Bauke Mollema: “Waarom reed ik Strade Bianche nooit eerder?”

vrijdag 8 maart 2019 om 16:51

foto: Cor Vos

Bauke Mollema maakt morgen zijn debuut in Strade Bianche en dus is het koffiedik kijken wat hij kan uitrichten. Aan zijn enthousiasme zal het in ieder geval niet liggen; de verkenning heeft hem immers niet teleurgesteld.


“Ik dacht: waarom heb ik deze koers nog nooit gereden?”, vertelde Mollema aan RTV Noord. “Het is een koers met veel beklimmingen en vanwege de gravelstroken ook technisch. Dat zijn wedstrijden die me wel liggen.” Eerder deze week werd bekend dat hij voor het eerst aan de start staat van Strade Bianche. Meerdere malen reed hij al Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije, maar een deelname aan de wittewegenklassieker is nieuw.

“Je moet wel wat geluk hebben natuurlijk. Er wordt veel gevallen en de kans op lekke banden is groter”, vergelijkt de 32-jarige Nederlander de koers met andere wedstrijden. “Qua materiaal is het ook net even anders. Ik rijd wel op een gewone klimfiets, maar met speciale banden.”

Podiumplaatsen op Mallorca
Mollema heeft intussen al wat wedstrijddagen in de benen. Zo begon hij zijn seizoen met twee podiumplaatsen op Mallorca; in zowel de Trofeo Ses Salines als de Trofeo Andratx-Lloseta werd hij derde. Daarna volgde een vierde plaats in de Etoile de Bessèges en ook de UAE Tour reed hij al.

Na Strade Bianche neemt hij een week rust en volgt een hoogtestage als voorbereiding op de Giro d’Italia, waarin hij de kopman is bij Trek-Segafredo. “Voor nu is het mooi om de Strade Bianche nog even mee te pikken in de eerste maanden van het seizoen.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

hartstikkebedankt 8 maart 2019 om 17:05

Hij hoort voor mij zeker bij een stuk of 7 renners die reële kans maken op winst en na de 3 topfavorieten komen

Marcel1112 8 maart 2019 om 17:19

Elke keer als ik er artikel begin te lezen wordt er opeens een videofragment tussen gevoegd en moet ik weer scrollen om verder te lezen. Superirritant.

HennieK 8 maart 2019 om 18:17

Had ik het toch wel leuk gevonden om te weten welke banden.

Kelder is de Man 8 maart 2019 om 18:25

Wat een mooi shirt is dat toch. Hup Bauke.

Tour 8 maart 2019 om 18:42

Klopt, mooiste shirt van het peloton. Hup Bauke !

Vincent Lacressonniere 8 maart 2019 om 19:28

Niet, dat is die van EF.
HUP bauke!

IlPirata 8 maart 2019 om 20:05

@Marcel1112 Elke keer moet ik weer lezen dat er commentaar is op dit mooie medium voor wielervolgers. Heb je nou echt zo'n 'monster'thuis zitten van een vrouw dat je je daar zo druk over maakt? Gaat toch nergens over. Al het beste overigens hoor.

On topic: Hup Bauke zoals altijd, de Dirk Kuyt' onder de wielrenners.

Turtlehead 8 maart 2019 om 20:40

Is dat Marcel zijn vrouw op al die video’s die er bij mij tussenkomen? Complimenten man!
Verder ontgaat mij het verband. WF is echt irritant geworden op mobiele devices, dat mag best af en toe eens gezegd (zelfs in een gewoon nieuws-topic).

Sebas 9 maart 2019 om 09:36

Oneens! Het is jankend irritant, die filmpjes tussen de artikelen door. Hoop dat ze er goed op verdienen.

GekkeHenkie 8 maart 2019 om 22:29

Ik denk dat deze koers iets te kort is voor Mollema, maar hij mag me verrassen.

IlPirata 8 maart 2019 om 22:55

@Turtlehead Op desktop geheel geen probleem. Mobiel weet ik niet idd.

Mwielerfan 8 maart 2019 om 23:53

Misschien dan even wachten met persoonlijke beledigingen?

wulu 9 maart 2019 om 07:57

Heeft hij onder een steen gelegen ofzo? Bijna iedere coureur en wielerliefhebber kijkt uit naar de Strade en onze slapende boekenworm ontdekt deze koers nu pas hahahaha

Go Bauke!

leegloper 9 maart 2019 om 12:38

Is Bauke technisch zo goed? Ik denk bij de stoempende Mollema niet direct aan techniek.