Bauke Mollema verkozen tot strijdlustigste renner van de Vuelta

zondag 16 september 2018 om 21:01
Bauke Mollema verkozen tot strijdlustigste renner van de Vuelta

foto: Sirotti

Bauke Mollema werd tijdens de slotrit naar Madrid uitgeroepen tot de strijdlustigste renner van de Vuelta a España 2018. Onze landgenoot van Trek-Segafredo mocht daarom na afloop de gang maken naar het podium waar hij de bokaal van deze Premio de la Combatividad in ontvangst mocht nemen.


Dit nevenklassement wordt bepaald door de televisiekijker, die elke etappe de meest strijdlustige renner mag aanwijzen. Totaal veertien renners pakten deze dagprijs, waarbij Luis Angel Mate en Bauke Mollema de kroon spanden met drie uitverkiezingen. Dertien van de achttien keer ging de prijs naar een Spanjaard.

Mollema reageerde op zijn social media al: “Blij met mijn prijs voor de strijdlust. Een mooie beloning na drie weken afzien en vechten in Spanje!”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Omhoog73 16 september 2018 om 21:14

Op de valreep is Bauke toch nog Nummer 1 geworden :)

elrio 16 september 2018 om 21:25

’t Leek mij dat ofwel Bauke ofwel Thomas deze prijs zou moeten winnen, en omdat Thomas al de bergtrui had gewonnen kreeg Bauke hem, als Bauke de bergtrui had gewonnen dan had Thomas hem moeten winnen.

Covadonga 16 september 2018 om 21:29

Thomas is amper in beeld geweest, hooguit bij de tijdritten. Of bedoel je G. Thomas en ben je in de war met de Tour?

Stoempen 16 september 2018 om 21:41

@Covadonga,

Thomas de Gendt ..

Teuns had ik het overigens ook wel gegund.

Kelder is de Man 16 september 2018 om 21:45

Itt iemand anders hier die zei dat het rittenkapen hem niet past, vind ik het tegenovergestelde. Zie m graag in de vlucht en van daaruit aanvallen ipv bijblijven tot het niet meer kan. Niet dat hij nooit heeft aangevallen rijdende voor het klassement. Maar het past hem en hoewel geen rit, wel mooie korte klasseringen en in Madrid het podium op.

Deze prijs en de bergtrui vind ik vrij vergelijkbaar.. je moet er voor blijven vechten en meezitten.

wielrenner 16 september 2018 om 21:53

Heeft een mooi salaris voor een strijdlustigste renner….

Dick H. 16 september 2018 om 22:25

Je kunt als kopman ook voor de top tien strijden, maar de hele ronde nauwelijks in beeld komen. Heb je ook niets aan.

NDI22 17 september 2018 om 01:45

@Dick H.
Exact, Uran bijvoorbeeld. Niet gezien tot hij ineens Kruijswijk uit het wiel reed op de allerlaatste klim van de ronde en zijn kleurloze 7e plek veilig stelde.

Alban 17 september 2018 om 15:00

Wat toch opmerkelijk (en knap) is, gezien zijn opvallende roze shirt.

ghostwriter 16 september 2018 om 21:58

Ik zou graag zien dat Mollema in de toekomst zich op de bergtrui en het aanvallen blijft richten. Hij weet net als Gesink nu wel wat hij kan als klassementsrenner en het wordt tijd om een mooie lijst aan overwinningen op te bouwen. Ik denk dat hij van eendaagse heuvel- en bergklassiekers een hoofddoel moet maken de komende jaren. In plaats van het trainen op zijn tijdritfiets kan hij extra trainingsuren aan zijn explosiviteit werken. Ik zie hem Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije wel winnen als hij dat doet.

Mwielerfan 16 september 2018 om 23:19

Inderdaad

marehoek 16 september 2018 om 22:08

Dit is toch een magere oogst voor een kopman van een team en waar zijn helpers van de ploeg weinig aan hebben.
Als je in het AK op 30 minuten achter staat laten ze je rijden niet belangrijk,dat moet toch pijn doen.

Handige Harry 17 september 2018 om 01:11

Hij heeft voor de Vuelta duidelijk aangegeven om voor ritwinst te gaan en niet voor het klassement.

pirazzi 16 september 2018 om 22:11

Mooie prijs!

Dick H. 16 september 2018 om 22:22

Je ziet dat Mollema geniet van deze manier van koersen. Over zijn strijd met De Gendt om de bergtrui te veroveren zei hij achteraf: ‘ik heb me wel vermaakt’. Zegt genoeg.

LB117 16 september 2018 om 22:35

Nu nog een beetje explosiever en sluwer worden

Ik geniet van z’n manier van koersen maar winnen gaat hij niet doen op deze manier.

GO Bauke

Mwielerfan 16 september 2018 om 23:20

Inderdaad kan wel een lesje tactiek gebruiken

platt 16 september 2018 om 22:39

@Elrio Thomas toch zeker niet… als iemand anders em verdiend had dan was dat Dylan Teuns.

Jungle Man 16 september 2018 om 23:29

Deze prijs is een leuk doekje voor het bloeden.
Waar kruissie wel voor ak ging, heeft mollena eigenlijk ook niks gewonnen

Lennimator 17 september 2018 om 00:41

Absoluut terecht! Niet bij de pakken neerzitten en gewoon koersen. Respect!

NDI22 17 september 2018 om 01:52

Mollema heeft wel echt de koers gekleurd samen met o.a. Majka, Teuns, Woods en King. Genoten van z’n aanvalsdrang. Jammer van die dag dat King de vorm van z’n leven had. En op het eind van de ronde nog even 11e worden na mee te hebben gezeten in de aanval. Karakter. Nog 1x opladen voor het WK!

Jean Dumas 17 september 2018 om 14:18

Super verdiend natuurlijk, maar het is met alle respect wel een jaar van troostprijzen wat Nederland betreft.

Alban 17 september 2018 om 15:04

Oneens, natuurlijk hadden Kruijswijk en Dumoulin andere doelen dan top 5 respectievelijk een tweede plek halen, maar het is o zo moeilijk om alleen al daar terecht te komen. Is alles behalve 3 eerste plekken in de Grand Tours dan een troostprijs? Hoezeer ik er ook van baal dat ze geen podium/winst hebben behaald vind ik het toch ongelooflijk knap! En verder vergeet je voor het gemak Niki en Dylan en zo meer…

sooike 17 september 2018 om 15:34

“Een jaar van troostprijzen”….hoe verzin je het ?