Bauke Mollema: “Dit was een van mijn beste tijdritten”

zondag 19 mei 2019 om 18:04
Bauke Mollema: “Dit was een van mijn beste tijdritten”

foto: Cor Vos

Bauke Mollema kan terugkijken op een goede tijdrit naar San Marino. De Nederlandse kopman van Trek-Segafredo werd derde in de uitslag en was daarmee na Primož Roglič de beste klassementsrenner van de dag. “Dit is een heel mooi resultaat. Ik ben blij met het gevoel onderweg en de tijdwinst op veel concurrenten”, aldus Mollema tegen Eurosport.


“Dit is wel een van mijn beste tijdritten”, vervolgt Mollema. “Het begin voelde heel goed aan, ik kon daar heel steady rijden. Op de klim wilde ik versnellen, maar liep het niet heel super. Pas in de laatste kilometer kreeg ik door dat ik goed bezig was. Het resultaat mag er zeker wezen.”

Met zijn derde tijd deelt Mollema een tik uit aan de concurrentie. “Ik had niet verwacht zoveel tijd te pakken op sommige concurrenten”, erkent de Groninger. “Afgezien van Roglič heb ik op iedereen tijd gepakt. Daar ben ik heel blij mee. Ik had al een goed gevoel en ik wist dat ik een goede tijdrit kon rijden, maar derde had ik niet verwacht.”

Toch wil Mollema waken voor euforie. “Ik sta nog een eindje van het podium vandaan en we zijn nog geen berg opgereden. Ik hoop dit niveau vast te houden en dit moet ik ook in de bergetappes laten zien. Vanaf etappe 13 en 14 weten we hoe de krachtverhoudingen zijn”, aldus Mollema, die op de rustdag zijn fiets laat staan. De eerste twee etappes na de rustdag zijn vlak.

Dit artikel delen:

39 Reacties

DrJ 19 mei 2019 om 18:11

Ik gun Bauke die podiumplek wel! Zou echt fenomenaal zijn.

MaxvanHeeswijk 19 mei 2019 om 18:12

Fantastische foto. Bauke op zijn best.

the student 19 mei 2019 om 18:15

Haha inderdaad goed. Hij mag me verassen. Maar waarschijnlijk is een podium op basis van 1 resultaat nog niet.

Tuubke 19 mei 2019 om 19:57

Ik zou een uitvaartonderneming inhuren als je verast wilt worden, niet Mollema.

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 20:08

Is inderdaad een bizar type masochisme dit, en waar zie je Mollema voor aan joh ?

Zieke geest

Gilberto 19 mei 2019 om 20:26

@Tuubke, toch wel 1 van de meest gemaakte ‘grapjes’ op de Nederlandse internetfora… :)

HennieK 19 mei 2019 om 20:31

Je bent in elk geval in vuur en vlam door Bauke dan!

Pascal De Kooning 19 mei 2019 om 18:21

Podium gaat hij niet halen denk ik. Misschien 7de of 8ste. Z’n tijdrit was geweldig maar Bauke heeft nog wel eens moeite met 3 weeken top te zijn. Top 5 in het eindklassement zou al geweldig zijn en top 10 is gewoon goed.

ghostwriter 19 mei 2019 om 18:26

Welke zes of zeven denk je dat beter zijn dan Mollema?

tvm 19 mei 2019 om 18:55

Zou me niets verbazen mocht Mollema podium rijden. Als ie er doorheen zakt zou me dat ook weer niet verbazen en 7e wordt. Zelf vermoed ik dat hij tussen plek 2-5 zal eindigen.

@ghostwriter je wilt namen?
Nibali, Carapaz,Majka, Zakarin, Yates, Lopez kunnen hem nog wel passeren als Mollema een beetje doorzakt. Natuurlijk is het niet gezegd dat al deze mannen top gaan presteren, maar er zijn nog wel mannen die hem in zouden kunnen halen. Rome is nog ver.

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 18:59

Rome zijn ze al dik voorbij, naar Verona moeten ze.

Gilberto 19 mei 2019 om 19:00

@tvm, wat legt eigenlijk verder, Rome of Verona?

Cap 19 mei 2019 om 19:56

Topper, hopelijk blijft zijn vorm zo goed en kent hij niet de typerende slechte dag(en) naarmate het einde nadert.

Los van de vorm van vandaag en de tijdverschillen, in principe verteren Roglic, Nibali, Yates, Lopez, Carapaz en Landa het hooggebergte net ff beter en ook Bilbao, Majka, Chaves, Formolo en Zakarin kunnen met hem wedijveren in de bergen.

Op voorhand zijn er dus 6 beter en minimaal 5 nog gelijkwaardig. Met top 10 voldoet ie dus zeker aan de verwachting, top 5 is boven verwachting en top 3 zou ongehoord zijn.

boehoe 19 mei 2019 om 18:24

Hij zakt er vaak door heen. En soms ook wel heel erg veel pech.
Zoals die keer in de tour op de mont ventoux toen de boel helaas geneutraliseerd was en hij de sterkste man bergop leek.

assen 19 mei 2019 om 18:33

Ik vind Mollema eigenlijk ook beter dan Kruijswijk. Hopelijk komt dat nu er ook echt uit.

KnightBiker 19 mei 2019 om 21:57

Mollema kan iets winnen, kan het ook in klassiekers en is explosiever, maar vooralsnog is De derde week in een grand-tour van Kruijswijk beter. Over het geheel genomen is Mollema beter, maar als Het gaat om een klassement In een Grand-tour heeft Kruijswijk een streepje voor omdat hij beter wordt In De 3e week, mollema moet dan vaak aanklampen om een resultaat uit De wacht te slepen.

Brummel 19 mei 2019 om 18:42

Held, het is hem gegund dat alles op zijn plek valt deze giro. Dan is top3 geen onmogelijke gedachte.

Ultras100 19 mei 2019 om 18:43

Wat ghostwriter zegt…

Romāns Vainšteins 19 mei 2019 om 18:58

Die TT naar dat fata-morgana achtige drijfeilandstadje in de tour was ook bizar goed.

Kwibus 19 mei 2019 om 20:17

Werd hij toen ook niet 3de? Vlakke tt was dat, maar veel wind. Een goeie Bauke houdt daar wel van.

Baukema Tomoulin 20 mei 2019 om 09:24

Mont Saint-Michel is wel een begrip dat je moet weten RV

tdfan 19 mei 2019 om 19:09

Topkerel, die Mollema. Al vele jaren op hoog niveau aan het koersen, altijd strijdend. Ik gun hem absoluut een podiumplek en hoop dat de puzzelstukjes deze Giro in elkaar gaan vallen.

Gilberto 19 mei 2019 om 20:28

En dan toch vaak die denigrerende houding van velen als het over dit soort ‘net-niet’ renners gaat.. ik heb er juist superveel bewondering voor, maar goed..

girardengo 19 mei 2019 om 19:19

Het meest opvallend: weinig mensen die er geen mening over hebben. Toch is het echt zo: het kan vriezen en dooien (niet onvriendelijk bedoeld). Maar hopelijk lukt het!

rennerske 19 mei 2019 om 19:34

“Op de klim wilde ik versnellen, maar liep het niet heel super” .
Niet super lopen en de concurrentie er zo op leggen, dat belooft wel wat!

Gilberto 19 mei 2019 om 20:29

Ja, apart toen ik dat las. Weet niet of het een goed of slecht teken is. Zoals jij het schetst zou het een goed teken moeten zijn, aan de andere kant..

Jungle Man 19 mei 2019 om 20:00

Nu nog hopen dat roglic er doorheen zakt zodat ie een mooie strijd met nibali kan uitvechten

Emergo 19 mei 2019 om 20:14

Dan kan hij ook proberen zonder dat Roglic er door zakt.

Wildebert 19 mei 2019 om 20:10

Fijne rustige vent. Mooi dat hij vandaag goed presteerde!

coenj 19 mei 2019 om 20:30

Ik gun hem die podiumplek. Door velen voor de tt weer onderschat. Dit is echt een super prestatie en dat was de proloog natuurlijk ook al. Go Bauke

Sephiroth 19 mei 2019 om 20:50

Winst gun ik hem en anders in ieder geval een podium plek.

Sunrider 19 mei 2019 om 20:59

Mollema heeft goed naar de Giro toegeleefd en verkeert in een prima vorm. Het podium lonkt en als er iemand kan aanklampen dan is hij het wel.

Gilberto 19 mei 2019 om 21:01

Lekker op de achtergrond inderdaad, niemand verwacht iets, Mollema zal wel voor etappezeges gaan hoor je steeds vaker, maar stiekum is hij volgens mij heel goed in orde!

bartje 20 mei 2019 om 02:13

Rammen Bau, knallen Bau, stampen Bau, bijt je vast! Wat zou het geweldig zijn als je straks eindelijk eens podium rijdt, zo ontzettend gegunt!

En het kan! Ik kan me niet heugen dat Bauke zo lekker in zijn vel lijkt te zitten, mooi hoor!

S. Morgenstern 20 mei 2019 om 02:19

Heerlijke tijdrit van Mollema! Hup Bauke

Jean Dumas 20 mei 2019 om 03:56

Bauke is eigenlijk een costaud, wat die allemaal overleeft. De slotweek blijft zijn makke, maar dan zit hij altijd nog bij de subtop.

mamaffia 20 mei 2019 om 08:20

Mollema voor top-5, zou toch wel heerlijk zijn. Al ben ik bang dat hij het op de zwaarste beklimmingen toch moeilijk krijgt tegen de absolute topklimmers. Liever ergens meeglippen en een etappe pakken, al wordt dat nu ook moeilijk als je zo kort staat in het AK.

hartstikkebedankt 20 mei 2019 om 13:48

Misschien een voordeel voor Mollema dat het zwaartepunt in 1 week ligt en niet verspreid?

assen 20 mei 2019 om 14:47

Dat Mollema er in de laatste week doorheen zakt is geen vaststaand feit; daar zijn te weinig consistente waarnemingen voor om dat stellig te kunnen concluderen. En ik hoop ook dat het niet klopt natuurlijk.