BEAT Cycling heeft een innovatie doorgevoerd in het wagenpark. Het Nederlandse continentale team gaat dit jaar alleen maar gebruikmaken van elektrische volgwagens van het merk BYD.
De formatie heeft vier BYD ATTO 3-auto’s ontvangen van partner Just Lease. Manager Geert Broekhuizen van BEAT Cycling laat weten dat de overstap definitief is. “We hebben geen back-up-plan. Liever een keer tijdens een wedstrijd met een lege accu langs de kant van de weg staan, dan nooit proberen te veranderen”, vertelt hij in Trouw.
“De grote teams hebben logistiek een flinke uitdaging. Zij rijden soms op drie plekken tegelijk. Wij hebben een overzichtelijk programma in de Benelux. Daarom kunnen wij dit doen”, stelt Broekhuizen. “Het is wel zo dat we af en toe een wedstrijd moeten laten schieten omdat dat laadtechnisch niet uitkomt. Gelukkig hebben we daar wel weer mooie vervangende wedstrijden voor gevonden.”
BEAT begint het seizoen komende zaterdag in de Ster van Zwolle. Later dit jaar volgen onder meer ProSeries-wedstrijden als de Scheldeprijs, de ZLM Tour en de Baloise Belgium Tour voor de club van onder meer Matthijs Büchli en Thijs Zonneveld.
20 Reacties
Dat wordt lachen. Tot 200 km normaal geen probleem. Maar daarboven ?
Niet vergeten dat er nog een aantal verbruikers zijn in de wagen. Denk maar aan de koersradio (radio tour) die geweldig veel energie verbruikt, de radio voor de oortjes, het stopcontact voor de frigobox, klimaregeling, enz.
Vorig jaar gezien in een grote koers hoe een jurywagen op 20km voor de finish er onherroepelijk uit moest wegens batterij plat.
Elektrische wagens zijn niet de toekomst.
Fossiel is einde verhaal en waterstof is nog lang niet geschikt voor personenvervoer. Beat maakt dus de juiste keuze en er gaan er steeds meer volgen…
Wel jammer dat het zo langzaam gaat en met zoveel weerstand…
Ach ja, het is al whataboutism + de koers als maatstaf qua tegenwerpingen.
Wat doen jullie moeilijk over de range. Een beetje elektrische auto haalt de 400 km probleemloos en laad vrijwel tot volledig op in een minuut of 20.
Minus die -dt een uitstekend statement.
Wedstrijdprogramma aan moeten passen in verband met de auto’s, zeer professioneel. Voor de koers eerst een laadpaal moeten zoeken, want anders wordt het stressen aan het eind van de koers i.v.m de actieradius van de auto en wat te denken van de ruimte van deze auto, ik wens de mecanicien veel plezier. Als ploeg kan je wel vooruitstrevend willen zijn, maar dit is toch een lachertje of rijdt de vrachtwagen met het materiaal en de camperbus ook elektrisch. Wat te denken van een kopgroep met een beat renner die lek rijdt, maar de auto staat met een lege accu aan de kant. Zou iedereen dan nog zo blij zijn met die veranderingen en dat vooral omdat het lease bedrijf de publiciteit wil halen.
In de Artic Tour krijgen de ploegen ook elektrische auto’s. Bij bepaalde etappes zijn extra laadgeneratoren voorzien, aangevoerd op enorme vrachtwagens, beiden op diesel uiteraard… de ironie…
Elektrische auto’s geladen op dieselgeneratoren zijn nog steeds efficiënter dan verbrandingsauto’s.
De Vuelta in Utrecht profileerde zich ook als meest groene reclamekaravaan. Achter de finish stonden de Tesla’s ook aan dieselaggregaat op te laden
Het gaat ook niet echt over de auto’s in koers maar om te zorgen dat er meer 200 k van laadpaal naar laadpaal af gaan leggen ipv hiervoor natuurlijke grondstoffen te gebruiken. Gevalletje ‘Check die schors! Waar ben ik eigenlijk?’
Lekker is dat. Chinese wagens promoten. Zie ze liever gaan dan komen. Hopelijk komen ze niet teveel in beeld.
Schijnt ook nogal een gevoelig privacy dingetje te zijn met die BYDs. China kijkt mee zeg maar, niet dat dit voor een wielerkoers wat uitmaakt.
Meekijken gebeurt overal. Kijk en huiver:
https://www.youtube.com/live/i-Ip_MHYmkY?feature=share
Als conti-ploeg is het soms al zoeken naar startgelegenheid, maar als je dan vanwege de auto’s wedstrijden moet laten schieten ben je toch echt verkeerd bezig. Blijkbaar liggen de prioriteiten van Beat niet op het sportieve vlak!
Het eerste schaap?
Niet zo fijn voor de renners aangezien die het geluid van de motor niet meer horen en daar dus niet meer op kunnen accepteren. Of gaat de BEAT CAR continu claxoneren ??
BYD heeft een kunstmatig rijgeluid.
In noorwegen al vaker gedaan. En ook in de andere koersen is bijvoorbeeld de koersleidingswagen een elektrische auto. En met een beetje EV is de range ook geen enkel probleem.
Jury auto’s in de Le Tour zijn ook al twee jaar elektrisch.
En die helikopters kunnen ze ook laten staan en drones mee laten vliegen toch