Beelden valpartij Primoz Roglic verschijnen op social media
Primož Roglič’ valpartij in de negende etappe van de Vuelta a España blijkt te zijn vastgelegd. Op social media zijn beelden opgedoken, die zijn gemaakt vanaf een motor uit de koers. Door de val was de voorsprong van de Sloveen ineens een achterstand geworden.
Op de videobeelden is te zien hoe onder anderen wereldkampioen Alejandro Valverde en Nairo Quintana (in de groene puntentrui) aan amper 25 kilometer per uur afdalen over de modderige gravelstroken. In een bocht moeten ze plots uitwijken voor een stilstaande motor en Primož Roglič, die even daarvoor onderuit is gegaan en weer opkrabbelt. Na de etappe meldde Jumbo-Visma al dat haar kopman ten val was gekomen door een ‘slechte manoeuvre’ van een motard.
Hoewel Roglič aanvankelijk voor de groep favorieten reed, lag hij na zijn val plots op achterstand. Uiteindelijk wist de Sloveen terug te keren en derde te worden in de rituitslag, achter ritwinnaar Tadej Pogačar en Quintana. In het klassement staat hij tweede, op zes seconden van de nieuwe leider Quintana. Ook Roglič’ concurrent Miguel Ángel López kende pech in de finale op weg naar de finish in Cortals d’Encamp. De Colombiaan kwam met een bebloede elleboog over de streep.
🎥 De valpartij van Primoz Roglic op het natte gravel in beeld! #LaVuelta19 @rogla @JumboVismaRoadpic.twitter.com/ycNUiit67m
— WielerFlits.nl (@WielerFlits) September 2, 2019
Na de etappe liet ploegleider Addy Engels zich al stevig uit over de motoren die de val van de kopman van Jumbo-Visma veroorzaakten. Ook Grischa Nierman reageerde: “Behalve de vraag of je renners over een gravelstrook moet sturen tijdens een hagelbui, was er misschien wat teveel verkeer voor de groep favorieten? Inderdaad, Primož ging neer toen hij in de volgende bocht een motard probeerde te ontwijken.”
Teammanager Richard Plugge deed een oproep aan wielerbond UCI om in te grijpen: “Geachte UCI, de AIGCP (de belangenvereniging voor professionele wielerteams, red) heeft hier meermaals vragen over gesteld. Kunnen jullie in het vervolg gevaarlijke situaties als gravelstroken voorkomen in wedstrijden op de weg? Tegenwoordig zijn er geasfalteerde wegen. Rijd in de toekomst, niet het verleden.”
Dear @UCI_cycling, @AigcpOfficial asked this many times; could you prevent dangerous situations like gravel sections in road races!?! It is 2019. There are paved roads nowadays. Ride the future, not the past. @lavuelta https://t.co/f94gO1XRLK
— Richard Plugge (@RichardPlugge) September 1, 2019
Next to the question if you have to send riders over a gravel road in a hailstorm, was there maybe a bit too much traffic right in front of the favorites group??? And yes, Primoz went down trying to avoid a motorbike in that next corner. https://t.co/eM8voiuab3
— grischa niermann (@grischaniermann) September 1, 2019
edit:
Nog een goede blik leert mij dat Roglic in tweede positie reed, op het einde van het filmpje zie je dat degene die doorrijden Kuss, Quintana en Valverde zijn.
Volgens mij staat komt/remt die motor tot stilstsnd en wijkt een beetje uit waardoor Roglic blijft haken.
Op mij komt het over dat de motor zich in liet halen, en dat Roglic valt.
Altijd van die makkelijke uitspraken. Motoren hebben vaak een jury en een tv/media-functie. Wanneer de Vuelta alleen nog als een uitslag in de krant zou verschijnen dan zou deze site niet bestaan. Het professionele wielrennen en de hoge salarissen hebben een verband met de aanwezigheid van media, het spektakel qua parcours en op de openbare weg heb je dan gewoon te maken met toeval, pech en ook wel eens een toeschouwer of motard die een foutje maakt. Ik wil het niet klinisch computergestuurd als e-sport zien waarbij iedere atleet op een hometrainer staat en zijn wattage als een snel of langzaam bewegend poppetje op beeld getoond wordt. Leer gewoon leven met het feit dat een koers voor 99% eerlijk verloopt en voor 1% uit toeval bestaat (zowel in je voordeel als in je nadeel).
Misschien is het je opgevallen dat het heel slecht weer was. Dan is het voor iedereen (inclusief motoren) heel lastig manoeuvreren en dan gaat er wel eens wat mis. Bij meerdere renners.
Als je dat vervelend vindt, dan kun je beter baanwielrennen gaan kijken. Daar is het altijd droog en daar rijden ook geen motoren op de baan. Of er geen duivels complot door de organisatie is gesmeed om jouw favoriet een oor aan te naaien kan ik niet beloven. Ik heb namelijk het idee dat als er iets mis gaat dat jij sowieso wel iemand vindt om de schuld aan te geven. Vermoeiend.
Daarnaast kunnen ze van alles roepen bij Jumbo, maar misschien had die motorrijder wel een hele goede manier om even stil te moeten staan. Vind het altijd makkelijk om af te geven op een ander, maar zonder de camera-beelden die de motoren verzorgen bestaat de sport niet eens, om nog niet te spreken van de andere toegevoegde waarde/functie van de motorrijders
Hij had al met al een kleine minuut voor kunnen staan, maar de verplichtingen van de rode trui kan hij missen als kiespijn.
N.i.k.s g.e.z.i.e.n!
Maar ik maak uit de reactie van jou en Plugge op dat we TJV volgend jaar niet in Strade Bianchi gaan zien.
Al dat gravel is te eng voor de Van Eerd clan.
Al vin dik een stuk gravel in het hooggebergte niet echt nodig.
Edit: daarbij is het natuurlijk zo dat ze niet konden weten dat Lopez gevallen was, toen ze weer terugkwamen. Het was chaos, dus ook de renners zullen niet precies geweten hebben hoe het allemaal zat.
Zie: https://www.ad.nl/wielrennen/belkin-glundert-na-spectaculaire-waaieretappe-in-tour~aedc12dd/?referrer=https://www.google.com/
Van stilstaande motoren waardoor Roglic valt (lezing Addy Engels) is geen sprake. Evenmin van “Primoz went down trying to avoid a motorbike in that next corner” (lezing Grisha Niermann), de motor reed immers achter Roglic.
Op het filmpje van Javier Garcia Lopez rijdt de motor nog voor het groepje uit, hij liet zich dus vervolgens inhalen door Kuss en Roglic. Meest logisch lijkt me dat hij zich verder wilde laten afzakken en niet dat hij Roglic wilde inhalen.
Shimano is overigens een co-sponsor van TJV, Movistar zit bij Campagnolo.
Plugge ging in de TdF ook al verhaal halen over het doek waar v. Aert - als enige- in bleef haken....
Roglic lijkt iemand die soms net over het randje gaat qua risico dat nog verantwoord is. Zowel als schansspringer als 2x deze Vuelta.
165 renners kwamen die bocht perfect door, alleen v. Aert, die op dat moment in tijd achter lag op Thomas De Gendt, rijdt tegen het hek. Zou hij wellicht de bocht iets te scherp genomen hebben, opgejut door ploegleiders....?