Belgian Cycling vraagt fans zondag mondmasker te dragen op BK wielrennen

donderdag 23 juni 2022 om 18:14
Belgian Cycling vraagt fans zondag mondmasker te dragen op BK wielrennen

foto: Cor Vos

Belgian Cycling draagt supporters – die zondag van plan zijn om af te zakken naar Middelkerke voor het Belgisch kampioenschap wegwielrennen – op om een mondmasker te dragen als ze dicht bij de renners en rensters komen, nu er een nieuwe besmettelijke variant van het coronavirus rondwaart.

“Een besmettelijke variant van het coronavirus doet het aantal besmettingen opnieuw stijgen”, laat de wielerbond weten in een mededeling. “Om de kans op besmettingen te minimaliseren en de rest van het wielerseizoen te vrijwaren, draagt de Belgische wielerbond op om een mondmasker te dragen als je tijdens het BK in Middelkerke dicht bij de renners bent.”

“Het BK is voor heel wat renners een grote afspraak, maar tijdens de komende periode staan met onder andere de Tour de France nog belangrijke wedstrijden op de wielerkalender. Renners zijn dus als de dood voor besmettingen, want die betekenen een sportieve aderlating en een risico voor de bezetting en het functioneren binnen de ploegen.”

Belgian Cycling vraagt de wielerfans, wanneer ze dicht bij de renners en rensters komen (bijvoorbeeld langs wielerbussen, op het startplein of na de finish), een mondmasker te dragen en fysiek contact te vermijden.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Albeijing Feeniks 23 juni 2022 om 18:55

Die corona is toch iets heel eng. Veel mensen met long covid die na een besmetting nog maanden- en maandenlang last hebben..zowel mentaal als fysiek.

Brabander 23 juni 2022 om 19:11

Ik ontken helemaal niks hoor (voordat we dat weer krijgen), maar ik ken ze niet

unionwagtmans 23 juni 2022 om 19:31

ik haal vaak een dokter op de radio aan van toen die discussie de eerste keer hevig losbarste : "een masker buiten dragen is net zo nuttig als met een condoom op buiten lopen"
(en ik heb sinds feb 2020 last van sars-cov2/vaccin/maatregelen).

Dat virus, in ieder gaval in z'n originele vorm, is een boosdoener
(en angst is vaak de slechtste raadgever die er is)

We moeten leren om normaal de leven met dit virus wat over de tijd steeds tandelozer is geworden. En meerdere observateurs pleiten voor een ouderwetse aanpak : niets doen tot matige klachten, dan vooral gewoon thuis blijven en een arts langs laten komen voor preciese diagnostiek en actie.

Mensen zonder symptomen testen werkt averechts : het voedt de angst en weerhoudt lichte varianten van een virus ervan om snel grote groepen antistoffen te laten produceren zonder veel pijn.

my $0.02

Pietspeed 23 juni 2022 om 21:51

Klopt helemaal. Daarom advies het liefst drie tenminste over elkaar en aan de randen goed afgetaped. Overigens ook een luier te dragen is aan te bevelen. Dat hebben Chinese wetenschappers inmiddels ontdekt dat het daar ook corona kan lekken. Alles voor de veiligheid en de medemens!

Spurter 23 juni 2022 om 22:10

Ja, laten we ons allemaal binnen opsluiten. Voor de zekerheid nog een mondmasker op. Of twee. Nog maandverband er overheen en een tampon in je keel jassen.

guyremgabdel 23 juni 2022 om 19:28

Ik stel enkel vast dat sedert de afschaffing van de mondmaskers op openbaar vervoer en vliegtuigen, de besmettingen plots weer de hoogte in gaan. Toeval ?

Brabander 23 juni 2022 om 19:30

Je houdt het toch niet tegen. Je kan het alleen wat afremmen. En het zal gewoon een onderdeel van het leven worden

Romāns Vainšteins 23 juni 2022 om 19:33

Het hele idee dat je als gedisciplineerde homo sapiens een battle tegen virussen winnen kan is pure grootheidswaanzin.

Brabander 23 juni 2022 om 21:39

Nou zeg inderdaad. Wie die gedachte nog aanhangt leeft echt in een fantasiewereld

FDJ 23 juni 2022 om 21:50

@guyrem Een beetje wat Lauterbach zegt. In de zomer juist vast houden aan mondkapjes etc levert een enorme winst op richting najaar. We beginnen dan met een veel lagere infectiegraad.

Brabander 23 juni 2022 om 22:46

Jij bent nogal fan van de mondkap hè? ;)

HV 23 juni 2022 om 21:56

Ik begrijp het verzoek. Alle beetjes helpen.

Echter, bij deze varianten moet je ook eerlijk de vraag stellen of het nog wel tegen te houden is. Met een volledige lockdown vast wel maar zover wil niemand gaan bij dit ziektebeeld. En dus is het een soort golf die gewoon toeslaat.

Bij eerdere varianten had ik het idee dat de maatregelen prima werkten. Bij deze… nauwelijks.

Michiel 23 juni 2022 om 22:05

Eens. Ben benieuwd naar de long covid percentages met de huidige variant(en) die rondgaat. Ik hoor schrikbarende percentages. Dan kunnen de ziekenhuizen wel leeg blijven, maar zullen we andere gevolgen meemaken. Voor degene die het overkomt maandenlang klachten, fysiek en of mentaal. De uitval voor werkgevers enzovoorts.

En ondertussen hebben ze het in den Haag over stikstof en laat Kuipers het aan de sectoren zelf over. Laat die golf maar komen

Brabander 23 juni 2022 om 22:16

Nou. Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Ik werk zelf op een bedrijf met ongeveer 110 man personeel. Zeker de helft heeft al 1 of meerdere keren Covid gehad en echt niemand heeft ‘long covid’ zoals dat zo mooi heet. Verder ken ik privé ook tientallen mensen en niemand heeft er iets aan overgehouden. Let wel: ik ontken het geenszins hè, maar het blijft wel heel vaag allemaal wat je tot je krijgt qua cijfers enzo.

$kedel 23 juni 2022 om 22:42

Een schijnmaatregel die het draagvlak geen goed zal doen.

kleomantre 23 juni 2022 om 23:49

Draagvlak is allang weggemaaid door de mensen waarvan het een onderdeel van hun job is om dat te creëren. Doet er eigenlijk niet eens meer veel toe. Neemt niet weg dat ge het kunt proberen, ware het een bestuurlijke chasse patate. Tis toch een wielren site.

xistnc 24 juni 2022 om 00:07

Sympathiek verzoek om een sympathieke bijdrage te leveren tot het reduceren van risico’s. Niks meer en niks minder. Als het publiek zondag het niveau heeft van de gemiddelde veldrit, dan vrees ik ervoor.

Ik snap de renners wel die (bijvoorbeeld) een knieblessure veinzen om zich daar niet aan bloot te hoeven stellen.

Brabander 24 juni 2022 om 00:31

Hoewel ik een fervent tegenstander van de mondkap ben, kan ik hier zeker wel in meegaan. Vooral ook omdat het om zeer specifieke locaties gaat. Ik ben om ;)

Headlines

Populair

Materiaalzone