dinsdag 27 februari 2024 om 17:52

Arnaud De Lie was na val kwaad op organisatie: “Wagens gaan in de fout”

Video Arnaud De Lie begon als de uitgesproken favoriet aan Le Samyn, maar kwam op goed dertig kilometer van de streep ten val. De Lie was na zijn val not amused en liet zijn frustraties de vrije loop. “Het is toch duidelijk dat die wagens in de fout gaan”, is Dirk Demol, zijn ploegleider bij Lotto Dstny, van mening.

De oud-renner kijkt voor de camera van WielerFlits terug op ‘een baaldag’ voor Lotto Dstny, en dan vooral op het incident met kopman Arnaud De Lie. De Waal moest op ruim dertig kilometer van de streep van fiets wisselen vanwege een leegloper. De 21-jarige renner maakte zich echter niet druk en leek tussen de auto’s al snel weer zijn plek in te nemen in het peloton, maar schoof tijdens zijn achtervolging op hoge snelheid onderuit in een bocht.

“Arnaud moest in de laatste ronde van fiets wisselen, op een moment dat het nog makkelijk kon. Er was zeker nog geen paniek”, schetst Demol. “We schoven door met de wagen en hij wisselde van fiets. Hij zat gewoon tussen de auto’s en was aan het terugkomen. Maar dan is er plots een wagen van de organisatie die stopt in een bocht. Alle auto’s moeten daarachter dan weer stoppen. Arnaud moet zich langs de wagens gooien en glijdt uit. Een ongelukkig manoeuvre.”

Demol wijst wel met de beschuldigende vinger naar de organisatie. “Het is toch wel duidelijk dat die wagens in de fout gaan. Je stopt niet in een bocht, dat is redelijk simpel. Nee, Arnaud was niet furieus op mij. Waarom zou hij kwaad zijn op mij? Hij was gewoon zwaar ontgoocheld en kwaad op de wagens die stil stonden. Ik heb hem nog niet gezien. Ik hoop dat het bij schaafwonden blijft, maar hij ging toch wel vrij hard onderuit.”

RIDE Magazine
33 Reacties
27-02-2024 18:04
Ligt misschien aan mij, maar ik vond het toch ook gewoon een rijdersfout. Totaal onnodige valpartij.

ik weet niet waarom de wagen van de organisatie daar stopte. Misschien lag er wel iets of iemand op de weg, stak er iemand over, of verzin het. Maar je kon er volgens mij prima om heen sturen, alleen niet met die snelheid.

Of zou hij nog niet beseffen dat er ook remmen op een fiets zitten, en dat koersen meer is dan enkel hard op de pedalen kunnen duwen?

Ik hoop dat ze binnen de ploeg die jongen ook gewoon feedback blijven geven en met zijn voetjes op de grond houden ipv hem iedere keer de hand boven het hoofd te houden vanwege zijn hoeveelheid talent.
    27-02-2024 18:44
    Helemaal mee eens Wouter, is volledig een rijdersfout. Je zag duidelijk dat in de bochten en bij overgang van normale weg naar kasseien het glad was. Hij nam te veel risico of de bandenspanning was te hoog. Ik snap de teleurstelling maar hij laat vervelende maniertjes zien
    27-02-2024 18:48
    Gezien een man die al 50 jaar in het peloton zegt dat het aan de organisatie ligt, ligt het aan de organisatie.
    Zeg mij eens: wie van al die toetsenbordhelden heeft de hele winter lang duizenden kilometers getraind in alle types van weer om dan van je fiets te knallen bij je tweede doel van het voorjaar. Met een beetje pech was het voorjaar afgelopen. Maar boos zijn of emoties tonen ho maar, dat mag niet van de goegemeente en de ongetwijfeld voorbeeldige burgers hier.
    27-02-2024 18:52
    Djerkson,
    Als jij het allemaal meent zo goed te weten: aan welke kant van de weg moeten de auto's van de karavaan rijden, en welke baan moeten ze vrijhouden voor terugkerende renners, motoren, en eventuele andere auto's die moeten passeren?
    En als je de beelden bekijkt: aan welke kant reden de auto's?

    Voor iemand die 50 jaar ervaring heeft in de koers, zou Demol dit toch ook moeten weten. Of zie ik iets over het hoofd?

    EDIT: en emoties tonen in the heat of the moment, dat mag allemaal. Al scheldt ie dan god en klein pierke helemaal verrot, daar kan ik prima mee leven. Het wordt een ander verhaal als je daar niet netjes je excuses voor aan biedt als de adrenaline gezakt is, en je tot de conclusie komt dat je zelf gewoon in de fout bent gegaan.
    27-02-2024 19:45
    @Djerkson een ploegleider is nooit objectief. De Cauwer met enkele jaren ervaring legde de schuld ook niet bij de volgauto's. Uitgezonderd De Lie en Lotto-Dstny (fans) lees ik nergens dat de schuld ligt bij de volgauto 's.
    27-02-2024 20:12
    God en klein pierke, ik wist niet dat jullie die uitdrukking ook in NL gebruiken. ‘K Dacht dat dit typisch Vlaams was.
    27-02-2024 20:47
    Excuses aanbieden, waarom zou hij? De Lie is een stier, een stier met kloten aan het lijf. Karaktermens. Son of a farmer, geen simpele Vlaamse boerenzoon maar een Waalse, die hebben nog wat meer haar op de tanden, en die zijn uit wat ruwer klei getrokken. Ik hou daar wel van, flets geitenwollensokken-gewauwel hoort daar niet bij, laat staan "sorry" zeggen.
    27-02-2024 21:44
    Stierallures: goed
    Sterallures: fout
    Zoiets?
    27-02-2024 21:49
    De Lie schok mss van de in de bocht remmende of stilstaande jury - en volgwagens. Een onnodige schrikreactie in een natte bocht, maar ergens begrijpelijk (voor een zo'n jonge gast). Stuurde ook een enigszins blinde hoek in.
    27-02-2024 22:33
    Daar is Djerkson weer: de ultieme Belgische huilsupporter.
    28-02-2024 09:15
    Brave jongen.
27-02-2024 19:23
Heel simpel, De Lie ging gewoon te hard door die bocht. Dat Demol de schuld nog bij anderen neer wil leggen verwacht je niet van iemand die al zo lang mee gaat. Gevalletje 'liefde' maakt blind vermoed ik. Dit is ook voor De Lie niet goed, denk dat zo'n jonge renner juist gebaat is bij iemand die hem niet naar de mond praat maar juist opbouwende kritiek durft te leveren.

Arnaud zei het volgende nog bij Sporza trouwens: "Maar nu ontglipt me een zege. Ik moet hen dus bedanken". Beetje hoog van de toren blazen hoor, dit.
27-02-2024 18:33
Zeer zwak van De Lie. Kan niet anders zeggen. Had al uit de koers moet worden gehaald ivm stayeren. Hij zocht de problemen zelf op. Sorry.
    27-02-2024 21:39
    Gelukkig zeg je sorry voor een domme opmerking.
    28-02-2024 13:57
    Leg even uit wat er dom aan is, daar leer ik van.

    Benieuwd of jij wel eens een koers gereden hebt met een karavaan erachter. Officieel is het verboden door de UCI, maar dat betekend dat je met één lekke band of valpartij vaak meteen uitgeschakeld bent, alleen of met een paar renners kom je nooit meer terug tegen een peloton.
    Dat de KNWU het gedoogd in nationale wedstrijden en dat zelfs opneemt in z'n Jaarlijkse besluiten zegt natuurlijk wel wat. Zie ook: RICHTLIJN DEFECT IN NATIONALE EEN EN/OF MEERDAAGSE WEGWEDSTRIJDEN.

    Het blijft natuurlijk altijd je eigen verantwoording.
27-02-2024 18:01
Inderdaad wel jammer dat je als renner van je ideale lijn moet afwijken omwille van de overvloedig aanwezige auto's. Anderzijds heb je ze wel nodig, en denk ik dat dit manoeuvre 9 van de 10 keer gewoon goed gaat. Frustrerend voor De Lie, maar wie weet kan het ook wel een les zijn. Omgaan met ontgoochelingen is ook een onderdeel van topsport.
    27-02-2024 18:39
    Inderdaad, na twee jaar dat zowat alles lukte lijkt het nu even wat tegen te zitten. Als hij eerlijk tegen zichzelf durft te zijn kan dat bijzonder leerzaam zijn.
27-02-2024 18:38
Dat die auto nu stilstaat of niet, je ziet toch gwn van ver dat er in de binnenkant van de bocht auto’s zijn en dat je daar niet moet rijden. Hij gaat gwn veel te snel de bocht in en glijdt daarom weg. Het is gewoon zijn eigen fout en hij moet beseffen dat als je tussen de auto’s terugkomt deze wel eens op de rem kunnen gaan staan. Als hij aan de linkerkant van de weg blijft is er geen enkel probleem.
    27-02-2024 19:23
    De auto;s stonden helemaal niet stil toen hij passeerde maar hij reed veel te hard in de bocht en ging ook veel te schuin . Het was heel duidelijk zijn eigen schuld .
27-02-2024 20:01
Beetje gratuit vanuit Lotto/DeMol/De Lie om een remmende auto binnen de karavaan de zwarte piet toe te schuiven. Net zoals wij recreatieve wielrenners moet je er rekening mee houden dat alles en iedereen ineens remmen kan. Hij nam te veel risico en zal mettertijd dat zelf ook best beseffen.
27-02-2024 18:31
Je mag toch eigenlijk niet tussen de wagens terugkomen?
Nu weet gij ook gelijk waarom het niet mag.

Ja alle renners doen dit maar dan moet je niet zeuren als het mis gaat.
27-02-2024 19:01
Ook in de herhaling zag ik gewoon een rijdersfout vanwege te hoge snelheid. De auto's die hij voor de bocht passeerde stonden/reden allemaal netjes rechts. Dan weet je als renner dat je niet vollebak door die bocht kan. Persoonlijk vond ik het een levensgevaarlijk parcours, dat kun je wel aan de organisatie verwijten.
27-02-2024 20:39
Koersfeit. Zal nog vaak voorkomen. Jonge ambitieuze renner en de ploeg van de topfavoriet reageren furieus in het heetst van de strijd. Dat zal nog even vaak voorkomen. De persoonlijkheidsanalyses krijgen we er hier gratis bij.
27-02-2024 19:18
Als de auto's barrage hadden gemaakt, hadden ze ook geklaagd.
27-02-2024 20:10
Ik zie vooral reacties tegen de Lie ( van vriendelijk tot zeer nare opmerkinge). Maar ik begrijp hem eigenlijk wel nog. Hij wilt natuurlijk zo snel mogelijk naar het peloton toe. Laat wat ruimte tussen hem en de auto voor hem om die bocht in te sturen. En net als hij zich in de bocht wilt gooien, remt die zwarte auto voor totzover een onbekende reden. Hij moet dus de ideale lijn die hij in gedachten heeft nog snel aanpassen en naast de auto's blijven waarna hij valt.
Er was inderdaad nog wel wat ruimte naast de auto's en hij ging inderdaad best snel (ook met zijn ideale lijn in gedachten), dus ik vermoed dat er wel een deel renners die bocht nog gingen gered hebben.
Maar uiteindelijk doet die zwarte auto iets onverwachts, moet de Lie in een fractie van een seconde zijn bocht anders nemen en ligt hij tegen de grond. Dan begrijp ik gerust wel dat hij boos is op de situatie (en die zwarte auto).
    28-02-2024 07:49
    Precies dit gebeurd zo vaak in koers, ook met deze snelheid. Normaal gebruik is dat renners de ruimte krijgen en dat gebeurde nu niet. Als renners rekening moeten houden met volgautos die elk.moment kunnen rennen, kan iedereen die een bidon haalt wel uit de koers stappen
    28-02-2024 11:54
    Wat
    28-02-2024 11:56
    Wat moeten die auto's dan doen? Doorrijden dwars door het peloton? Hij had pech en dan moet je terugkomen. Lekker tussen de auto's prima. Denk wel na dat die auto's ook moeten remmen af en toe. Dus risico verminderen is dan wel verstandig. Als je dit soort koersen (draaien en keren) niet liggen/ niet leuk vindt, even goede vrienden. Nog genoeg andere koersen. Lijkt me goede zaak als ploegleiding het (naar buiten toe) wat deescaleren.
27-02-2024 21:14
Het is echt een toonbeeld van de tijd waarin we leven dat altijd iemand de schuld moet hebben. Sommige dingen kunnen nou eenmaal gebeuren, vingertje wijzen is niet altijd nodig.
27-02-2024 21:29
Wat een rare eikel toch die Lee
27-02-2024 19:05
Al moet je als ploegleider tegen een boom rijden een renner gaat altijd voor.

Je weet dat deze renner eraan komt, je rijdt hem voorbij je hoort het op de koersradio en wellicht ziet je mechanieker het nog op de tv.

En inderdaad in een bocht hoor je niet stil te staan.
28-02-2024 07:45
Hij had gewoon in Kuurne moeten rijden ipv hier. Eigen schuld. :p
    28-02-2024 08:19
    Het wordt vanuit de ploegleiding toegedekt met de mantel der liefde, maar na die uitbarsting richting de volgwagen kreeg ik het gevoel dat hijzelf liever Kuurne had gereden...

Reacties zijn gesloten.