Axel Merckx: “Evenepoel had van goudwaarde kunnen zijn voor Wout van Aert”

Axel Merckx: “Evenepoel had van goudwaarde kunnen zijn voor Wout van Aert”

© Cor Vos

zaterdag 24 juli 2021 om 16:41

In 2004 pakte Axel Merckx brons op de Spelen van Athene. Merckx, deze week als ploegleider actief in de Ronde van Wallonië, looft de prestatie van Van Aert. “Zilver was het hoogst haalbare. Goud had enkel gekund mits meer hulp in de finale.” En daarvoor kijkt Merckx naar Remco Evenepoel.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan Parijs-Roubaix en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Peter Sagan. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Dat is het enige spijtige”, vertelt Axel Merckx aan Het Laatste Nieuws. “Dat Evenepoel ontbrak in de finale. Hij had letterlijk van goudwaarde kunnen zijn. Als hij er bij was geweest, had hij de koers in de laatste 25 kilometer kunnen helpen controleren. Dan denk ik dat Van Aert wel had kunnen winnen. Zonder bondgenoten was dat onmogelijk.”

“Het is geen verwijt, wel een vaststelling”, verduidelijkt Merckx. “Je kan geen mirakels verwachten van Evenepoel. Hoe weinig die dit jaar gekoerst heeft: dat steek je niet weg in dit soort koersen. Want het was zeer zwaar. De krampen van Bettiol zijn voor mij misschien wel hét beeld van de wedstrijd.”

Roglic en Dumoulin
Ergens houdt Merckx ook rekening met een scenario waarin Evenepoel al dan niet bewust op veilig heeft gespeeld. “Ik denk dat er een aantal renners rondreden die al met hun hoofd bij de tijdrit zaten. Ik had de indruk dat Roglic en Dumoulin zich bewust recht hebben gezet tijdens de beklimming van de Mikuni Pass.”

“Wellicht voelden ze dat het te zwaar was en hebben ze gekozen om niet aan te dringen met het oog op de tijdrit. Rohan Dennis is om die reden zelfs niet gestart. Het zou kunnen dat dat ook bij Evenepoel gespeeld heeft. Maar dat zal je hem zelf moeten vragen.”

Dit artikel delen:

47 Reacties

Wheely 24 juli 2021 om 16:48

Precies, Wout heeft notabene het record van Merckx beschermd op de Champs, dan had die zogenaamde "nieuwe Merckx" ook wel even wat voor zijn landgenoot kunnen doen.

ti-raleigh 24 juli 2021 om 16:53

Mwaah, barstjes ? Axel onderbouwt het prima.

Wheely 24 juli 2021 om 17:03

Huh barstjes, waar?

S'mon 24 juli 2021 om 17:57

Denk dat je op de verkeerde reactie hebt gereageerd. ;)

Jan 24 juli 2021 om 19:07

Deze kop zou je ook bij Bauke en Dumoulin kunnen zetten

“Moerenhout; Dumoulin had Bauke aan een medaille kunnen helpen”

De rest copy page

Joost Mehrtens 25 juli 2021 om 11:36

@jan
Er zijn toch wel verschillen
Bauke had nooit de sprint gewonnen als Dumoulin het gat had dichtgereden.

Dumoulin zei dat hij het tempo niet kon bijhouden. Evenepoel zei dat hij zich spaarde voor de tijdrit.

Marik 24 juli 2021 om 16:52

Oei, de eerste barstjes komen voorzichtig kijken in het harnas van de jonge prins. Tot nu toe was alles en iedereen lovend in België, dit is de eerste voorzichtige kritiek die ik lees.

Ook dat hoort erbij, daar wordt hij uiteindelijk een betere renner van.

xistnc 24 juli 2021 om 17:00

De eerste uitspraak inderdaad die een klein beetje bij gezonde realiteitszin in de buurt komt, maar wel met allerlei ingebouwde voorzichtigheden.

Ondertussen, elders in de Belgische media: klik.

Aart van Woud 24 juli 2021 om 17:18

Dus het zilver van Wout is volgens pa en ma Evenepoel ook de verdienste van Remco? Je ziet in elk geval waar hij zijn ego van heeft..

Michelangelo 24 juli 2021 om 17:24

Zoals een goed Brabants spreekwoord zegt: een eikel valt nooit ver van de boom….

Er is werkelijk niks de verdienste van Evenepoel bij deze medaille. Hij mag wat mij betreft zijn huichelachtige praatjes voor zich houden. Het is duidelijk dat hij zich gespaard heeft voor de tijdrit: eigenbelang voor teambelang!

Zack 24 juli 2021 om 17:36

@Michelangelo: sparen of niet deze Wout gaat hij echt niet kloppen in een tijdrit, als ik iemand die winnen (als ik het parcours bekijk) dan is het Roglic (Ganna schat ik hoog in maar dit is niet echt zijn ding al kan hij ook redelijk goed klimmen) al was die vandaag ook teleurstellend.

Marco 24 juli 2021 om 18:53

Artikel uit de krant. Ik zie het niet staan dat hun zoon mede verantwoordelijk is.

180 fans van Remco Evenepoel hadden zich geregistreerd om op het terras van het supporterslokaal in Schepdaal naar de olympische wegrit te kijken. Mama Agna en papa Patrick waren gastheer en gastvrouw. Toen de rol van zoonlief Remco al snel was uitgespeeld, supporterden ook zij enthousiast voor Wout van Aert. “Dat zilver is een collectieve prestatie.”

Aart van Woud 24 juli 2021 om 19:06

Die laatste zin misschien??

Marco 24 juli 2021 om 20:09

Dat is wat jij wil lezen.. Als ze gewoon naar sporza hebben zitten kijken dan hebben ze gewoon gezegd wat ze daar ook zeiden.. De belgen hebben Wout zo goed mogelijk afgezet “collectieve prestatie”

Aart van Woud 25 juli 2021 om 07:03

Als dat is wat ze bedoelen slaat het nog nergens op. GvA en Benoot hebben dat prima gedaan, Vansevenant ook wel, maar van Evenepoel heb ik dat niet gezien. Die was voornamelijk met zijn eigen race bezig.

Murcia 24 juli 2021 om 16:53

Axel heeft altijd wel een oog gehad voor de tactische aspecten binnen de koers en ik deel zijn mening over de mogelijkheden die Wout had om te winnen zonder ploegmaats. De groep was vrij groot dus onmogelijk om in je eentje te controleren en de man die je had kunnen helpen binnen die groep had met McNulty een maatje mee met Carapaz en daardoor geen carte blanche om er vol achter te rijden.

Evenepoel was inderdaad waardevol geweest maar het zegt al genoeg over de zwaarte daar dat het allemaal eenlingen waren. Zijn observatie over de jongens met nog een tweede karwei op deze OS deel ik. Ze wisten dat de Mikuni Pas voor hen nu een te grote belasting was voor de ITT later en lieten bewust lopen ook al omdat ze voelden dat de medailles er vandaag niet inzaten.

Pietspeed 24 juli 2021 om 18:56

Idd….maar Dumoulin heeft hier op WF vwb wegrit en ITT andere geluiden laten op tekenen, citaat:"
“Het is een supermooi parcours. De warmte ligt mij normaal wel. Ik heb mij voornamelijk voorbereid op de tijdrit, omdat dit mijn grote doel is. Ik denk echter dat een lange inspanning vier dagen voor de tijdrit zeker niet slecht zal zijn. Ik ben er klaar voor en heb ook de mindset om zaterdag tot het uiterste te gaan.”
Iig, was hij hier goed genoeg geweest(?) dan had hij hier van goudswaarde kunnen zijn voor Van Aert.

Luc La 24 juli 2021 om 16:55

Remco kwam idd duidelijk te kort. Gek dat die vooraf zijn eigen niveau niet beter kan inschatten.

Als 21 jarige verdient hij het wel niet om zo te worden afgebrand in de commentaren (niet deze van Axel, deze is terecht) door veel gefrustreerden op wf.

Conclusie voor mij dat er op wk absoluut enkel voor Wout moet gereden worden. Geen gedoe meer met medekopmannen. En liefst als Belgisch team niet meer zo snel mannetjes opsouperen.

Michel en José haalden het ook al aan, wat geluk ontbrak voor Wout. Geluk dat hij op de weg eigenlijk nog niet vaak had. Hopelijk nog tegoed. (zie bijvoorbeeld Greg in Rio, of matje in de Amstel) Want hij was sterkste man in koers.

Michelangelo 24 juli 2021 om 17:36

Evenepoel en Vansevenant zijn ongeveer even oud. Maar kijk het verschil in optreden in de media, en hoe ze tegen zichzelf aan kijken.
Vansevenant is nog de bescheidenheid zelve. Je zult hem nooit hoog van de toren horen blazen (of het moet zijn de uitspraak vorig jaar in de Waalse Pijl, toen hij zei hij misschien gewonnen had als hij niet het skoekeloen in had gestuurd). En bereid om keihard te werken voor anderen. En dan is het makkelijk accepteren als het “net niet is”.
Evenepoel is zijn tegenpool. Komt over als een over het paard getilde jongen, die zichzelf heel fantastisch vindt, en dat ook in ieder interview laat blijken. En als je praat als een grote, dan moet je ook fietsen als een grote. En mag je ook op je prestaties afgerekend worden als een grote. Ook al ben je pas 21.

Ik denk vooral dat zijn entourage daar veel te zachtzinnig mee om gaat, en alles goed praat zoals Luc La. Ik heb eigenlijk nog nooit iemand in zijn directe omgeving gehoord die zei “Remco, je prestaties pasten vandaag niet bij je praatjes”. Er is niemand die daar op de rem lijkt te trappen. Zelfs pa en ma zijn geen haar beter zo lijkt het…

Ik denk dat Axel hier de vinger op de zere plek legt.

Wheely 24 juli 2021 om 17:00

Stel Remco wint de tijdrit en Wout wordt weer tweede, wordt het hem dan kwalijk genomen?

Marik 24 juli 2021 om 17:12

Meegaand in jouw hypothese denk ik dat het antwoord “neen” is.

Aart van Woud 24 juli 2021 om 17:16

Maar Remco wint de tijdrit niet.

Marik 24 juli 2021 om 17:17

Precies dat Aart.

Scott Sunderland 24 juli 2021 om 17:27

Stel dat hij goud pakt dan zal men vooral blij zijn in België. Maar de kans dat dat gebeurt is klein. Vergelijkbaar met Dumoulin. Beiden zijn terug maar de uitslagen blijven voorlopig wat achter op de hoop en de verwachtingen.

S'mon 24 juli 2021 om 17:58

Mocht Remco goud pakken in de TT denk ik dat dat geen goed teken is. Want dat wilt zeggen dat zijn conditie meer dan in orde is, en hij bergop dus gewoon niet bij de eerste 40 besten hoort.

Marco 24 juli 2021 om 20:12

Wheely toch… dan moet je hier wel lef hebben ;-) had je niet beter kunnen vragen..

Stel Wout wint de tijdrit en Remco wordt tweede, wordt het hem dan kwalijk genomen?

Joost Mehrtens 25 juli 2021 om 10:58

Winners hebben altijd gelijk.
Maar daar tegenoverstaat dat als hij geen (gouden) medaille haalt hij vol voor de wegwedstrijd had moeten gaan om België een gouden medaille te bezorgen.

Maar laten we eerlijk zijn als 8 man in 6 dagen kunnen herstellen van een tour de france dan moet je in 4 dagen van een Olympische wegwedstrijd kunnen herstellen. Als hij wint had hij ook in de wegwedstrijd kunnen helpen

Scott Sunderland 24 juli 2021 om 17:25

Evenepoel is nog lang niet goed genoeg om echt een hoofdrol te spelen in dit soort wedstrijden. Redenen bekend. Als hij goed genoeg was geweest had hij ook langer vooraan gebleven. Zo simpel kun je het ook stellen. Ik ben geen fan en ook geen misgunner wat betreft Evenepoel.

Michelangelo 24 juli 2021 om 17:43

@Scott,
Ik neem aan dat je doelt op “de val” als je praat over de “redenen die bekend zijn”.

Hoe lang blijft dat in jouw ogen een excuus? In mijn ogen is hij fit genoeg bevonden om aan de Giro te starten, en werd er vooraf hoog opgegeven over zijn trainingswaarden. Hij mag starten op de OS, waar hij zich heel lang en heel gericht op voor heeft kunnen bereiden. En ik neem aan dat ze hem niet geselecteerd hebben op zijn gezellige en innemende karakter, maar op basis van te leveren prestaties. Als het zou gaan om iemand voor de ploegsfeer, dan hadden ze mij wel mee kunnen pakken ;-))

Ik ben dus wel een beetje klaar met het “val-excuus”… en is dat er wel, dan had de bondscoach hem niet moeten selecteren, maar renners in vorm mee moeten pakken (Lampaert ipv Evenepoel, en eventueel zelfs Teuns voor Vansevenant als die laatste mee was op voorspraak van Remco).

chiller87 24 juli 2021 om 18:23

Volgens mij was hij automatisch geselecteerd voor de tijdrit. En euh lampaert zou echt weinig meerwaarde hebben gehad op dit parcours, teuns in zijn tourvorm volledig akkoord mee.

Michelangelo 24 juli 2021 om 18:58

@Chiller,
Ik weet dat hij automatisch is geselecteerd voor de tijdrit. Maar tegelijkertijd zit er tussen dat automatische selectiemoment en nu ruim 2 jaar volgens mij, en in die tijd kan heel veel gebeuren. En is er in het geval van Evenepoel ook veel gebeurd.

Ik heb me al vaker verbaasd dat ondanks de zware blessure er schijnbaar nooit getwijfeld is over de deelname van Evenepoel aan zowel de tijdrit als de wegrit. Terwijl Belgie gewoon enkele hele goede tijdrijders heeft, en ook renners die prima hun rol kunnen vervullen in de wegrit. Zeker Lampaert leek onlangs toch echt goed in vorm in de tijdrit.

Mocht Evenepoel de tijdrit winnen of daar kort bij zijn, dan rechtvaardigt hij zijn selectie. Maar mocht hij falen, dan denk ik dat ook de bondscoach zich dat moet aanrekenen. Want dan heeft hij een renner meegenomen die blijkbaar hopeloos uit vorm is…

meqadon 24 juli 2021 om 19:38

@Michelangelo spijtig dat enkel wegrenners ook de tijdrit moeten rijden. Anders was het makkelijk om iemand anders zoals teuns mee te nemen. Maarja achteraf is het makkelijk praten. Evenepoel leek mij vooraf ook een goeie keuze voor de wegrit maar blijkt dat hij idd toch nog te zwak is op dit moment. En ik denk ook dat dit aan zijn val van vorig jaar ligt. De resultaten liegen er niet om. Die jongen is gewoon van heel ver moeten terugkomen. Kan me enkel museeuw en van aert voor de geest halen die het seizoen na hun zware val terug al wereldtop waren

luyfred 24 juli 2021 om 17:39

Evenepoel MOET scoren in de tijdrit. Zoniet maakt hij zich ongeloofwaardig en ook een beetje belachelijk. Voor deze wegwedstrijd was hij samen met VAert kopmannen

jan jansen 24 juli 2021 om 17:51

De redenen waarom VanAert niet heeft gewonnen worden alleen buiten hem gezocht. Als hij echt zo goed was dan had hij er in zijn eentje vandoor moeten gaan.
Carapaz heeft zonder team gewonnen

Chippen 24 juli 2021 om 18:09

van aert had beter alles in 1 superaanval gestoken, maar achteraf is dat natuurlijk eenvoudig gezegd

buiten evenepoel vind ik dat de rest van het team prima heeft gewerkt.

YogiBear 24 juli 2021 om 18:29

Koers niet gezien of koers niet begrepen? UAE zat met twee man en Ineos met drie. Dat was extreem duidelijk. Dan moet er of een Belg bij of één van TJV.

kleomantre 24 juli 2021 om 19:01

ligt het toch weer aan die verdraaide Roglic die niet op komt dagen en Dumoulin die toch maar weer een zwak renner blijkt.

Chippen 24 juli 2021 om 17:54

evenepoel zou wel een beetje meer zelfkennis mogen hebben. en dan heb ik het niet over uitlatingen voor of na de koers, maar zijn gedag tijdens de koers.

hij lost op de klim omdat hij nog niet gerecupereerd was van zijn aanval. je moet toch voelen dat je niet erg veel marge hebt, val dan gewoon niet vlak voor de zware klim aan, want voorop blijven ga je dan toch niet doen en nu kan je daarna ook niets meer bijdragen.

en voor iemand met weinig koersritme had hij wel iets dieper in het rood mogen gaan en niet meteen passen met de tijdrit in het achterhoofd. er is nog genoeg grijze ruimte tussen meteen passen en je helemaal kapot rijden. voor het eindresultaat van van aert had het niets uitgemaakt, maar dan geeft het iets minder de indruk dat je maar wat willekeurig/doelloos meerijdt

Borsje 24 juli 2021 om 19:14

Doelloos? De tijdrit lijkt de echte focus.

Pietspeed 24 juli 2021 om 18:49

Dat idee van Merckx jr. klinkt als muziek in de oren.

Ivanoviclover 24 juli 2021 om 19:57

Zo, die woordbreuk van team REV is nog niet helemáál verteerd bij de enige echte Merckx II.

Luc La 24 juli 2021 om 20:17

Ja, ook Eddy is al eens kritisch geweest eerder. Het mag wel..

SpeedyLegs 24 juli 2021 om 21:48

De enige die sneller is dan Evenepoel op de ITT mag Van Aert zijn. Daar kan België nog vrede mee hebben.

Pole Pole 24 juli 2021 om 23:12

edit wf: niet doen

Michelangelo 25 juli 2021 om 04:34

Dan moet je hem thuis laten….

girardengo 25 juli 2021 om 00:07

Zo lever je dus op een nette manier kritiek.

Gunther Leonhardt 26 juli 2021 om 11:58

Hij heeft zijn oude niveau na zijn val nog niet teruggevonden en dat werd vandaag bevestigd door PL in een interview in Het Laatste Nieuws. Het bevestigt wat we eerder zagen in de Giro, tijdens het BK tijdrijden en in de Baloise Belgium Tour (die hij overigens won).
Mensen die zeggen dat hij overschat is, hebben de afgelopen twee jaar niet goed opgelet. Met zijn vorm van voor de crash zou hij altijd bij de kopgroep hebben gezeten.
Het is doodjammer en ik hoop dat het nog goedkomt.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair