Battistella: “Er is een reden waarom Eekhoff niet de winnaar is”

zaterdag 28 september 2019 om 09:16
Battistella: “Er is een reden waarom Eekhoff niet de winnaar is”

foto: Cor Vos

De nieuwe wereldkampioen Samuele Battistella leeft mee met de gediskwalificeerde Nils Eekhoff, maar is tegelijkertijd erg blij met zijn regenboogtrui. “Er is een reden waarom hij niet de winnaar is”, zei de Italiaan, die komend seizoen met Team NTT de stap naar de WorldTour maakt.

Terwijl Eekhoff gisteren als eerste over de aankomst kwam na een bloedstollend spannende sprint met een kleine elitegroep, botvierde Battistella zijn frustraties op het stuur van zijn fiets. Nadat de renners waren gefinisht, duurde het lang voordat de huldiging plaatsvond: de jury onderzocht immers nog de uitslag van de wedstrijd. Uiteindelijk werd besloten dat Eekhoff gediskwalificeerd werd en zo werd niet de Nederlander in de regenboogtrui gestoken, maar de Italiaan.

“De eerste dertig seconden besefte ik niet helemaal wat er gebeurde”, reageerde Battistella. “Er werd me gezegd dat ik de nieuwe wereldkampioen werd en dat ik eerste was, maar nu begrijp ik het. Nu ik deze trui en medaille zie…ben ik echt sprakeloos. Het is geweldig, ik ben heel erg blij.” Hoewel hij Eekhoff niet goed kent, leeft hij mee met de Nederlander. “Omdat hij zo blij was, maar dit hoort bij het wielrennen.”

“Ik weet niet precies wat er gebeurd is bij de jury, maar ik ben de wereldkampioen. Ik voel me de winnaar. Hij is gediskwalificeerd en er is een reden waarom hij niet de winnaar is. Het was een erg zware beslissing. Dit gebeurt niet elke dag en daarom duurde het wellicht zo lang. Eerst kon ik het niet geloven, maar na een paar minuten waren de emoties overweldigend. Ik kan het niet geloven, ik ben de nieuwe wereldkampioen.”

Dit artikel delen:

53 Reacties

fringale 28 september 2019 om 09:19

wat men er al niet voor over heeft om een brit op het podium te krijgen…

Geraint 28 september 2019 om 09:26

Lijkt er dus inderdaad op dat we het in het kamp van de Britten moeten gaan zoeken. Wees dan zo man’s om het toe te geven entourage Pidcock.

jkjustin 28 september 2019 om 09:27

“Omdat hij zo blij was, maar dit hoort bij het wielrennen.”

Als dit soort situaties normaal gaan worden in het wielrennen, dan ga ik denk ik maar eens een nieuwe favoriete sport zoeken….

LDV 28 september 2019 om 09:30

Misplaatste reactie van deze Italiaan. Wansmakelijk zelfs!

Er is maar 1 Wereldkampioen bij de beloften en dat is Nils Eekhoff. Diefstal tot in de hoogste graad, diefstal die voor mij gelijkstaat aan maffiapraktijken.

UCI mag zich diep, maar dan ook diep schamen!

Kop op Nils!

Marik 28 september 2019 om 11:25

+1

A.M.M. Jonkers 28 september 2019 om 12:04

@LDV + 2

UCI is net zo corrupt als FIFA…
..de wielersport kapot maken is hun streven

de nieuweMerckx 28 september 2019 om 13:00

Vals spelen door je kilometers lang op sleeptouw te laten nemen door een wagen en vinden dat je daar niet bestraft hoeft voor te worden (maar een ander wel), dĂĄt zijn juist maffiapraktijken, maar ik denk niet dat jouw minibrein in staat is zoiets te vatten.

Jan 28 september 2019 om 19:58

Buiten de straf die hij kreeg
Was hij simpelweg de sterkste
Zo lang in de achtervolging i.p.v. in de buik van een peloton meefietsen, is wel een stukje zwaarder
Maar hij had een waarschuwing moeten krijgen eerst voordat ze hem schrappen uit de uitslag

Apemantus 28 september 2019 om 09:39

Je zult maar op deze wijze kampioen worden.

“Ja, dit is die schitterende finale. Je ziet hier dat ik als tweede over de finish kom en wereldkampioen word. Beelden die me altijd bij zullen blijven. Al die jaren later krijg ik er nog steeds elke keer weer kippenvel van.”

Matxin 28 september 2019 om 09:39

Er is maar 1 ding wat je als Battistella moet doen in deze situatie, en dat gewoon je mond er over houden.

Panache 28 september 2019 om 10:26

Dat doet hij ook. Hij gaat inhoudelijk niet in op de situatie, alleen dat de jury een reden heeft. Netjes verwoord. Hem een spreekverbod toewensen vind ik veel enger.

jan jansen 28 september 2019 om 14:12

Panache;
Dat doet hij dus niet, sterker nog, hij zegt dat hij de beste is. Bah

kamiclan1 28 september 2019 om 09:40

Ik wacht nog steeds op beelden. Beste uci.

Wat ik zo vreemd vind… de beelden die ik gezien heb, zit eekhof idd te stayeren. Oke dit is dan blijkbaar buiten proporties, soit, maar dit zie je in elke koers 100x voorbijkomen. Ik zie de buitensporigheid niet, maar wie ben ik.

Beste Uci, communiceer dan vooraf het WK, dat je hier streng op gaat toetreden. Dat de videoref hier mensen voor uit koers gaat halen. Nu ga je iemand uit koers halen. Voor iets wat 100 km, eerder gebeurd is. Totaal niet bepalend voor de wedstrijd. Je hebt dus meer dan 1 uur de tijd om die jongen uit koers te halen…

Het voelt onrechtvaardig, omdat zover ik weet, maar 3 man uit koers zijn gehaald. Met alle respect, maar je maakt mij niet wijs dat er meerdere renners dan uitgegooid moeten worden. Dan praat ik over tientallen.

Het voelt alsof iemand bij de uci wakker schrikt en zijn stempel wil drukken en dat over de rug van Nils doet om een precedent te scheppen..

Ik ben diep en diep teleurgesteld, je kijkt om 180 km koers, ziet een prachtfinale. Met een in mijn ogen meer dan verdiende winnaar.. om vervolgens door een pietlut.. het hele wk te verpesten sorry ik ben er klaar mee.. deel dan die beelden wat dan zo erg zou zijn. Ik wacht nog steeds

limburgia 28 september 2019 om 11:39

Pitcock stayerde nog achter auto's toen hij met de en tussen de achtervolgende groep terug kwam naar het peloton . Hoeveel auto's reden er niet achter het peloton , dit was ongezien zoveel .

de nieuweMerckx 28 september 2019 om 13:01

De Brit stayerde niet en reed op eigen kracht terug. Duidelijk in beeld geweest. Blijkbaar is voor sommigen wielrennen een vervanger voor religie.

Jandepandaman 28 september 2019 om 09:46

Als het echt onterecht was moest hij gewoon uit koers gehaald worden. Nu bepaalt Nils mede de finale. Die had anders kunnen lopen als hij er niet bij was. Die hele top-3 had er anders uit kunnen zien. Dit is gewoon koersvervalsing ten top.

aardappeljager 28 september 2019 om 11:53

Wat mij betreft ook het grootste bezwaar van niet direct optreden.

Maar iemand die valsspeelt niet bestraffen omdat de wedstrijd al is afgelopen is ook gek.

Jungle Man 28 september 2019 om 09:53

Als de uci nu echt lef heeft en doorpakt, ontnemen ze nu roglic de winst in de vuelta voor een vergelijkbaar vergrijp. Gelijke monniken gelijke kappen.
Ondanks dat roglic dan de beste renner in de vuelta was.

xistnc 28 september 2019 om 12:03

Wat was daar de situatie dan en hoe was dat vergelijkbaar?

Leonard Stiksma 28 september 2019 om 10:06

Battistella zal met vreugde terug moeten kijken op deze ‘zege’, aangezien hij bij Dimension Data waarschijnlijk lange tijd zonder gaat zitten.

Velominatus 28 september 2019 om 10:18

Gestolen zege. Als je zo wint, moet je als een (letterlijk) dief in de nacht verdwijnen. Dit commentaar is bijzonder oncollegiaal naar Nils.

Ben Graven 28 september 2019 om 10:26

Man, man, wat laat de UCI hier een steek vallen. Voetbal wordt al verziekt door de VAR…je durft amper meer te juichen. Lijkt er op dat wielrennen hier achteraan holt. Net als turnen, kunstschaatsen gaan we richting deze jurysporten….treurige ontwikkeling.

sproost 28 september 2019 om 11:58

zie het gewoon als een mogelijkheid om 2x te kunnen juichen :D

Shinzawai 28 september 2019 om 10:28

Battistella heeft gewoon gelijk. Het is erg jammer dat Eekhoff zo laat is gediskwalificeerd, maar uiteindelijk heeft hij natuurlijk gewoon valsgespeeld tijdens de koers. Erg jammer voor die jongen en gevoelsmatig niet okay, maar wie de regels overtreedt, kan daarvoor gestraft worden.

assen 28 september 2019 om 10:34

Ze hebben de beslissing genomen om de geloofwaardigheid van het wielrennen te waarborgen, snappen jullie dat nu nog niet?!? (Kijkt heeeeeel zuur)

Wielrennen is als turnen en boksen en knolrijden, een jurysport. Jammer vind ik dat.

Een regel waarbij iemand alleen mag gekwalificeerd worden TIJDENS de koers voor gebeurtenissen die meer dan een uur voor de finish gebeuren zal ook niet zaligmakend zijn.

wiebipedia 28 september 2019 om 10:40

Welke renners reden er vooruit waar Eekhof iedereen op sleeptouw terug naar toe wist te rijden? Als kamp Eekhof dan in beroep gaat moet hij misschien steun zoeken bij die landen? Die zijn toch indirect slachtoffer van koersvervalsing door de uci

Chris Van Uden 28 september 2019 om 10:41

Ongepast en oncollegiaal commentaar. Battistella moet hier gewoon niks over zeggen.

Shinzawai 28 september 2019 om 10:42

Is excessief stayeren niet ook ongepast en oncollegiaal?

Chris Van Uden 28 september 2019 om 11:11

Is dat dan al aangetoond? Ik heb nog geen beelden gezien!

Andreotti 28 september 2019 om 11:11

ALs ik volgers en kenners mag geloven, was er niks excessiefs aan en is het gangbaar. Dus niet oncollegiaal.
Onze italiaanse vriend vergeet wel te meldn dat hij dankzij Nils wereldkampioen is geworden want hij stemde zijn sprint op hem af…. dus dubbel dank aan Nils en niet zo een flauwe opmerking maken van het zal wel terecht zijn.
Als het terecht is, en dat kan, dan hadden ze het gelijk moeten doen want nu heeft hij invloed op de koers gehad, dus moeten ze eigenlijk de hele uitlslag schrappen…. en dan maar opnieuw rijden (helaas zonder NIls, want immers dsq)

mollowitzz 28 september 2019 om 10:50

of Eekhof nou wel of niet fout is… Het gedrag van Battistella is heel treurig, misselijkmakend

Rob Driessen 28 september 2019 om 10:59

Trieste vertoning de sport onwaardig. Degene die melding gedaan heeft is ook nog eens zo’n kanjer om dat niet openbaar te maken. Ik zou zeggen dames en heren elite renners, rijdt ze vandaag en morgen allemaal hopeloos de vernieling in en als een Italiaan(se) of Brit(se) d’r kont heft, er achteraan. Koersen op gramschap is het beste !

Peter Lippens 28 september 2019 om 11:06

de videoref en die kon pas achteraf de jury inlichten, allez dat is toch de officiële versie maar ik lees hier diverse beschuldigingen richting bepaalde landen en renners en dat vind al zo erg dan de te late DSQ

platteprijs 28 september 2019 om 11:25

@ Peter echt?

vanSpringel 28 september 2019 om 12:49

“First join them,……………………… then BEAT them” !

Gebruikersnaam 28 september 2019 om 11:04

Dat de UCI wordt uitgekafferd, lijkt me logisch. Dat er wat negatief wordt gedaan over Pidcock en entourage (mits die de aanleiding waren), is ook nog normaal.

Maar waarom Battistella misselijkmakend, misplaatst, oncollegiaal en wansmakelijk is, gewoon omdat hij enigszins neutraal probeert te antwoorden op een vraag die hem wordt gesteld, is me niet geheel duidelijk.

Chris Van Uden 28 september 2019 om 11:22

Stellen dat er een reden voor is dat Eekhoff niet de winnaar is, is geen neutraal antwoord maar een bevestiging van de beschuldiging. Hij moet gewoon niks zeggen en verwijzen naar de jury.

leegloper 28 september 2019 om 12:36

Hij noemt zichzelf toch sterker dan Eekhoff? Dat is bespottelijk. Dat hij blij is met zijn winst snap ik wel.

Jgulck 28 september 2019 om 11:28

Battistella praat zoals hij koerst, laf en onrespectvol!

Marik 28 september 2019 om 11:28

80 jaar geleden hadden we een speciale “bond” voor dit soort mensen met hun schijnheilige opmerkingen. In dit geval dis deze Italiaanse renner. Getuigt niet van eerlijk en oprecht zijn tegenover je tegenstanders. Als je een kerel bent dan geef je eerlijk toe dat het niet voelt als een terechte wereldkampioen. Punt uit

Alto de angliru 28 september 2019 om 12:14

Het boeit me niet echt zoveel wie er wint bij deze jongelingen, maar hoe dit tot stand gekomen is is zeer vreemd.

Alto de angliru 28 september 2019 om 12:15

En als ik deze Italiaan was zou ik heel erg stil zijn. Maar dat ben ik dan.

vanSpringel 28 september 2019 om 12:53

Bastistella: “Ik ben heel erg blij”.

Da’s dieptriest natuurlijk

Covadonga 28 september 2019 om 12:18

Ik denk dat Battistella in de toekomst wel drie keer nadenkt voordat hij in Nederland komt fietsen. Die krijgt natuurlijk de hele wedstrijd een camera op zijn snufferd. Zullen we een fonds op richten om dat mogelijk te maken?

Leonard Stiksma 28 september 2019 om 12:41

Voor de goede orde, zodat we als zelfrespecterende patriotten weten waar we de keien en hooivorken moeten richten volgend jaar: Pidcock liet zich op eendere wijze uit

Wat in Conegliano kon, kan ook ik Coevorden.

$kedel 28 september 2019 om 12:51