ASO wil vermogensmeters in Tour de France verbieden

donderdag 25 oktober 2018 om 13:37

De ASO gaat bij de UCI verzoeken om tijdens de komende editie vermogensmeters te verbieden. Dat vertelde Tourdirecteur Christian Prudhomme tijdens de presentatie van het Tourparcours. “Het vernietigt de onzekerheid die bij de sport hoort. Dus we willen er graag vanaf”, licht Prudhomme het standpunt toe.

Met vermogensmeters zien renners onder meer de wattages. Een van de voornaamste kritieken is dat het ploegen makkelijker zou maken om de wedstrijd te controleren. Onder meer Vincenzo Nibali en oud-renners als Mario Cipollini en Alberto Contador leverden in het verleden kritiek op het gebruik hiervan.

Dit artikel delen:

35 Reacties

jvh93 25 oktober 2018 om 13:43

Verbied dan ook gelijk de oortjes

rahimns 25 oktober 2018 om 13:45

Of zorg ervoor dat die dan in ieder geval met een kanaal zijn verbonden waarop neutrale informatie gegeven wordt. Het is natuurlijk niet meer van deze tijd dat renners geen informatie meer horen te krijgen. Gewoon een jurykanaal op de oren, want op het moment dat er gevaarlijke situaties ontstaan moeten de renners wel info krijgen.

jvh93 25 oktober 2018 om 13:56

Eens!

Melkzuur 25 oktober 2018 om 14:01

zoals rahims zegt: veiligheid voor alles natuurlijk, maar geen tactische inmenging meer van de ploegleiders

LaurentJalabert 25 oktober 2018 om 14:09

En weer eigen banden plakken, verbieden materiaalwagens, etappes van 350 k, etc!

john 25 oktober 2018 om 16:31

En de sky puffers

Mwielerfan 26 oktober 2018 om 23:54

Verplicht parijs bordeaux uitrijden anders mag je niet starten in de tour

AlfredoBinda 25 oktober 2018 om 13:44

Wat een volstrekt belachelijk idee weer, powermeters zijn helemaal het probleem niet. Het wielrennen moet juist moderne technologie omarmen, het is bizar hoe ver de sport achterloopt op dat gebied.

Rust elke fiets uit met GPS trackers/powermeters/hartslagmeters/camera's/etc. tijdens WorldTour koersen en roep een abonnementsservice in het leven a la Formule 1 om die data te delen met het publiek. Heb je meteen een grote nieuwe inkomstenbron.

Verder is het enige wat moet gebeuren om de Sky-trein tegen het gaan het verbieden van communicatie met de ploegleiders. Hou de oortjes, maar zorg ervoor dat elke renner alleen radio koers hoort via zijn oortje. Dan krijgen ze alsnog de neutrale updates over de koerssituatie en eventuele gevaarlijke punten, maar moeten ze zelf gaan nadenken over hoe ze gaan koeren.

Romāns Vainšteins 25 oktober 2018 om 13:49

‘die data te delen aan het publiek. Heb je meteen een grote nieuwe inkomstenbron’

Geloof ik totaal niet in. Het leeuwendeel geeft 0 ruk om dit type data, evenals bijv puntenrankings leuk voor een kleine selectie fanaten that’s it.

Jacco van Stierop 25 oktober 2018 om 14:00

Zie het wel eens voorbijkomen die data-onzin op het scherm, wat moet ik ermee tijdens de koers als toeschouwer? Leidt alleen maar af. Yates een trapfrequentie van 96 en Dumoulin van 83, ojee, wat nu?

Greg4ever 25 oktober 2018 om 14:20

Kom maar op met die data.

En ja deze sporter specifieke info voegt voor mij heel veel toe. Zeker sinds ik zelf met powermeter rijd en van de w/kg ben…

Als er meer zo over zouden denken, zit er zeker een prima nieuw verdienmodel aan voor renners en ploegen, wat bij gaat dragen aan de o zo noodzakelijke veranderingen in t wielrennen…

Romāns Vainšteins 25 oktober 2018 om 13:48

Zou voor de spanning top zijn want de sterkere teams kunnen zo idd makkelijker de boel bijeenhouden resp. naar de knoppen rijden. Pak die shit af en verschillende ploegen, met SKY en Sunweb voorop, gaan flink balen.

chasse patat 25 oktober 2018 om 13:52

Terug naar vroeger! Ook weer zelf de bandjes meenemen onderweg! Maakt de sport heroischer! Ook gewoon 1 tandwiel voor en 1 achter voor de gelijke strijd. Gelukkig wordt er ook steeds meer op onverharde weg gereden. Houdt het leuk voor de kijkers. O ja! Petjes wel dragen op de Mollema en Zoetemelk manier.

MME 25 oktober 2018 om 13:54

Ben dan wel erg benieuwd naar de tijdrit!

Mark 25 oktober 2018 om 13:56

Belachelijk idee.

ghostwriter 25 oktober 2018 om 14:07

Waarom?

Mark 25 oktober 2018 om 14:36

Omdat wattagesmeters niet het werkelijke probleem is dat de ASO wil bestrijden. Dat Sky de koers lam kan leggen is niet omdat ze wattagesmeters hebben, maar omdat ze de renners hebben die hogere wattages kunnen trappen.

Er valt pas iets te controleren in het peloton, als je als team sterker bent dan de andere teams. Als je daar iets aan wil doen, moet je teams kleiner maken, teams gelijkwaardiger, en samenwerking harder bestraffen. De vraag is of dat gewenst is of überhaupt mogelijk is (vooral het gelijkwaardiger maken van teams).

ghostwriter 25 oktober 2018 om 15:09

Natuurlijk is het niet de oplossing maar het is wel iets wat het wielrennen mogelijk iets zal helpen. Het zal in ieder geval geen negatief effect hebben dus zie ik niet in waarom het een belachelijk idee is.

Haanaf 25 oktober 2018 om 15:18

Zo lang ik naar wielrennen kijk (sinds eind jaren tachtig) rijdt de ploeg in de gele trui al in slagvolgorde voorop.

Dat zal toch niet veranderen als de vermogensmeter ineens weg is? Het geeft de ploegen/renners wel minder informatie om hun prestaties te sturen. Wie wordt daar beter van, de renner die zijn eigen lichaam het beste aanvoelt?

Wel aardig om daar, bijvoorbeeld tijdens een Dauphiné, mee te experimenteren.

G99prblms 25 oktober 2018 om 23:28

Belachelijk inderdaad, omdat de HR meter nog altijd leidend is. De wattages die bij een gegeven HR worden gegenereerd maken alleen duidelijk of je fit bent of niet (ten opzichte van FTP). Ze gaan op mindere dagen echt geen 400 watt rijden als dat met een HR van 200 moet. En de HR meter kan je in mijn optiek vanuit gezondheidsoverwegingen niet verbieden.

Haanaf 25 oktober 2018 om 14:34

Wie zijn de ploegen, naast Sky en Sunweb, die actief met vermogensmeters rijden en trainen.

Allemaal?

baswallet 25 oktober 2018 om 14:54

Iedere wielrenner gebruikt het tijdens de training maar vrijwel geen wielrenner gebruikt het tijdens de koers (slechts na de koers bij wijze van analyse).

LucasR 25 oktober 2018 om 14:58

Zou raar zijn als dat niet het geval was.

Jungle Man 25 oktober 2018 om 15:31

een nobel streven.

vluggejapie 25 oktober 2018 om 15:41

Het is niet meer van deze tijd om iedere technologische vernieuwing klakkeloos toe te staan. Juist nadenken over de gevolgen ervan voor de koers en keuzes durven te maken, zou een voorbeeld zijn van meegaan met de tijd.

De combi vermogensmeter + hartslagmeter is heel geruststellend om op terug te vallen en beperkt de mogelijkheden tot psychologische oorlogvoering aanzienlijk. Juist het element dat wielrennen zo mooi maakt.

KennyKlimmen 25 oktober 2018 om 16:12

wat vlugge japie zegt….. Ik las ergens een vergelijking met formule 1…. Ik mag toch hopen van niet….

Oortjes, tsja maakt het soms tactisch juist wel leuk, maar ik heb ze tijdens wk niet gemist als toeschouwer…

Dusss… doe dan maar neutrale koersradio voor iedereen….

Birdheart 25 oktober 2018 om 16:25

Dit is voor de bühne, geloof niet dat ze hier zelf denken effectief iets mee te bereiken. Live wattage omwentellingen etc tonen op tv tijdens man tegen man momenten zoals bv froome vs Dumoulin in de giro. Dat drukt gelijk de doping opmerkingen tijdens en na de koers. Of wakkert ze juist aan bij exceptionele verschillen

Olly 25 oktober 2018 om 16:32

Simpel genoeg, we gaan dan weer op HS rijden want dat mag wel, en de renners weten zelf bij welke HS ze het meeste vermogen trappen. Als je ziek bent en je HS veranderd tov je normale vermogen dan ben je sowieso de pineut en helpt het dus geen zier, ook niet als je met een vermogensmeter rijdt. Want dan haal je toch het vermogen niet voor de gewenste periode dat je dit wilt trappen.

KnightBiker 25 oktober 2018 om 17:25

+1
Hartslag zullen ze niet kunnen verbieden want zit niet aan de fiets.
– Persoonlijk mag de vermogensmeter best verbannen worden, maar op gevoel kunnen kan die sky trein het tot de finale ook wel, pas in de finale gaat het op spelen.
Wat zou kunnen gebeuren is dat de top renners zich nog minder in de kaarten willen laten kijken en dus nog langer gaan wachten…
– De Industrie wil verkopen, en Power meters zijn daarbij een leuke inkomstenbron. Niet waarschijnlijk dat de ASO echt sponsoren tegen wil werken.
– Kan de ASO dat wel? lijkt mij dat dat bij de UCI hoort…

G99prblms 25 oktober 2018 om 23:29

Precies dit.

jooprioolpijp 25 oktober 2018 om 16:44

We moeten terug tot Napoleontische tijden voor het laatste goede idee van een Fransman m.b.t. wielrennen. Deze pure symptoombestrijding lost natuurlijk niks op, renners als Froome en Dumoulin weten ook zonder wattmeter echt wel wat ze kunnen, en laten zich niet gek maken door het gewriemel van de Quintana’s van het peloton. Het ‘probleem’ is dat wattage-trappen gewoon fysisch de meest efficiënte manier van boven komen is, wattmeter of niet.

EricV 25 oktober 2018 om 18:28

Goed idee, zal de koers weer wat spannender maken.

Samlambeej 25 oktober 2018 om 18:35

Als er adhv. data-analyse blijkt dat er 1 uit de klimtrein een mindere dag heeft, dan laten ze hem 10 minuten minder lang of tikkie minder hard op kop rijden zodat hij tijdens de 3 weken overend blijft.
Voor de kopmannen: in het heetst van de strijd, koersen op de limiet dan is het verschil tussen 399 en 413 watt het verschil tussen de klim egaal afhaspelen ofwel op het einde een paar keer volledig stilvallen. Ik geloof wel dat er dan weer paniek ontstaat over de vorm van de dag.. en dat zorgt voor opwinding.

Merlinappa 25 oktober 2018 om 20:14

Gaat niet veel uitmaken als ze nog wel een hartslagmeter hebben. Profs kennen hun limieten heel goed en icm een hartslagmeter weten ze absoluut wat ze doen. Dumoulin heeft vaak tijdritten zonder wattagemeter/hartslag gereden, kan prima als je je lichaam kent.

Denk dat oortjes verbieden meer zin heeft.

Angedelamontagne 26 oktober 2018 om 00:31

Als Contador dit goed vindt, ik ook. Als de meest attractieve toprenner die ik ooit in het rondewerk heb gezien een voorstander is, waarom het dan niet proberen?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.