Arnaud De Lie was na val kwaad op organisatie: “Wagens gaan in de fout”
Video Arnaud De Lie begon als de uitgesproken favoriet aan Le Samyn, maar kwam op goed dertig kilometer van de streep ten val. De Lie was na zijn val not amused en liet zijn frustraties de vrije loop. “Het is toch duidelijk dat die wagens in de fout gaan”, is Dirk Demol, zijn ploegleider bij Lotto Dstny, van mening.
De oud-renner kijkt voor de camera van WielerFlits terug op ‘een baaldag’ voor Lotto Dstny, en dan vooral op het incident met kopman Arnaud De Lie. De Waal moest op ruim dertig kilometer van de streep van fiets wisselen vanwege een leegloper. De 21-jarige renner maakte zich echter niet druk en leek tussen de auto’s al snel weer zijn plek in te nemen in het peloton, maar schoof tijdens zijn achtervolging op hoge snelheid onderuit in een bocht.
“Arnaud moest in de laatste ronde van fiets wisselen, op een moment dat het nog makkelijk kon. Er was zeker nog geen paniek”, schetst Demol. “We schoven door met de wagen en hij wisselde van fiets. Hij zat gewoon tussen de auto’s en was aan het terugkomen. Maar dan is er plots een wagen van de organisatie die stopt in een bocht. Alle auto’s moeten daarachter dan weer stoppen. Arnaud moet zich langs de wagens gooien en glijdt uit. Een ongelukkig manoeuvre.”
Demol wijst wel met de beschuldigende vinger naar de organisatie. “Het is toch wel duidelijk dat die wagens in de fout gaan. Je stopt niet in een bocht, dat is redelijk simpel. Nee, Arnaud was niet furieus op mij. Waarom zou hij kwaad zijn op mij? Hij was gewoon zwaar ontgoocheld en kwaad op de wagens die stil stonden. Ik heb hem nog niet gezien. Ik hoop dat het bij schaafwonden blijft, maar hij ging toch wel vrij hard onderuit.”
ik weet niet waarom de wagen van de organisatie daar stopte. Misschien lag er wel iets of iemand op de weg, stak er iemand over, of verzin het. Maar je kon er volgens mij prima om heen sturen, alleen niet met die snelheid.
Of zou hij nog niet beseffen dat er ook remmen op een fiets zitten, en dat koersen meer is dan enkel hard op de pedalen kunnen duwen?
Ik hoop dat ze binnen de ploeg die jongen ook gewoon feedback blijven geven en met zijn voetjes op de grond houden ipv hem iedere keer de hand boven het hoofd te houden vanwege zijn hoeveelheid talent.
Zeg mij eens: wie van al die toetsenbordhelden heeft de hele winter lang duizenden kilometers getraind in alle types van weer om dan van je fiets te knallen bij je tweede doel van het voorjaar. Met een beetje pech was het voorjaar afgelopen. Maar boos zijn of emoties tonen ho maar, dat mag niet van de goegemeente en de ongetwijfeld voorbeeldige burgers hier.
Als jij het allemaal meent zo goed te weten: aan welke kant van de weg moeten de auto's van de karavaan rijden, en welke baan moeten ze vrijhouden voor terugkerende renners, motoren, en eventuele andere auto's die moeten passeren?
En als je de beelden bekijkt: aan welke kant reden de auto's?
Voor iemand die 50 jaar ervaring heeft in de koers, zou Demol dit toch ook moeten weten. Of zie ik iets over het hoofd?
EDIT: en emoties tonen in the heat of the moment, dat mag allemaal. Al scheldt ie dan god en klein pierke helemaal verrot, daar kan ik prima mee leven. Het wordt een ander verhaal als je daar niet netjes je excuses voor aan biedt als de adrenaline gezakt is, en je tot de conclusie komt dat je zelf gewoon in de fout bent gegaan.
Sterallures: fout
Zoiets?
Arnaud zei het volgende nog bij Sporza trouwens: "Maar nu ontglipt me een zege. Ik moet hen dus bedanken". Beetje hoog van de toren blazen hoor, dit.
Benieuwd of jij wel eens een koers gereden hebt met een karavaan erachter. Officieel is het verboden door de UCI, maar dat betekend dat je met één lekke band of valpartij vaak meteen uitgeschakeld bent, alleen of met een paar renners kom je nooit meer terug tegen een peloton.
Dat de KNWU het gedoogd in nationale wedstrijden en dat zelfs opneemt in z'n Jaarlijkse besluiten zegt natuurlijk wel wat. Zie ook: RICHTLIJN DEFECT IN NATIONALE EEN EN/OF MEERDAAGSE WEGWEDSTRIJDEN.
Het blijft natuurlijk altijd je eigen verantwoording.
Nu weet gij ook gelijk waarom het niet mag.
Ja alle renners doen dit maar dan moet je niet zeuren als het mis gaat.
Er was inderdaad nog wel wat ruimte naast de auto's en hij ging inderdaad best snel (ook met zijn ideale lijn in gedachten), dus ik vermoed dat er wel een deel renners die bocht nog gingen gered hebben.
Maar uiteindelijk doet die zwarte auto iets onverwachts, moet de Lie in een fractie van een seconde zijn bocht anders nemen en ligt hij tegen de grond. Dan begrijp ik gerust wel dat hij boos is op de situatie (en die zwarte auto).
Je weet dat deze renner eraan komt, je rijdt hem voorbij je hoort het op de koersradio en wellicht ziet je mechanieker het nog op de tv.
En inderdaad in een bocht hoor je niet stil te staan.