Aru dient klacht in tegen Henderson na dopingtweets
foto: Sirotti
maandag 18 mei 2015 om 17:11

Aru dient klacht in tegen Henderson na dopingtweets

Het management van Fabio Aru heeft een aanklacht ingediend tegen Gregory Henderson vanwege zijn tweets. Henderson suggereerde eind april dat Aru doping gebruikt.

De Italiaan had zich wegens ziekte afgemeld voor de Ronde van Trentino, “Treurig om te zien dat Aru ‘ziek’ is”, twitterde Henderson. “Vriend, zorg er voor dat je ‘gezond’ terugkeert in de sport. Dat wil zeggen: clean! Of blijf anders weg.” De tweet van Henderson leidde tot de nodige ophef, waarna excuses snel volgde. “Als je ziek bent, ben je ziek. Te snel conclusies trekken helpt niemand. Mijn fout, Fabio. Ik had mijn mond dicht moeten houden. Mijn oprechte excuses.”

Manager Alex Carera liet weten met excuses geen genoegen te nemen. Dat lijkt hij nu daadwerkelijk te hebben gedaan door een klacht in te dienen. “Wij hebben de klacht ingediend om de goede naam en reputatie van Aru en zijn team te verdedigen”, schrijft Carera en advocaat Giuseppe Napoleone in persbericht waaruit Sportwereld citeert. De procedure kent zowel een burgerlijke, als een strafrechtelijke tak. Astana, de ploeg van Aru steunt de klacht.

RIDE Magazine
181 Reacties
18-05-2015 19:45
Een goed artikel om onze koersvrije dag mee op te vullen, zo hebben wij toch iets waar over kan gediscussieerd worden op deze topic.
Zorg enkel dat je elkaar niet beschuldigt of.....
18-05-2015 19:45
Schijnt dat Astana de klacht hebben ingediend bij de UCI licentiecommissie. :)
18-05-2015 19:46
@goalgettert
Waarom? Hij is toch gewoon schuldig. Wat Aru doet, maakt niet uit. Het is gewoon een gore schoft, leugenaar en bedrieger. En Henderson is een held!!
18-05-2015 19:46
@Koel: Het recht om uw mening kwijt te kunnen zonder vervolgd te worden, daar gaat mijn reactie over. Het is schandalig dat Astana zich daar mee moeit, daar is "smaad" echt niet aan de orde wanneer je je vragen stelt bij hun ethische principes. Het heeft niks gescheeld of Astana mocht niet meer uitkomen in de WorldTour, allemaal "meten met twee maten" of wat? 't Zal wel allemaal ingebeeld zijn.
18-05-2015 19:49
@GreenDay - 18 mei 2015 om 19:46
Totaal irrelevant in deze kwestie! Overigens, waar blijkt uit dat H. vervolgd gaat worden?
18-05-2015 19:49
Los van deze discussie, twijfel ik er geen ogenblik aan dat er bij Astana al jaren in de breedte aan dopinggebruik gedaan wordt. Dat bleek al vaker uit onwaarschijnlijke prestaties en door positieve dopingcontroles van diverse Astana-renners. Niet alleen het voorbije jaar maar ook in een iets verder verleden. Als je dan weet dat de kans om met de toegepaste microdosissen positief bevonden te worden uiterst miniem is, in deze hoogtechnologische en -wetenschappelijke tijden, dan zijn die verschillende positieve gevallen heel relevant. Nu zien we hoe tijdens deze Giro verschillende Astana-renners, net zoals de Sky-renners vroeger (en nog af en toe) aan een verschroeiend tempo naar boven fietsen, dan hoeft er geen tekening bij. En dan hebben we het nog niet over Nibali, een goed renner maar net geen absolute topper, die vorig jaar iedereen belachelijk maakte in de bergen, en voorafgaand op de kasseien van Paris-Roubaix... om er dit jaar niets van te bakken.
18-05-2015 19:52
@Koel: irrelevant? De ploeg geeft aan dat niemand zich vragen mag stellen bij hun reputatie ("Astana, de ploeg van Aru, steunt de klacht"), terwijl ze met het aantal geschorsten bij die ploeg de afgelopen vijf jaar, een eigen team kunnen starten. Dat coureurs zich daaraan ergeren, is niet meer dan normaal. 't Is hun broodwinning die van hen wordt afgenomen. Zum kotzen dat juist die ploeg dan een klacht indient.
18-05-2015 19:53
ProfrondeZevenbergen wint het topic.

Aru is een Italiaan in Kazakse dienst en hij was pas nog ziek!! Wie gelooft dat soort mannetjes nou, op de brandstapel die gast!!!?!
18-05-2015 19:55
Jemig.. sommige mensen op WF kunnen meningen en feiten neit scheiden.. en gaan dan vervolgens mensen ervan betichten dat ze ""dopingexperts"" zijn en eigenlijk dwaas zijn oid. Als mijn mening is dat Aru eruit ziet als een notoire dopinggebruiker omdat hij een domme glimlach heeft.. dan is dat mijn mening. Feit is dat Aru 2de staat na de 9de etappe in de giro 2015... hou dat eens uit elkaar mensen. Meningen zijn vrij en je mag ze proberen te veranderen, maar denk nou niet gelijk dat mensen met een mening zichzelf de koning der dopingchasers vinden...

gaolgetter.. afgerangeerde sprintaantrekker.. daar zijn er vele van maar niet henderson, sorry knul daar mis je toch wat wielerkennis geloof ik.
Tuurlijk is het niet prettig als je ergens van beticht wordt. Het verschil zit m erin hoezeer jij je laat kleineren door dingen als FB, twitter en co.. ben je zoals 14 jarige kindjes die bij minder dan 100 likes voor een scheet depri worden of ben je een volwassene die erboven staat. Dat laatste had iig onder rde WFers vermoedelijk wat meer +1tjes gegeven.
18-05-2015 19:58
Aru en vooral Astana zijnde kan je bijna niets anders dan een klacht ventileren tegen Henderson. Hoe harder ze van zich afbijten, hoe minder men geneigd zal zijn om tegen Astana haar schenen te schoppen. Heel deze zaak klinkt wel bekend in de oren.
18-05-2015 19:59
Henderson mag zich van mij beroepen op vrije meningsuiting haha!
18-05-2015 20:01
@Greenday: Er wordt ook nog helemaal niemand vervolgd; dit gaat om een burgerlijke (namelijk gewoon een rechtszaak van Aru aangespannen tegen Henderson; gaat nu over een tweet, had ook over de schutting oid kunnen gaan, dat soort zaken)
en een juridische: Dus een aangifte; daar moet het Italiaanse (?) OM beslissen of ze inderdaad actie gaan ondernemen en of ze dus Henderson gaan vervolgen.

In die eerste zaak heeft Aru best kans. Henderson heeft hem inderdaad beschuldigd van dingen waar hij geen bewijs van heeft, en daar heeft Aru dus gewoon een punt, wat je ook van Aru vindt.
dus zal Henderson misschien een schadevergoeding moeten betalen oid. In die tweede zaak zal het OM misschien net zo redeneren als jij; het is niet strafbaar, laat maar lekker en anders spant hij maar een burgerlijke procedure aan, zoals hij gedaan heeft.
(volgens mij zit het zoiets)
18-05-2015 20:05
Benieuwd in welk land Aru de aanklacht neerlegt. En of Henderson zich überhaupt iets van de uitspraak moet aantrekken.

Overigens heeft Henderson Aru nooit beschuldigd van doping. Het is ook niet zo dat Henderson "iets weet" zoals hier gesuggereerd wordt. Henderson ving een verhaal op uit de Deense media, dat Aru problemen had met zijn bloedpadpoort.
18-05-2015 20:06
@Orakel

Henderson zei toch 'come back clean'. Dat suggereert dat hij niet clean was voor zijn ziekte, lijkt me.
18-05-2015 20:08
Lekker doen ook en lekker slim ook. Dadelijk moet ie al zijn tests openbaar gaan maken om aan te tonen dat ie schoon is (Wat ie niet is). Dan hangt Aru.
18-05-2015 20:09
Aru maakt er natuurlijk een belachelijke zaak van. Er bestaat net zoiets als een 'goede reputatie van Astana'. Deze zaak zal wel op niks uitlopen.

Wat ik wel jammer vind is dat er vanuit het peloton nooit opmerkingen worden gemaakt over Anglo's. Froome zat in het gehele voorjaar van 2012 in de lappenmand, maar in juni komt ie opeens opzetten in de Dauphiné, om vervolgens de sterkste klimmer in de Tour te zijn. Wat zijn we toch bevooroordeeld, terwijl we allemaal(net als Gregory) niet weten wat er bij de heren Froome en Aru op de hotelkamers gebeurt.
18-05-2015 20:09
@Noverca
Nee, Aru is een jong talent met een wonderbaarlijke groeicurve, wiens mentor in 2003 gearresteerd is vanwege handel in doping. Wiens huidige trainer banden had/heeft met Dr. Ferrari. Een renner die rijdt in een ploeg die sinds de oprichting al 10 (binnenkort wss 11) bewezen valsspelers heeft gehad, waarvan 5 het laatste jaar.
En ja, een renner die 3 weken geleden nog naar het ziekenhuis moest vanwege dysenterie en nu de pannen van het dak rijdt.

Dit lijkt me meer onderbouwing voor verdenking, dan ik gezien heb van de verdedigers.
18-05-2015 20:12
Als we de ziekte van Aru buiten beschouwing laten, liggen zijn prestaties toch binnen de lijn van verwachtingen gezien zijn prestaties van de vorige jaren. Hij is even goed als Contador op halve kracht en Porte, die toch ook niet meteen de beste klimmer van de wereld is.

Volgens sommigen hier lijkt het ook alsof Aru helemaal leeg was na zijn ziekte en dus maar wat spuiten gezet heeft om nu op dit niveau te komen. Zijn basis moet gewoon zeer goed geweest zijn want hij heeft zich weken afgebeuld op de Teide. Hij zal wel iets gehad hebben maar niet zo overdreven als overal gezegd word.
18-05-2015 20:21
@Cero
Aru's curve heeft toch veel weg van die van Andy Schleck? Bij de jeugd een groot talent, bij de profs gerijpt in kleinere koersjes. In zijn eerste Giro had Aru ook al top tien kunnen rijden; als hij niet bij Nibali in de ploeg zat, en gezond was gebleven. Aru ligt zelfs achter op wat de Luxemburger op 25-jarige leeftijd kon. Ik ben wel benieuwd wat men in 2007-8-9 over Andy zei, want toen volgde ik het wielrennen nog niet zo nauw.
18-05-2015 20:22
Mooie zin van Henderson : ` Te snel conclusies trekken helpt niemand. ` Hiermee deelt hij indirect alsnog een sneer uit naar Aru. Althans zo lees ik het. Kijk je er wat serieuzer naar dan heeft dit betrekking op een hoop mensen hier...
18-05-2015 20:22
Tip voor nieuwe poll; rijdt Astana de Giro dopingvrij?

NB: wat ik zie doet me denken aan de Gewiss ploeg in de jaren 80...
En dan te bedenken dat Astana sowieso haar twee beste renners, of twee van haar drie beste renners heeft thuis gelaten...
18-05-2015 20:28
@Roberto
Kun jij mij in het Nederlands recht een rechtszaak aanwijzen waarin iemand strafrechtelijk veroordeeld is voor smaad nadat hij publiekelijk zijn excuses heeft gemaakt? Ik vraag me af of er überhaupt de laatste jaren nog strafrechtelijk zijn vervolgd wegens smaad in Nederland. En een schadevergoeding na een publiekelijk excuus, als advocaat had ik mijn tijd daaraan niet verdaan.
18-05-2015 20:37
@Spruch
Nee, dat kan ik niet. Ik wilde alleen aantonen dat "smaad" in NL strafbaar is. Daar worden ook straffen voor uitgedeeld..
Maar na excuses? Ik weet het niet..
Ik vraag me af of er ooit een aanklacht is gekomen NA excuses.
18-05-2015 20:38
Italianen zijn misschien wat vuriger van karakter en gauw in hun "eer" gekrenkt. Wild van je afslaan en dreigen met gerechtelijke stappen hoort daar ook bij. Bedenk me net nog zo'n gevalletje van gekrenkte eer van Savio over de tweet van Hoogerland over niet betaald salaris. Hoe zou het daarmee staan, ik hoor er niks meer over, en Savio paradeert weer dagelijks in the picture bij de Giro.
18-05-2015 20:40
@Albertoo: Toen (in 07) was Schleck van die hele top10 misschien nog wel het geloofwaardigst.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine