Kwiatkowski verslaat Cosnefroy in Amstel Gold Race, Van der Poel vierde
foto: Cor Vos
zondag 10 april 2022 om 16:29

Kwiatkowski verslaat Cosnefroy in Amstel Gold Race, Van der Poel vierde

De Amstel Gold Race 2022 is gewonnen door Michal Kwiatkowski. Na een vermakelijke koers van ruim 254 kilometer tussen Maastricht en Vilt was de Pool van INEOS Grenadiers als eerste aan de finish, al moest er wel een fotofinish aan te pas komen na een sprint-à-deux met Benoît Cosnefroy. Tiesj Benoot mocht als nummer drie mee het podium op. Mathieu van der Poel strandde op de vierde plaats.

De kopgroep van de dag – foto: Cor Vos

Al vroeg in de wedstrijd werd een zeskoppige vluchtersgroep gevormd. Ide Schelling (BORA-hansgrohe) was daarbij de enige Nederlander en hij kreeg Emils Liepins (Trek-Segafredo), Owain Doull (EF Education-EasyPost), Johan Jacobs (Movistar), Aaron Van Poucke (Sport Vlaanderen-Baloise) en Luca Rastelli (Bardiani-CSF-Faizanè) mee. Aanvankelijk zat ook Rastelli’s ploegmaat Davide Gabburo erbij, maar hij zakte terug.

Favorieten nemen het initiatief
Het zestal op kop kreeg ongeveer vijf minuten voorsprong van het peloton, waar Alpecin-Fenix, INEOS Grenadiers en UAE Emirates het heft in handen namen. Die ploegen hadden met respectievelijk Mathieu van der Poel, Tom Pidcock en Marc Hirschi favorieten in de selectie.

Het verschil met de kopgroep werd, naarmate de finale naderde, steeds verder gedicht. Daardoor werd het voor enkele outsiders interessant om de oversteek te maken. Victor Campenaerts en Nathan Van Hooydonck slaagden daarin, vlak voor de Cauberg op 90 kilometer van de finish, en zo kregen we zeven man aan kop. Zeven? Ja, omdat Rastelli ondertussen gelost was vooraan.

Nathan Van Hooydonck in de voorfinale – foto: Cor Vos

Florian Sénéchal hoopte ook die sprong te maken naar de kopgroep, maar de Fransman van Quick-Step-Alpha Vinyl belandde in de chasse patate en werd door de troepen van Alpecin-Fenix ingerekend. Dat was op een kleine minuut van de kopgroep. In het peloton nam de nervositeit toe en dat leidde tot valpartijen van onder meer Andrea Bagioli, Anthony Turgis en Jack Haig.

Finale brandt los
Na de Loorberg bleven Van Hooydonck, Jacobs, Van Poucke, Doull en Liepins over in de kopgroep. Ook was er een eerste schermutseling in het peloton, maar de koers barstte echt open op de daaropvolgende Gulperbergweg. Tim Wellens en Christophe Laporte kwamen niet weg, maar het uitgedunde peloton reed op de Kruisberg wel naar de kopgroep toe. Van Hooydonck hield het langst stand, maar op 45 kilometer van de meet was ook hij bijgehaald.

Op de Eyserbosweg en de Fromberg oogde de INEOS-trein indrukwekkend sterk, met name het kopwerk van Ben Turner viel op. Het peloton was daardoor in het laatste koersuur nog maximaal veertig man groot. Op de Keutenberg volgde een nieuwe schifting na een versnelling van eerst Pidcock en later Tiesj Benoot. Van der Poel kende even een zwak moment, maar zat toch mee in het elftal op kop.

Tiesj Benoot was de aanstichter van de beslissende groep – foto: Cor Vos

Elitegroep rijdt weg
Pidcock, Benoot, Van der Poel, Michal Kwiatkowski, Michael Matthews, Dylan Teuns, Kasper Asgreen, Benoît Cosnefroy, Marc Hirschi, Stefan Küng en Alexander Kamp vormden de elitegroep in aanloop naar de laatste keer Cauberg. In de eerste achtervolgende groep zaten onder meer Wellens, Valentin Madouas en Warren Barguil, maar ook afstoppers in dienst van Bahrain Victorious en UAE Emirates. Het gat was zo’n 20 seconden.

Op de Cauberg hield de kopgroep zich koest, maar net na de top ging het toch even hard tegen hard. Kwiatkowski hoopte aan de voorlaatste finishpassage, op 21 kilometer van de echte meet, te profiteren van het overtal van INEOS Grenadiers. De Pool reed solo weg, waarna in de achtergrond geaarzeld werd.

Op de Geulhemmerberg knalde Cosnefroy in een ruk naar het wiel van Kwiatkowski, maar ook de achtervolgers kwamen dichterbij. Teuns probeerde in zijn eentje de oversteek te maken op de smalle Limburgse wegen, maar hij viel stil en bereikte het duo Kwiatkowski-Cosnefroy niet. Met 25 seconden voorsprong begonnen de koplopers aan de laatste klim van de dag, de Bemelerberg, en dat verschil bleef lange tijd in stand.

Cosnefroy en Kwiatkowski in de aanval – foto: Cor Vos

Spannende sprint
Bij het ingaan van de laatste vijf kilometer waren er nog 20 seconden van over, maar de achtervolging kwam maar niet op gang. Dat was ook omdat Pidcock op alle versnellingen reageerde. Een ultieme inspanning van Van der Poel om het gat te dichten haalde weinig uit. Cosnefroy en Kwiatkowski gingen daardoor sprinten om de zege.

De Fransman ging vroeg aan, maar de Pool kwam in extremis nog langszij. Het verschil was nipt en dus moest een finishfoto er aan te pas komen. Eerst werd Cosnefroy uitgeroepen tot winnaar, maar de fotofinish wees toch echt Kwiatkowski aan. Hij plaatste zijn jump op het juiste moment en won zo zijn tweede Amstel Gold Race. Tiesj Benoot bezorgde Jumbo-Visma een derde plaats door een late uitval uit de achtervolgende groep; Mathieu van der Poel sprintte naar plek vier.

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door WielerFlits (@wielerflits)

RIDE Magazine
133 Reacties
10-04-2022 16:45
Mooie winnaar. Kwiato koerst vaak met veel initiatief en wordt eindelijk weer eens beloond.
10-04-2022 16:45
Groot kampioen die Michal. En als je iemand beschuldigt van iets moet je ook met bewijzen komen. Iedereen kan online van alles roepen.
10-04-2022 16:46
Als organisatie/jury kan je er natuurlijk niet veel aan doen dat de voorsten 2 jaar op rij besluiten millimeters van elkaar binnen te komen. Zielig voor Cosnefroy maar deze was wel net iets duidelijker toch, superspurt van Kwiat hier.

Al met al mooie uitgave vind ik wel. Parcours verandering met meer kleine wegen is fraaier voor het oog. MvdP heeft een kwaliteitsteamgenoot nodig om in heuvelklassiekers wat meer te kunnen dicteren maar had het zelf ook niet helemaal vandaag, blijft natuurlijk geen heuvelklassiekerspecialist. Ineos speelt het spel zoals de rest dat verwachten kon maar tuint er toch in.
    10-04-2022 16:52
    Klopt helemaal. Alleen die Bemelerberg is wat te makkelijk voor een finale. En het zijn de renners die de koers maken, in de kopgroep wilde niet iedereen per se winnen.
10-04-2022 16:46
Matthews wat een ***
[i]edit wf: pas je taalgebruik aan[/i]
die gaat nooit wat winnen op deze manier. Mooi dat ie nog de sprint verliest van MvdP die wel op kop reed en in de diepe finale nog demarreerde.

Enorm lullig ook voor Cosnefroy, maar hij leek niet eens teleurgesteld. Wss geloofde hij ook niet helemaal dat ie had gewonnen.
Mooi voor Benoot dat ie nog het podium haalt
    10-04-2022 16:54
    Leek me inderdaad ook dat hij dacht dat hij niet was gewonnen. Hij was serieus aan het kloppen op zijn stuur na de aankomst en was inderdaad niet zo teleurgesteld precies.
    10-04-2022 17:00
    Hij sloeg al van teleurstelling op zijn stuur vlak na de finish. Zijn jump was ook net te laat. Hopelijk kan hij in de Waalse Pijl iets moois laten zien en in LBL overeind blijven.
    We zullen hem vermoedelijk van voren zien koersen.
    Kwiat weer een mooie overwinning erbij na een lastig voorjaar. Hij was wel sportief genoeg om aan te geven dat Cosnefroy het meeste werk had verricht omdat Pidcock nog erachter reed.
10-04-2022 16:46
Als jullie snappen hoe de wielerwereld in elkaar zit hoeven jullie niet te reageren heh. Laat de discussies maar over aan de grote mensen die er wél verstand van hebben.
10-04-2022 16:47
Die jury is van de UCI zelf, niet van Leo.
10-04-2022 16:49
Xevar/Jachtluipaard/Maxtin is niet een liefhebber van de feiten inderdaad, komt nogal lullig over als je in een anti-nederlandse tirade tal van cruciale beslissingen
bij de verkeerde verantwoordelijken neer gaat leggen.
10-04-2022 16:55
Spannende koers gezien, met een terechte winnaar. Prachtige afvalrace gezien. De koers viel vanaf de Loorberg niet meer stil. Die dekselse Turner en Kwiat speelt het numerieke voordeel goed uit. Dat is ook wielrennen. Als je dat niet mooi vindt, snap ik niet waarom je de tv überhaupt aan doet. Uiteraard jammer dat Dumoulin niet kon aanhaken en Van der Poel net de laatste procentjes te kort kwam na de RVV. Maar dat maakt de race niet minder mooi.
10-04-2022 17:00
Veel mensen die zeggen dat dit een saaie koers was, ik heb er anders wel van genoten. Er is aangevallen ver genoeg van de finish waardoor een groep van sterke renners kon strijden voor plaats 1. Uiteindelijk een spannende sprint gezien en oké, jammer van de wedstrijdradio, maar wel een mooie winnaar.
    10-04-2022 18:33
    Ik heb ook genoten. Iets zegt mij dat veel mensen gefrustreerd zijn dat MvdP niet gewonnen heeft.
10-04-2022 17:00
Op het moment dat het verschil enkele meters was met Teuns ertussen, rij je dit gewoon dicht. Als je dat niet doet naait Pidcock je erbij en zijn ze weg. Prachtig staaltje laf koersen weer vandaag.
10-04-2022 17:01
Mooie uitslag. Geweldige tussendoorkoers. En nu op goed onderhouden wegen. 
Heel wat anders:
Wat is Nederland in het algemeen toch  n aangeharkt land vergeleken met de romantisch tegen elkaar hangende Vlaamse huisjes met de betonnen palen met kabels kriskras over de weg en het bijzonder verwaarloosde straatmeubilair.
Dat laatste is toch ook n schande eigenlijk.
    10-04-2022 17:12
    De hoogste tijd dat Vlaanderen zich bij Nederland aansluit. Nederland en Vlaanderen kunnen veel van elkaar leren. En als bijkomend voordeel vervangen we Canada in de G7. Win-win situatie.
    10-04-2022 17:18
    Hoogste tijd dat Nederland bij Vlaanderen aansluit.
    10-04-2022 18:07
    De Vlamingen zijn anders wel meesters in het beveiligen en duidelijk met vlag- en fluitsignalen aangeven waar dat verwaarloosde straatmeubilair op het parcours ligt. Kunnen ze in Limburg nog wat van opsteken.
    10-04-2022 18:15
    Ok, ik ben overtuigd. Dan doen we het andersom!
    10-04-2022 18:16
    Hm. Vlamingen zijn misschien meesters in het vaststellen van gevaarlijke punten op een parcours, maar laten die dan doorgaans wel beveiligen door, en ik druk mij voorzichtig uit, de overschotjes van de maatschappij.

    Mensen die heel degelijk met een vlag kunnen zwaaien, maar die moet je niet gaan vragen om zelfstandig iets te beslissen als er iets onverwachts gebeurt.
    10-04-2022 20:37
    @Gebruikersnaam voor onverwachte zaken is er de wedstrijdcommissaris. Vanaf een gekristalliseerde intelligentie van 65 kan je gerust een vlaggetje vasthouden en een geel hesje aantrekken.
10-04-2022 17:06
Ah kijk eens aan, daar is de ongenuanceerdheid zelve weer. Ik vind het wel stoer van je dat je steeds zulke zware en grote woorden durft te gebruiken. #Applaus
10-04-2022 17:07
Slim gezien van Kwiat om maar op tijd te gaan. En Benoot moest uitwijken voor een geparkeerde auto net voordat Cosnefroy ging, anders had hij misschien mee gegaan. Leek me misschien wel de sterkste op de klimmen. Maar had toch een sprintje niet gewonnen.
10-04-2022 17:08
Een ietwat teleurstellende koers vandaag. Het gepoker in de finale vond ik dan wel weer boeiend. Wat gaat er dan in een mensenbrein om dat als je er bijna bij bent en de eerste geeft af in G2, dat je dan als tweede renner je benen stil houdt?
Bizar vind ik dat.
    10-04-2022 17:19
    Jij kijkt net een weekje naar wielerkoersen? Het is toch al decennia hetzelfde liedje. Dat maakt deze sport juist zo boeiend. De beste wint hooguit in 50% van de koersen. Oneerlijk? Tja, dan beter naar kogelstoten, verspringen oid kijken.
    10-04-2022 17:23
    Hallo Franco, ja ik ben inderdaad nieuw op deze site. Dank je wel voor je welkomstwoord!
    10-04-2022 17:45
    Graag gedaan, Marik! Een belangrijke tip van een oude rot: word geen fan van een Nederlandse ploeg, want dan wordt het al snel een deceptie. Ik heb er al zoveel aan onderdoor zien gaan die dat wel deden. Een aantal heb ik aanvankelijk nog wel bezocht in Meer en Berg in Bloemendaal, maar ja, het werden er teveel. En ben ik de uitverkorene die de rol van broeders hoeder moet vervullen? Nee, die rol ligt mij toch te slecht.
10-04-2022 17:09
Brr wat is het toch een gevaarlijke wedstrijd en wat wordt er met de franse slag het parcours veilig gemaakt.
In de afdaling van de Cauberg, die auto's in de buitenbocht.... welke 2 renners konden er nou precies omheen?
    10-04-2022 17:18
    Cosnefroy en Benoot denk ik (als we het over dezelfde fase hebben).
    10-04-2022 17:27
    @Limal, ja was een Jumbo renner iig.
    10-04-2022 17:48
    De afdaling van de Cauberg?

    Ik vermoed dat je bij het kasteel in de bocht bijna onderaan de Brakkeberg cq Vogelenzangweg bedoelt. Die auto's staan daar 'gewoon' op een parkeerplaats. De renners misten een bocht die ze toch echt al een paar keer eerder hadden genomen en kwamen op het trottoir terecht.
    10-04-2022 18:41
    Er kan een auto staan, er kan publiek staan, er kan een boom staan, er kan een uitgegraven kanaal liggen… Doel is toch om op de weg te rijden?
    10-04-2022 18:51
    Het doel is om op de weg te rijden maar waarom niet zorgen dat de buitenkant van een een bocht leeg is ? Die drie auto's hadden toch wel weggekund?

    Dat is toch nodeloos risico?
    Ja nee, moeten ze maar op de weg blijven, wat een harteloze opmerking.
10-04-2022 17:15
AGR inlijven bij Flanders Classics aub...
10-04-2022 17:17
Allereerst: goed om dat stuk provinciale weg eruit te halen. Ook al is dat een brede rechte baan, het was altijd gekkenwerk.
Voor de rest kon de koers vandaag me niet heel erg bekoren. Eigenlijk stond vooral de deur van achter open, en is er eigenlijk nauwelijks aangevallen. En met Kwiatkovski een mooie winnaar, de ploeg heeft het verdiend. Al had ik het Cosnefroy ook wel gegund na zijn optreden vandaag.

Verliezers van de dag: de groep daarachter. Het blijft voor mij onbegrijpelijk dat je daar niet eerder het gat probeert dicht te rijden. Gewoon allemaal 3 goede kopbeurten doen, en je doet weer mee voor de overwinning. Negatieve hoofdrollen voor Matthews, Hirschi en die gast van Trek, maar eigenlijk was er niemand die vol durfde over te nemen. Ook Asgreen en Kung, toch hardrijders, keken al achterom nog voor ze op kop zaten. Ik vraag me af wat de tactische gedachte hierachter is. Blijkbaar liever een goede kans op plek 3 of 4 maar 0% kans op een zege, dan een kleine kans op een zege maar een grote kans op plek 6 of 7.,.
    10-04-2022 17:28
    De reden dat er niet aangevallen werd maar wel de achterdeur open stond was wellicht dezeld
10-04-2022 17:18
Wat gebeurde met Tom Dumoulin. Hij zat in een goede positie bijna tot het einde? Wat was zijn resultaat uiteindelijk?
    10-04-2022 17:26
    Kon niet mee op de Keutenberg. 30e geëindigd in een groepje met o.a. von Avermaet en Kragh
10-04-2022 17:42
Die fotofinish kan je de organisatie niet aanrekenen, dat ligt aan de jury. Anderzijds wel iets te vaak gedacht "dat had wel parkeervrij mogen gemaakt worden". Heb je bij elke koers wel eens ergens, maar hier was 't de norm, niet de uitzondering.

En er mag wel een andere slotklim komen dan die Bemelerberg, die is echt te middelmatig binnen het aanbod van deze koers.
    10-04-2022 18:00
    Tja, Nederland is nou eenmaal een dichtbevolkt landje. Waar moeten die auto’s dan geparkeerd staan? Op de fietspaden?
    10-04-2022 18:06
    Een straat verder. 2 straten verder. Een garage. Een zijstraat. Gewoon ergens anders.

    Dan gaat men maar eens een keertje 200 meter te voet. Heb dat ook al meegemaakt en heb die zware uitdaging verrassend vlot overleefd.

    Moet geen heel parcours zijn dat parkeervrij is, maar een parkeerplek of 3 bij het uitdraaien van een bocht kan toch niet zo moeilijk zijn.
10-04-2022 17:50
Jachtluipaard laat wederom zien dat hij geen idee heeft waar hij het over heeft.
10-04-2022 19:13
Wel grappig dat ze elk jaar roepen dat dit een monument zou moeten worden. Kermiskoers ja...
10-04-2022 20:04
Ik vraag me af wat er in de ploegleiderswagens bedacht wordt.
Bij BEX bijvoorbeeld: "Bling, blijf lekker zitten, want dan kun je lekker sprinten voor plek 3".
Of bij QS: "Kasper, als Mathieu gaat, stay in his wheel but don't take over. You are fast at de meet. Don't work te veel".
Bij TJV: "Tiesj, je hebt geen sprint. Laat iemand anders het harde werk doen, en dan demarreer je vlak voor de finish voor plek 3".
En bij Trek: "Alex, als je achteraan gaat zitten, dan heeft niemand in de gaten dat jij ook mee doet. Spaar alles voor je sprint voor een ereplek"

Als ik de beelden zag, en de koerssituatie met 2 Ineossen, dan is er 1 voorwaarde om te kunnen winnen: je moet de koplopers inhalen voor de meet. Dan kun je het initiatief en de druk weer terugleggen bij Ineos, en wie weet zit je dan zelf mee in de goede vlucht. Of krijg je de kans om te sprinten voor plek 1.

En dat er niemand meer de benen had: onzin. Als Mathieu gaat, dan kunnen ze allemaal terugkomen op zijn wiel. Dus met allemaal een paar kopbeurten waren ze er gewoon bij gekomen.

Ik denk wel eens dat er flink wat tactisch onbenul achter de sturen van de auto's zit. En bij dit soort renners, want het waren toch echt geen nieuwelingen die daar in dat groepje zaten.
    10-04-2022 20:14
    Of bij MvdP : ‘niet teveel doen, je mag je eigen sprint rijden’

    Die deed als topfavoriet namelijk niets anders dan de rest. En dat hij helemaal geen benen heeft daar geloof je gezien zijn plotse uithalen aan het eind niks van.

    : groep liep niet lekker en was wat moe. Denk niet dat er nog draagkracht in zat. Toch een zware koers dit hoor, Cosnefroy was de sterkste en Kwiat de slimste. Dan kan je blèren als ploegleider wat je wil maar daarmee maak je het verschil niet. Dat Matthews niks doet moet je trouwens begrijpen: dat is een minder sterk individueel coureur die zo veel mogelijk sparen moet om zo’n lange, lastige koers als deze te kunnen winnen.
    10-04-2022 20:52
    Mathieu zat geïsoleerd, beetje zelfde situatie zoals Sagan steeds voorhad, en ook Remco de afgelopen week. Niemand zal naar met hem in het wiel naar de streep rijden, ook niet als hij zelf meewerkt. Als hij niet in dat groepje zat, zou de kans wellicht groter geweest zijn dat ze toch gereden hadden. En twee: Pidcock. Twee topfavorieten die je niet naar de meet wil brengen. Inderdaad, nu hebben ze ook niets, maar hoeveel kans hadden ze als ze die 2 naar de meet brachten, waarvan er 1 echt geen meter kopwerk hoeft te doen? Inderdaad, nul. Die mindere goden zaten trouwens ook al op hun tandvlees dus die worden er de laatste 1000-500 meter gewoon afgereden.
    10-04-2022 23:02
    Deze achtervolgende groep miste een tweede grootheid: Flip, Wout of Pogacar. Renners die in zo'n situatie gewoon gas gegeven zouden hebben om te winnen, en ook volop aan hun eigen bord zouden beginnen.

    Nu leek het alsof men bij de achtervolgers vooral met het bordje van Mathieu bezig was. En Mathieu had weinig zin om als enige in de groep zijn bord leeg te laten eten. Inderdaad een beetje als Sagan in zijn topjaren. Met als resultaat dat iedereen in de achtervolging uiteindelijk op zijn honger bleef zitten.
10-04-2022 20:53
Kwiat zal in de aanloop naar de sprint wel even gedacht hebben aan de sprint à deux met Gilbert, pakt het nu stukken beter aan…Eerlijk is eerlijk: dit had ik niet meer van Kwiatkowski verwacht…
Gilbert dan, een roemloos slotakkoord toch…
Net zoals de rest van de Lotto wanhoopspogingen: Campenaerts kansloze onderneming, zelfs niet in staat om als springplank te fungeren voor een ook al hopeloos spartelende Wellens (die weer eens vroeg aanviel en dan weet je dat het vet van de soep is)
Cosnefroy, Teuns en Pidcock had ik ook al voor de Brabantse Pijl opgeschreven, als de pionnen die Evenepoel het leven zuur gaan maken.
Maar ook richting Waalse Pijl… Cosnefroy zou dit jaar zomaar eens voor Alaphilippe kunnen eindigen.
    10-04-2022 20:55
    Tja Gilbert, die komt daar niet meer om te winnen, 4 keer zal wel genoeg zijn.
    10-04-2022 21:05
    @Tramontana
    Uiteraard! Maar gaf vooraf aan dat hij hoopte samen met 2 andere Lotto’s de finale te rijden…
    Het wordt bijzonder moeilijk voor hem om zelfs nog maar één wedstrijd te winnen (een ritje in de Ronde van Luxemburg of Wallonië, ik zeg maar wat) vóór hij afzwaait.
    11-04-2022 07:17
    @Kopinkas het criterium van Remouchamps?
10-04-2022 21:06
#Confidently incorrect..
10-04-2022 21:22
Ik ben alleen benieuwd wat zijn nieuwe nickname wordt, zijn bijdragen kunnen alleen als inhoudsloos bestempeld worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine