‘Bahrain Merida wil ASO aanklagen na val Nibali’

Door , zaterdag 21 juli 2018 om 12:06
‘Bahrain Merida wil ASO aanklagen na val Nibali’

foto: Sirotti

Bahrain Merida is volgens La Gazzetta Dello Sport bereid om gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de ASO na het uitvallen van zijn kopman Vincenzo Nibali. De Italiaan kwam ten val op Alpe d’Huez, nadat zijn stuur in aanraking kwam met de riem van een fotocamera van een toeschouwer.

Nibali wist de etappe nog wel uit te rijden. Sterker nog: hij wist de schade met een zevende plaats – op dertien seconden van ritwinnaar Geraint Thomas – te beperken. Na onderzoek in het ziekenhuis van Grenoble bleek de 33-jarige renner bij de val echter een gebroken ruggenwervel te hebben opgelopen.

Paolo Slongo – de coach van Nibali – wilde gisteren niet teveel kwijt over de zaak. “Ik weet niet precies wat er gebeurd is en ik wil er niet te diep op ingaan. Ik heb de video’s gezien die rond gingen. Er waren mensen op de weg en de hekken waren niet genoeg om ze tegen te houden. Om op deze manier naar huis te gaan is heel triest”, zo liet hij weten aan Cyclingnews.

Teammanager Brent Copeland: “Gebrek aan controle en investeringen”
Volgens de Italiaanse sportkrant is Bahrain Merida bereid om de Tourorganisatie aan te klagen voor de geleden schade. Teammanager Brent Copeland ergert zich aan de manier waarop de Tourorganisatie omgaat met de veiligheid. “Het is duidelijk dat er niet genoeg controles zijn. Er moet meer geïnvesteerd worden in het verbeteren van de veiligheid. Dit is onacceptabel”, is de Zuid-Afrikaan streng.

“De Tourorganisatie doet gewoon niet genoeg. Hoe anders is dit in de Giro, waar de veiligheid wel wordt gewaarborgd. Exemplarisch is de valpartij van Nibali. De toeschouwers hadden de hekken weggeduwd, waardoor de valpartij kon ontstaan.”

Daarnaast ergert Copeland zich aan de dubbele standaard van de UCI. “Toen Chris Froome twee jaar geleden viel op de Ventoux, werd hij in dezelfde tijd geplaatst als de andere klassementsrenners. Volgens de UCI omdat er iets aan de hand was met zijn fiets, en er sprake was van een abnormale situatie. Maar de situatie met Vincenzo was ook abnormaal!”, zo besluit Copeland.

Dit artikel delen:

37 Reacties

LutsenkoFan 21 juli 2018 om 12:09

Dat laatste heeft hij gelijk in, en was serieus podiumkandidaat met de laatste week in aantocht.

kleomantre 21 juli 2018 om 12:15

Dat laatste is zelfs nog te mild gesteld, Froome had gediskwalificeerd moeten worden. Die Tour hoort niet op zijn palmares thuis.

Koel 21 juli 2018 om 12:16

Lastige zaak lijkt mij. Wanneer het door toedoen van b.v. een motor was geweest ligt het wellicht anders, maar neem de zaak "Hoogerland", die jongen werd volledig genegeerd en de afwikkeling heeft, inclusief lijdzaam verzet van de ASO, tijden geduurd.
Je kunt toeschouwers moeilijk verbieden om een camera met riempje mee de berg op te nemen….

nickdt 21 juli 2018 om 12:21

@Koel

Eens, maar je kunt als ASO wel voorkomen dat hekken worden weggeduwd door meer beveiliging in te zetten.

WernerFranke 21 juli 2018 om 12:23

Hoeveel renners zijn al gevallen door toeschouwers? Ontelbaar. Waarom zou dit anders zijn?

wielrenner 21 juli 2018 om 12:29

Het was belachelijk hoe slecht de veiligheid van de renners was gewaarborgd.

Thomas030 21 juli 2018 om 12:32

Entree vragen 10 euro de man. Scheelt duizenden toeschouders en met het opgehaalde geld kan je voldoende hekken en beveiliging langs het parcour zetten.

west 21 juli 2018 om 12:35

Als ik in een drukke winkelstraat een rookfakkel afsteek, dan wordt ik toch zsm door de politie naar de grond geknuppeld (helemaal in Frankrijk)? Als er in een voetbal stadion fakkels worden afgestoken dan legt de voetbalbond toch een boete op aan de organisatie?
Maar dit "hoort erbij" ofzo? Als iedereen ieder jaar zegt dat het weer een wonder is dat er geen ernstige ongelukken gebeuren (ongelukken aan wielrenners tellen sowieso niet), dan ben je het er toch gewoon op aan het laten aankomen?
De uci en de aso weten allebei van tevoren dat de alpe d'huez gewoon een tyfuszooi gaat worden en ze laten het ieder jaar gebeuren. De enige reden waarom je als organisatie zo een klim niet volledig afzet is omdat je wilt dat dat "spektakel" gebeurt…

Handige Harry 21 juli 2018 om 12:35

@wernerfranke

Dat het vaker is gebeurd, betekent niet dat je nu geen actie kan ondernemen.
Zolang iedereen alles maar blijft accepteren, verandert er niets.

Koel 21 juli 2018 om 12:35

Thomas030 – 21 juli 2018 om 12:32
Omdat de ASO armlastig is….?
Ik neem aan dat de eigenaar van de weg, die nu kapitalen betaalt, daar ook wel een graantje van mee wil pikken….

PoisRouges 21 juli 2018 om 12:42

Er hadden wat meer agenten/marshals kunnen worden ingezet. Vooral met dat meerennen moet korte metten worden gemaakt. Maar dat toeschouwers zo dicht bij de renners kunnen komen is juist de charme van het wielrennen. Veel renners keken ook uit naar Alpe d’Huez, juist vanwege de vele toeschouwers langs de kant. Mollema vond het zelfs jammer dat er in bocht 7 hekken stonden.

Maar we kunnen voortaan ook alleen nog in Bahrain en omstreken koersen, weet je in elk geval zeker dat je geen last hebt van toeschouwers.

stalle 21 juli 2018 om 12:46

Als jurist zeg ik doen die procedure.Sterk signaal.

Thijs E 21 juli 2018 om 12:47

Als we elkaar continu gaan aanklagen, wordt het er niet leuker op. Aansprakelijkheid gaat tegenwoordig al erg ver.

Wat doet Copeland/Bahrein als Nibali was gevallen door een stuurfout van een ander? Die aanklagen? Of Nibali aanklagen als hij door eigen schuld uitgeschakeld wordt?

stalle 21 juli 2018 om 12:49

Dat zijn juridisch gezien totaal andere feiten.

Nina 21 juli 2018 om 12:50

Zou Mollema het nog steeds jammer vinden dat er hekken stonden als hij of een van zijn ploegmaats het slachtoffer was geweest?

vanSpringel 21 juli 2018 om 12:56

Ik geef Bahrein Merida groot gelijk ! Bij ASO gaat ’t ook alleen maar om geld. Gelijke monniken, gelijke kappen.

josemanuelfuente 21 juli 2018 om 13:04

Hekken zijn toch ook niet alles, zie Sagan in de RvV 2017

ikbenprocycling 21 juli 2018 om 13:05

Teveel gestoorde idioten op die dutch mountain, geen wielerfans

josi 21 juli 2018 om 13:05

Lijkt me juridisch gezien wel erg moeilijk liggen. De ASO is natuurlijk niet verplicht om daar dranghekken neer te zetten en de andere renners reden langs dezelfde plek zonder te vallen. Publiek langs het parkoers is nu eenmaal een gegeven in het wielrennen. Nibali is niet de eerste die ten val komt door contact met een toeschouwer en zal helaas vast ook niet de laatste zijn. Ik begrijp ook niet echt dat Copeland de Giro als voorbeeld noemt van hoe het wel moet. Daar zijn in recente jaren ook diverse renners ten val gekomen door aanvaringen met het publiek.

stalle 21 juli 2018 om 13:08

Als kon inzetten zou ik dit zeker doen op de wielerploeg en zeker niet op ASO.

Sunnyweb 21 juli 2018 om 13:10

Er moet iets gebeuren en dit is misschien dan wel de enige overgebleven route. Klagen, tweets, oproepjes en interviews geven brengen meestal niets. Je kan deze calamiteiten niet blijven afdoen als een bedrijfsrisico en de struisvogel met de kop in het zand blijven spelen.
Voor Nibali is het klote en de rest is alleen maar opgelucht dat zij er dit keer aan ontsnapt zijn. Om een tour te winnen moet je behalve goed zijn het minst pech hebben gehad. Eigenlijk is dat tot nu toe Thomas.
Is wielrennen de enige sport waar je de sporters niet beschermen kan? Het is ook niet uitgesloten bij atletiek op de weg, buiten schaatsen of misschien langlaufen maar dat lijkt een heel ander publiek.
Wat maakt sommige wieler”fans” toch zo respectloos tov de sporters. Is het drank in de man en dan die hitte erbij? Is dit hetzelfde als feestvierende Fransen die na het wk de boel kort en klein slaan (met drank op) en vrouwen lastig vallen. Ik probeer het te verklaren.

Olly 21 juli 2018 om 13:17

@stalle -1
natuurlijk zeg je dat als jurist. Dat zijn weer extra boterhammen, ga svp weg met juridische procedures. De enige winnaars zijn de juristen zelf.
Entree vragen en daar beveiliging van inhuren. Daar zie ik het meeste in.

Jacco van Stierop 21 juli 2018 om 13:19

Heb begrepen dat de orde dit jaar op Alpe d’Huez groter was dan de laatste keer. Aantal meehollers vond ik ook wel meevallen. Maar misschien toch nog meer hekken en agenten om de meute in het gareel te houden, maar 100% veiligheid is nooit te geven, zie de WK-finale.
Heel zuur voor Nibali en voor de koers maar dit soort incidenten zijn nauwelijks te vermijden. In de laatste kilometer van Milaan- San Remo kon Nibali ternauwernood een uitgestoken smartphone ontwijken, toen had hij geluk. Het publiek is te opdringerig en krijg dat maar in het gareel, lastig.
De ASO aanklagen is misschien wel eens goed om ze te dwingen nog beter na te denken over de veiligheidsaspecten.

Koel 21 juli 2018 om 13:19

stalle – 21 juli 2018 om 13:08
Ietwat raadselachtige tekst, zelfs voor een jurist…

Hoebele 21 juli 2018 om 13:32

Gaat de ploeg ook renners aanklagen als ze ondermaats presteren en de sponsors dus geld mislopen? Wat een onzin dat juridisch verantwoordelijk houden. Wat wil je dan, de hele Alpe volzetten met 28 km dranghekken? Of elke meter een agent, dat zijn 28.000 agenten..

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair

Poll