Arnaud De Lie wint Volta Limburg Classic, Dumoulin zesde

zaterdag 2 april 2022 om 17:00
Arnaud De Lie wint Volta Limburg Classic, Dumoulin zesde

foto: Cor Vos

Arnaud De Lie heeft de Volta Limburg Classic achter zijn naam gezet. De jonge Belgische sprinter van Lotto Soudal won de sprint van een kopgroep met zes man, waarvan ook Tom Dumoulin deel uitmaakte. De Nederlander van Jumbo-Visma kwam als zesde over de streep. Hij kon als gevolg van een lekke band niet meesprinten om de overwinning.

Na twee jaar afwezigheid kon de Volta Limburg Classic weer worden gehouden. In 2020 werd de ronde, voorheen de Hel van het Mergelland, afgelast wegens de coronapandemie, in 2021 waren overstromingen de boosdoener. De route door het Zuid-Limburgse Heuvelland en de Belgische Voerstreek leidde de renners over maar liefst 38 beklimmingen – goed voor in totaal 3100 meter hoogteverschil. De finish in Eijsden lag op een licht oplopende kasseienweg. Onder andere Franck Bonnamour, Tom Dumoulin, Dries De Bondt en Arnaud De Lie verschenen aan de start.

Om twaalf uur werd het startsein gegeven voor de 195 kilometer lange koers. In de eerste twintig kilometer kwam een kopgroep met zes man tot stand. De Nederlanders Elmar Reinders (Riwal), Roel van Sintmaartensdijk (VolkerWessels), Arne Peters (Allinq) en Stijn Appel (ABLOC) sloegen met de Brit Oscar Onley (Development Team DSM) en de Fransman Maxime Chevalier (B&B) de handen ineen en pakten twee minuten voorsprong, terwijl onder andere Jumbo-Visma op kop van het peloton controleerde.

De vroege vlucht met zes man – foto: Cor Vos

Sneeuwbuien
Het peloton gunde de vluchters niet veel meer voorsprong, terwijl het steenkoud was in Limburg en de renners zo nu en dan te maken kregen met sneeuwbuien. Rond halfkoers ging het peloton versnellen, waardoor de verschillen langzaam maar zeker kleiner werden. Op 79 kilometer van de streep was alles weer bij elkaar. Alpecin-Fenix had intussen de controle overgenomen en maakte de koers hard. Op de beklimming van de Koning van Spanje brak het peloton in stukken, waarna Jimmy Janssens van voren wegreed. Hij kreeg versterking van Mathias Bregnhøj.

Aangezien Alpecin-Fenix met Janssens nu een man in de kopgroep had, was het aan de andere ploegen om te werken in het peloton. Lotto Soudal nam deze taak op zich, terwijl de ploegmaats van Janssens probeerden het achtervolgende werk te verstoren. De koplopers reden een halve minuut weg, toen de koers opnieuw aankwam bij de Gulperberg. Daar, met nog zestig kilometer voor de wielen, liet Tom Dumoulin zich even zien, waarna zijn ploegmaat Rick Pluimers zich op kop van het peloton zette.

Nadat de ontsnapping was bijgehaald, vielen Janssens en Bregnhøj aan – foto: Cor Vos

Er was echter geen georganiseerde achtervolging, waardoor Janssens en Bregnhøj verder konden uitlopen. Op de volgende passage van de Gulperberg, op 48 kilometer van de streep, trok Jumbo-Visma stevig door in het peloton, dat daardoor brak. Ook de voorsprong van de vlucht verdween als sneeuw voor de zon, die zich overigens steeds vaker liet zien. Het eerste peloton naderde Janssens en Bregnhøj tot op tien seconden, maar toen viel het weer stil. De koplopers konden weer uitlopen, terwijl achterop geraakte renners in het eerste peloton konden terugkeren.

Jumbo-Visma maakt de koers hard
Janssens en Bregnhøj bleven echter niet lang meer vooruit en op 36 kilometer van de aankomst werden ze ingelopen. Lotto Soudal nam dan weer de controle op zich. Op 28 kilometer van de finish sprong Gijs Leemreize weg en achter de renner van Jumbo-Visma werd gereageerd. Het was een aanval van korte duur, maar de Nederlandse ploeg wilde duidelijk de koers hard maken. Op het Mheerelindje, op negentien kilometer van de streep, trok Dumoulin niet voor het eerst stevig door in deze wedstrijd.

Dumoulin reed een sterke koers – foto: Cor Vos

Het zorgde voor de Hoesberg voor een afsplitsing van zes renners. Behalve Dumoulin zaten ook Arnaud De Lie (Lotto Soudal), Loïc Vliegen (Intermarché-Wanty-Gobert), Stefano Oldani (Alpecin-Fenix), Kamiel Bonneu (Sport Vlaanderen-Baloise) en Jacob Eriksson (Riwal) mee. De Lie nam op de Moerslag de koppositie en de 20-jarige sprinter, dit seizoen al goed voor twee successen, maakte indruk. In de achtervolging was geen organisatie, waardoor het er steeds rooskleuriger ging uitzien voor de aanvallers.

Op vijf kilometer van de streep probeerde Vliegen weg te rijden, maar De Lie reageerde alert. De voorsprong van de aanvallers liep op naar een minuut, waardoor de winnaar van voren moest worden gezocht. Met nog twee kilometer te gaan, begon het pokeren. Bonneu probeerde weg te rijden en weer reageerde De Lie. Ook de anderen waren mee. Uiteindelijk moest een sprint de beslissing brengen. Op de kasseien was De Lie met afstand de beste. Oldani bleef Vliegen en Eriksson net voor in de strijd om de tweede plek. Dumoulin rolde als zesde over de streep.

Amber Kraak wint vrouwenkoers
Amber Kraak won de Volta Limburg Classic voor vrouwen, een nationale wedstrijd zonder UCI-status. De 27-jarige renster van Team Jumbo-Visma, een voormalig roeister die zich pas sinds 2021 op het wielrennen richt, kwam solo over de finish. Anouska Koster maakte het feestje voor de Nederlandse ploeg compleet door de sprint om de tweede plaats te winnen.

Dit artikel delen:

58 Reacties

Renaissance 2 april 2022 om 17:01

Zonde van Tom zijn lekke band, leek de sterkste in koers. Volgens mij heeft hij ook meer dan 2 km met een lekke band gereden.

0
wieler4live 2 april 2022 om 17:02

Dumoulin lek achter in de laatste km jammer maar had hier nooit gewonnen

0
thorsen 2 april 2022 om 17:11

Inderdaad. Dat zei hij zelf ook, maar hij had nog wel op een podium plek gehoopt.

0
Wheely 2 april 2022 om 17:03

Mooie overwinning van De Lie, sterk en het is de Lottos gegund.

0
JensVdB 2 april 2022 om 17:05

De Lie overduidelijk de sterkste vandaag

0
platteprijs 2 april 2022 om 17:28

Ik vond die Bonneu eigenlijk veel sterker dan De Lie. Reed ook veel slimmer.

0
Lalsacien 2 april 2022 om 18:42

@platteprijs verklaar je nader!!!

0
11 na 11 2 april 2022 om 18:50

Sterker en slimmer zijn en toch niet winnen? Dat is pas sterk.

0
Kopinkas 2 april 2022 om 19:15

@platteprijs
Twee-aprilgrap? (In Limburg en Wallonië zijn ze nu eenmaal wat trager)

0
Tony 2 april 2022 om 17:05

Gaat gelukkig weer beter met Tom

0
reusjen 2 april 2022 om 17:09

Respect voor die renners dat ze het niet uitgieren als die L1 journalist in het Engels begint

0
Monsieur vdS 2 april 2022 om 17:12

Bijna 2 Vliegen, bijna een klap

0
xistnc 2 april 2022 om 17:15

Klasbakje hoor, die De Lie! Sterkste in koers, geen werk geschuwd en machtige sprint naar de meet. Oldani mogen ze na twee keer kwakken richting Vliegen best uit de uitslag schrappen.

Tom lekker gekoerst, jammer van de leegloper. Podium had best gekund. Kennelijk ligt hij niet zo best bij Eenkhoorn en Leemreize? Hun tactiek snapte ik af en toe niet helemaal.

Maar amai, die interviews op L1 na afloop… Wat een aanfluiting. Het commentaar ging nog wel, was dat Robje Ruijgh? En de inbreng van die Bryony (?) was ook best okee.

0
platteprijs 2 april 2022 om 17:29

Bryony van Velzen, oud-wielrenster

0
Franco Ballerini 2 april 2022 om 17:36

Ligt hij niet zo best bij zijn ploeggenoten of niet zo best bij de ploegleiding?

0
Kopinkas 2 april 2022 om 17:19

De Schreeuw van De Lie… verdient stilaan een eigen tv-show.
Monsterlijk sterk, zelf alles terughalen, en wie zijn sprint in Nokere Koerse gezien heeft, wist al dat er ook hier op de kasseitjes geen maat zou op staan.
Lotto begint eindelijk weer wat punten te sprokkelen. Pluim voor De Gendt ook, die er eindelijk nog eens staat in een eendagskoers.

0
platteprijs 2 april 2022 om 17:32

De Lie verdiend gewonnen. Dumoulin, jammer van die lekke band. Waarom zijn ploeggenoten op kop reden van de achtervolgende groep snap ik niet. En Alpecin, dachten ze nu echt dat Oldani van De Lie zou winnen? Terwijl ze nog met zo veel man in de achtervolgende groep zaten.

0
peterwinnen 2 april 2022 om 23:41

Niet zo moeilijk toch….met De Lie in de kopgroep ga je liever niet naar de streep.

0
Peetvader 2 april 2022 om 17:35

Bouwjaar 2002 en al zijn derde overwinning van het jaar. Toptalent hoor!

0
Skywalker 2 april 2022 om 17:36

De Lie is bezig eigenhandig Lotto te redden van degradatie.

0
Franco Ballerini 2 april 2022 om 17:44

Ik hoop het, maar het zal nog lastig worden.

0
Cochise 2 april 2022 om 18:04

Clarke pakt met z’n 3e plaats in GP Indurain evenveel punten.

0
Samamba 2 april 2022 om 19:08

Ze staan bijna 1000 punten achter de veilige plaatsen, van redden is er echt helemaal geen sprake.

0
11 na 11 3 april 2022 om 02:54

Clarke pakt inderdaad evenveel punten in GP Indurain, maar over beide koersen pakt Lotto wel 65 punten meer. Afwachten welke ervan bij de eindafrekening zullen meetellen.

0
sooike 2 april 2022 om 17:37

Ik heb via Omroep Limburg de koers gezien. Wat een amateuristisch en ondeskundig commentaar. De enige renner die de commentatoren herkenden was Dumoulin. En 65 kilometer vóór de finish was “de finale” al begonnen volgens de commentatoren. Wie het waren weet ik niet, maar het meisje dat na afloop interviewde had volgens mij nog nooit een koers gezien. De schaamte over haar vragen was van het gezicht van Dumoulin af te lezen. Iedereen die een beetje verstand heeft van wielrennen kon toch concluderen dat de spanning er helemaal af was op het moment dat De <Lie ging aansluiten bij de kopgroep. De Limburgse commentatoren hielden er echter de spanning in tot de laatste 5 kilometer. Bijna lachwekkend , maar ook een beetje zielig !

0
platteprijs 2 april 2022 om 17:47

@Sooike, ook bij dit bericht opnieuw goedkoop scoren. Het is Sporza niet.

0
Franco Ballerini 2 april 2022 om 17:57

Ook hier ben ik het met platteprijs eens. Nee, geen helikopterbeelden, geen camera achter het peloton, geen deskundigen, maar toch zeer mooi dat L1 deze koers heeft uitgezonden. En vergeleken met de NOS was het commentaar niet eens zo beroerd…

0
Apemantus 2 april 2022 om 17:58

Heerlijk dat lekker constante negatief doen toch? Goed bezig hoor. Je reactie had nog wel iets langer gemogen vind ik.

0
Napoleon 2 april 2022 om 19:15

Goed bezig Sooike! Meer van dit!

0
Franco Ballerini 2 april 2022 om 17:43

Is het WF ontgaan dat de dames vandaag ook in Limburg koersten?

0
platteprijs 2 april 2022 om 17:48

@Franco zie de laatste alinea, maar akkoord de redactie maakt zich er goedkoop van af.

0
Franco Ballerini 2 april 2022 om 17:53

@platteprijs: je hebt gelijk in beide beweringen. Ik heb de laatste alinea inderdaad over het hoofd gezien omdat ik naar een apart topic zocht…

0
Maillot à Pois 2 april 2022 om 18:07

Daar waar het voor de heren een 1.1 wedstrijd was, was het voor de dames een wedstrijd op de nationale kalender, dus in die zin is het wel te verdedigen dat er geen apart topic voor is.
Grote tijdsverschillen trouwens bij de dames zie ik, veld lag aardig uit elkaar.

0
platteprijs 2 april 2022 om 18:15

@Maillot op deze site is er Wf Continental. Misschien dat de redactie daar wel een uitslag van deze vrouwenkoers gaat plaatsen.

0
reusjen 2 april 2022 om 18:58

De dameskoers was dan ook niet om aan te gluren en bovendien irritant dat het steeds tussen de mannenkoers door kwam. Zit je net lekker in de koers is er opeens iets anders op tv.

0
xistnc 2 april 2022 om 19:14

Die flarden van de dameskoers waren toch absoluut niet lang genoeg om storend te kunnen zijn? Ik vind dat ze daar een prima balans in hebben gevonden.

0
reusjen 2 april 2022 om 19:35

Ik vind dat wel storend, maar dat is misschien een persoonlijk ding. Ik vind het prettig om lekker voor koers te gaan zitten en de hele koers mee te beleven. Als het dan onderbroken wordt door een andere wedstrijd of reclame mis je een stukje en moet je daarna weer opnieuw in de wedstrijd komen.

Daarnaast houd ik niet van dameswielrennen en al helemaal niet op dit niveau en op deze manier word je verplicht ernaar te kijken als je de mannenkoers wilt volgen.

0
Limal 3 april 2022 om 08:05

Ik vond dat switchen tussen de vrouwen- en de mannenwedstrijd eigenlijk best leuk. Enkel het einde van de vrouwenwedstrijd werd wat tekort gedaan omdat tegen dan de (vroege) finale bij de mannen ook net losbarstte. Als ze dit nog eens herhalen dus misschien de finishtijden nog net iets verder uit elkaar halen. (en misschien via de website een continue stream van beide wedstrijden verzorgen?)

0
klootje kriekeljon 2 april 2022 om 17:46

Sympathieke jongen, die Waalse achterneef van Mark van Bommel.

0
platteprijs 2 april 2022 om 17:50

Hebben ze de winnaar van de groepssprint, een jongen van Bardiani, uit de uitslag geschrapt? Zou volkomen terecht zijn, gaf voor de laatste bocht Eenkhoorn een beuk en de bocht nam hij op een volkomen dwaze manier waardoor de rest meteen kansloos was.

0
Romāns Vainšteins 2 april 2022 om 18:09

Goed om weer een Waals talent door te zien komen, met die wielerwappies ten noorden van hen zou je er toch veel meer verwachten tussen de profs. De Lie lijkt iig een soort predikaat te ontwikkelen dat er meer dan een spurter in zit.

0
Kopinkas 2 april 2022 om 18:38

Vandaag zelfs twee Walen op het podium, en de peetvader van het Waalse wielrennen net buiten de top 10. Zoals Oldani voor de bocht uithaalde, mocht hij gerust uit de uitslag, en dan had je Walen op 1, 2 en 10…

0
Romāns Vainšteins 2 april 2022 om 19:01

Hoe wordt god eigenlijk aangezien in België? Dat was toch ook een Waal? Die ging sowieso Gilbert vooraf en daarvoor had je die Criquillion of hoe je dat ook schrijven mag.

0
Kopinkas 2 april 2022 om 19:25

God was geografisch een grensgeval, maar absoluut een Waal.
Interessant is trouwens dat Criquielion ook al een randgeval was, groeide op in Deux-Acren, op een steenworp van… Geraardsbergen.
Toen hij in 1987 de Ronde won, drong dat gegeven pas echt door in de Vlaamse koppen – Luik (met Argentin als zijn nemesis) was sowieso nooit zijn achtertuin, wel weer die van Gilbert…

En dan hadden we nog een exoot als Pino Cerami, en occasioneel een stille Ardennees die de benen laat spreken, zo als Montfort… en deze De Lie.

0
klootje kriekeljon 2 april 2022 om 19:52

Jij mag ook Klootje zeggen.

0
Romāns Vainšteins 3 april 2022 om 00:21

Frank Vandenbroucke vond ik uiterlijk en qua mimiek altijd wel wat weghebben van Benoit Poelvoorde.

0
Monsieur Bendy 2 april 2022 om 18:36

Heeft iemand eigenlijk enig idee waarom Dumoulin alleen nog maar de AGR rijdt? Met de Brabantse en Waalse Pijl en LBL zijn er toch nog drie koersen waar hij een rol in kan vervullen, al is het alleen maar een rol als luxe knecht voor Roglic.

0
xistnc 2 april 2022 om 18:40

Zal wel weer op hoogtestage gaan, zeker?

0
Franco Ballerini 2 april 2022 om 18:58

Lekker veilig met de halve ploeg op de Sinaïberg zitten? En hopen dat ze er met de tien wielergeboden weer vanaf komen? Is al eerder geprobeerd, maar op de langere termijn geen succes gebleken. Veel koersen is de oplossing.

0
thorsen 2 april 2022 om 19:19

Die gaat inderdaad weer ergens op een berg zitten.

0
Wheely 2 april 2022 om 19:28

Dumoulin doet lekker alleen nog waar hij zin in heeft, koersen in Limburg en de Giro. Ik geef hem groot gelijk eigenlijk.

0
uitdewaaier 2 april 2022 om 18:58

Die Lie is dat een chinees die in Belgie is geboren???. Ach so wij hebben Lee Towers.

0
chasse patat 2 april 2022 om 20:17

En z’n broertje heet van voren Colbrel.

0
FDJ 2 april 2022 om 21:27

Ook wel complimenten voor Elmar Reinders. Zat eerst in de vroege vlucht en uiteindelijk top 10 rijden.

0
Berendoder 2 april 2022 om 22:46

De Lie echt een machtige sprint. Leek wel Wiebes in Nokere Koerse. Dit zou nu een aanwinst zijn voor PatLev. Vandaag 3800 hoogtemeters en hij overleeft dat gewoon.

0
Polleke 2 april 2022 om 23:18

Hij is/was ook mountain-biker en Ardenees, zal dit soort terrein wel aankunnen…

0
Jean Dumas 3 april 2022 om 07:51

Die rijdt overduidelijk de verkeerde wedstrijd.

0
Pixy 3 april 2022 om 09:09

This guy is a master of 1.1 races. He is trying to save Lotto’s ass singlehandedly.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone