roglic. Kijk maar naar zijn afdaling vorig jaar van de Sormana in Lombardije waar hij veel sneller daalde dan zowel Nibali als Roglic of de manier waarop hij daalde in de Tour tijdens de afdalingen van de Galibier en de Iseran. Dat Bernal niet kan sturen is gewoon een fabeltje omdat hij drie keer is gevallen, maar met hardere gevolgen dan bij de meeste anderen.

toiletduck 10 februari 2020 om 21:38

Praat doorgaans toch met veel respect over zijn concurrenten binnen en buiten de ploeg; kan ik wel waarderen.

Romāns Vainšteins 10 februari 2020 om 22:50

Ik vind het echt net een robot die het waardeerprogramma fris heeft geupdate.

Samlambeej 10 februari 2020 om 23:17

Wat heeft dat dan voor meerwaarde?

Scott Sunderland 10 februari 2020 om 22:04

Met Bernal eens hoor. Roglic is toe aan die Tourzege, net als zijn ploeg.

Pogacar is een gevaarlijke klant ook, Dumoulin en Thomas zullen mede bepalen wie de Tour wint. Froome zie ik echt niet meer meedoen voor het podium. Pinot en Landa zie ik niet snel winnen.

Pietspeed 10 februari 2020 om 22:09

Gaan t allemaal zien in juli wie de sterkste is. Veel meer dan koffiedik kijken is het nog niet. Het voorjaar moet nb nog beginnen.

jan jansen 10 februari 2020 om 22:52

Het wordt geen spannende tour, bernal demarreert de laatste kilometer op een col wint de etappe en ineos gaat controleren en haalt alle spanning eruit. Misschien wordt het volgend jaar beter.

Damien Heuvel 10 februari 2020 om 23:17

“”” Kelder is de Man 10 februari 2020 om 21:41
Dat wist ik niet. Vertel meer over zn stuurmanskunsten.. “”””

Och je zou het zo ondertussen toch wel de Colombiaanse tegenhanger kunnen noemen van Wilco Kelderman. Nog zo’n type dat wel wat zijwieltjes kan gebruiken.

Maar eeuh …. om je het opzoeken te besparen kan ik je zo zeggen dat Bernal in de afgelopen 30 maanden +/- 25 keer tegen het asfalt heeft gelegen. Idd bijna een gemiddelde van één keer per maand. Meestal is dit zonder enige ernst gelukkig, zoals bijvoorbeeld vorige week zondag nog tijdens het Colombiaans kampioenschap.

Maar in de afgelopen 23 maanden is hij ook al drie maal ernstig ten val gekomen waardoor hij er wel een tijd uit was. Maart 2018 Ronde van Catalonië (3 weken out), Augustus 2018 Classica San Sebastian (8 weken out), +/- Mei 2019 zware val tijdens training (6 weken out).

Oftewel mijnheertje ligt er regelmatig bij.

Maar gelukkig is de Tour ook nog een half jaar weg. Eerst maar eens genieten van een prachtig voorjaar en Giro. :)

miguel brok 11 februari 2020 om 00:04

Parijs is nog ver.

john 11 februari 2020 om 09:31

Hij heeft veel respect in het peloton!! en hoe komt dat. Zullen de renners meer weten van dat geniepig ploegje waar Bernal deel van uit maakt

ghostwriter 11 februari 2020 om 10:44

Mensen die Pogacar boven Roglic zetten hebben waarschijnlijk de Vuelta alleen via procyclingstats.com gevolgd. Roglic was elke bergetappe minstens net zo sterk als Pogacar maar koos er bepaalde etappes niet voor om op diens aanvallen te reageren omdat 1) Pogacar geen concurrent voor hem was en 2) hij een goede relatie met Pogacar heeft. In de etappes waarin Roglic zelf het tempo bepaalde kon Roglic hem met moeite of helemaal niet (zoals een paar keer in de derde week) volgen. Natuurlijk zal Pogacar dit jaar beter zijn dan vorig jaar maar Roglic lijkt zich ook nog steeds elk jaar te verbeteren.

Ik denk dat Ineos de Tour de France weer zal winnen maar als iedereen fit en in vorm is zal Jumbo-Visma de grootste concurrent zijn met Roglic en Dumoulin. Ze moeten alleen niet proberen om Ineos in hun eigen spel te verslaan en in plaats daarvan proactief koersen. Kruijswijk kan een grote rol in het succes van Jumbo-Visma spelen. Als bijvoorbeeld Gesink, Kuss of De Plus in een bergetappe mee in de aanval is en Kruijswijk op de voorlaatste beklimming in de aanval gaat zullen de knechten van Ineos zich vroeger in de etappe leeg moeten rijden dan ze gewend zijn. Ze kunnen Kruijswijk namelijk niet veel tijd laten pakken.

Taliesin 11 februari 2020 om 11:12

Ben het niet eens met die uitleg. Ik heb al die etappes ook gezien en zag dat Pogacar af en toe toch meer "go" had bergop. Ik vind daarnaast dat je ook zijn explosiviteit ziet dat het een meer natuurlijke en krachtige klimmer is dan Roglic. Mijn verwachting is dan ook dat Roglic bergop de komende jaren op de pijnbank gelegd wordt door Pogacar, en niet alleen door Pogacar.

Daarbij aangevende dat Roglic * ook* zich sterk ontwikkeld heeft bergop en tot 1 van de beste klimmers in t peloton gerekend mag worden. Maar… er zijn kwetsbaarheden. Ik schat Dumoulin in vorm zeker even hoog in als klimmer. En Bernal hoger.

ghostwriter 11 februari 2020 om 11:21

De enige keren dat Pogacar bij Roglic wegreed probeerde Roglic hem duidelijk niet eens te volgen omdat hij geen concurrent was. Roglic reed bijna de gehele ronde in een spaarstand en op de momenten dat Roglic zelf voor de aanval koos kon Pogacar hem op één keer na niet volgen.

Ligthning 11 februari 2020 om 11:17

Parcours moeilijk in te schatten. Heel lastig, maar zelden superzwaar en met weinig beklimmingen op hoogte. En met slechts een tijdrit die eigenlijk een (halve) klimtijdrit is. De echte klimmers kunnen nooit onderuit gaan in die ene tijdrit op het laatste, wel tot een (half) minuutje verliezen. Waaierritten en valpartijen blijven het meest gevaarlijk voor de echte klimmers. Blijft de vraag of de eindbeklimmingen, op een of twee na, wel voldoende zwaar zijn om het (grote) verschil te maken. Bernal zal meer dan een keer in de aanval moeten gaan om het verschil te kunnen maken. In principe wordt het een goede ronde voor allround klimmers zoals Roglic, Thomas en Froome. Al zullen we Froome allicht niet meer op zijn hoogste niveau terugzien, enerzijds door de leeftijd, anderzijds door de zware val en zijn lange inactiviteit. Meesterknecht dan maar vanaf de tweede Tourhelft. Thomas zal in het begin van de Tour al top moeten zijn om het (mede)kopmanschap te kunnen opeisen t.o.v. Bernal. Lukt dat, dan is hij niet kansloos. Een Dumoulin in topvorm zou ook moeten kunnen meespelen, maar het is al zo lang geleden dat hij nog niveau gehaald heeft. Ik vrees ervoor. Ook hij zal dan al snel een superknecht voor Roglic worden. Pogacar zal bergop zeker een van de besten zijn. Maar of hij al voldoende ervaring heeft om alle ritten zonder kleerscheuren door te komen ?
Roglic krijgt mijn voorkeur, voor Bernal en Thomas (volgorde onduidelijk, afhankelijk van de rangschikking tijdens de eerste Tourhelft). Het lijkt me ook de laatste kans te worden voor Roglic, die niet meer piepjong is. Vanaf 2021 zullen de dertigers Froome, Thomas, Dumoulin, Kruijswijk, Roglic e.a. stilaan wegzakken, en breekt mogelijks een lange periode van heerschappij aan voor Bernal (misschien afgewisseld door een enkel slecht jaar door tegenslag of blessures). Pogacar wordt vanaf dan zijn grootste concurrent. Met nog later misschien ook Evenepoel in een Tour met een paar stevige tijdritten.

ghostwriter 11 februari 2020 om 11:26

Wat een onzin dat dit de laatste kans van Roglic zou worden. Froome en Thomas zijn respectievelijk vier en drie jaar ouder en waren in 2018 de twee beste klassementsrenners. De enige reden dat Froome in 2019 niet de beste klassementsrenner was is dat hij geblesseerd raakte.

Ligthning 11 februari 2020 om 14:07

@ghostwriter

Wel, we zullen zien of Roglic in 2021 of 2021 de Tour zal winnen. Ik denk het niet…

Headlines

Materiaalzone

Populair