Attila Valter verovert roze trui: “Ik kan wel huilen”

donderdag 13 mei 2021 om 17:47
Attila Valter verovert roze trui: “Ik kan wel huilen”

foto: Cor Vos

Iedereen lette op Remco Evenepoel, maar het was Attila Valter die donderdag de roze trui greep in de Giro d’Italia. De Hongaar hield op de slotklim de schade beperkt en werd de eerste renner uit zijn land die de Giro d’Italia leidt. “Ik kan wel huilen, zo blij ben ik”, geeft Valter aan na afloop.

De roze trui zat al even in het hoofd van de renner van Groupama-FDJ. Maar of hij er echt in geloofde? “Ik maakte er wel grapjes over, maar om het dan echt te geloven is toch iets anders. Ik ben verrast, maar probeerde dit wel te plannen. Ik wist dat ik zo lang mogelijk moest aanhaken om een kans te maken.”

Op de slotklim moest Valter met meerdere renners rekening houden. Eerst met Louis Vervaeke, daarna ook met Evenepoel, Egan Bernal en Aleksandr Vlasov. “Ik wist precies hoeveel seconden ik mocht verliezen op die renners”, zegt hij in het flashinterview. “Maar van de anderen wist ik het niet zo goed, dus focuste ik me maar op hen.”

“Ik voelde dat ik sterk was en het is me gelukt. Uiteindelijk geeft die motivatie je ook meer kracht. Ik hoop hiervan in de komende dagen te genieten.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

RidderSchwobin 13 mei 2021 om 17:56

Mooi man.

Er komen de afgelopen dagen veel jongensdromen uit deze Giro.

klassementsrenner 13 mei 2021 om 17:57

Prachtig, mooie verrassing dit!

adelaarvanantwerpen 13 mei 2021 om 17:58

‘ik kan wel huilen’

Elke Evenepoel fan toen zij Valter op één zagen staan.

Mirra 13 mei 2021 om 18:39

Die tranen zullen in Milaan rijkelijk vloeien!

RLM 13 mei 2021 om 18:01

Oei, hij ook al. De Marchi moest ook al huilen. Toch maar even de trui onderzoeken, misschien zit er wel een schadelijke stof in.

Wel zeer mooi voor een renner die ik tot nu toe enkel kende omwille van een val op dat WK waar hij 30 meter doorgleedt. Ben benieuwd of hij dicht kan blijven bij de andere klassementsmannen, en zo à la Almeida een top 5 kan halen.

koos1 13 mei 2021 om 18:08

Schitterend dat hij de trui pakt, vooral omdat niemand dat had verwacht.

Michelangelo 13 mei 2021 om 18:09

Mag duidelijk zijn dat Valter meer bezig was met de kandidaten voor de roze trui dan de gemiddelde wielersite/wielercommentator…

En weer zo’n jonge gast!

WernerFranke 13 mei 2021 om 18:13

Top 4 wit en roze inderdaad gelijk, het is ooit anders geweest

Noordbiker 13 mei 2021 om 19:08

Inderdaad ja.
Eurosport, een Belg op de 1e en 3e plaats in het klassement.
Waren goed op de hoogte daar haha

zacht 13 mei 2021 om 21:11

De Engelstalige Eurosport had het al een stuk voor de finish door dat Valter het ging redden.

Edwin Jansen 13 mei 2021 om 18:14

Denk niet dat Attila ‘op hun’ gezegd heeft ook al stamt ie wss wel van de Hunnen af. ;-)

VTI 13 mei 2021 om 22:24

Haha nice one!

Borsje 13 mei 2021 om 19:13

Denk toch dat Evenepoel (of ploegleiding) zich heeft verkeken en niet op Valter heeft gelet. REV wilde na afloop ook geen interview geven.

assen 13 mei 2021 om 19:33

Zou Remco stalorders hebben gehad in het wiel van Bernal te blijven, en daardoor het roze misgelopen hebben?

Michelangelo 13 mei 2021 om 21:35

Dat hij niet meteen een interview wil geven dat snap ik (als je verkleumd buiten staat en de giro wil winnen). Maar zojuist in het sporza interview gaf hij aan dat de roze trui niet “the biggest goal of today” was. Misschien niet het grootste doel (behoud van goede klassering tov bijvoorbeeld Bernal is belangrijker), maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ook DQS Valter uit het oog is verloren.

Naar mijn gevoel zijn ze daar niet eerlijk over, praten ze alles goed, terwijl ze ook prima kunnen toegeven dat ze daar wat gemist hebben. Het is altijd de mooi-weer-show die in ieder geval op mij niet echt geloofwaardig over komt.

Limal 13 mei 2021 om 21:51

Michelangelo, of ze nu de waarheid vertellen of niet, jij zal altijd dingen vinden die je als "ongeloofwaardig" zal ervaren. Waarover je dan in het lang en het breed zal uitwijden, ondanks dat je zogezegd liever helemaal niets over REV in het nieuws zou zien verschijnen. U, mijn waarde, hebt een Evenepoel/DQS complex. Ik schrijf een geheelonthouding van WF voor gedurende, op zijn minst, de rest van de Giro.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair