Bauke Mollema: “Ik rijd de Tour voor een klassement”

zaterdag 30 november 2019 om 08:05
Bauke Mollema: “Ik rijd de Tour voor een klassement”

foto: Cor Vos

Bauke Mollema is komende zomer een van de kopmannen bij Trek-Segafredo in de Tour de France. De Groninger deelt het kopmanschap met Richie Porte. Ook rijdt hij de Vuelta a España, maar daar ligt de focus op ritzeges.


Mollema doet zijn plannen voor de komende grote ronden uit de doeken in een interview met het AD. “Ik rijd de Tour voor het klassement, Nibali gaat naar de Giro. Waarschijnlijk zullen we samen de Vuelta doen. Ik niet voor het klassement, maar voor de ritzeges. Richie gaat ook naar de Tour voor het klassement. Verder focus ik me nog meer op de eendagswedstrijden, omdat die het afgelopen jaar zo goed gingen. De grote droom is een kampioenschap winnen.”

Afgelopen seizoen won Mollema de Ronde van Lombardije, zijn eerste monumentale zege. Daarmee heeft Nederland tevens na 38 jaar een opvolger voor Hennie Kuiper. In de Giro d’Italia werd hij eerder in het jaar vijfde, zijn een-na-beste klassering in een grote ronde. Na zijn negende deelname aan de Tour de France (waar hij in de etappe naar Gap vierde werd) werd hij tevens Europees én wereldkampioen Mixed Relay.

Dit artikel delen:

26 Reacties

Jean Dumas 30 november 2019 om 08:33

Toch verrassend. Had verwacht een klassiekercampagne, de Tour voor ritwinst en de Vuelta voor het klassement.

horsm 30 november 2019 om 09:41

Nu hij geen Giro rijdt kan hij zich toch juist ook op de Ardennen richten?

Jean Dumas 30 november 2019 om 10:59

Wat Martino zegt, hij heeft een hoog basisniveau. En zonder Giro kan pieken naar de Ardennen altijd.

AWestie 30 november 2019 om 08:35

Geen OS voor hem dus?

KnightBiker 30 november 2019 om 13:34

Tuurlijk wel, alleen moet je je hele seizoen er op afstellen? Vooral als je werkgever wil dat je de Tour rijd? In Mollema’s geval is het: eerst de Tour, dan kijken of er nog wat overschiet voor de OS. Daarna rusten voor de Vuelta, een paar etappes uitzoeken en daarna met een hele brede basis een steengoed WK en Italiaans najaar afleveren. (Het is een vol najaar vanaf de zomer voor Mollema waarin hij moet uitkijken niet teveel te willen)
Al bij al is dit jaar de kans om nog een goede poging te doen voor een goed klassement in de Tour, omdat Nibali de Giro rijdt. De Tour winnen gaat nooit gebeuren, maar een top vijf zou zeker kunnen)

Met zijn winst in Lombardije en top 5 in de Giro heeft hij wel weer een stapje gemaakt in de Hiërarchie van zijn ploeg. (Porte daarentegen nu 2e viool achter Mollema in de Tour? Afgelopen jaar niets meer van gezien naar de Tour down under)

Scott Sunderland 30 november 2019 om 08:44

Steengoede renner. De discussie over zijn ambities wat betreft eindklassementen is op zich wel reëel. Hij zal nooit een grote ronde winnen of waarschijnlijk zelfs nooit het podium halen. Hij houdt van het strijden voor een top tien plaats. Daar kun je wat van vinden, maar Mollema weet zichzelf steeds te motiveren. Een van de beste Nederlandse renners. Al jaren.

Binda 30 november 2019 om 10:24

Hij heeft al Vuelta podium gereden. Zou best nog eens kunnen.

havana 30 november 2019 om 09:13

Hoe noemt Nibali, maar Porte niet? Curieus.

horsm 30 november 2019 om 09:42

Jawel,Porte en hij zijn samen kopman in de Tour.

Verweggistan 30 november 2019 om 10:18

Porte het eerste deel van de Tour en Mollema het tweede deel ;)

Groningen 30 november 2019 om 11:07

Inderdaad Verweggistan, het is wel verstandig een tweede kopman naast Porte te hebben.

Binda 30 november 2019 om 10:23

Toch mooi dat Mollema blijkbaar dé kopman is binnen zijn team. Was bang dat hij naast Porte en Nibali een bijrol zou krijgen. Als je podium Vuelta kan rijden kan je met een beetje geluk ook podium Tour rijden. Het wordt een Tour om naar uit te kijken.

Wheely 30 november 2019 om 10:33

Dat Nibali de Giro rijdt pakt lekker uit voor Mollema, volgens mij geniet hij echt van knallen in de Tour.

Martino87 30 november 2019 om 10:43

Volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit waar hij zich op richt. Mollema heeft een vrij hoog basisniveau en pakt zijn zeges wel mee. Ik heb het idee dat zijn overwinningen vaak ‘toevallig’ tot stand komen, ik kan me niet voorstellen dat hij naar Lombardije, San Sebastian, die andere Italiaanse klassieker of de tour etappe had gepiekt. Dus als hij het mooi vindt om de tour voor het klassement te rijden dan moet hij dat maar doen.

Krul 1 december 2019 om 11:39

Vroeger dacht ik ook altijd dat het ‘toevallig’ was, maar als je nu ziet wat hij allemaal wel niet pakt is het geen toevalligheid meer.

Groningen 30 november 2019 om 11:05

Top 5 in de tour zal al lastig worden, weet daarom niet echt wat ik ervan moet vinden, maar ik denk dat hem liever elke dag voor het klassement zie rijden dan zijn zinloze geforceerde aanvalspogingen die telkens op net niet uitdraaien.

Wheely 30 november 2019 om 12:10

Zinloos… Hoe kun je dat nou zeggen?Juist door het steeds blijven te proberen heeft Mollema oa Lombardije, San Sebastian en etappes in grote rondes gewonnen. Bauke is de fucking levende metafoor van het nooit opgeven!

DrJ 30 november 2019 om 12:20

Inderdaad, wat Wheely zegt. JUIST Mollema kan dat wel. Natuurlijk wordt hij ook wel eens 2e of 3e, maar hij wint ze ook regelmatig.

roburger 30 november 2019 om 13:36

Super voor Mollema om nog zo’n kans te krijgen!

Johnny7 30 november 2019 om 14:02

Dit is een perfect programma voor Mollema. En als alles meezit kan hij dicht tegen een top 5 klassering rijden in de Tour. Ik heb wel vertrouwen in hem. Hoe ouder hoe beter net als wijn.

toke 30 november 2019 om 15:15

Dumoulin, Kruiswijk en Mollema top 5, Poels, Oomen en kelderman top 10

rahimns 30 november 2019 om 15:20

ik verwacht Dumoulin of Kruijswijk niet in de tour… dus alleen daarom denk ik dat dit bij een fantasie blijft

toke 30 november 2019 om 15:28

@ rahimns, Dus jij verwacht maar 5 nederlanders in de top 10?

tendam 30 november 2019 om 15:21

Mollema heeft af en toe een dag dat hij kan blijven gaan. Maar als ronderenner zit er al jaren geen progressie in, eerder achteruitgang. Top-10 in de Tour kan hij misschien wel rijden, en dat is op zich een mooi doel.

Renzeva 30 november 2019 om 18:36

Kerel, Bauke gaat dit jaar z’n topjaar in jongen! Als die Tour van ‘13 terugkomt en hij heeft nu de macht om het door te trekken naar 2 en 3 weken, komt er wel schot in.

Fietsman 1 december 2019 om 00:21

Wat een mooi programma. Eerst lekker aanvallen in de 1-dagskoersen, dan voor een mooi AK gaan in de tour en daarna nog hopen op dagsucces in de Vuelta. Dit programma heeft dus echt voor alle Mollema fans wat om naar uit te kijken. Vooral naar de tour ben ik benieuwd. Hij heeft in het verleden laten zien voor een top 5 te kunnen gaan maar dat is toen niet gelukt door onder andere een slechte tijdritfiets of ziekte. Zou mooi zijn als het nu een keer wel lukt. Ik geloof dat het kan, Bauke ook waarschijnlijk. Het tijdperk is begonnen mensen!