Arthur van Dongen wordt ploegleider bij Giant-Alpecin

woensdag 26 augustus 2015 om 10:45

Giant-Alpecin heeft Arthur van Dongen toegevoegd aan de coachingsstaf voor volgend seizoen. Hij tekent bij de WorldTour-formatie een contract voor twee seizoenen. De 47-jarige Brabander is momenteel nog werkzaam bij de  opleidingsploeg van Rabobank en de KNWU.

Van Dongen spreekt van een logische stap in zijn carrière. “Ik werk al jaren met jonge talenten en heb hen begeleid naar een hoger niveau”, zegt hij op de website van het Rabo Development Team. “Giant-Alpecin heb ik de afgelopen jaren bewonderd vanwege de innovatieve aanpak binnen de organisatie, maar ook door de individuele begeleiding van jonge renners en het nog beter maken van die renners. Dat is wat ik ook steeds heb gedaan. Ik kijk ernaar uit hetzelfde te kunnen doen op het hoogste niveau.”

Ploegmanager Iwan Spekenbrink verwacht veel van de samenwerking. “Hij zal met zijn buitengewone ervaring en organisatorische vaardigheden van grote toegevoegde waarde zijn voor onze renners en team in het algemeen.”

Grischa Niermann opvolger bij KNWU
De functie van Van Dongen bij de KNWU wordt overgenomen door Grischa Niermann. De Duitse oud-renner is vanaf 1 januari de nieuwe teammanager.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Wielerfan1987 26 augustus 2015 om 10:49

Maar wie volgt dan Niermann op???

Toevallig had laatst Maaskant het over dat hij ploegleiderschap wel ambieerde… maar naar mijn idee moet er een meer ervaren ploegleider bij komen bij Rabo Development….

Iemand suggesties???

Mooie stap voor van Dongen overigens, een bewonderenswaardig man met visie en het hart op de juiste plaats

xistnc 26 augustus 2015 om 10:56

Mooie move voor Van Dongen en een aderlating voor de Rabo-opleidingsploeg. Juist zijn overstap kan een reden zijn voor jongeren om bij Giant te tekenen – en dan denk ik natuurlijk snel aan bijvoorbeeld Oomen.

Quote van Van Dongen:
Giant-Alpecin heb ik de afgelopen jaren bewonderd vanwege de innovatieve aanpak binnen de organisatie, maar ook door de individuele begeleiding van jonge renners en het nog beter maken van die renners. Dat is wat ik ook steeds heb gedaan. Ik kijk ernaar uit hetzelfde te kunnen doen op het hoogste niveau.

Hmmm, mooie boodschap, maar vanuit het perspectief van Giant zou Van Dongen juist wel eens een belangrijk puzzelstuk kunnen zijn wat tot dusver heeft ontbroken. Veel jonge talenten worden namelijk juist helemaal niet beter bij Giant.

Succes, Arthur!

kelderfan 26 augustus 2015 om 11:22

@Wielerfan1987
Wat denk je van Michel Cornelisse?

kelderfan 26 augustus 2015 om 11:24

@xistnc
Die gaan toch in zee met jong Duits talent!

Tutu888 26 augustus 2015 om 11:24

@xistnc
Zeker niet zo dat iedere jonge renner bij Giant naar een hoger niveau wordt getild. Kittel, Dumoulin en Barguil zijn toppers geworden. Jongens als Arndt en Ludvigsson zijn toch wat blijven hangen. Daan Olivier is weer een ander verhaal. Net zoals de Amerikanen die toch vaak moeilijk hun prestaties in Europa kunnen voortzetten.

kelderfan 26 augustus 2015 om 11:35

@Tutu888
En die jonge talenten worden dan snel opgerookt in ’t treintjes verhaal. Kijk maar naar Ramon Sinkeldam.

xistnc 26 augustus 2015 om 11:38
Quote:
kelderfan – 26 augustus 2015 om 11:22
Wat denk je van Michel Cornelisse?

Je bedoelt die Amsterdammer die in de Tour chauffeur was van de gastenauto was van MTN-Qhubeka en na afloop voor de microfoon en de camera mocht doen alsof hij de ploegleider was?

@Tutu888
Precies wat ik bedoel. Waarbij de omscholing van tijdrijder naar sprinter in het geval Kittel natuurlijk is toe te schrijven aan Merijn Zeeman, zoals Kittel ook zelf regelmatig aanhaalt. Of dat nou aan de aanpak of het ‘proces’ van Giant ligt, ik denk het niet. Barguil blijft dit jaar eigenlijk ook hangen, ten opzichte van wat hij de vorige 2 jaar liet zien in met name de Vuelta.

Arndt, de Ludvigssons, Olivier en de Amerikanen zijn inderdaad voorbeelden van dat het niet per definitie lukt door de aanpak van Giant. Ook al heeft elk geval natuurlijk een eigen achtergrond.

RiGHT 26 augustus 2015 om 11:49

is er niemand die het grappig vind dat de halve Nederlander Niermann een positie bij de kNwu krijgt? of zitten er daar al wel meerdere buitenlanders en vind niemand het opvallend?
(definitie buitenlanders: mensen zonder Nederlands paspoort – aanname: Grischa heeft geen Nederlands paspoort)

xistnc 26 augustus 2015 om 11:52

Grischa spreekt dan weer beter Nederlands dan heel veel Nederlanders die wel een NL-paspoort hebben.

Grote Meneer Terpstra 26 augustus 2015 om 11:53

@right, als niermann geschikt is voor de funtie (en ik denk van wel) dan zie ik dat helemaal niet als een probleem. Vaak zijn bondscoaches toch ook buitenlanders (niet per se in nl, maar het gebeurt veel).

achtpuntzes 26 augustus 2015 om 11:55

@ right:
?
je moet de nationaliteit van het desbetreffende land hebben om werkzaam te zijn bij een nationale bond van dat land zo niet is dat grappig? leg eens uit?
in het voetbal bekleeden veel Nederlanders functies bij buitenlandse voetbalbonden, is dat ook zo grappig?

Arema Pro Cycling Team 26 augustus 2015 om 12:32

@Kelderfan: Sinkeldam heeft wel bij diverse wedstrijden het kopmanschap gehad dit jaar,maar hij kan het dan niet waar maken helaas..
Benieuwd wie G-A nog gaat halen voor komend seizoen?!
Denk dat het einde verhaal is voor Mezgec na teleurstellend seizoen.

Lamme Frans 26 augustus 2015 om 12:34

Bij de baanwielrenners is René Wolff, ook een Duitser, de bondscoach. En die verricht uitstekend werk.

wielrenner 26 augustus 2015 om 12:52

Van Dongen spreekt met geen woord over TLJ, waarvan het opleidingsteam hofleverancier was, maar louter lovend over GA. En dat heeft zo zijn redenen…

xistnc 26 augustus 2015 om 13:03

Er is dan ook helemaal geen aanleiding om iets over TLJ te zeggen. Dat zijn onderbuikse krampscheuten die hooguit hier op WielerFlits gangbaar zijn.

Er is immers al enkele jaren geen directe link meer tussen het Rabo-opleidingsteam van de KNWU en LottoNL-Jumbo. Die navelstreng is doorgeknipt op het moment dat Rabobank stopte met het sponsoren van de profploeg. In de loop der jaren zijn bovendien evengoed veel renners vanuit het opleidingsteam bij Skargia terecht gekomen als bij Rabello.

Het lijkt er vooral op dat Giant tot de ontdekking komt dat ze in de ploegleiding en begeleiding wat meer ervaring nodig hebben dan ze momenteel in huis hebben, om hun visie daadwerkelijk tot uitvoer te brengen. En dan is het helemaal niet raar dat ze bij Van Dongen uitkomen.

sooike 26 augustus 2015 om 13:33

@xistnc
Hoezo onderbuikse krampscheuten? Er was wel degelijk nog altijd een link tussen Rabobank en TLJ, wat ook in de samenstelling van de ploegleiding tot uiting komt. Over en weer worden elkaar in de koersen waar ze samen rijden , diensten bewezen en TLJ wordt nog steeds getipt door Rabobank.
Nee, ik hoorde een heel ander verhaal. Van Dongen zou nadrukkelijk zijn belangstelling voor TLJ hebben laten blijken, maar daar werd geen prijs gesteld op zijn aanwezigheid. Hij is wel een vakman, die vervolgens gretig werd binnengehaald door Giant. Terecht, want Van Dongen heeft heel veel uitstekende goede contacten met jonge renners en hun families. Niet onbelangrijk als er wordt nagedacht over een overstap!

kelderfan 26 augustus 2015 om 13:46

Dat is even een ander verhaal dan @xistnc uitkraamt. Ik had Van Dongen en Niermann wel willen zien bij TLJ; want er zijn aardig wat dingen fout gegaan dit seizoen.

tendam 26 augustus 2015 om 16:29

Dit is ’n beetje de nieuwe Nico Verhoeven. Als ik zie hoe sommigen nu over die Verhoeven praten, vind ik het wel grappig om te lezen hoe diezelfden nu vinden dat Van Dongen naar LottoNL had gemoeten… why am I not surprised.

Prima keuze van Van Dongen en Giant, lijkt me. Bij Giant is de toekomst ook wat zekerder dan bij LottoNL.

xistnc 26 augustus 2015 om 19:49

@sooike
Nogmaals, er is geen enkele officiële link tussen het Rabo-developmentteam en LottoNL-Jumbo. Dat er allerlei informele contacten zijn, dat moge duidelijk zijn. Maar dat soort contacten lopen kriskras door de nationale wielersport. Zo heeft het Giant-team van dit jaar ook 7 renners met een Rabo-verleden.

Verhoeven heeft Van Dongen zelf binnen gehaald bij Rabo, toen hij daar nog verantwoordelijk voor was. Je bent natuurlijk weer op heksenjacht, maar dat zijn de feiten nu eenmaal. En dat Van Dongen dergelijke contacten heeft, dat lijkt me een wezenlijk onderdeel van het werken met jonge talenten.

Aangezien we onderhand wel doorhebben welke contacten jij meent te hebben, vind ik het niet vreemd dat jij een draai aan de feiten wil geven. Maar geloof mij maar, TLJ staat nog altijd bij veel beloften bovenaan het lijstje. Misschien niet meer omdat het ‘top-of-the-bill’ is, maar wel omdat je er zeker bent van het krijgen van kansen. En ook omdat er net zo goed verhalen op straat liggen over hoe bepaalde zaken er bij Skil/Argos/Giant aan toe gaan. Dat past natuurlijk niet in je kraam,

alsjewint 26 augustus 2015 om 20:47

@RIGHT

René Wolff, de bondscoach van de baanwielrenners is ook een Duitser, dus nieuw is het niet dat een Duitser bij de KNWU werkzaam is.

simplex 26 augustus 2015 om 21:32

Ook vandaag weer diverse posts vanuit zogenoemde “onderbuikse krampscheuten” voorbij zien komen. En dan niet gericht naar TLJ , maar juist naar alles wat zich daar dichtbij bevindt(bevond)

Mooi dat een vakman als Arthur van Dongen die altijd met jongeren bezig is geweest en een grote kenner op beloftengebied genoemd mag worden, zijn kennis en inzet bij het proces van Giant-Shimano gaat inzetten.
Het verhaal van sooike is absoluut aannemelijk. Van Dongen als vakman met dezelfde gedrevenheid als destijds als jonge eliterenner is moeilijk in te passen in het huidige TLJ.

Ben overigens benieuwd welke wilde en slechte verhalen over Skill /Argos / Giant op straat liggen die ons lezers kunnen schokken dan wel interesseren.

De volgende vraag van Kelderfan
Quote: kelderfan – 26 augustus 2015 om 11:22
Wat denk je van Michel Cornelisse?

Wordt deze ook vanuit enige vorm van kramp of scheuten beantwoord of is dit humor/minachting naar Kelderfan over een persoon die ook niets met Rabo t/m TLJ te maken heeft gehad, maar wel enige jaren een andere NL ploeg vertegenwoordigde.

Antwoord op vraag Kelderfan :
xistnc op 26 augustus 2015 om 11:38
“Je bedoelt die Amsterdammer die in de Tour chauffeur was van de gastenauto was van MTN-Qhubeka en na afloop voor de microfoon en de camera mocht doen alsof hij de ploegleider was?”

Een poging tot humor? Maar met weinig respect voor een positief ingesteld vakman bij een succesvolle en goed georganiseerde ploeg met visie, waar het prettig werken is.
Voor de geïnteresseerden een sublink uit de vele nieuwsbrieven die ik na elke koers ontvang.

http://www.teammtnqhubeka.com/?p=7514

Coldeportes 26 augustus 2015 om 22:14

@xistinc
Het te kakken zetten van Cornelisse in een post over Van Dongen, is jouw idee van een inhoudelijke post??
Het suggereren dat er verhalen over Giant op straat liggen, maar verder geen man en paard noemen, ook zo'n lekker niet beargumenteerd onderbuikkrampje van meneer Xistinc.

Man man man, geen niveau.

xistnc 26 augustus 2015 om 22:56

@Coldeportes
Aandoenlijk. Ja, dat is een inhoudelijke post. Als Cornelisse hier regelmatig als geschikte ploegleider naar voren wordt geschoven op basis van aantrekkelijk opportunisme van zijn ploeg in de Tour, dan lijkt het mij inhoudelijke betekenis hebben om te duiden dat hij daarbij niet de ploegleider van dienst was.

Verder ben ik al behoorlijk ingegaan op de essentie van tekortkomingen bij Giant. Dat je graag namen wilt horen, dat zal best. Helaas voor jou.

Coldeportes 26 augustus 2015 om 23:11

@xistnc
Een onder de gordel opmerking over Cornelisse plaatsen in een topic over Van Dongen??? Je ongelijk bekennen is teveel gevraagd, dat weet ik, maar het wederom durven kwalificeren als een ‘inhoudelijke post’ is te triest voor woorden. Je zou moeten solliciteren als perswoordvoerder bij Astana…

Ik blijf erbij: geen niveau in je post.

xistnc 26 augustus 2015 om 23:14
Quote: