Bauke Mollema: “Zonder pech doen we denk ik mee voor goud”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 21 september 2022 om 10:37

Bauke Mollema: “Zonder pech doen we denk ik mee voor goud”

De Mixed Relay is voor Nederland uitgelopen op een sportief drama. De harde val van Annemiek van Vleuten was de doodsteek voor de Nederlandse ambities, maar daarvoor kreeg Bauke Mollema ook al af te rekenen met pech. “Dat is jammer, want ik denk dat we zonder pech meedoen voor goud”, liet Mollema na afloop weten aan de NOS.

Mollema kreeg al in de beginfase van de Mixed Relay af te rekenen met kettingproblemen. “Dat was op zo’n beetje het slechtste moment. De snelheid lag toen hoog, we reden aan zo’n 65 kilometer per uur en het ging wat naar beneden. Dat kost dan zoveel tijd. Bij de andere mannen was er nog wat twijfel of ze moesten wachten. Ik probeerde de ketting er weer op te leggen, maar dat lukte niet.”

“Ik besloot vervolgens van fiets te wisselen, maar daar verlies je zoveel tijd mee. Dan is het klaar. Hoe het heeft kunnen gebeuren? Goede vraag, dat weet ik ook niet. Ik rij single speed, maar dat doe ik al jaren in bijna al mijn tijdritten. Ik weet niet wat er gebeurde. Shit happens. Ik probeerde na mijn fietswissel nog even volle bak door te rijden. We hadden namelijk afgesproken om te wachten bij pech van mij of Daan, Mathieu heeft geen tweede tijdritfiets.”

De mannen vlak na hun start, toen nog met drie – foto: Cor Vos

“Het gebeurde alleen op zo’n slecht moment en ze waren al zo ver weg. Je ligt dan al snel vijftien tot twintig seconden achter en het kost dan ook zoveel tijd als je nog eens extra wacht. Dat heeft geen zin.” Tot overmaat van ramp kwam Annemiek van Vleuten vlak na de start van de vrouwen hard ten val. Mollema: “Slechter kon het vandaag niet verlopen. Hopelijk gaat het goed met Annemiek. Het is jammer, want anders pak je sowieso een medaille. En zonder pech doen we denk ik mee voor goud.”

Mollema vervolgde na de fietswissel dus nog wel zijn weg, maar ook dat verliep niet vlekkeloos. De 35-jarige renner kwam namelijk in botsing met een… meeuw.

RIDE Magazine
14 Reacties
21-09-2022 11:12
Lijkt me niet dat bauke op een single speed rijdt, hij heeft 1 voorblad maar wel een cassette achter mag ik hopen ;-)
21-09-2022 11:31
Vooral Nederlanders klungelen met materiaal, komt erg amateuristisch over.

Mick van Dijcke had al een foutafgestelde fiets met een aanlopend en remmend wiel, en ik ben toch geneigd te zeggen dat dit in combinatie met de malheur van zowel Bauke en Van Vleuten geen toeval is...
    21-09-2022 12:15
    Ook een Belg van een Franse ploeg
    21-09-2022 13:42
    Is denk ik ook geen toeval, waarschijnlijk gewoon niet goed genoeg gemonteerd bij het in elkaar zetten na transport.
    21-09-2022 15:51
    FDJ heeft de fout voor de fiets van Jens Verbrugghe inderdaad erkend.
21-09-2022 13:04
Eens met Mollema, gezien dat ze quasi de hele tijdrit met 4 tegen 6 hebben gereden. En dan nog als 5e eindigen op 52 sec. Bij de pechmomenten komt ook nog het negatieve momentum bij de andere 4 die dan moeten omschakelen. Kost ook tijd.
21-09-2022 11:02
Veel materiaalpech bij diverse rijders uit diverse landen. Zou dat komen doordat er geen ploegmecaniciens mee zijn?
    21-09-2022 12:09
    Vermoed dat ze de fietsen uit elkaar gehaald hebben voor de vlucht. Altijd tricky om alles terug afgeregeld te krijgen
21-09-2022 12:04
Opvallend dat Van der Poel maar één tijdritfiets (mee) heeft.
    21-09-2022 12:15
    Ja weer amateurisme ten top, bij team vdp en bij knwu
    21-09-2022 12:17
    waarom is dat zo amateuristisch? hij is tijdens een rondje fietsen (draai vd kaai) overgehaald om überhaupt mee te doen en komt pas 1,5 dag voor het evenement aan in Australie dus heel serieus heeft hij deze mixed-relay nooit genomen. Ik snap wel dat je dan denkt ik ga niet nóg een tijdritfiets mee sjouwen aangezien ik er maar een halfuurtje op rij..
21-09-2022 18:52
Gewaxte kettingen!
21-09-2022 13:34
Praat achteraf dat zullen we nooit weten, Matje had vandaag beter een deftige training afgelegd in plaats van hier wat te liggen rondspartelen voor niets.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine