Bauke Mollema: “Ook meedoen om de zeges in de heuvelklassiekers”

Bauke Mollema: “Ook meedoen om de zeges in de heuvelklassiekers”

foto: Cor Vos

woensdag 13 januari 2021 om 07:00
Interview

De Waalse klassiekers, Giro d’Italia, Tour de France en de Olympische Spelen. In grote lijnen moet dat het wielerjaar worden van Bauke Mollema. Vanaf het trainingskamp in Spanje vertelt hij over zijn plannen en ambities.

Trek-Segafredo is voor het januari-trainingskamp neergestreken in Denia, iets ten noorden van het welbekende Calpe. Onder de Spaanse zon is de WorldTour-ploeg bijeengekomen voor een stage van tweeënhalve week. “Dat is best lang. Doordat het decemberkamp is weggevallen duurt dit trainingskamp wat langer”, zegt Mollema tegen WielerFlits.

De ploegstage is voor de 34-jarige Nederlander het eindpunt van een vier maanden durende periode waarin hij alleen maar was thuis was. “Van de week zat ik te denken: het is bijna vijftien jaar geleden dat ik zo’n lange periode ben thuis geweest. Best gek.”

Polsbreuk
Mollema begon vorig jaar voortvarend aan het coronaseizoen, maar daar kwam in dertiende etappe van de Tour de France een abrupt einde aan. Bij een val in een afdaling brak hij zijn pols. Einde Tour en einde wielerjaar.

Vier maanden later is de polsbreuk geen spelbreker meer. Althans, niet op de fiets. “Tijdens het fietsen heb ik er geen last van. In het ‘gewone leven’ merk ik het nog wel. Bij bepaalde bewegingen voel ik het nog. Het is de vraag of dat ooit nog weggaat. Misschien dat het minder wordt zodra de metalen plaatjes die er nog in zitten, zijn weggehaald.”

Mollema in de Tour van 2020 – foto: Cor Vos

Giro en Tour
Net als in 2011, 2017 en 2019 kiest Mollema dit jaar voor de dubbel Giro-Tour. “Bij de ploegleiding heb ik aangegeven graag de Giro d’Italia weer te willen rijden. En dan niet voor het klassement. Met Vincenzo Nibali hebben we iemand die mee kan doen voor de eindzege. Of ik mag mikken op ritzeges, dat hangt af van het koersverloop.”

En dat geldt ook voor de Tour de France, geeft Mollema aan. “Of ik als kopman naar de Tour ga, staat nog niet vast. Dat hangt ook af van hoe ik uit de Giro kom. De rolverdeling bepalen ze kort voor de Tour”, geeft de Nederlander aan.

Olympische Spelen
De combinatie Giro-Tour is in de ogen van Mollema een goede aanloop voor de Olympische Spelen. “De Olympische Spelen zingen al sinds het parcours bekend werd in mijn hoofd. Dat is zeker een groot doel dit jaar. Officieel moet ik nog geselecteerd worden, maar daar heb ik vertrouwen in. Als ik mijn niveau haal, ga ik ervan uit dat ik mag.”

“Voor de selectie werd vorig jaar gekeken naar de Waalse heuvelklassiekers, maar het parcours in Tokio is nog zwaarder. Ik denk dat het eerder te vergelijken is met de Clásica San Sebastián en de Ronde van Lombardije”, verwacht Mollema.

“Doordat ik lange tijd heb thuisgezeten en goed heb kunnen trainen, lig ik iets voor op schema in vergelijking met andere jaren. In februari heb ik een druk programma en wil ik er meteen staan.”

Voorjaar
Mollema begint zijn seizoen met een reeks Franse koersen. “Doordat ik lange tijd heb thuisgezeten en goed heb kunnen trainen, lig ik iets voor op schema in vergelijking met andere jaren. In februari heb ik een druk programma en wil ik er meteen staan. Ik begin het seizoen in de Ster van Bessèges, daarna volgen de Tour de la Provence en de Tour du Var”, legt hij uit.

“In aanloop naar de Giro mik ik ook op de heuvelklassiekers. Er is hier op het trainingskamp nog niet in detail over gesproken, maar het is wel mijn doel om mee te doen voor de zeges”, aldus Mollema. In aanloop naar die klassiekers rijdt hij geen Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico.

Mollema rijdt na een drietal Franse rittenkoersen achtereenvolgens de Drôme Classic, Trofeo Laigueglia en voor de tweede keer in zijn carrière Strade Bianche. Begin april start hij in de Ronde van het Baskenland, als laatste voorbereiding op de Ardense koersen.


Programma Bauke Mollema voor 2021
flag-fr Ster van Bessèges (3-7 februari)
flag-fr Tour de la Provence (11-14 februari)
flag-fr Tour des Alpes-Maritimes et du Var (19-21 februari)
flag-fr Drôme Classic (27 februari)
flag-fr Faun-Ardèche Classic (28 maart)
flag-it Trofeo Laigueglia (3 maart)
flag-it Strade Bianche (6 maart)
flag-es Ronde van het Baskenland (5-10 april)
flag-nl Amstel Gold Race (18 april)
flag-be Waalse Pijl (21 april)
flag-be Luik-Bastenaken-Luik (25 april)
flag-it Giro d’Italia (8-30 mei)
flag-fr Tour de France (26 juni-18 juli)
flag-jp Olympische Spelen? (24 juli)

Dit artikel delen:

22 Reacties

Jalabertje 11 januari 2021 om 16:36

Ik gun Bauke wel nog een zege op het niveau van Lombardije. En het zit er in. Go Bauke!

Groetjesaandevoetjes 11 januari 2021 om 17:22

Dan zal dat Waalse Pijl, LBL of OS moeten zijn dit jaar? Hopelijk wordt dit jaar een heerlijk jaar voor Bauke.

Sephiroth 11 januari 2021 om 20:02

Ik gun hem de Amstel vooral

JaBo 11 januari 2021 om 16:38

Zo geen programma voor watjes zit voldoende uitdaging in. Nu alles heel houden en gewoon je eigen kansen grijpen, maar dat kan je wel aan Bauke over laten. Verheug me er nu op.

Wheely 11 januari 2021 om 16:44

Sjemig, pittig programma hoor. Heuvelklasssiekers – Giro – Tour – Spelen. De marathon van Mollema. Overal scoren zal lastig zijn maar het is wel zeker dat Bauke ergens zijn neus aan het venster gaat steken.

Massimo Bataille 11 januari 2021 om 17:38

Ik vermoed, gewoon ok/goed zijn in februari tot Strade, dan tikkeltje rust om via Baskenland proberen top te zijn voor Heuvelklassiekers.
Die topvorm ietswat vasthouden voor Giro ( waar hij af en toe dagje mag 'rusten' ).
Tussen Giro en TdF een beetje rust, om ok aan de Tour te starten en daar naar zijn topvorm groeit tegen het einde van de Tdf en OS.
Maar voor zowel Giro als TdF, niet voor een klassement gaan, maar etappes en steun Nibali (Giro).

Mollema is me ook wel meer type Valverde, die het gehele jaar wel goed is. Met het verschil dat een goeie Mollema wel finales kan rijden, maar enkel kan winnen als ie top is.

CechRepublic 11 januari 2021 om 17:49

Nou rijdt hij altijd hele lange seizoenen en normaal is hij van Mallorca tot Lombardije eigenlijk altijd op goed niveau met regelmatig een zeer goed niveau. Als er één is die dit aan kan is de deze landverradende belastingontduiker wel (Hi Arie!).

kelderfan 11 januari 2021 om 17:32

Dit is zeker een mooi programma te noemen. Na februari heeft hij voor eendaagse ritten gekozen. Dan gaat ’t beginnen met de Pays Vasco en de heuvelklassiekers.

Koers 11 januari 2021 om 17:49

Hopelijk mag ie de ontbrekende girorit afvinken.

Marik 11 januari 2021 om 18:20

Twee berichten over Bauke vandaag. Wat een weelde!

Huubi 11 januari 2021 om 19:31

Kan dat met quarantaine, OS en Tour?

sjoerdtjen 12 januari 2021 om 09:10

LBL zou een mooie voor hem zijn :) (en niet onrealistisch)

Romāns Vainšteins 12 januari 2021 om 10:23

Op zich heeft Bauke precies wat Fuglsang ook heeft. Taaiheid, talent en het vermogen een inspanning vol te houden. Fugl is wel iets meer van de anderen echt kapot rijden en Bauke moet het moment goed kiezen, nét na de redoute wanneer de anderen stom naar elkaar gaan kijken net alsof er wat te zien valt zou ik hem aanraden.

ThorHushovd 12 januari 2021 om 09:53

We all cheer for Bauke!

Barry Batsbak 12 januari 2021 om 10:24

Ik vind het zo bizar, de lockdowns vliegen je om de oren. Vaccinatieprogramma's reiken tot achterin 2021, stijgende besmettingen, nieuwe coronavarianten duiken overal op en iedereen is doodleuk zijn wedstrijden aan het plannen alsof er niets aan het handje is. Niet dat ik zit te wachten op een wielerloos 2021 hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik heb ook liever dat het koers is. Maar het komt zo vreemd over.

Als er overigens íemand is die ik een mooi seizoen toe wens met knappe zeges, dan is het Mollema wel. Wat een nachtkaars vorig jaar, zó jammer.

Kannibaal van Schepdaal 12 januari 2021 om 15:33

Het leven gaat door, dus wat veilig kan, kan doorgaan. Alles is een afweging tussen virologisch risico, economisch risico en sociologisch risico.

Blackcanyon 12 januari 2021 om 17:48

Die wielrenners kunnen in een bubbel (bleek helaas geen garantie in de giro..)

Die paar honderd pro-tour wielrenners en een handvol veldrijders (komen er 1 minuut na de start toch maar 10 in beeld bij een wedstrijd) met voorrang inenten en er blijven miljoenen mensen binnen om die wedstrijden te volgen.

Als ze die profwielrenners , beroepsvoetballers en types als Max, Badr Hari en Rico Verhoeven ontheffing geven van lock down maatregelen, blijven er veel meer mensen thuis voor de tv in plaats van dat ze elders anderen besmetten.

‘s-middags standaard wielerwedstrijd, vervolgens F1, vroege avond voetbal met alle eredivisiewedstrijden gespreid door de week gespeeld en live uitgezonden, daarna dat gemauw van de Snor, Genee en Gijp, en dan nog wat Glory geram.

Nu overlapt wielrennen met F1, en overlappen de voetbalwedstrijden elkaar.

En op een andere zender nog iets waarmee je vrouwen van de straat houdt.

Barry Batsbak 12 januari 2021 om 21:49

Blackcanyon; je bedoelt “Say yes to the dress”?

Blackcanyon 13 januari 2021 om 17:23

Nooit tegen iets tegen rondemissen gehad. Volgens mij doen die vrijwillig hun rol. Snap dus ook helemaal niet dat die in de me-too discussie betrokken werden en dat er steeds vaker geen rondemissen zijn.

Japsie 12 januari 2021 om 10:25

Als bondscoach kun je Bauke dan wel wegschrappen voor de Spelen. Dat wordt een toetje, met gescheurde spieren en overbelasting een beetje rondsnuffelen in het olympisch dorp waar niets te doen is.

Lennimator 13 januari 2021 om 01:54

Bauke wint wel vaker in Japan Japsie.

josemanuelfuente 13 januari 2021 om 09:03

Hou van renners zoals Bauke, die koerst en zit niet de godsganselijke tijd op een trainingskamp.