‘Astana snijdt flink in salarissen door coronacrisis’
Astana gaat renners en personeel de komende drie maanden minder salaris betalen. Volgens AS gaat het om een verlaging van minstens dertig procent, vanwege de crisis die ontstaan is vanwege de verspreiding het coronavirus.
Begin maart werd bekend dat Astana – niet voor het eerst – kampte met betalingsproblemen aan het personeel. De ploeg bevestigde dat niet alle lonen van de eerste maanden van 2020 waren uitbetaald, maar beloofde ook die problemen snel op te lossen. Nu komt de coronacrisis daar nog bij.
Spaanse bronnen melden nu dat bij het team van manager Alexander Vinokourov flink gesneden wordt in de salarissen de komende periode. Eerder lieten Lotto Soudal (waar renners delen van hun salaris afstaan) en Burgos-BH (waar renners tijdelijk ontslagen zijn) al weten maatregelen te namen in deze onzekere, koersloze periode.
Maar bij deze graag toelichting hoezo
Er zijn vele vormen van sponsoring en clausules. Neem bijvoorbeeld een vast bedrag wat relatief laag is aangevuld met exposure* commissie (bonus) per 10 seconden of andere tijdseenheden met daarin een gelijke, progressieve en daarna weer degressieve uitkering per eenheid. Zoals Lefevre zijn renners betaald met relatief laag salaris maar men met prestaties extra kan verdienen en dit weer aansluit (kan, hoeft niet) op het sponsorcontract.
*software kan van meerdere uitzendingen kanalen exact meten hoe vaak de naam in beeld is. Dan is er ook een onderscheid in beeld met tenue maar sponsornaam niet of nauwelijks zichtbaar en de tijd dat de naam duidelijk (bepaald formaat) wel in beeld is.
Of bijvoorbeeld een calamiteiten clausule dat de sponsorsom opgedeeld in, dagen, weken waarbij wanneer door overmacht niet gekoerst kan worden en er dus geen reclame is voor de sponsor dit in verhouding af gaat van de sponsorsom. Immers veel sponsoren willen alleen betalen wanneer ze er een "normaal" seizoen met de min of meer te verwachten wedstrijden voor het bewuste niveau voor terugkrijgt. Exposure daar gaat het voornamelijk om. Uiteraard druk bezochte social media tellen ook mee voor een sponsor.
Veel nieuwe sponsors in de sportwereld vragen vaak: Hoe kunnen jullie garanderen dat we voldoende (te omschrijven) in beeld zijn. Krijg je dat verhaal met die exposure of men laat opnames zien van de afgelopen jaren om eea aan te tonen dat men veel in beeld is. Grotere ploegen hebben hier bureaus voor of marketing specialisten die dit uit rekenen naar waardes. Leuk zegt de sponsor dan maar wanneer er een oorlog uitbreekt of een ramp en er wordt een maand niet gekoerst, dan wil ik dat deel niet betalen want geen exposure en dan komen dergelijke clausules om de hoek kijken. Niet bij alles contracten maar er zijn niet veel sponsoren die 5 miljoen of meer klakkeloos op tafel leggen zonder voorwaarden.
Vergeet ook niet de omzet die normaal in bedrijfskantines en tankstations gemaakt wordt. Die komt nu ook voor 90% naar de supermarkten.
Vergeet niet dat er niet wordt gekoerst. Dus ook de sponsoren zijn niet te zien op wat voor manier dan ook. Begrijpelijk dat ze dan toch zeggen dat het allemaal wat minder kan.