Belgische fotograaf over finish 2de rit in Bessèges: “Ja, we stonden dicht, maar er was geen gevaar”

Belgische fotograaf over finish 2de rit in Bessèges: “Ja, we stonden dicht, maar er was geen gevaar”

© l'Equipe

donderdag 4 februari 2021 om 20:24

Heel wat heisa over de veiligheid in de Ster van Bessèges. Vooral de fotografen moesten het ontgelden na de finish van de tweede rit. Die stonden wel erg dicht bij de finish opgesteld, breed over de weg verspreid. Nico Vereecken, een Belgische beroepsfotograaf met meer dan 25 jaar ervaring bevestigt, maar nuanceert ook. “Het zag er erger uit dan het is. Er was nooit echt sprake van gevaar.”

Het was Thijs Zonneveld die op Twitter de kat de bel aanbond. “Mag die muur vijftig meter voorbij de streep weg, aub?” Ook Lotto Soudal-renster Abby Parkinson reageerde. “De pers die de helft van de baan inneemt na de aankomstlijn. Welk catastrofaal ongeluk moet er gebeuren alvorens er iets verandert?”

Nico Vereecken is in Bessèges aanwezig voor foto-agentschap Photonews en was dus een van de fotografen aan de finishlijn. Hij wikt en weegt zijn woorden. “De Ster van Bessèges is inderdaad anders georganiseerd dan pakweg de Ronde van Vlaanderen of de Tour de France”, begint hij. “Daar moeten we niet flauw over doen. Dit is een kleinere voorbereidingskoers, de voorgaande jaren zonder tv, zonder massale persbelangstelling, noem maar op. Door de vele afgelastingen, is deze vijfdaagse nu opgewaardeerd, maar zij missen duidelijk ervaring.”

Nico Vereecken, hier in Milaan-San Remo – foto Cor Vos ©2010

“Bij een eerste passage van het peloton stonden we overigens aan de andere van de weg. Maar op vraag van de cameraman van de televisie werd de witte lijn waarachter wij moeten plaatsnemen, naar links verplaatst. Té dicht, dat klopt. Ik kaartte het aan, maar mijn opmerking werd weggelachen. Nu, ik heb ondertussen de beelden herbekeken en ik moet wel zeggen dat het tv-beeld wel bedriegt, hoor. Er is nooit gevaar geweest. Maar ik snap dat het er op foto gevaarlijker uitziet dan het is.”

Wel een minpunt, Vereecken telt in de Ster van Bessèges slechts vijf beroepsfotografen. “Wie die anderen zijn? Geen flauw idee, maar ik zag in elk geval een hoop iPhones in plaats van grote lenzen”, lacht hij. “En ja, er staan ook een aantal videomannen van teams tussen. Door dat grote aantal staan we uiteraard te ver naar het midden. Maar nog eens, echt gevaar is er niet geweest. De twee uiterst linkse fotografen op de foto kwamen na een dag op de motor aansluiten en zijn beroepsfotografen. Zij weten heus wel wat ze doen.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

xistnc 4 februari 2021 om 20:29

Ze worden allemaal keurig bijeen gehouden met een rood koord. Prima geregeld.

Asje Menou 5 februari 2021 om 02:48

Ik moet hard lachen toen ik dit las. Dank hiervoor. :-)

Verweggistan 5 februari 2021 om 06:43

:)

Blackcanyon 5 februari 2021 om 07:38

Sterretjes zien in de ster van bessege

Michelangelo 4 februari 2021 om 20:44

“och, het valt allemaal wel mee…”

Uiteindelijk waren er na de valpartij slechts een stuk of 10 sprinters over. Die ook nog eens vooral wiel in wiel zaten. Je moet je niet voorstellen hoe dit geweest was zonder valpartij, en met een stuk of 20 sprinters die min of meer naast elkaar op de meet afstormen…

Tja, ergens is het misschien maar goed dat er een paar renners zwaar onderuit gingen op de rotonde…

Romāns Vainšteins 4 februari 2021 om 21:13

Ga je dit een heel jaar volhouden? Dat veiligheidsgeëmmer?

ratajan 4 februari 2021 om 21:22

Ja man, das echt niet stoer ofzo, praten over veiligheid. Dat doen echte mannen als RV niet!

Michelangelo 4 februari 2021 om 21:53

Ik wou er net mee stoppen RV… totdat jij me aanmoedigde om door te gaan!

Romāns Vainšteins 4 februari 2021 om 22:05

Als op iemand onderweg is naar slurfloze olifanten kweken geef je die natuurlijk wat rugwind mee.

Blackcanyon 5 februari 2021 om 07:40

Het valt niet mee, maat tegen de grond.

heldenepos 4 februari 2021 om 20:57

Inderdaad. Had veel gekker gekund. Genuanceerde uitspraken van de beroepsfotograaf ten spijt. Ik wist ook niet wat ik zag. En waarvoor zo kort op de finish, als er zoveel mogelijk is met een tele-lens. Veiligheid voor de renners moet altijd prevaleren. Al moet ik ook wel zeggen dat de laatste 5 km van vandaag behoorlijk kamikaze werk was van veel van deze zelfde renners in het peloton. En dat alles voor helemaal de 2e etappe van de “Ster van Besseges”. Ook dat was best wel onverantwoord.

Merlinappa 4 februari 2021 om 21:00

Nuchtere realistische kijk van een professional ter plaatse. Denk dat het hele corona-fomo-nerveuze koersgedrag vele malen gevaarlijker is. Laat dit soort warmdraaikoersjes gewoon warmdraaikoersjes blijven, het begint qua nervositeit te lijken op de Tour. Moet je niet willen.

Michelangelo 4 februari 2021 om 21:40

Merlinappa,
Bekijk de finishfoto nog even. En stel je voor dat daar een voltallig peloton aan kwam stormen in plaats van dit plukje renners.
En ja, ik ben het met je eens: ze koersen alsof dit de enige koers van het seizoen is ipv de eerste. Ook renners treft blaam. Maar dat maakt het nog niet meteen OK om de fotografen zo op te stellen.

Wheely 4 februari 2021 om 21:58

Volgens mij zie je die nervositeit juist altijd wel in de eerste warmdraaikoersjes. Wat wel anders is dat in de Ster nu heel veel WT ploegen meedoen waardoor er misschien harder gereden wordt.

Romāns Vainšteins 4 februari 2021 om 22:06

Precies, gewoon het dolle jonge koeiensyndroom, wat zich moeiteloos doorvertaalt richting de ojee’ers onder de volgers.

Merlinappa 5 februari 2021 om 08:23

Michelangelo;
De fotograaf geeft aan dat ze inderdaad wat dicht stonden, ben ik het mee eens. Maar besef je ook dat het camerabeeld op tv vertekend. En dat het aan beide kanten, zowel renners als fotografen, professionals zijn.

Groetjes van een professionele fotograaf ;)

Henk van Bouw 5 februari 2021 om 08:40

Ja want omdat het professionals zijn kunnen ze ineens in lucht oplossen om een botsing te voorkomen?

AvdS 4 februari 2021 om 22:25

Famous last words.

guyremgabdel 4 februari 2021 om 22:49

In onze vlaamse klasiekers is er altijd een perssyndic aanwezig die de fotografen opstelt volgens de uci-regels. Minstens 20m een eerste lijn met uitsluitend de beroeps, een 2e lijn 30m verder met geaccrediteerde gelegenheidsfotografen, die ook over een geldige sportfotografenkaart moeten beschikken.

Gala 5 februari 2021 om 06:58

Ja inderdaad en in de Vlaamse koersen zijn nooit valpartijen:)

Kannibaal van Schepdaal 4 februari 2021 om 23:56

Waarom geen platform opstellen van 3 meter hoog zo’n vijftig meter na de finish, waar fotografen veilig kunnen plaatsnemen met een goed zicht recht op de finish? Verhaal de kosten voor de organisaties desnoods op de fotografen door de toegang betalend te maken.

Gala 5 februari 2021 om 07:27

Al eens over nagedacht wat zo’n platform kost? Met enkele euro’s toegangsgeld ga je dat niet compenseren.

Kelder is de Man 5 februari 2021 om 10:23

Daarbij levert dat minder mooie foto’s. Ze zijn nu al gehurkt.

Jasper11 5 februari 2021 om 00:42

Het was natuurlijk erg zenuwachtig, iedereen wil die eerste koersen pakken. Maar waarom zit er een rotonde in de laatste 500 meter van een logische massasprint? Waarom? Er wordt gewoon niets geleerd van het verleden.

Gala 5 februari 2021 om 07:23

Misschien omdat er in het verleden nooit rotondes geweest zijn op 500m van de streep en men er dus het gevaar niet van in zag :)

Mystery Rider 5 februari 2021 om 06:26

Waarom staan er trouwens zo veel fotografen aan de finish?

Het zijn Covid tijden en toch reizen ze mee met het reizende circus van de wielerwereld.

Onlangs las ik op het forum commentaar waarom Sven Vanthourenhout naar Spanje gaat voor een rondje gesprekken met de ploegen terwijl er reisbeperkingen zijn in Belgie. Zelfde commentaar kan gemaakt worden over de meereizende journalisten en fotografen…

richard van wijngaarden 5 februari 2021 om 09:12

Precies dat!!

Zelfs al die snoep-trainingreisjes van de renners slaan in feite helemaal nergens op, GEEN essentiele reizen. Trainen ze maar lekker in dr eigen achtertuin /regio.

Blackcanyon 5 februari 2021 om 07:34

https://www.nu.nl/wielrennen/6114465/maatregelen-uci-veiligheidsmanagers-en-strengere-regels-voor-renners.html

Gelukkig eindelijk aktie om t veiliger te maken en hebben ze toch iets geleerd van de valpartijen van Jakobsen, Thomas en Poels. Nu nog wat leren van de valpartij van Sagan door de jas van een toeschouwer aan een dranghek en van Jalabert door de politieagent die een foto wilde maken.

En van de valpartij van Evenepoel, want ze moeten wel over de brug komen ;-)

Romāns Vainšteins 5 februari 2021 om 07:51

Dit is toch een herpublicatie? Dat artikel komt me bekend voor.

Hoe dan ook, geen maatregel gaat helpen tegen een tot op het bot gemotiveerd en afgetraind peloton waarin elke ploeg en renner eigen belangen en ambities heeft. De essentie van de sport is net niet boven je uiterste vermogen als een dwaas op de racefiets rond knallen, tot in het maximale bijgestaan door producenten, tactici en medici. In die staat van gesteldheid zullen er altijd fouten gemaakt worden en dus valpartijen en ongelukken plaatsvinden.

Romāns Vainšteins 5 februari 2021 om 07:54

En dat met die foto, was dat niet Wilfried Nelissen?

Jean Dumas 5 februari 2021 om 10:22

De slager keurt zijn eigen vlees, maar er was geen vlees dus vraag het ons niet.

aardappeljager 5 februari 2021 om 12:23

Ik denk dat het beter is om open te staan dan dicht. Volgens mij kun je dan sneller reageren op wat er komt.

Waarom niet een verhoging oid waar de fotografen op kunnen staan en de renners onderdoor kunnen. Zijn vast minder mooie plaatjes, maar scheelt wel dit gezeik

Headlines

Materiaalzone

Populair