Arthur van Dongen over stoppen Dumoulin: “Grote rondes misschien te veeleisend geweest”

zaterdag 19 november 2022 om 08:40
Arthur van Dongen over stoppen Dumoulin: “Grote rondes misschien te veeleisend geweest”

foto: Cor Vos

Toen de overstap van Tom Dumoulin naar Jumbo-Visma bekend werd gemaakt waren de verwachtingen groot. Inmiddels is duidelijk dat de samenwerking niet heeft gebracht wat beide partijen ervan hadden verwacht. Na fysieke en mentale ongemakken besloot hij dit jaar op 32-jarige leeftijd een punt achter zijn loopbaan te zetten. Cyclingonline sprak met ploegleider Arthur van Dongen over Dumoulin, die elkaar al tegenkwamen bij Rabobank Development en Sunweb. “Het was het juiste moment om er een punt achter te zetten.”

“Je kunt achteraf zeggen dat Tom Jumbo-Visma niet gebracht heeft wat we ervan verwacht hadden en ook Tom kwam bij ons met heel andere verwachtingen. Je bent zo goed als je laatste wedstrijd, zegt men wel eens. Maar ik denk dat je daar de loopbaan van Tom mee te kort doet”, aldus van Dongen.

“Ik hoop nu vooral dat hij voor de wielersport behouden blijft. Tom Dumoulin is en blijft een icoon waar het wielrennen veel aan te danken heeft. Het is aan hem om te bedenken hoe hij die toekomst vorm wil geven. Misschien kan hij voortborduren op zijn Tour du Dumoulin, waarmee hij het Nederlandse wielrennen en de liefde voor de koers bij jongeren wil stimuleren. Hij heeft voor de grap wel eens tegen me gezegd dat hij koersdirecteur van de Amstel Gold Race zou willen worden. Daar zou hij een mooi uithangbord voor zijn.”

Mentale worsteling
Ondanks de tegenvallende prestaties benadrukt de 54-jarige ploegleider dat Dumoulin wel degelijk een bijdrage heeft geleverd aan de sucessen van de Nederlandse formatie. “In de Tour de France van 2020, waar Primoz Roglic lang het geel droeg en hij zelf uiteindelijk zevende werd in het klassement was hij zeker belangrijk. En in de door Primoz gewonnen Vuelta van dat jaar was zijn bijdrage heel voornaam. In een regenetappe in het begin van de wedstrijd heeft hij Primoz – die te ver van achteren zat – echt op sleeptouw genomen en zijn klassement gered. Hij heeft zich daar helemaal uit elkaar getrokken. Ik denk niet dat Roglic eindwinnaar was geworden zonder die bijdrage.”

Volgens Van Dongen is de oorzaak van het stoppen van Dumoulin een mix van fysieke en mentale problemen. “De rode draad door zijn jaren bij Jumbo-Visma was toch de worsteling van Tom waar het ging om zijn intrinsieke motivatie om kopman in een grote ronde en/of bekende Nederlander te zijn. Maar die hangt voor mij ook samen met alle pech die hij heeft gehad. Zoals die val op training na de Benelux Tour, waarin hij juist weer zo sterk had gepresteerd. Dit jaar het telefoontje net voor de Strade Bianche, dat hij COVID-19 had opgelopen. Hij heeft in zijn loopbaan ook de nodige pech gehad, bij Sunweb natuurlijk ook al zijn knieblessure. Hij heeft in die periode, die volgde op de successen van 2017 en 2018, ook veel tijd gehad om na te denken. Misschien wel te veel.’’

Status als ronderenner
Van Dongen denkt dat de nieuwe rol van de 32-jarige Limburger na zijn overwinning in de Giro d’Italia hem misschien wel te veel is geworden. “Ik denk dat Tom in dat proces van zijn Girozege in 2017 en zijn tweede plek in de Tour de France van 2018 misschien wel ronderenner is geworden tegen wil en dank. Zijn hart lag wellicht meer bij het tijdrijden en het rijden van klassiekers en korte etappekoersen.”

“Hij wilde graag de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik rijden, maar dat paste niet altijd in zijn programma. Wil je in een grote ronde excelleren, dan moet je een groot deel van het jaar als een monnik leven. Je bent veel van huis ook door hoogtestages. Dat is mentaal heel zwaar. Neem daarbij toch ook nog die tegenslagen. Tom staat te boek als een ‘golden boy’ maar het ging niet altijd van een leien dakje natuurlijk”, concludeert de Brabander.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Romāns Vainšteins 19 november 2022 om 10:01

Hoe oneindig lang kun je over hetzelfde topic blijven dooremmeren. Het moeten onderhand 888 artikelen over Dumoulin die niet meer terug op zijn niveau komt.

3
Wheely 19 november 2022 om 10:13

Kennelijk vinden mensen de ineenstorting van zijn carrière nogal een fascinerend iets, persoonlijk vind ik het fascinerender dat het niet vaker gebeurt. Na drie topseizoenen zou het bij mij ook op zijn en zou ik waarschijnlijk ook iets anders gaan doen. Die gasten die maar blijven doorgaan vind ik pas bijzonder.

3
Romāns Vainšteins 19 november 2022 om 18:35

Wat ik van Dumoulin onthoud is zijn geweldige vuelta 2015 waar het net door zijn handen glipte en de giro 2017 waar alles weer goed kwam. Alles daarna beklijft stukken minder. In algehele zin zie ik níet profwielrennen als de logische default en zij die het wel voor elkaar krijgen als lichtelijk koekkoek. Niet andersom.

0
Panache 19 november 2022 om 10:37

Wat mij betreft de meest waardevolle quote uit het nrc interview: “Toen hij terugkeerde van vakantie (na 2017) wilde zijn ploeg Sunweb met hem om tafel. We zouden in het teamhuis in Sittard een masterplan voor 2018 bedenken. Ik heb de helft van die meeting gehuild. Hoezo masterplan? In 2017 was alles wat ik in al die jaren had opgespaard samen gekomen. Ik had de top gehaald en was super trots. Maar ik voelde ook; ja die pot met goud, die lag daar dus niet. Dat was een grote teleurstelling.”

Wij (de fans, de teams, de media) zijn rupsje nooitgenoeg over de rug van sporters. Niet iedere topsporter kan en wil daar mee omgaan.

2
Marik 19 november 2022 om 12:15

Je slaat de spreekwoordelijke spijker op zijn kop Panache.

0
Handige Harry 19 november 2022 om 14:09

Beetje rare conclusie dat het rijden van de Ardennen klassiekers niet bevorderlijk is voor de grote rondes.
Ik heb het idee dat zijn mentale problemen juist kwamen door zulke dingen te laten.
Als je alle “leuke” dingen moet laten voor het grote doel dan komt er nog meer druk op te staan.
Ik zie de jongere garde juist koersen rijden waarin ze zich ook kunnen amuseren en heb het idee dat dat mentaal wel helpt.

1
André Hilgersom 19 november 2022 om 10:32

Dit zegt Arthur van Dongen. Had het ook aan mij kunnen vragen: Zelfde antwoord.

0
SpeedyLegs 19 november 2022 om 12:54

Vind , en niet misschien, dat Tom voor JV teveel is geweest.
Is dat een verwijt? Nee wel een constatering. Als je renner contracteert dan ga je natuurlijk een mens in zee en niet alleen een elektromotor met een bepaald wattage.

0
ghostwriter 19 november 2022 om 13:00

Alsof dit probleem niet al bij Sunweb was ontstaan. Dumoulin ging niet voor niets naar Jumbo-Visma.

2
Retro Lex 19 november 2022 om 14:42

Misschien dat Tietema eens moet polsen bij Tom. Een Rentree. Media aandacht gegarandeerd.

0
Posterix 19 november 2022 om 17:10

Ik zie dat jij de mens Tom Dumoulin helemaal begrijpt…

0
Viktrodriguez 19 november 2022 om 17:54

Ja, want Tom Dumoulin staat juist echt bekend om het in de aandacht willen komen. Liet ook totaal niet zijn door de organisatie groots aangekondigde laatste wedstrijd in NL aan zich voorbijgaan met een ”ziekte”.

1
1980paul 19 november 2022 om 18:08

Wat ik niet begrijp is dat Tom elke keer wordt tekort gedaan. Hij is de laatste grote ronderenner en wie heeft er in 1 seizoen tweede in de giro en Tour gereden met twee “besmette” Sky renners. Tom is voor mij de enige echte topper van de laatste jaren die mij aan de buis heeft doen kluisteren. En het interesseert mij niks wat hij gaat doen in de toekomst. Hopelijk zijn hart volgen.

0
Klootje Kriekeljon 19 november 2022 om 12:20

De Marco van Basten van het Nederlandse wielrennen. Aardig wat parallelen.

-2
ghostwriter 19 november 2022 om 12:59

Bij Dumoulin lijkt het meer mentaal dan het bij Van Basten was. Die kon door zijn enkel gewoon niet meer voetballen. Dumoulin kon na een blessure het mentaal niet aan om weer terug naar de top te komen.

1
Mooie Sjors 19 november 2022 om 13:16

Dit vind ik wel een mooie vergelijking, al schat ik Van Basten als voetballer hoger in dan Dumoulin als wielrenner. En bij Marco speelde het fysieke ongemak inderdaad wellicht nog een grotere rol.

Wat een jeugdsentiment, dat machtige AC Milan met Van Basten, Gullit en Rijkaard.

Overigens ben ik zelf wél van een zware voetbalblessure kunnen herstellen met de hulp van Dokter Martens, waar die Van Basten zijn enkel eigenlijk nooit echt heeft kunnen oplappen.

2
Klootje Kriekeljon 19 november 2022 om 13:32

Nja, een bijna tot mythische proporties gestegen sportheld die het land met vooral 1 uniek sportief hoogtepunt in extase bracht. Daarna wat gebukt onder de heldenstatus altijd op zoek naar relatieve anonimiteit.
Vele jaren deed het nog wat zeer om zijn naam te zien of te horen. Allebei wat eigenzinnige en a-typische topsporters, meer dan domme zwoegers.

Edit: Sjors, amai wat een ploeg. Savicevic, Costacurta, Maldini, Baresi, Donadoni. Later kwam nog Papin. En kan je je Lentini nog herinneren? Ooit de duurste speler ter wereld, vervolgens een auto-ongeluk waarna hij nooit meer de oude werd.

2
Pietspeed 19 november 2022 om 13:46

Beide exceptioneel goede ‘acteurs’ maar tegelijkertijd ook soort van einzelgängers die te veel nadenken. Dumoulin kon en wilde wel kopman en ronderenner zijn. Echter op zijn manier dan. Blessures en privé omstandigheden hebben hem uiteindelijk geknakt. Ongelooflijk zonde eigenlijk dat hij niet meer in de herkansing voor Tour of Giro heeft kunnen gaan, terwijl hij fysiek daarvoor alle kwaliteiten had.

1
Michiel 19 november 2022 om 14:38

Alleen is Van Basten geen zeur, Dumoulin wel.

Van Basten eeuwige held, Dumoulin van held naar schlemiel

-5