Arnaud De Lie na indrukwekkende lead-out voor Wout van Aert: “Misschien had ik de benen om te winnen”
foto: Cor Vos
zondag 24 september 2023 om 17:08

Arnaud De Lie na indrukwekkende lead-out voor Wout van Aert: “Misschien had ik de benen om te winnen”

Video Arnaud De Lie behaalde geen medaille op het EK in Drenthe, maar maakte wel indruk. In de slotkilometer offerde de jonge Belg zich met een ellenlange lead-out op voor zijn landgenoot Wout van Aert. “Het was een superzware inspanning op de VAM-berg”, zei De Lie na afloop tegen Sporza.

De Lie zat samen met Van Aert in een groepje van tien, waar Christophe Laporte in de slotronde uit wegreed. De Fransman hield vervolgens op de slothelling de sprintende Van Aert nipt af. “Op vijf kilometer van de finish praatten we. Het was een mooie kans voor Wout dit. Jammer dat hij tweede wordt. Laporte was ontzettend sterk. Toen Laporte ging, zat Wout in de groep. Ik zat erachter met andere favorieten zoals Kooij en Pedersen. Ik weet niet hoe hij wegreed, maar hij was echt sterk.”

Dat bleek, want Laporte begon dus met voorsprong aan de laatste beklimming van de VAM-berg en wist de zege binnen te slepen. Toch kwamen de achtervolgers nog heel dicht, vooral door een enorme kopbeurt van De Lie. “Misschien had ik nog de benen om te winnen, maar ja. Ik weet het niet. Misschien ben ik te vroeg aangegaan op de VAM.”

De Lie verscheen ook nog voor de camera van WielerFlits. “Op het einde heb ik me maximaal gegeven voor Wout”, zei hij daar onder meer. “Wout geeft veel voor de anderen. Ik heb gezien dat Wout supersterk was. Dus ik heb alles gegeven voor hem. Een tweede plek is jammer, maar dat is de koers.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
24 Reacties
Sorteer op:
24 september 2023 17:14
Die sprint van Wout doe je idd dubbel zo rap en dan win je het EK. Maar Wout had je gewoon nooit teruggebracht naar Laporte.
24 september 2023 18:47
De Lie was de beste van de Belgen! WvA is sinds dit jaar een meesterknecht, geen afwerker (jammer genoeg).
24 september 2023 17:38
Dat hij zelfs de bochten in de afdaling sneller neemt geeft de situatie weer. Zijn tijd komt nog wel. Klasse renner in elk geval.
24 september 2023 22:19
Arnaud De Lied-Out
24 september 2023 18:16
WVA reed vandaag voor Jumbo,De Lie reed voor België
    24 september 2023 22:36
    Hahaha, OMG
25 september 2023 08:12
De Lie heeft zelf in de laatste ronde aangegeven zich niet goed genoeg te voelen en voor Van Aert te willen rijden. Dan kunnen heel veel reacties hier de prullenbak in. Dat je, als De Lie, er dan achterkomt dat je beter was dan gedacht is dan heel jammer, maar is een goede leerschool voor hem.
24 september 2023 17:13
Misschien inderdaad de benen om te winnen. Maar het is in mijn ogen niet meer dan logisch dat hier en in deze situatie de kaart Van Aert werd getrokken. Al zal de discussie in Belgie wel weer los barsten, nu er niet is gewonnen door Wout.
    24 september 2023 17:16
    Is het ook logisch als de bondscoach en Wout zelf op voorhand zeggen dat De Lie zal sprinten en Wout de leadout zal doen?
    24 september 2023 17:18
    En op basis van wat zou Van Aert hier de voorkeur moeten krijgen?
    Heeft al meer bewezen het na een zware koers en aankomst NIET af te maken dan wel.

    Als ze wisselen en Wva slaagt erin gat te dichten wint De Lie
    24 september 2023 17:20
    @gapenberg,
    Op basis van zijn erelijst misschien? Leg de lijst van De Lie eens naast die van Wout, en je weet genoeg.

    Ja, De Lie is een fantastisch talent, en kattenrap. Maar De Lie heeft ook nog maar heel weinig grote wedstrijden gewonnen, de meeste van zijn overwinningen waren toch in de kleinere koersen.

    Dus op basis daarvan!
    24 september 2023 17:41
    Ik moet toch vaststellen dat De Lie dit jaar wat meer 'killer' was dan Van Aert, zij het in iets mindere koersen. Spijtig dat de Belgen nu met lege handen naar huis gaan, maar Laporte was de sterkste, en ook de slimste.
    24 september 2023 17:59
    Lampaert ook duidelijk; vooraf besproken dat de kaart Van Aert zou worden getrokken. Daar was iedereen het mee eens volgens Lampaert.
    24 september 2023 18:00
    Wouter dat net jij het woord erelijst dus gebruiken
    In de tour is die steeds fantastisch klopt.
    Hij heeft al een paar mooie koersen gewonnen maar behalve de corona editie van msr niet tegen de toppers
    Ouh ja de e3 met behulp van de vallende motor

    De Lie is op dit moment veel meer killer en ik zou altijd zijn kaart hebben getrokken
    24 september 2023 19:56
    Op basis van een erelijst zoiets bepalen slaat in niet veel, dan wordt de De Lie nooit ergens kopman want in de Belgische- en Lottoploeg rijden er met betere erelijsten rond. Dan is Wout ook geen kopman meer als Evenepoel meedoet want die heeft een grotere erelijst dan hem. Het gaat toch over wie wanneer in de beste periode zit qua winnen. Bij De Lie gaat dat iets vlotter momenteel vind ik...
    26 september 2023 21:27
    De lie is duidelijk meer een afmaker, dus als hij er nog bij zit moet het voor hem zijn. Het probleem van de lie is dat hij in grote wedstrijden meestal niet meer vooraan zit. Maar als ie er dan zit is het een serieuze kans. Wout is er altijd bij vooraan, maar wint eigenlijk vooral als het een niet tactisch spel is en hij al 30km vooruit alleen rijdt. In kleine groepjes, duo's etc wint ie niet, behalve als hij niks tactisch hoeft te doen en in een klein peloton sprint op een heuvel.
24 september 2023 17:50
Op basis van status en palmares is een keuze gemaakt voor WVA die alleszins te begrijpen is.
24 september 2023 17:57
Misschien ook wel niet.
    24 september 2023 22:37
    Precies dat
24 september 2023 22:39
Als als als. Onzinnig het daar over te hebben. La porte was gewoon sterk, punt.
    25 september 2023 07:02
    De Lie mag toch wel een interview geven, zeker? En zeggen dat hij de benen had om te winnen, of mag dat niet? Punt.
    26 september 2023 21:29
    Wat pas zinnig is, is om andere mensen die gezellig samen speculeren, af te kappen.
24 september 2023 18:57
Voor de neutrale kijker is dit wel erg jammer. Hier moest een jumbo renner winnen in Nederland. F1: even saai. Voetbal (NL) vul zelf maar in. Gelukkig is er nog rugby op tv.
24 september 2023 17:51
Goede renner inderdaad. Maar Teunisse had ook de benen om te winnen. Dus ook niets bijzonders! Mooie race en een verdiende winnaar.