Geen Benelux Tour dit jaar: “Noodzakelijke beslissing”
foto: Cor Vos
dinsdag 7 juni 2022 om 19:21

Geen Benelux Tour dit jaar: “Noodzakelijke beslissing”

De Benelux Tour gaat dit jaar niet door. De komende editie wordt verplaatst naar 2023, deelde de organisatie vanavond mee in een persbericht. Ze spreekt van een ‘noodzakelijke beslissing en de enige oplossing om problemen te vermijden’. De ronde door Nederland en België stond gepland tussen maandag 29 augustus en zondag 4 september.

De overvolle wielerkalender zorgt vooral op logistiek en mediavlak voor problemen, laat het organisatiecomité weten in het communiqué. ‘De Nederlandse politie kan dit jaar niet instaan voor de begeleiding door de Landelijke Eenheid van de ritten in Nederland. Voor de Benelux Tour, die veiligheid hoog in het vaandel draagt, is koersen zonder de nodige politiebijstand ronduit gevaarlijk en geen optie’, zo is te lezen in de verklaring.

‘Ook het plannen van de aankomsturen en de daaraan gekoppelde tv-uitzendingen zorgt voor onoplosbare problemen. De uitzenduren van andere wedstrijden op dat moment zouden de organisatie dwingen om aankomsturen te voorzien die voor supporters en genodigden ter plaatse en tv-kijkers oninteressant worden en de ploegen met onmogelijke starturen of tijdstippen van verplaatsingen zouden opzadelen.’

Christophe Impens (Golazo) noemt het verschuiven van de Benelux Tour naar 2023 ‘zeer jammer voor de wielerfans’. “Net zoals het dat is voor ons team dat al maanden aan de voorbereidingen bezig is. Maar het is een noodzakelijke beslissing en de enige oplossing om problemen te vermijden. Alle betrokken partijen hebben er alleen maar baat bij dat we aan een betere en sterkere Benelux Tour kunnen werken voor de komende jaren.”

De organisatie gaat samen met de UCI en de twee nationale wielerbonden, Belgian Cycling en de KNWU, op zoek naar een betere datum in 2023.

Sonny Colbrelli
De Benelux Tour werd vorig seizoen gewonnen door Sonny Colbrelli. De Italiaan veroverde op de voorlaatste dag de blauwe leiderstrui en stelde de eindzege een dag later veilig in de afsluitende rit naar Geraardsbergen.

RIDE Magazine
73 Reacties
07-06-2022 19:26
En wat gebeurt er met de editie van 2023?
    07-06-2022 19:31
    Wellicht dat daar een koers in Australië voor terug komt, met een beetje schuiven net voor het WK.
    07-06-2022 19:59
    Die houden we in 2022, solved!
07-06-2022 19:36
Zal wel geen vergunning hebben gekregen. Nederland is qua organiseren van evenementen een bananenrepubliek aan het worden.
    08-06-2022 13:12
    Je hebt waarschijnlijk nog nooit een bananenrepubliek bezocht.
07-06-2022 19:37
Is dit de voormalige Binckbank tour?
    07-06-2022 19:40
    ja
    08-06-2022 07:27
    Ik dacht de voormalige Eneco Tour.
07-06-2022 19:40
Ja, Corona mensen. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn tegenwoordig.
    07-06-2022 19:42
    Lezen Henk, dan reageren
    07-06-2022 19:44
    Er zit meer achter.
    07-06-2022 19:47
    Henk is weer een post of 10 verwijderd van een stille aftocht. Wees geen Henk Boer of in de slag en wat voor meer usernames hij al heeft doorlopen.
    07-06-2022 19:50
    Ronde van Murcia stelt ook al weinig meer voor volgens mij.
    07-06-2022 19:55
    Valt mee hoor, met Covi een zeer sterke winnaar die niet voor niets een bergetappe in de Giro won of bedoelde je iets anders Henk?
    07-06-2022 20:00
    Het is echt niet meer wat het geweest is, vraag de man in de straat maar.
    07-06-2022 20:02
    De man in de straten rond Murcia denkt daar weer anders over dan die in Muntendam dus dat is geen argument.
    07-06-2022 20:05
    @Henk Boer

    De zoveelste domme opmerking van deze dag!

    P.S.
    Heb uit andere reacties begrepen dat je hier al een paar keer verbannen bent. Wordt tijd dat je weer verdwijnt.........
    07-06-2022 20:35
    Sommige mensen slaan nog steeds op tilt als je het woord Corona alleen maar in de mond neemt.Rare wereld. Maar dat wisten we al .

    PS wie ben jij om uit te maken welke opmerkingen welke kwalificaties verdienen. Amm Jonkers. Bah.
    07-06-2022 20:42
    Rondom boeren speelt in NL vooral een stikstof-probleem. Hier op WF is het meer een verstikkend probleem.
    07-06-2022 21:03
    Leef jij nog in 2020?
    08-06-2022 07:21
    @Murcia Wel leuk om Muntendam voorbij te zien komen. Ik zit in zuidbroek op de bank.
07-06-2022 19:42
jammer, Lotto zou hier echt veel punten kunnen pakken
07-06-2022 19:43
Te weinig politie inzet in Nederland… niet de eerste keer dat dit een wielerkoers de kop kost in NL… jammer
07-06-2022 19:43
Dit zou met de tour de france niet zo snel gebeuren, denk ik .
07-06-2022 19:43
Schrap dan de ritten in NL... In Luxemburg rijden ze ook al niet
07-06-2022 19:45
Welke wedstrijden zijn er dan tegelijkertijd met de BeneluxTour die ook uitgezonden worden?
    07-06-2022 19:47
    Ronde van Spanje
    07-06-2022 19:48
    Ah ja, natuurlijk. Zo ver terug had ik niet op de kalender gekeken.
    07-06-2022 19:50
    Had dan de week van 8-14 augustus geen betere plek op de kalender geweest? Of zie ik dan weer evenementen over het hoofd?
    07-06-2022 20:08
    Augustus trapt traditiegetrouw af met de Canal Parade in Amsterdam en samen met welbekende Nederlandse festivals zoals: Lowlands, Mysteryland en Dance Valley, kom jij augustus 2022 wel aan je feestelijke trekjes. ;)
    07-06-2022 20:12
    Het gekke is dat hij aanvankelijk in die week gepland stond, en achteruitgeschoven is.
    Om die reden moest de Eurometropole Tour (circuit Franco Belge) op zoek naar een nieuwe datum.
    En nu zitten die op 10 augustus...

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/mogelijk-uitstel-benelux-tour-zou-leiden-tot-verplaatsing-eurometropole-tour/?_gl=1*1qzg6jr*_ga*dlhSTEt1QXJTQWMtREd1UFJORlNxR2JZd1hrRUVCLUFDamhhSkpzalEyVzFLaEpweWhiQXl4RnZUNGswWjJKVg..
    07-06-2022 20:26
    Dat maakt het nog vreemder. Dus ze hebben de wedstrijd verplaats zodat het niet door kan gaan?
    07-06-2022 20:54
    Ja, ik herinnerde me dat de organisatie van het Circuit Franco Belge niet blij was en lang heeft moeten onderhandelen over een nieuwe datum.
    Maar ik vind verder geen details meer over het waarom van de verschuiving van de Benelux Tour.
    Misschien kan de @redactie hier eens naar vragen...
    08-06-2022 06:10
    Vroeg ik me ook al af. Welke sportwedstrijden zijn er dan?

    Ronde van Spanje is een week eerder. Start 19 augustus.

    Eredivisie is dan weer begonnen?
07-06-2022 19:48
Maak er dan een Belux Tour van. Of Luxebelg Tour.
07-06-2022 19:53
Mag ook de Vlabruwal tour zijn.
07-06-2022 19:56
Problemen op mediavlak? De redactie van wielerflits kon het niet aan?

Zonde dat het niet lukt, grootste probleem lijkt dus de politiebegeleiding. Gelukkig hebben we nog wel de Vuelta start waar deze problemen blijkbaar niet spelen.
    07-06-2022 20:00
    Dat is inderdaad het erge. Voor zo'n eenmalig evenement kan het opeens wel, maar voor een 'gewone' jaarlijkse koers, eerder ook de Ronde van Noord-Holland, kan het niet.
    07-06-2022 20:02
    Nee stel je voor dat die Nederlandse Vuelta etappes moeten worden afgelast om die reden. Ha ha ha.
07-06-2022 20:06
Nooit zoveel drogredenen bij elkaar gelezen.
    07-06-2022 20:12
    Hoe zijn dit drogredenen, jij vindt ze onwaar en weet beter wat erachter zit?

    Jammer, geen Benelux Tour, is toch altijd een aantrekkelijke rittenkoers en eenvoudig benaderbaar.
07-06-2022 20:08
Nederland is tevens overvol.
07-06-2022 20:08
Heeft dit met dat domme voetbal te maken? Samen met EK of WK (welke ze dan ook doen). Vorig jaar met OS nota bene geen probleem maar oh wee als wat verwende miljonairs tegen een bal willen schoppen
    07-06-2022 20:12
    Dan denk ik eerder aan de ronde van Qatar.
07-06-2022 20:16
Van politie inzet snap ik nog
Maar welke andere koersen zijn er buiten de Vuelta?
Beneluxtour zou plaatsvinden van 29-8 t/m 4-9.

In de Proseries heb je in die periode:
04.09 Maryland Cycling Classic, presented by UnitedHealthcare 1.Pro
04.09 - 11.09 Tour of Britain 2.Pro

En in de Europe tour (alleen gekeken naar de 1.1 of hoger wedstrijden) alleen
04.09 Tour du Doubs 1.1
    07-06-2022 22:40
    politie inzet er is in dezelfde week in Nederland ook nog een Womens Worldtour wedstrijd met de Simac Ladies Tour. En die zit al sinds jaar en dag in die periode terwijl de BeNeLuxtour of hoe die wedstrijd ook genoemd is de laatste jaren zwerft over de kalender in de voor corona tijd
07-06-2022 20:16
Van politie inzet snap ik nog
Maar welke andere koersen zijn er buiten de Vuelta?
Beneluxtour zou plaatsvinden van 29-8 t/m 4-9.

In de Proseries heb je in die periode:
04.09 Maryland Cycling Classic, presented by UnitedHealthcare 1.Pro
04.09 - 11.09 Tour of Britain 2.Pro

En in de Europe tour (alleen gekeken naar de 1.1 of hoger wedstrijden) alleen
04.09 Tour du Doubs 1.1
07-06-2022 20:18
Jammer dat het niet doorgaat. Van een beetje traditie wordt de waarde van een wedstrijd doorgaans niet slechter.
07-06-2022 20:25
Ben geen bijzonder grote fan van de Benelux-Tour, maar vind een Vuelta die in Nederland start nog bespottelijker.
    07-06-2022 23:06
    Ik kijk daar juist enorm naar uit :)
07-06-2022 20:28
Van politie inzet snap ik nog
Maar welke andere koersen zijn er buiten de Vuelta?
Beneluxtour zou plaatsvinden van 29-8 t/m 4-9.

In de Proseries heb je in die periode:
04.09 Maryland Cycling Classic, presented by UnitedHealthcare 1.Pro
04.09 – 11.09 Tour of Britain 2.Pro

En in de Europe tour (alleen gekeken naar de 1.1 of hoger wedstrijden) alleen
04.09 Tour du Doubs 1.1
07-06-2022 20:37
Zonde hoor, altijd leuk om naar te kijken, en qua etappes voor elk wat wils. Haal die ronde van Belgie misschien weg en organiseer alleen een sterke Benelux Tour, zodat het wat aanzien krijgt. En dan standaard een etappe door heel Luxemburg natuurlijk.
    07-06-2022 20:53
    [quote]Haal die ronde van Belgie misschien weg en organiseer alleen een sterke Benelux Tour, zodat het wat aanzien krijgt.[/quote]

    Een koers met een historie vanaf 1908 (!!!) - sowieso een prachtig jaar gebleken - opofferen voor een rittenkoers van nog geen 20 jaar oud? Dat spot met iedere wielerwet.

    Ik denk dat de Benelux Tour best voor de toekomst bestendigd is, maar het zou mooi zijn als Luxemburg ook echt een stevige plek krijgt. De Gouden Kilometer bijvoorbeeld is best een aantrekkelijk element. Alleen om de zoveel jaar een naamswijziging is niet echt helpend.
    07-06-2022 23:04
    Hoho, de Benelux Tour is de voortzetting van de Ronde van Nederland, die toch ook al in 1948 voor het eerst werd georganiseerd.
    07-06-2022 23:29
    Deze Benelux Tour is natuurlijk wel een stuk ouder dan die 15-20 jaar. Het is gewoon feitelijk de Ronde van Nederland, die de Ronde van de Benelux moest worden van de UCI, omdat het anders geen WT mocht worden. Nog steeds bij lange niet zo oud als die van België, maar de koers bestaat gewoon sinds 1948.
07-06-2022 21:01
Misschien kan de Benelux-tour eens uitwijken naar een ander (en bij voorkeur leuker) land zoals alle grote rondes doen. Starten in Colombia bijvoorbeeld, en er dan ook maar meteen eindigen. Geen gedoe met politie, vluchtheuvels, verkeersremmers, paaltjes, manoeuvrerende dhl-auto's, spookrijdende scholieren of gouden kilometers.
    07-06-2022 23:05
    Ja maar daar springen de vriendinnetjes van de deelnemers weer op straat…
07-06-2022 21:04
ik zeg wel al eens iets om te plagen he

maar dit vind ik echt heel erg. Dit vind ik echt diep triest.

Als het van politie en politiek afhangt is wielrennen dood in Nederland.

Doe iets zou ik zeggen!
    07-06-2022 21:12
    Zoals het binnenhengelen van een grand depart van een grote ronde, als de Vuelta dit jaar?

    Nee, morsdood dat wielrennen inderdaad.
    07-06-2022 21:30
    Dat is puur voor de"city-marketing".

    Mocht kamelenrennen volk trekken, dan was het dat geweest.

    3 dagjes rondtsjollen is niet iets waar het wielrennen structureel beter van wordt.
07-06-2022 21:14
Superjammer, zoals vorig jaar zoveel toppers aan de start. Tis gewoon schoolreisje XL. En je komt nog eens in Friesland! Of Lelystad...
    07-06-2022 22:30
    Ja, jammer. En in Friesland hebben ze leuke prijsjes heb ik laatst nog bij de dames gezien.
07-06-2022 22:28
Opmerkelijk dat er 3 doorslaggevende redenen zouden zijn om niet te starten, de kalender, de politie en de aankomsturen. On-Nederlands en niet transparant.
    07-06-2022 22:47
    Laat me niet lachen, juist heel Nederlands vandaag de dag naar mijn idee. Handjes te weinig en maar vergaderen door alle overhead en managers, daar hebben ‘we’ er voorlopig wel voldoende van. Om dan de uitgedijde afdeling communicatie een wazig persbericht op te laten stellen.
    Maar evengoed, jammer dat dit geen doorgang meer kan vinden.
    08-06-2022 12:45
    Maar Nederlandse organisatoren vinden doorgaans wel hun weg in het poldermodel. Ik denk zelfs dat dit de opmaat kan zijn naar een nieuwe organisatiestructuur, dus zonder Golazo.

Reacties zijn gesloten.