Beginnersfout Alejandro Valverde opent weg voor Tadej Pogacar

Beginnersfout Alejandro Valverde opent weg voor Tadej Pogacar
maandag 26 april 2021 om 12:00
Analyse

Op het moment dat Tadej Pogacar in 1998 werd geboren, had in Murcia een 18-jarige amateur reeds de bijnaam ‘El Imbatido’ (de onverslaanbare) omdat hij vier jaar lang alle wedstrijden had gewonnen waaraan hij deelnam. Toen deze Spanjaard met de naam Alejandro Valverde in 2006 voor de eerste keer in Luik-Bastenaken-Luik zegevierde, deed in het Sloveense dorpje Klanec de zevenjarige Pogacar zijn heilige communie.

Wanneer dat Sloveense jongetje een jaar later zijn eerste racefiets te leen krijgt van de wielervereniging Rog uit Ljubljana, wordt de naam van Valverde al maandenlang verbonden aan de naam van zijn hond ‘Piti’ in de bloeddopingzaak ‘Operacion Puerto’. Diezelfde Valverde weet jaren later als 38-jarige na zes podiumplaatsen eindelijk de wereldtitel op de weg in Innsbruck te veroveren, maar op dat moment begint de naam van de dan net 20-jarige Pogacar door wielerland te zingen nadat hij de Tour de l’Avenir op zijn naam heeft geschreven.

En op de dag dat ‘opa’ Valverde tijdens ‘zijn’ La Doyenne 41 kaarsjes moet uitblazen op zijn verjaardag krijgt hij sprintles van de bijna 19 jaar jongere Pogacar.

In de straten van Luik gebeurt iets wat niemand voor mogelijk had gehouden. Je bent als wielrenner blijkbaar nooit té ervaren en té oud om beginnersfouten te maken. Alejandro Valverde doet in de sprint eigenlijk alles verkeerd. Hij laat zich kinderlijk eenvoudig op kop dringen van de vijf man sterke groep. Houdt geen rekening met de wind die pal op kop staat. En zet op zo’n 275 meter voor de witte kalklijn de sprint véél te vroeg aan.

Foto: Cor Vos

Twintig jaar tussen de beroepsrenners levert Valverde op deze dag geen profijt op. Hij is op zijn palmares liefst 128 overwinningen bij de profs rijk. Waaronder negen zeges in de Ardennen-klassiekers waarvan vier in La Liega. Overwinningen die hij iedere keer in een sprint wist te behalen. Zoals hij zo vaak na een zware wedstrijd de rapste van een kleine groep was.

On-be-grij-pe-lijk

Daarom is het on-be-grij-pe-lijk dat Valverde uitgerekend op zijn verjaardag als een beginneling sprint. Waarschijnlijk is hij al veel te euforisch dat hij op de Côte de la Roche aux Faucons een antwoord heeft op de versnelling van Michael Woods en Julian Alaphilippe. Alleen David Gaudu, Tadej Pogacar en hij weten nog aan te sluiten bij dit tweetal op deze pittige Ardennen-klim, die de laatste jaren is uitgegroeid tot dé scherprechter van het oudste Monument.

Het moet Valverde trots hebben gemaakt dat hij in zijn nieuwe levensjaar opnieuw met de besten mee kan. Dat hij een antwoord heeft op al die betweters die zich op een zogenaamde grappige wijze proberen te profileren over zijn drang om nog altijd op het allerhoogste niveau te fietsen. Ik maak een diepe buiging voor de beroepsernst van de Spanjaard. Je kunt hem wel blijven veroordelen voor zijn fout in het verleden en vooral het feit dat hij zijn aandeel in ‘Operacion Puerto’ nooit heeft erkend. Ondertussen weten we ook dat in die jaren ruim 90% van het peloton hetzelfde als de Movistar-kopman deed en alleen zijn tijdgenoten die enorm onder druk kwamen te staan hebben over hun ‘misdaden’ gesproken. Valverde heeft na zijn schorsing met beide handen een tweede kans gegrepen en dwingt nu al talrijke jaren in het peloton veel respect af.

Alejandro Valverde. Foto: Cor Vos

Vorig jaar waren er bij hem voor het eerst twijfels om te stoppen. Door de strenge lockdown in Spanje tijdens de eerste Corona-golf verliest Valverde het plezier in het fietsen. Twee maanden lang zit hij thuis opgesloten, nadien heeft hij niet veel zin om opnieuw te beginnen. Voor het eerst in zijn loopbaan weet hij ruim een jaar niet te winnen. Al zegt het veel over zijn karakter dat hij de Tour de France nog als twaalfde afsluit en vervolgens als tiende in de Vuelta a España eindigt. Dit is zijn negentiende (!) top-tien klassering in een grote ronde. De renners die dit hebben gerealiseerd zijn op één hand te tellen.

Valverde viert dit jaar op 3 april zijn overwinning in de Gran Premio Miguel Indurain uitbundig. Voor het eerst sinds augustus 2019 weet hij weer eens een koers te winnen. Het is voor hem vooral het bewijs dat hij opnieuw klaar is voor zijn Ardennen-klassiekers. De derde plaats op de Muur van Huy in de Waalse Pijl onderstreept dat hij nog altijd met de besten kan wedijveren en dat de tand des tijds nauwelijks invloed op hem heeft.

Alaphilippe, Gaudu, Pogacar, Woods en Valverde op de Roche aux Faucons in Luik-Bastenaken-Luik. Foto: Raymond Kerckhoffs

In principe was de editie 2021 zijn laatste ‘La Lieja’. Al twijfelt hij met de recente topprestaties opnieuw of hij wel moet stoppen.  Of er gewoon nog een jaartje aan vast moet plakken…  Helemaal na deze editie van La Doyenne. Als 41-jarige met een beginnersfout afscheid nemen van ‘zijn’ monument, dat kan toch niet.

Schande

Al is het geen schande om te verliezen van het nieuwe wonderkind Tadej Pogacar. Het is niet alleen indrukwekkend hoe sterk de 22-jarige Sloveen voor zijn leeftijd is, maar ook hoe koelbloedig en slim Pogacar koerst. In de sprint kiest hij bewust niet voor het wiel van Valverde, maar plaatst hij zich in de laatste positie van de groep achter Julian Alaphilippe. Hij overziet de hele situatie en weet precies het goede moment te vinden om zijn neus in de wind te steken en toch nog genoeg meters te hebben om iedereen te passeren. De kopman van Team UAE – Emirates verklaart na de finish dat hij in oktober genoeg heeft geleerd van de chaotische sprint met Roglic, Alaphilippe en Hirschi op dezelfde aankomst in Luik waar hij destijds de traagste van het kwartet was.

De naam van Pogacar op de erelijst van Luik is een geschenk voor de wielersport. Voor het eerst sinds Bernard Hinault in 1980 weet weer eens een heersende Tour de France-winnaar in ‘Liège’ te winnen. En dat terwijl Luik hét monument is dat het beste bij de klassementsrenners van de grote rondes past. Het is de enige voorjaarsklassieker waarin de kampioenen van het klassement goed uit de voeten kunnen. De erelijst is daarvoor het beste bewijs. De afgelopen dertig jaar stond op het Ardennen-podium liefst 35 maal een renner die ooit in de top-drie eindigde van Tour, Giro of Vuelta. Geen andere klassieker kan daar tegenop.

Of Pogacar zo’n rijke wielercarrière als Valverde krijgt, daar beginnen we langzamerhand in te geloven. Of hij ook zo’n lange loopbaan krijgt, valt te betwijfelen. Valverde gaf daar zelf een goed antwoord op in een interview afgelopen week met Hugo Coorevits van Het Nieuwsblad. “Ik weet niet hoelang Pogacar het zal trekken in deze sport”, zei Valverde. “Wielrennen is niet meer te vergelijken met toen ik bijna twintig jaar geleden prof werd. Het is veel meer methodisch geworden. Alles wordt wetenschappelijk benaderd. Een wielrenner is nog maar weinig thuis met alle stages die belangrijker worden dan de wedstrijden. Daarbij neemt de druk van de ploegen alsmaar toe. Hierdoor is het automatisch vooral mentaal een zwaardere sport geworden.”

En dus had Valverde vooral een goede raad aan Pogacar: “Maximaal genieten van je successen.”

Als Pogacar die wijze woorden van Valverde in zijn hoofd knoopt dan valt er voor ons wielerliefhebbers nog vele jaren nog heel veel te genieten van dit Sloveense wonderkind.

Dit artikel delen:

41 Reacties

Michelangelo 25 april 2021 om 21:42

Klinkt een beetje als een playstation-verhaal. Alsof iedere renner bewust alles naar zijn hand kan zetten in een finale, en perfect kan bepalen in welke positie je aan een sprint begint. Waarschijnlijk wil iedereen in positie 4 of 5 zitten, maar uiteindelijk eindigt er altijd iemand voorop. En (op Pogacar na) reden er ook niet echt snotneuzen in het kopgroepje. Dus beginnersfout… dan rijden er heel veel beginners in het peloton.

Of Valverde te vroeg of te laat begint: tja….vergeleken met alles wat daar zat heeft hij op 41 jarige leeftijd zijn echte scherpte in de sprint verloren. Het is nu vooral nog zijn reputatie die hij nog heeft als snelle man, voor de rest is het vooral zijn taaiheid.

Enige kans die hij in mijn ogen had, was in de laatste bocht meteen sprinten/demarreren. Want wie hem dan gaat halen is verloren. En 1 moment van twijfel kan genoeg zijn om het tot aan de meet te redden.

lampje 25 april 2021 om 21:50

Precies dit.

Fast Freddy 26 april 2021 om 08:54

Die demarrage was vrij kansloos geweest met Flip in de groep. Die twijfelt niet en springt op alles.

roeleur 26 april 2021 om 12:58

Vlak voor de laatste bocht freewheeled Pogacar en ALa wijkt uit om maar niet op kop te worden gedrongen. Zij wisten van de wind op kop. Had Valverde ook kunnen doen, natuurlijk. Dan had hij veel meer kans gehad op een podiumplek. Nu was het niet meer dan sprint aantrekken voor de concurrenten en dat verwacht je niet van een oude vos.

Michelangelo 26 april 2021 om 13:56

Was het wind op kop? Ik dacht bij de vrouwen in ieder geval wind mee gezien te hebben in de sprint….

Romāns Vainšteins 26 april 2021 om 14:01

Was wind op kop, tijdens de vrouwen finish nog iets meer zelfs.

Hans Baas 26 april 2021 om 14:19

Dat was precies wat ik ook dacht. Jammer maar helaas.

Rawolf 25 april 2021 om 22:09

Ik raad deze colomnist aan nog eens wat recente sprints van Valverde terug te kijken.

Bv Amstel Gold Race waar hij volgensmij ook van zo ver startte en Alaphilippe achter hield!

Met zn oude taaiheid moet hij wel van ver.

De reden dat het vandaag niet lukte was vooral de alertheid van Woods (en anderen). Die ouwe kreeg geen meter cadeau waar je dat soms wel hebt als je van zo ver gaat. Nu zaten ze perfect in de slipstream. En Pogi en Alaphilippe waren gewoon stukken vinniger

Merlinappa 26 april 2021 om 08:52

Precies. Daarnaast moet je als je op kop wordt gedwongen wel als eerste aan gaan, anders ben je sowieso gezien.

Henkie284 26 april 2021 om 00:24

Valverde was in 2017 al de oudste winnaar van LBL ooit. Respect dat hij nog steeds zo prominent aanwezig is in de finale.

Jean Dumas 26 april 2021 om 06:02

Toen Pogacar zijn 4e verjaardag vierde, was Valverde neoprof. Iedereen die competitief of cyclosportief heeft gefietst weet dat je extreem goed voor je lichaam moet zorgen om dit te doen.

raymond75 26 april 2021 om 08:10

Ik had nooit Valverde als winnaar gezien van deze 5, met of zonder fouten.

Romāns Vainšteins 26 april 2021 om 08:23

Het voornaamste lijkt me dat Valverde hier aankwam met 4 top atleten die onderweg wat minder in de reserves gegaan zijn dan dat hij dat moest met zijn 41 jaar. De laatste x dat hij in een koers van dergelijke statuur aankwam is ook alweer 2018, waar hij overigens iemand versloeg die ook nu achter hem eindigde.

FDJ 26 april 2021 om 08:51

Tot de laatste kilometers had ik het gevoel dat hij alles goed deed. Zuinige beurten op kop, veel achterin het groepje te vinden. Je kreeg het gevoel dat hij echt kon winnen. Tot die bocht waar hij zich de kop op laat dringen en je weet dat het allemaal een stuk lastiger gaat worden. Ongelooflijk dat uitgerekend Valverde dit overkomt op zo’n moment.

Turtlehead 26 april 2021 om 09:52

Ja, die laatste bocht was heel dommig. Tot dan zat Valverde prima (en dikke kans op een mooie podiumplaats). Daarna was hij kansloos, en vroeg aangaan is dan je enige kans om er nog iets van te maken, zoals hieronder ook al geschreven.

Merlinappa 26 april 2021 om 08:51

Het was nogal evident dat Valverde op zijn taaiheid en op de verrassing speelde in de sprint door vroeg aan te gaan. Daarnaast moet Kerckhoffs toch ook wel weten dat als je van kop af moet sprinten, je áltijd als eerste aan moet gaan, anders ben je sowieso gezien. Beetje rare conclusie dat hij uit trots en euforie zich zo slecht plaatst en vroeg gaat sprinten. Ik dacht dat Kerckhoffs verstand had van wielrennen.

xistnc 26 april 2021 om 09:47

Leef je gerust een keer uit in het forum.

Direct na de koers gisteren vroeg ik me ook af, ondanks de leuke finale, waar je nu in ’s hemelsnaam over zou moeten schrijven. Er waren best een aantal kleinere aanknopingspunten, maar niets was écht noemenswaardig om uit te vergroten tot een column.

Derierre de la course 26 april 2021 om 11:24

De aanval(len) van Ineos was er nog wel eentje geweest voor een column.

Merlinappa 26 april 2021 om 16:23

@Redactie

Waarom zijn er opeens 2 posts onder mijn initiele post verdwenen?

VerstandOpNul 26 april 2021 om 09:41

Het lijkt me heel ingewikkeld als je op 500m merkt dat niemand meer overneemt.. Wat had hij vanaf dat moment nog kunnen bedenken? Surplace, met een bende hyena’s die van achter nog aankwamen?

Sammysosa 26 april 2021 om 10:36

Het maakt niet zoveel uit wat Raymond zegt, het tegenovergestelde is waar volgens de WF’ers. Ik begrijp die haat niet zo, vermakelijk stukje weer!

Om niet uit de toon te vallen toch een stukje kritiek; is het nou La Liega of La Lieja?

Michelangelo 26 april 2021 om 10:40

@Redactie,
Ik heb het idee dat hier diverse comments “weg gemodereerd” worden. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat het voor Raymond misschien niet leuk is om te veel kritiek onder zijn analyse te hebben, en dat jullie er daarom voor kiezen om strak te modereren.

Persoonlijk vind ik dat jammer. Als het schelden/beledigen wordt dan vind ik het prima dat er ingegrepen wordt. Maar wanneer het enkel scherpe kritiek is, dan vind ik het persoonlijk een zwaktebod om dan te modereren. Hoge bomen vangen nou eenmaal meer wind dan de hele kleintjes…

Derierre de la course 26 april 2021 om 11:27

Precies, en het geeft ook aan dat de columns goed gelezen worden. En daar gaat het volgens mij juist om.
Een column moet juist schuren, het is niet voor niets een opinie. Dit laatste geeft juist al aan dat het iemands eigen visie op de situatie betreft en niet perse de waarheid is.
Ik kan me persoonlijk niet altijd vinden in de visie van Raymond maar ik merk wel dat ik ze direct lees zodra ze online verschijnen. Dan doe je het toch echt wel goed als columnist.

Posterix 26 april 2021 om 11:41

Was het maar “column” en “opinie”. Dat is juist het probleem. Zoals ik hieronder ook al schrijf: Er wordt “analyse” bijgezet, waarbij je objectiviteit mag verwachten. Het is juist een opinie-stuk/column, maar zo heet het nu dus niet. Wat mij betreft een verkeerd label erop geplakt.

Derierre de la course 26 april 2021 om 14:00

@Posterix
Ik zie het nu ook ja. Ik was serieus van gedachte dat er “opinie” bij de berichten van Kerckhoffs stond. Een “analyse” doe je naar mijn weten op feiten. Op basis daarvan mag je wel naar eigen inzicht een conclusie trekken. Maar de analyse an sich moet volgens mij zuiver zijn.

Michelangelo 26 april 2021 om 14:02

Is ook een beetje mijn idee. Ook ik ben altijd best nieuwsgierig naar de analyse van Kerckhoffs, en die lees ik graag. Maar ik kom ook helaas gewoon te vaak tot de conclusie dat het vooral opiniestuk is. De feiten die je bij een analyse verwacht ontbreken te vaak: het zijn meningen, inschattingen, onderbuikgevoelens etc.

Dan zie ik vaak een stuk betere analyses bij diverse forumleden terug. Die wel objectiever kijken, waarbij oorzaak en gevolg wel logisch zijn. Je hoopt eigenlijk op minimaal hetzelfde niveau bij de analisten die ervoor betaald worden (En dan doel ik op Kerkhoffs, maar ook op Bruyneel in de afgelopen TdF).

Romāns Vainšteins 26 april 2021 om 14:31

Dat komt door de insteek.

Bij zo'n stijl als Kerckhoffs toepast moét er een 'overdreven' element in zitten. Als dat er niet is ga je er een bedenken. Ik snap die vent helemaal net zo goed als de slimmerds die er vervolgens aan alle kanten gaten in boren, dat heeft met inlevingsvermogen te maken.

Michelangelo 26 april 2021 om 15:38

Als je het zo stelt Romans, dan heb ik gewoon moeite met zijn insteek.

Als er niks te schrijven valt, schrijf dan ook gewoon niks. En als je toch wat wilt schrijven, noem het gewoon een opinie. Maar zoals jij stelt dingen “overdrijven” en er vervolgens “Analyse” bij zetten, dat gaat er bij mij niet in.

Overigens valt er genoeg te analyseren. Of het nu gaat over wat het huidige parcours van LBL ons heeft geleerd (met het vals plat bovenop de Roche aux Faucons en de lange afdaling die pas stopt op 1 km voor de finish), waarom bepaalde figuren in de kopgroep vertrouwen had in zijn sprint / liever mee rijdt en vijfde worden (lees: Woods en misschien ook Gaudu) dan gaat linkeballen met het risico dat er nog 3 man terug komen en er veel tactischer gespeeld gaat worden. Waarom er niemand met Ineos mee draait als er op de Redoute een groepje van een man of 20 weg is. Etc.

Kortom, genoeg andere dingen dan een zogenaamde beginnersfout van Valverde en de sprint die gewonnen wordt door Pogacar.

Merlinappa 26 april 2021 om 16:24

Er is sowieso 1 reactie van mij verdwenen ja, frappant. En ik stoor me er ook aan dat een overduidelijk opiniestuk wordt weggezet als analyse.

Michelangelo 26 april 2021 om 16:39

@Merlinappa,
bij mij ook. Ging over jouw suggestie dat sommige forum leden betere analyses maken dan de professionals. En dat ik het mooi zou vinden als forumleden een keer een poging zouden mogen wagen….

Romāns Vainšteins 26 april 2021 om 16:46

De forumleden ondernemen hier toch ‘on default’ pogingen?

Als deze site van oa Kerckhoffs, Dick & aanverwanten is schrijven zij de artikelen, wij hebben de comment sectie. Dat hier af en toe om puur beschermende redenen is ge-edit wordt vind ik dan wel weer laf. Ik heb er zelf ook wel eens mee te maken gehad ja.

6feet 26 april 2021 om 11:26

Mag hopen dat Valverde het voornamelijk (of in zijn geheel) te doen is om het plezier dat hij nog steeds heeft (of opnieuw terug vond) in het wielrennen. Dat ie met dankbaarheid rondrijd EN nog mee kan met de besten. Dan zijn dat wat over hem geschreven wordt niet meer dan woorden in de wind…

Aart van Woud 26 april 2021 om 11:36

Wind

Jean Dumas 26 april 2021 om 11:31

Flip ging vroeg aan, omdat Valverde van kop af ging. Pogacar kon uit zijn wiel komen. Dat is het verhaal.

Posterix 26 april 2021 om 11:39

Wat ik niet zo goed snap, is dat Wielerflits dit stuk wegzet als analyse. Een analyse is objectief en zakelijk. Dit stuk staat bomvol aannames en veronderstellingen. Zet er Opinie boven en mij hoor je niet, maar op deze manier analyseren…. dan kunnen wij het net zo goed Wielrennen Inside noemen…

Melkzuur 26 april 2021 om 12:18

Ik beetje off topic: als 18-jarige had hij de bijnaam ‘El Imbatido’. Via PCS vind je echter weinig terug over zijn uitslagen bij de juniors en U23. En wat je kan vinden, zijn geen overwinningen. Heeft iemand een link naar zijn toenmalige resultaten? Won hij toen steeds in de sprint, of Evenepoel-gewijs met minuten voorsprong? Ben ik wel benieuwd naar.

Wheely 26 april 2021 om 13:31

Hij kreeg die bijnaam rond zijn 11e geloof ik dus dan moeten we 30 jaar terug

JVD 26 april 2021 om 15:02

Volgens Wikipedia won hij tussen zijn 11e en 13e meer dan vijftig opeenvolgende wedstrijden… hoe staat er niet bij.

Lalsacien 26 april 2021 om 16:43

Toen Valverde jong was liepen we nog in berenvellen…