‘Bauke Mollema alsnog op eindpodium Vuelta 2011’

donderdag 13 juni 2019 om 16:29
‘Bauke Mollema alsnog op eindpodium Vuelta 2011’

foto: Cor Vos

Bauke Mollema mag zich met terugwerkende kracht de nummer drie noemen van de Vuelta a España 2011. Doordat eindwinnaar Juan José Cobo betrapt is op dopinggebruik, is de Spanjaard uit de uitslag geschrapt. Mollema eindigde destijds als vierde en schuift – als de Vuelta-organisatie besluit de rest op te schuiven in de uitslag – op naar de derde plaats.

Het zou voor Mollema de beste eindklassering ooit zijn in een grote ronde. In de betreffende Ronde van Spanje wist de Rabobank-renner ook al de groene puntentrui te winnen.

Als het definitief is, voegt Mollema zich bij een select rijtje Nederlanders dat in de Vuelta a España op het eindpodium heeft gestaan. Joop Zoetemelk was in 1979 de laatste landgenoot die hem voorging.

Nederlanders op eindpodium flag-es Vuelta a España
2011: flag-nl Bauke Mollema flag-nr3
1979: flag-nl Joop Zoetemelk flag-nr1
1969: flag-nl Rini Wagtmans flag-nr3
1967: flag-nl Jan Janssen flag-nr1
1946: flag-nl Jan Lambrichs flag-nr3

Dit artikel delen:

39 Reacties

berendries 13 juni 2019 om 16:31

Als ik Bauke was zou ik dat sky vuurtje nog een beetje aanwakkeren.

sven241 13 juni 2019 om 16:33

Cobo, wonderen bestaan niet.
Wachten op het moment dat Horner wordt geschrapt.

Hollow Knight 13 juni 2019 om 16:35

En Froome. Dan heeft Nibali er twee Vuelta zeges bij.

SprintMaster 13 juni 2019 om 16:37

Dat zou wel heel strak zijn.

Romāns Vainšteins 13 juni 2019 om 16:36

Ga weg joh. Cobo was destijds helemaal niet betrapt. Heeft Froome die ronde nou gewonnen dan ? Wat een ongelofelijke kolder zeg. Lachwekkend.

thorsen 13 juni 2019 om 16:43

Zoveel later ben ik toch voor schrapopen zonder doorschuiven (zoals ook met Lance en alle andere Amerikanen is gedaan, lekker consistent allemaal).

Als je Bauke vraagt hoeveelste hij werd in die Vuelta zal hij waarschijnlijk toch echt 4e zeggen.

Pizzi 13 juni 2019 om 16:40

Cobo op de Angliru, wat een baas! Woutje Poels toen 2e in de etappe, voor de welbekende vakantieploeg. #anderetijdenbijna

Grobbel 13 juni 2019 om 16:40

Maar is dit gewoon een aanname dat iedereen een plekje opschuift (en Poels ook etappe 15 wint), of ook echt bevestigd door de UCI (of de Vuelta organisatie) inmiddels? Bij het schorsen van Armstrong hebben ze de Tour officieel zonder winnaars gelaten en is er niemand doorgeschoven.

Grobbel 13 juni 2019 om 16:51

@Merlinappa: Daar staat geen antwoord op mijn vraag… Dat ie met terugwerkende kracht is geschorst was al duidelijk. Maar op basis daarvan lijkt het me dus nog helemaal niet zeker dat iedereen opschuift.

Natrix maura 13 juni 2019 om 16:51

Bauke ook lapjestrui dan?

Olly 13 juni 2019 om 16:51

Bauke kennende, gaat deze helemaal uit zijn dak vanavond. ;-)

Random wielerliefhebber. 13 juni 2019 om 16:52

Hoe kan het dat de UCI hier pas 8 jaar te laat achter komt? Waarom onderzoeken ze dit überhaupt nog?

Samlambeej 13 juni 2019 om 16:59

Over een jaar of 5 heeft Jurgen Van den Broeck nog de Tour van 2010 gewonnen.

pirazzi 13 juni 2019 om 17:08

Bauke bedankt!

wiebipedia 13 juni 2019 om 17:10

Ik ben in principe niet voor het doorschuiven van andere renners in zo’n situatie, maar als er dan toch een uitzondering gemaakt moet worden dan graag voor Mollema. Ik zeg rondvaart door Groningen

Koers 13 juni 2019 om 17:17

Waarom niet? Jij zou toch ook de trui willen als je 2de achter Cobo werd? Bij de zeges van Armstrong werd dit niet gedaan omdat veel andere renners ook betrapt/beschuldigt zijn. Sterker nog, je zou denken dat degenen die 2-10e werden de zege wel op zouden eisen maar blijkbaar speelt daar iets…

wiebipedia 13 juni 2019 om 17:32

Vooral niet omdat het onoverzichtelijk wordt voor de volger. Froome is nu opeens de eerste Britse, reikhalzend hebben de Nederlanders naar een podium van een landgenoot uitgekeken en nu blijken we die in 2011 al te hebben gehad.

Romāns Vainšteins 13 juni 2019 om 19:04

Het is gewoon onuitvoerbare onzin.

Andy Schleck, Oscar Pereiro en Michele Scarponi zijn geen grote rondewinnaars.

SprintMaster 13 juni 2019 om 17:15

Bauke kan de slingers ophangen. :-))

vanSpringel 13 juni 2019 om 17:24

Goed gedaan Bauke ! nu herstellen en op naar de volgende wedstrijd.

Jean Dumas 13 juni 2019 om 17:26

Bauke eerste podium in grote ronde sinds Breukink 1990 (was Girowinst Dumoulin 2017).

Tuubke 13 juni 2019 om 17:54

Precies! Breaking news: Dumoulin raakt eretitel van eerste Nederlander op podium sinds Breukink kwijt!!!!!!!

Baik-Baik 13 juni 2019 om 18:39

Ik vind Dumoulin dit seizoen sowieso al wat minder rijden en dan raakt die ook nog die titel kwijt!!! Matig hoor.

AndriesW 13 juni 2019 om 17:32

Hoppa! Hopelijk kunnen Gesink, Kruijswijk en Kelderman hun vierde plaatsen ook nog eens verzilveren of verbronzen…

Mr10B 13 juni 2019 om 17:41

Wat ik dan wil weten, heeft dit ook financiële consequenties? Krijgt Bauke nu het prijzengeld behorende bij plek 3? En een bonus van de Rabobank vanwege het behalen van een podium in een grote ronde (dat zal vast in zijn contract hebben gestaan)?

Random wielerliefhebber. 13 juni 2019 om 17:58

Dat lijkt me niet, wie zal dat gaan betalen?

west 13 juni 2019 om 18:04

Misschien niet verstandig van Mollema om in dit soort situaties de naam “Rabobank” op te rakelen…

Wildebert 13 juni 2019 om 17:48

Verdiend Bauke! Heeft wel een tikkie (!) lang geduurd, maar zoals jij als beste weet zijn er ook boeken, die zo dik zijn dat het lang duurt voor je ze uit hebt.

Koers 13 juni 2019 om 18:08

Het is niet te hopen dat Rodriguez hierdoor nog eens meer punten krijgt in het puntenklassement en bauke voorbij gaat. Bauke zal normaliter ook in punten stijgen maar omdat de puntenverdeling vaak topheavy is lijkt het me dat daar nog wel eens iets kan veranderen.

Leopard-Trek wint het ploegenklassement!

koos1 13 juni 2019 om 18:12

Dat vraag ik me al vaker af als een renner pas later uit de uitslag word gehaald, zouden ze dan alle punten voor truien van de hele ronde opnieuw gaan berekenen of is de alleen de eindklassement waar iedereen een plekje naar boven schuift?

greeny 13 juni 2019 om 18:16

en daarom is het totale onzin om uitslagen aan te passen jaren na dato, streep door Cobo maar niets meer

Sunnyweb 13 juni 2019 om 18:37

Mollema krijgt eindelijk wat hij verdiend, maar zal er geen plezier aan beleven. Net als Rutger Smits die later meerdere medailles mocht ophalen in het kogelstoten. Die was alleen maar terecht boos. Mollema wordt niet snel boos en zal wel nu wel ehhhhhhh mjaaaaa pfff zeggen. Heb het onaangename gevoel dat we dit nog meer zullen gaan meemaken. Bij Cobo voelde je op je klompen aan dat het niet klopte en ik heb er nog een paar meer in dat rijtje staan. Ik vertrouw ook recent een paar voorgeschiedenissen niet. Eigenlijk heb ik tot nu toe nog nooit gemerkt dat ik er naast zat met mijn voorgevoelens al gaan er soms jaren overheen. Maar je moet ze voor je houden. Voordeel van de twijfel en dat soort dingen.

Maaarrrrr. Bauke gaat nu wel de geschiedenis in als de eerste sinds Breukink. Hij is ook eerder dan Roglic en dat is mooi hihi. De voorloper van de “zogenaamde” ndl Jumbo ploeg, die toen veel meer het nederlandse wielrennen was dan de ploeg nu, heeft toch mooi die podiumplaats al eerder behaald met een ndler uit eigen keuken. Ik had met die ploeg veel en nu met Jumbo helemaal niets meer en vind het doodzonde dat zij niet dit succes hebben mogen smaken op dat moment. Want het ndl wielrennen is volledig schatplichtig aan die Rabobank ploeg. Zelfs Dumoulin komt uit hun opleiding.

greeny 13 juni 2019 om 18:44

kun je vast wat onderbuik gevoelens delen? dan komen we over 8 jaar er op terug om te kijken over wie je allemaal gelijk had

Bulcke 13 juni 2019 om 19:16

Uit interesse: waarom had je veel met Rabobank en nu niets met jumbo-visma? Als er bij mijzelf iets is veranderd in de sympathie voor de ploeg dan is deze juist eerder toegenomen

Covadonga 13 juni 2019 om 19:20

8 jaar later. Wat een amateurs!

west 13 juni 2019 om 19:33

Als we nou een forumpje aanmaken waar iedereen zijn “echte” grand-tour podiums vanaf 2009 tot op heden kan plaatsen, dan kunnen we over tien jaar zien wie er tien jaar na dato het gelijkst heeft..
Giro 2009
1. Seeldraeyers 2. Bak 3. De Greef
Tour 2009
1.Casar 2. Ten Dam 3.Maaskant
Vuelta 2009
1. Gesink 2. De Greef 3. Martin
Giro 2010
1.Evans 2. Mollema 3. Kruijswijk
Tour 2010
1.Gesink 2. Casar 3. Evans
Etc.

Alban 13 juni 2019 om 20:10

Is Bauke nu ook met terugwerkende kracht – tot nu toe – tóch onbetwist de betere van Kruijswijk?

joowii 13 juni 2019 om 23:45

Waarom staat de titel tussen aanhalingstekens?? Wie heeft dit dan gezegd, als het blijkbaar een quote is?