Bardet over val Nibali: “Niet mijn bedoeling om daar misbruik van te maken”

vrijdag 20 juli 2018 om 08:07

foto: Sirotti

Romain Bardet was niet op de hoogte van de val van Vincenzo Nibali op Alpe d’Huez, toen hij even daarna samen met Chris Froome een tempoversnelling inzette in de achtervolging op Steven Kruijswijk. Dat meldt de Fransman op Twitter. Hij hoorde pas na de finish wat de Italiaan was overkomen.


Nibali kwam op de slotklim van Alpe d’Huez ten val. Aanvankelijk werd gedacht dat een aanraking met een motard de oorzaak was, maar uit nieuwe beelden blijkt dat de riem van een fotocamera de boosdoener was. De Italiaan wist uiteindelijk de schade te beperken en eindigde op de zevende plaats. Uit medisch onderzoek bleek echter dat hij een rugwervel had gebroken, waardoor hij vandaag niet meer van start kan gaan.

“Ik heb medelijden met hem, nadat ik hoorde wat er was gebeurd”, schrijft Bardet, die zelf derde eindigde achter ritwinnaar Geraint Thomas en Tom Dumoulin. “Ik was in volle inspanning, er was geen radioverbinding; het was absoluut niet mijn bedoeling om daar misbruik van te maken. Respecteer graag onze inspanningen. We delen namelijk allemaal dezelfde passie, laten we het fair houden.”

36 Reacties

Elvs 20 juli 2018 om 08:11

Huh, Bardet reed er toch al voor op dat moment?

josi 20 juli 2018 om 08:14

Bardet was al in de aanval ver voordat Nibali viel en reed op dat moment nog vooruit. Hij lijkt me wel de laatste die zich daarvoor zou moeten excuseren.

Merlinappa 20 juli 2018 om 08:24

Volgens mij was Bardet net terug gepakt en viel ie inderdaad vlak voor dat moment weer aan.

Edit: nog even teruggekeken en het is inderdaad Bardet die vlak voordat Nibali valt weer aan gaat (hij was al bijgehaald). Froome zat ook al voor Nibali, beide konden dus niet weten dat hij was gevallen (dat hoor je ook niet daar met al die mensen).

Japiev 20 juli 2018 om 08:34

Apart dat die oortjes altijd lijken te werken maar op zo’n moment dan net weer niet.

Merlinappa 20 juli 2018 om 08:40

@Japiev

Ik denk dat je het gewoon niet meer hoort door die muur van geluid waar je doorheen fietst. Ooit geprobeerd te bellen in een vol stadion oid? ;)

Kirsipuu 20 juli 2018 om 08:41

De Italianen gaan op social media behoorlijk los op Bardet, van daar dit statement waarschijnlijk.

OscarV 20 juli 2018 om 08:47

Nibali zal m niks kwalijk nemen. Die roept namelijk altijd dat hij op niemand wacht en dat niemand op hem hoeft te wachten.
En wat mensen op Twitter roepen moet je sowieso niet serieus nemen.

Secondant 20 juli 2018 om 08:58

Nibali, was dat niet de man die in 2016 in de Giro vol aanzette toen zijn directe concurrent in een sneeuwmuur reed? Ook al had Bardet het wel gezien of meegekregen, gewoon je eigen plan trekken. Dat zou Nibali ook gedaan hebben.

Spruch 20 juli 2018 om 08:58

Die oproep van fair houden mag ook naar de Franse televisie en andere motards worden uitgezonden. Als je gisteren weer keek hoe dicht de motard voor Bardet rijdt als hij springt, terwijl ze telkens keurig achter Kruijswijk bleven, dan is er toch echt sprake van koersvervalsing. Zeker na de berekeningen die onlangs zijn gemaakt door een Nederlandse universiteit, zou de media hier meer aandacht aan mogen besteden en de Franse televisie onder druk zetten om dit niet meer te doen.

skylimit 20 juli 2018 om 09:01

Wat bezielt al die hersenlozen op een berg die voor eigen glorie gaan mee rennen, idiote capriolen uithalen om een foto te maken, rookbommen op de weg afsteken? De ASO i.s.m. de franse gendarmerie zou hier toch een eind aan moeten maken. Elke meerenner 1.000,00euro boete + celstraf oplopend naar gelang van het wangedrag.

Viktrodriguez 20 juli 2018 om 09:11

Het is vooral triest dat Bardet eigenlijk gedwongen wordt zijn excuses aan te bieden, terwijl hij niets misdaan heeft.

Sammysosa 20 juli 2018 om 09:15

Volgens mij is Bardet vooral een hele nette en aardige jongen.

Koel 20 juli 2018 om 09:17

Sammysosa – 20 juli 2018 om 09:15
En intelligent, prima ventje!

Lalsacien 20 juli 2018 om 09:20

Ik denk dat Bardet zich verantwoordelijk voelt omdat hij een Fransman is. En het in de Tour gebeurt. Alhoewel ik vermoed dat op de Alp de grote meerderheid uit een ander land komt…..
Trouwens bij la Rosière kwamen deze taferelen niet voor en in de etappes daarvoor leek alles pais en vree.
Ik heb enkel boegeroep gehoord bij de ploegenvoorstelling.

Adrie Kuiper 20 juli 2018 om 09:21

Die “wielersupporters” op die foto ook… je zou toch hopen dat die motor er vol overheen scheurt

Sporza 20 juli 2018 om 09:21

Heel erg sneu voor Nibali natuurlijk. Maar al had Bardet het wel gezien of gehoord dan was inhouden alsnog geen optie. Zijn andere concurrenten reden ook vol door namelijk.

Kirsipuu 20 juli 2018 om 09:23
Quote:
Wat bezielt al die hersenlozen op een berg die voor eigen glorie gaan mee rennen, idiote capriolen uithalen om een foto te maken, rookbommen op de weg afsteken?

Inderdaad. Kijk nou die man in superman pak net achter Bardet. Die zou toch ook gewoon weer naar zijn werk moeten maandag?

molovin 20 juli 2018 om 09:31

Er lopen ook echt te veel idioten mee op die bergen. Met de komst van de sterke camera’s en social media (selfies) lijkt het ook steeds erger te worden. Trieste gasten.

Plavka 20 juli 2018 om 09:33

Klopt kirsipuu, komt volgens mij uit de amerika en mn de ronde van california overgewaaid sinds een x aantal jaren geleden. Zou me ook kapot schamen.

Jean Dumas 20 juli 2018 om 09:37

Bardet heeft de pech dat Sky hem niet laat gaan. Bij Landa gaan ze dat in de Pyreneeën wel toelaten, om Dumoulin en Bardet onder druk te zetten. Gaat nog leuk worden, wellicht al in het Centraal Massief.

Spruch 20 juli 2018 om 09:43

@Plavka
De Duitse duivel liep bijvoorbeeld al jaren mee voordat er überhaupt in Californië op behoorlijk niveau werd gekoerst. Deze onzin komt toch echt uit Europa.

Vooral het meelopen, het te dicht op de coureurs staan en het aantal motards moet worden verboden cq beperkt. Dat weten we al jaren, hoog tijd om er wat aan te gaan doen.

Djoop 20 juli 2018 om 09:48

Wat Secondant zegt; als de rollen omgedraaid waren zou Nibs er geen seconde over na hoeven denken.

Plavka 20 juli 2018 om 09:50

@spruch
Klopt maar hij was wel de enige in die tijd ( al in de jaren tachtig al), dat meelopen was vroeger vooral bij de italianen en basken, die mepten roche in 1987 al in de giro omdat ze voor visentini waren, van die motards snap ik ook helemaal niets. Commercie???????

Lalsacien 20 juli 2018 om 09:52

@Spruch ik kan mij die duitse duivel vooral herinneren op en neer springend.

Barend 20 juli 2018 om 10:11

@ Jean Dumas, goede kans inderdaad. Het zal ook wel helpen dat Landa ondanks dat blauwe truitje alsnog voor Sky lijkt te rijden.

  • 1
  • 2