Beelden valpartij Primoz Roglic verschijnen op social media
foto: Cor Vos
maandag 2 september 2019 om 13:15

Beelden valpartij Primoz Roglic verschijnen op social media

Primož Roglič’ valpartij in de negende etappe van de Vuelta a España blijkt te zijn vastgelegd. Op social media zijn beelden opgedoken, die zijn gemaakt vanaf een motor uit de koers. Door de val was de voorsprong van de Sloveen ineens een achterstand geworden.

Op de videobeelden is te zien hoe onder anderen wereldkampioen Alejandro Valverde en Nairo Quintana (in de groene puntentrui) aan amper 25 kilometer per uur afdalen over de modderige gravelstroken. In een bocht moeten ze plots uitwijken voor een stilstaande motor en Primož Roglič, die even daarvoor onderuit is gegaan en weer opkrabbelt. Na de etappe meldde Jumbo-Visma al dat haar kopman ten val was gekomen door een ‘slechte manoeuvre’ van een motard.

Hoewel Roglič aanvankelijk voor de groep favorieten reed, lag hij na zijn val plots op achterstand. Uiteindelijk wist de Sloveen terug te keren en derde te worden in de rituitslag, achter ritwinnaar Tadej Pogačar en Quintana. In het klassement staat hij tweede, op zes seconden van de nieuwe leider Quintana. Ook Roglič’ concurrent Miguel Ángel López kende pech in de finale op weg naar de finish in Cortals d’Encamp. De Colombiaan kwam met een bebloede elleboog over de streep.

Na de etappe liet ploegleider Addy Engels zich al stevig uit over de motoren die de val van de kopman van Jumbo-Visma veroorzaakten. Ook Grischa Nierman reageerde: “Behalve de vraag of je renners over een gravelstrook moet sturen tijdens een hagelbui, was er misschien wat teveel verkeer voor de groep favorieten? Inderdaad, Primož ging neer toen hij in de volgende bocht een motard probeerde te ontwijken.”

Teammanager Richard Plugge deed een oproep aan wielerbond UCI om in te grijpen: “Geachte UCI, de AIGCP (de belangenvereniging voor professionele wielerteams, red) heeft hier meermaals vragen over gesteld. Kunnen jullie in het vervolg gevaarlijke situaties als gravelstroken voorkomen in wedstrijden op de weg? Tegenwoordig zijn er geasfalteerde wegen. Rijd in de toekomst, niet het verleden.”

RIDE Magazine
63 Reacties
02-09-2019 13:24
Het ziet er eerder uit alsof hij op kop van die groep reed in plaats van ervoor. Hij rijdt volgens mij tegen die Shimano motor op die het een goed idee lijkt te vinden om zich te laten inhalen in een bocht zonder stil te staan. Ik denk dat hij door een hobbel komt dan een beetje gas geeft en zo Roglic aanrijdt, al is het zeer slecht te zien op de beelden.

edit:
Nog een goede blik leert mij dat Roglic in tweede positie reed, op het einde van het filmpje zie je dat degene die doorrijden Kuss, Quintana en Valverde zijn.
    02-09-2019 13:46
    Niet zo’n gekke gedachte.

    Volgens mij staat komt/remt die motor tot stilstsnd en wijkt een beetje uit waardoor Roglic blijft haken.
02-09-2019 13:26
Er ligt in die bocht ook behoorlijk veel hagel op de weg. Lijkt mij ook en aannemelijke reden om onderuit te gaan voor zowel een motor als een renner.
02-09-2019 13:34
Ik zie overigens een motor die voor de groep uitrijdt en dan remt. Vervolgens achter Roglic tot stilstand komt. Verder geen motor in die bocht te zien. Lijkt mij eerder dat Roglic door de hagel onderuit is gegaan en dat de motor mogelijk tegen hem aan is gereden. Lijkt niet op een botsing met een stilstaande motor.
    02-09-2019 13:42
    Ik denk dat Roglic zelf wel weet waardoor hij gevallen is, denk je ook niet...
02-09-2019 13:38
Het lijkt mij eerder Roglic te zijn die gewoon gevallen is, waarna de motor onmiddellijk stopte en helpt?
    02-09-2019 13:45
    Lijkt me ook zo. Zit zeker en vast in het groepje. En de motor lijkt toch steeds mooi aan de rechter kant van de weg te rijden, al had deze zich ook achter het groepje kunnen zetten...
    02-09-2019 13:47
    Lijkt mij ook.
    Op mij komt het over dat de motor zich in liet halen, en dat Roglic valt.
    02-09-2019 14:15
    Lijkt me sterk, de motor zit 25 meter voor de val nog voor Roglic.
    02-09-2019 14:24
    Wat maakt het uit hoe het jou lijkt? Het feit blijft dat die motor daar nooit had mogen zitten in deze omstandigheden.
    02-09-2019 15:43
    "Het feit blijft dat die motor daar nooit had mogen zitten in deze omstandigheden."

    Altijd van die makkelijke uitspraken. Motoren hebben vaak een jury en een tv/media-functie. Wanneer de Vuelta alleen nog als een uitslag in de krant zou verschijnen dan zou deze site niet bestaan. Het professionele wielrennen en de hoge salarissen hebben een verband met de aanwezigheid van media, het spektakel qua parcours en op de openbare weg heb je dan gewoon te maken met toeval, pech en ook wel eens een toeschouwer of motard die een foutje maakt. Ik wil het niet klinisch computergestuurd als e-sport zien waarbij iedere atleet op een hometrainer staat en zijn wattage als een snel of langzaam bewegend poppetje op beeld getoond wordt. Leer gewoon leven met het feit dat een koers voor 99% eerlijk verloopt en voor 1% uit toeval bestaat (zowel in je voordeel als in je nadeel).
02-09-2019 13:46
Hoe je het ook draait of keert: die motorrijder STOND daar verkeerd of REED daar verkeerd. Voor de tweede keer dus een externe invloed die Roglic zeer kostbare tijd kost, waardoor hem nu bij elkaar al meer dan een minuut is 'aangenaaid' en hij bovendien twee keer onderuit is gegaan. Movistar reageert daar vervolgens op de voor hen zo kenmerkende manier op door vol door te koersen in plaats van het respect op te brengen om even in te houden. Ik weet wel dat er geen verplichting is om dat te doen, maar een paar jaar geleden overkwam Froome en/of een ploeggenoot van hem (Poels) min of meer hetzelfde en toen werd het volkomen logisch gevonden dat de rest niet doorreed maar op hen wachtte. Blijkbaar geldt in het peloton echter niet 'gelijke monniken gelijke kappen' of vinden Valverde en Quintana althans niet dat dat voor hen geldt. Ik vind trouwens dat ook de organisatie inmiddels wel een keer haar excuses mag aanbieden en wellicht kan ook Bugno laten horen wat hij van dit soort omstandigheden vindt. Of doet hij dat alleen bij kleinere wedstrijden in het noorden van Europa?
    02-09-2019 19:21
    Het komt enorm kleinzielig over als je alleen maar in vijandsbeelden en complot theorieën denkt. Motoren, Valverde, Quintana en zelfs Bugno erbij slepen. Man, man, man.

    Misschien is het je opgevallen dat het heel slecht weer was. Dan is het voor iedereen (inclusief motoren) heel lastig manoeuvreren en dan gaat er wel eens wat mis. Bij meerdere renners.

    Als je dat vervelend vindt, dan kun je beter baanwielrennen gaan kijken. Daar is het altijd droog en daar rijden ook geen motoren op de baan. Of er geen duivels complot door de organisatie is gesmeed om jouw favoriet een oor aan te naaien kan ik niet beloven. Ik heb namelijk het idee dat als er iets mis gaat dat jij sowieso wel iemand vindt om de schuld aan te geven. Vermoeiend.
    04-09-2019 13:08
    Diezelfde Quintana bleef overigens een paar jaar geleden keurig wachten op een roze truidrager die moest poepen
02-09-2019 13:48
Mooi "heroische" beelden voor later. Dit is koers, nu alleen nog in zwart wit beelden en met een binnenband om de nek:):)
02-09-2019 13:59
Als Roglic al op die motorrijder is gefietst, vind ik het nog deels zijn eigen schuld. De motorrijder staat heel netjes aan de rechterkant.
Daarnaast kunnen ze van alles roepen bij Jumbo, maar misschien had die motorrijder wel een hele goede manier om even stil te moeten staan. Vind het altijd makkelijk om af te geven op een ander, maar zonder de camera-beelden die de motoren verzorgen bestaat de sport niet eens, om nog niet te spreken van de andere toegevoegde waarde/functie van de motorrijders
02-09-2019 14:03
Jullie zien meer dan ik hoor - de oorzaak van de val is voor mij volstrekt onzichtbaar.
    02-09-2019 14:15
    Eens. Ik zie drie keer niets. Blijft speculeren.
    02-09-2019 14:26
    Helemaal mee eens. Je ziet een groepje renners met een motor in de buurt en daarna ligt Roglic. Totaal niet te zien wat er gebeurd. Maar motoren moeten wel verder uit de buurt van de renners blijven. En er zeker niet voor gaan rijden!
    02-09-2019 15:22
    Ik heb 't filmpje meermalen bekeken, maar zie duidelijk beeld voordat Roglic op de grond ligt. Ik heb wel een vermoeden wat er gebeurt is, maar dat is hagel-, en blubberdik kijken.
    02-09-2019 20:18
    Op het filmpje is het inderdaad zeeeeer slecht te zien. Dus knap dat mensen dan kunnen beredeneren dat hij zelf is gevallen of juist wel door die motor. Zou het niet een idee zijn om renners te compenseren die door toedoen van een motor/ auto van de organisatie ten val zijn gekomen maar wel verder kunnen. Net zoals sprinters die roekeloos sprinten punt aftrek krijgen en een boete krijgen of zelfs uit de ronde worden gegooit(is wel eens gebeurd). Alleen nu andersom bv. De tijd tussen val en het weer op de fiets zitten en op gang te zijn, terug krijgen en bv dat de UCI nu een boete betaald aan de renner(zal natuurlijk nooit gebeuren) . Gewoon ff hard op denken he
02-09-2019 14:10
Volgens mij staat Roglic nu karma-technisch redelijk quitte. De valpartij in de TTT is gecompenseerd door de tegenstanders die door Martin werden uitgeschakeld. En de stilstaande auto in de TTT weegt op tegen deze situatie.

Hij had al met al een kleine minuut voor kunnen staan, maar de verplichtingen van de rode trui kan hij missen als kiespijn.
    02-09-2019 18:03
    Wow... Wat een onzin :)
02-09-2019 14:27
Plugge, klaag vooraf. Niet achteraf. Je had het routeboek, de weersvoorspelling en een opgeladen telefoon om VOORAF je onveiligheid kenbaar te maken.

N.i.k.s g.e.z.i.e.n!
    02-09-2019 19:38
    Lulkoek.
    02-09-2019 21:44
    Snap ik van een fanboy.

    Maar ik maak uit de reactie van jou en Plugge op dat we TJV volgend jaar niet in Strade Bianchi gaan zien.

    Al dat gravel is te eng voor de Van Eerd clan.
02-09-2019 14:27
Overigens, wat Plugge zegt vind ik ook onzin. Dan moet je alle kasseienklassiekers en andere gravelritten ook verbieden. En oh ja, het veldrijden en mountainbiken ook, we hebben overigens asfalt tegenwoordig. De zwaarste valpartijen de laatste jaren gebeurden uiteindelijk gewoon op een vlak stuk asfalt.

Al vin dik een stuk gravel in het hooggebergte niet echt nodig.
    02-09-2019 21:46
    [i]edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten[/i]
02-09-2019 14:30
Op zo’n weggetje in een soort off camber bocht met hagel, gladheid en wat al niet meer wil je als renner je eigen lijn kunnen kiezen. Niet gedwongen worden door een motor die op een onhandige plek rijdt/stilstaat. Ondersteund aan de koers maakt je ondergeschikt en zou moeten betekenen dat je er geen last van mag hebben. Wel opvallend dat Roglic gewoon in het groepje met Quintana zit en blijkbaar na de val heeft Movistar en vooral Quintana de aanval ingezet. Erg zwak vind ik persoonlijk. Hoop dat Roglic nu de eindoverwinning pakt.
    02-09-2019 14:31
    Quintana valt pas aan als het weer omhoog gaat toch? je kan moeilijk blijven wachten op Roglic op het moment dat een andere concurrent (Lopez) nog een halve minuut voorop ligt.

    Edit: daarbij is het natuurlijk zo dat ze niet konden weten dat Lopez gevallen was, toen ze weer terugkwamen. Het was chaos, dus ook de renners zullen niet precies geweten hebben hoe het allemaal zat.
    02-09-2019 15:30
    Het zou zo maar kunnen zijn dat Movistar het voorval in de TdF van 2013 niet is vergeten toen Valverde lekreed. Valverde verloor toen 10 minuten. Op moment van lekrijden trok de Belkin (voorloper van de huidige JV ploeg) een waaier waarbij Valverde stevig de dupe werd.
    Zie: https://www.ad.nl/wielrennen/belkin-glundert-na-spectaculaire-waaieretappe-in-tour~aedc12dd/?referrer=https://www.google.com/
02-09-2019 14:36
Kuss en Roglic, daarna de Shimano-motor, en dan Quintana en Valverde. Afgaande op de achterlichten remt de motor 2 keer. Na de tweede keer staat ie stil en ligt Roglic op de grond. Kan zijn dat de motor het achterwiel van Roglic heeft aangetikt, kan zijn dat Roglic zelf is weggegleden, deze beelden geven geen uitsluitsel.
Van stilstaande motoren waardoor Roglic valt (lezing Addy Engels) is geen sprake. Evenmin van “Primoz went down trying to avoid a motorbike in that next corner” (lezing Grisha Niermann), de motor reed immers achter Roglic.
Op het filmpje van Javier Garcia Lopez rijdt de motor nog voor het groepje uit, hij liet zich dus vervolgens inhalen door Kuss en Roglic. Meest logisch lijkt me dat hij zich verder wilde laten afzakken en niet dat hij Roglic wilde inhalen.
Shimano is overigens een co-sponsor van TJV, Movistar zit bij Campagnolo.
    02-09-2019 19:02
    @Jacco. Je lijkt wel Hans Aarsman, maar dan van de filmpjes :-)
02-09-2019 14:50
Dus toch echt gebeurd, had m twijfels
    02-09-2019 15:33
    Op basis van?
02-09-2019 15:32
Hoop extra gedoe om iets dat gewoon bij de koers hoort. Motoren en renners werden door de omstandigheden ook vol voor het blok gezet, dik aangezet geroep van wat wel precies wel / niet / altijd / nooit mag / moet gebeuren in 'zulke situaties' is een stuk eenvoudiger vanaf de zijkant.
    02-09-2019 15:54
    Juist. Dan roepen sommige dat een motor er maar verder voor moet rijden. Wat nu als dat qua snelheid onverantwoord en te risicovol is vanwege omstandigheden en bochten? Sneller kan dan niet. Afremmen of stilstaan (zo blijkt) kan ook niet. Benieuwd welke oplossing de keyboard warriors daar op hebben.
    02-09-2019 20:49
    "Hoop extra gedoe om iets dat gewoon bij de koers hoort" is wel kort door de bocht he. Stel dat hij 40 sec verliest door toedoen van die motor ( tijd tussen val en weer in ritme zijn op de fiets) en hij verliest de ronde op 20 seconden. Dit "kan" best grote gevolgen hebben. Verschil in prijzengeld, UCI punten, ander verloop van z'n carrière na het winnen van grote ronde of de salarisverhoging als gevolg de ronde winst. Daar wordt niet over gesproken. Sprinters die roekeloos sprinten worden wel bestraft of Martin en die ineos renner worden uit koers gehaald tijdens de tour met dat akkefietje omdat dat slecht was voor het imago van de wielersport. Dit is ook slecht voor de wielersport. Al was dit maar een valpartijtje. Genoeg voorbeelden waar het veel slechter mee is afgelopen. Zeg je dan ook tegen hun ouders, vrouw, kinderen, enz. "Hoop extra gedoe om iets dat gewoon bij de koers hoort"
    02-09-2019 20:58
    Hiermee ga je totaal voorbij aan het feit dat wielrennen an sich al een totaal waanzinnige bezigheid is. Geef ze een strakker stuk weg en dan vinden ze ook genoeg manieren om op allerlei verschillende manieren te crashen. De geluks/pech - factor is voor mij een cruciaal onderdeel van het wielrennen dat bij de charme van de sport hoort en vooral omdat het met geen mogelijkheid uit te bannen is ga ik me daar niet verder druk over maken.
    02-09-2019 21:16
    Je hoort mij ook niets zeggen over crashen door eigen schuld. Maar in dit geval mogenlijk crashen door toedoen van een motor van de organisatie. Sowieso te veel motoren in koers. Ik telde onderhand 10 motoren tijdens het voorbij gaan van ongeveer 12 a 14 renners. En dan heb je ook nog de auto's.......
    02-09-2019 23:46
    En crashen door andere renners ? Of crashen door middel van een motor / auto maar dan wel met eigen schuld ? Ik zie niet veel verschil tussen wel / niet schuld en renner / omkaderend voertuig eigenlijk, de koers is 1 lange stoet mafkezen waar niemand elkaar iets wil aandoen maar het binnen no time gebeurd is.
02-09-2019 15:47
Al je ziet door wat voor plassen de renners reden op dat gravelpad, kan je je wel afvragen of een keuze voor dit pad handig was. Aan de andere kant kan je ook niet plannen op een wolkbreuk als gisteren plaatsvond.
02-09-2019 16:09
Enige wat te concluderen is, is dat de motor onhandig rechts staat/rijd in een bocht naar rechts. Ze moeten beter opletten waar de renners zitten.
02-09-2019 16:16
Belachelijke trend die hopelijk snel verboden gaat worden... en ja het is spectaculair maar dan nooit meer hoogdravend doen over de’veiligheid’ van de rennets.... je zit in de bergen, het kan regenen, dus niet doen... overigens niet de enige blunder van de org. gisteren, aan de finish was er geen schuilplaats voorzien terwijl de ploegbussen er niet konden komen en dan die achterlijke verplaatsing die voor sommigen tot 5.30 u in de morgen geduurd heeft.,,UCI kom er maar in...
    02-09-2019 16:51
    Nou 't zit zo. "Wij als UCI hebben de maling aan wat de renners vinden en denken. Het gaat namelijk alleen om wat er aan 't eind van elk jaar onder de streep verdient wordt. Wielrenners zijn middelen om een hoger doel te bereiken".
02-09-2019 16:25
Beetje vergelijkbaar met de situatie tijdens de tijdrit en de auto van JV. Nou sommige reacties waren hier niet zo mals. Stond ook niet handig maar had van alles anders kunnen doen volgens vele ‘keyboard warriors’ Blijkbaar toch nog steeds veel leden hier die JV niet veel gunnen. Of dat iets met nationaliteit te maken heeft laat ik in het midden ..
    02-09-2019 16:54
    Maar je denkt wel dat het vooral Belgen zijn ?
    02-09-2019 18:05
    Er zijn meer nationaliteiten dan Belgen en Ollanders
    02-09-2019 21:01
    Dan zul je op het flinke deel overige buitenlanders die de Nederlandse taal machtig zijn doelen ?
02-09-2019 16:57
Storm in een glas water, ik vermoed dat López heel wat eerlijker is geweest over de toedracht van zijn val....
Plugge ging in de TdF ook al verhaal halen over het doek waar v. Aert - als enige- in bleef haken....
    02-09-2019 18:01
    OP dat vlak zijn ze idd behoorlijk boehoeerig
    02-09-2019 18:06
    Omdat het te voorkomen was. De hekken stonden verkeerd om waardoor de haken naar voren stonden en daarin is v Aert blijven haken.
    02-09-2019 18:38
    Wanneer je bij tegenslag eerst aangeeft wat je zelf beter had kunnen doen (los van schuldvraag) dan is er ook niet zo snel weerstand.
    Roglic lijkt iemand die soms net over het randje gaat qua risico dat nog verantwoord is. Zowel als schansspringer als 2x deze Vuelta.
    02-09-2019 18:59
    @hanjovdberg
    165 renners kwamen die bocht perfect door, alleen v. Aert, die op dat moment in tijd achter lag op Thomas De Gendt, rijdt tegen het hek. Zou hij wellicht de bocht iets te scherp genomen hebben, opgejut door ploegleiders....?
    03-09-2019 09:15
    Dat zal zeker zo zijn maar dat is niet het punt. Als jij ongelukkig valt door een verkeerd liggende stoeptegel kun je ook zeggen er zijn al 100 mensen gepasseerd die er geen last van hadden. Zat je misschien op je mobieltje of wat dan ook ... maar punt blijft dat die stoeptegel/hek niet goed stond en of lag. Dat is een feit waar je aandacht voor mag en moet vragen. Je eigen verantwoordelijkheid hierin is voor jezelf en niet aan de organisatie. Die dient ten allen tijde een zo optimaal en veilig parcours te presenteren.
02-09-2019 17:11
Ik vind toch apart, nu reageren over parcours . Wist men al eerder. Dan hoor je ze niet. Populisme
02-09-2019 18:40
Rit integraal opnieuw laten rijden op de tweede rustdag.
02-09-2019 18:59
Toch is Roglic een klasbak. Hij heeft in z’n eentje, na zijn val, en nadat Kuss eraf was het gat naar de groep Valverde, Lopez dichtgereden. Daarna rijdt hij ook nog het gat dicht naar de weggesprongen Valverde en rijdt de groep Lopez op achterstand. Enorm sterk staaltje, en onverstoorbaar ook.
02-09-2019 19:26
Het zou een stuk verstandiger zijn als ploegleiders in zijn algemeenheid wat minder vaak hun mond zouden open doen. In 9 van de 10 keer is het vooral een hoop gehuil uit eigenbelang.
    02-09-2019 19:41
    En dat alles na een diepgaand onderzoek vastgesteld. Applaus.
    02-09-2019 21:36
    Hij heeft wel gelijk. Het is een uiting van belangen, niet van een objectieve blik.
    02-09-2019 23:47
    Gewoon vol er op. Het relaas en de hoek waaruit kun je op voorhand uittekenen.
03-09-2019 08:28
De organisatie vond nog een 'vlak' stukje offroad om de finale te kruiden...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine