Bauke Mollema grijpt net naast medaille in Tokio: “Heb niets verkeerd gedaan”

zaterdag 24 juli 2021 om 10:51
Bauke Mollema grijpt net naast medaille in Tokio: “Heb niets verkeerd gedaan”

foto: Cor Vos

Bauke Mollema greep in de wegwedstrijd van de Olympische Spelen in Tokio net naast een medaille. De kopman van de Nederlandse ploeg sprintte mee om het zilver en brons, maar werd vierde. “Ik zat er goed bij, maar had niet veel over na de steile klim. Ik denk niet dat ik iets verkeerd heb gedaan”, is zijn oordeel bij de NOS.

De olympische titel ging naar Richard Carapaz, die in de finale ontsnapte, Brandon McNulty overboord gooide en solo over de streep kwam. Daarachter greep Wout van Aert zilver en Tadej Pogačar brons. “Die andere mannen pakken verdiend de medailles. Ik probeerde nog mee te sprinten, maar tegen Van Aert is dat lastig”, lacht Mollema. “Pogačar zat in zijn wiel en hij probeerde mij wat weg te drukken. Ik wist dat ik de sprint van voren moest beginnen, maar die mannen zijn te snel voor mij.”

“Maar het was een mooie en zware koers”, vat de Nederlander samen. “Het was echt heel zwaar. Het weer, de warmte en de  vochtigheid maken het super zwaar. Het was een slijtageslag. De vermogens waren denk ik niet bijzonder hoog op de steile klim, maar iedereen zat à bloc door de hitte. Dat is heel anders dan in Europa gewend zijn. In het midden van de koers merk je al dat je het warm hebt, en dan moet je nog honderd kilometer…”

“Het was ook een gek koersverloop met die kopgroep die twintig minuten krijgt. Daarom was de koers lang gecontroleerd, maar dat vond ik wel fijn”, aldus Mollema. “Ik denk niet dat ik in de sprint iets fout heb gedaan, of dat ik Van Aert en Pogačar had kunnen kloppen.”

Volgende week gaat Mollema met zijn ploeg Trek-Segafredo van start in de Clásica San Sebastián. Die Spaanse klassieker won de Groninger in 2016.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Victor S 24 juli 2021 om 10:56

gewoon netjes en niks op aan te merken

A.M.M. Jonkers 24 juli 2021 om 10:57

Keurige prestatie van Mollema!

Johnny7 24 juli 2021 om 10:59

Eeuwig respect Bauke! Na de Clasica San Sebastian toch wel ff rust gaan pakken lijkt me hehe.

Wheely 24 juli 2021 om 11:02

Medaille zou prachtig geweest zijn maar wel weer een mooie ereplaats op zn palmares. Echt niet normaal hoe vaak hij er toch kort bij zit en dat al meer dan 10 jaar.

boehoe 24 juli 2021 om 11:03

Wat mij betreft de renner van de maand. Of is dat lullig voor kelderman?

Koers 24 juli 2021 om 11:06

er zal deze maand in elk geval wat te kiezen zijn.

zacht 24 juli 2021 om 11:06

Etappezege in de Tour vs. 5e in de Tour. Wat mij betreft een duidelijk verhaal.

Wheely 24 juli 2021 om 11:07

Laten we nog even de tijdrit en de MTB afwachten.

Michelangelo 24 juli 2021 om 11:14

En het baanrennen niet te vergeten… laten we nou 1 keer per 4 jaar ook ovaaltjes-rijders in de spotlights zetten hier (moeten ze nog wel hun favorietenrol waarmaken natuurlijk)

kleomantre 24 juli 2021 om 12:57

Die ovaalriddertjes mogen hun spelletje houden. Heb persoonlijk heel weinig met korte onderdelen, zoals de 100m sprint met atletiek de 500m sprint met schaatsen etc. Misschien esthetisch mooi om de krachtexplosie te zien maar ik hecht veel meer waarde onderdelen die uithoudingsvermogen vergen en waar tactiek en lef ook een rol gaan spelen. Mij zegt het niks als iemand een tiende per seconde harder loopt dan een ander. Tis toch allemaal rap. Zelfde op de baan waar het vaak om duizendste van seconden kan gaan.

Ik zou vooralsnog voor Mollema gaan. Die was op de afspraak voor zijn doelen, wint 1 keer en kon dromen van een medaille. Kelderman was op de afspraak maar kon niet meer dan meerijden en nergens ook maar een kans gehad op meer. Als hij in de eerste TT wel op de afspraak was geweest en daar tijd zou goedmaken, maar alsnog 5de wordt in de TdF had ik hem gekozen.

Wildebert 24 juli 2021 om 11:10

Haalt weer een zeer hoog rendement uit zijn motor. Een kerel om op te bouwen!
Eerlijk, realistisch en verre van dom. Respect Bauke!!

Blackcanyon 24 juli 2021 om 11:16

Weer behoorlijk lafjes gereden door Mollema. Van Aert vrijwel al het werk laten doen. Met een paar kopbeurten van Mollema of de boel een beetje op gang houden hadden ze een aantal km voor de streep het gat gedicht en had hij kans op goud gehad. Dan had hij nog kunnen proberen weg te springen in zijn eentje. En dat is vrijwel de enige manier dat hij kan winnen. Nu liet vrijwel iedereen al het werk aan Van Aert over waardoor ze niet alleen van Aert maar ook vooral zichzelf t verlies in reden.

Wat mij betreft was Van Aert veruit de sterkste in koers, hebben Carapaz en Mc Nulty goed gereden en heeft de rest het af laten weten. Natuurlijk, ik snap ook dat niet altijd de sterkste wint en dat bij wielrennen profiteren onderdeel is van de tactiek, maar je tactiek zo in elkaar steken dat je als kopman je kansen op winst verkleind lijkt me nou niet erg slim … als had Mollema de boel maar een beetje op gang gehouden op momenten dat t stil viel dat hoeft niet veel kracht te kosten.

Cap 24 juli 2021 om 11:17

Carapaz was overduidelijk de sterkste in koers, 2 keer bergop in de demarrage en toen nog een 3e keer bergop alleen toen de groep er bijna bij was. Vervolgens de laatste km's ook nog stand gehouden, sterker nog tijd gewonnen.

Van Aert goede tweede, niks aan gestolen. Maar er kan er maar 1 de beste zijn.

En Mollema kon simpelweg niet beter, zat steeds op het tandvlees in het wiel van v Aert en Pogacar. Met hangen en wurgen.

Paling99 24 juli 2021 om 11:59

Heb je serieus wel iets gelezen/gehoord van wat Mollema zelf zegt na de wedstrijd? “Ik zat er goed bij, maar had niet veel over na de steile klim.” Maar volgens jou had Bauke gewoon op kop moeten gaan rijden en meedraaien… Volgens mij snap je er dan niks, maar ook echt he-le-maal niks van.

W.m.b. heeft Bauke klasse gereden en heb ikzelf in ieder geval genoten van de wedstrijd in zijn geheel vandaag!

Blackcanyon 24 juli 2021 om 12:07

Haha Paling99 wat grappig wat je zegt. Gewoon als t stil dreigt te vallen zonder veel kracht te zetten over nemen kost namelijk minder kracht dan t echt stil te laten vallen en dan weer opnieuw aan te moeten zetten om in het wiel te komen van degene die er weer vol achteraan springt/demareert. En dan hadden ze t gedicht .. ik blijf dus bij mijn mening. Goud is wat telt, 4e plaats is de ondankbaarste plaats want dan sta je net niet op het podium. In de positie van Mollema moet je kansen creëren, en dan moet je niet de sprint afwachten maar mee helpen om t daarvoor dicht te krijgen.

hanjovdberg 24 juli 2021 om 12:27

Mollema de nieuwe zondebok alla Roglic?

platteprijs 24 juli 2021 om 12:49

Als je dit schrijft, snap je niks van wielrennen of leef je om andere Wielerflitsers te sarren.

Blackcanyon 24 juli 2021 om 18:23

haha platteprijs, nope. Je hebt t helemaal mis. Ik kijk alleen goed naar de wedstrijd en ga niet mee in het chauvinistisch gezemel hier. Gezien na de finish hoe diep Van Aert gegaan is. Er werd gewoon niet goed samengewerkt in de achtervolgende groep.

Blackcanyon 24 juli 2021 om 21:10

Op de vraag waarom hij zich telkens liet uitzakken zegt Molllema letterlijk dat hij zich zat te sparen in t AD interview. Hebben jullie Van Aert gezien na de finish, liggend in t gras, happend als een vis naar adem? Dat sprak boekdelen. Die was dus all in gegaan en had niks zitten sparen. Toen t 15 seconden was hadden ze t door samenwerking moeten dichten.

Cap 24 juli 2021 om 11:16

Idd realistisch, naar eigen zeggen medailles zijn verdiend en hij kon niet beter. Dat was ook te zien.

vroege vlucht 24 juli 2021 om 11:18

Hele mooie koers gereden door Bauke. Valt net buiten de medailles maar hij kan zich zelf niet verwijten.

Floris81 24 juli 2021 om 11:24

Trits op je Bauke! Jammer dat ze je niet even de ruimte gaven. Dan is 4e gewoon top.

Cyclinglife 24 juli 2021 om 11:29

Verdiende 4e plaats. :)

Westland95 24 juli 2021 om 11:55

Is dit een grap? Mollema sleper?!

Michelangelo 24 juli 2021 om 12:04

Ik denk dat Mollema op zijn Mollema’s gereden heeft. Op hangen en wurgen mee boven komen, maar daardoor wel belanden in de groep die er toe doet.

Daarna zichzelf zoveel mogelijk verstoppen. Enerzijds omdat hij absoluut niet de sterkste in de kopgroep was, anderzijds omdat hij op die manier de wedstrijd moet winnen. Jammer genoeg valt een oranje truitje te veel op om sneaky weg te rijden.

Ik denk dat Carapaz een maatje te groot was, en het spel slim heeft gespeeld. Kon met de besten mee op de klim, en vond het juiste moment en de juiste partner met McNulty. En ook Pogacar en Van Aert waren te sterk in de sprint…

Murcia 24 juli 2021 om 13:06

Slim gereden van Bauke en dit was dan ook het maximale voor hem. Op zijn oude dag weer een sterk seizoen aan het afleveren.

Westfalen 24 juli 2021 om 15:52

Mollema heeft tactisch prima gereden, maar hij had te weinig overschot. Demarrages zat gewoon te weinig achter.

Pietspeed 24 juli 2021 om 19:05

Als niet super klimmer een topprestatie! Idd, het maximale gegeven het koersverloop.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair