Arnaud De Lie heeft naar eigen zeggen ‘de goede keuze gemaakt’ om toch door te gaan in Ster van Bessèges
foto: Cor Vos
vrijdag 7 februari 2025 om 17:33

Arnaud De Lie heeft naar eigen zeggen ‘de goede keuze gemaakt’ om toch door te gaan in Ster van Bessèges

Arnaud De Lie is de winnaar van de derde etappe van de Ster van Bessèges. Dat was een speciale etappe, want heel wat grote ploegen besloten om tijdens de rit – door een nieuw incident met een auto op het parcours – uit de wedstrijd te stappen. De Lie deed dat niet en won enkele uren later de rit.

“Het was een dilemma. Als iedereen zou gestopt zijn met koersen vandaag, zou de wedstrijd waarschijnlijk niet meer kunnen doorgaan. Zelf heb ik dus niet lang nagedacht of ik nog verder wilde koersen. Ik heb ook respect voor de organisatoren van de koers. Zonder dit soort koersen kunnen wij ons werk niet doen”, vertelde De Lie in gesprek met L’Équipe.

De Belgische kampioen won niet veel later niet alleen de rit, hij werd ook de nieuwe leider in het klassement. Na afloop was De Lie dan ook erg tevreden. “We bleven nog maar met een kleine groep over. Uiteindelijk won ik. Ik denk dat ik vandaag de goede keuze heb gemaakt.”

RIDE Magazine
16 Reacties
07-02-2025 17:57
Ik kan zijn uitspraken maar moeilijk serieus nemen als je als organisatie ook gewoon respect moet tonen voor je renners en dat niet doet. Arnaud denkt iets te ouderwets.
    07-02-2025 18:23
    En wie zegt dat ze dat niet doen? Kan er iemand aantonen dat ze er niet alles aan gedaan hebben om het zo veilig mogelijk te doen verlopen? Moeten ze elke oprit gaan afzetten? Het is zeer begrijpelijk dat vele renners zoiets hadden van nu is het genoeg, maar je kan onmogelijk stellen dat de organisatie hun best niet heeft gedaan of dat ze geen respect hebben voor de renners.
    07-02-2025 18:32
    1 Ja ze moeten elke oprit afzetten. 2 iedereen zegt dat ze geen respect tonen voor veiligheid renners inclusief 8 ploegen, onder andere omdat dit de tweede dag op rij is dat het zeer ernstig fout gaat.
    07-02-2025 18:49
    @Mwielerfan

    Ok, dan kunnen we er gewoon mee ophouden, want het is gewoon onmogelijk om elke oprit af te zetten, en dat weet jij ook. Dat gebeurt letterlijk in geen enkele koers, ook in de Ronde van Vlaanderen bijvoorbeeld kan er opeens een dommerik het straat oprijden. Al zal die kans kleiner zijn want daar weet iedereen dat het koers is. Misschien moeten we echt de kant van OneCycling op. Wat criteriums rijden in de zandbak of op een Formula 1 circuit, daar zijn geen opritten.
    07-02-2025 18:50
    Dan is het natuurlijk wel gedaan met het wielrennen Mwielerfan als ze alles moeten dichttimmeren. Dan krijg je nergens nog een parcours geregeld, laat staan een NK in het buitenland, want wie wil dat in zijn buurt en/of waar ga je al die onbetaalde vrijwilligers die dat allemaal moeten regelen vinden ??
    07-02-2025 19:57
    Als je meerdere dagen op rij meerdere gevaarlijke situaties in je koers hebt, terwijl koersen op hetzelfde niveau dat niet hebben, kan je dat gewoon als brevet van onvermogen typeren. De race staat zelfs al even bekend om zijn slechte verkeersveiligheid. En natuurlijk kan altijd overal een malloot de weg op komen als die dat wil, maar bij deze wedstrijd waren het eerder nietsvermoedende verkeersdeelnemers.
    07-02-2025 20:25
    Elke oprit/afrit afzetten kan niet, gebeurt ook niet in Vlaanderen. Wel elke weg die het parcours kruist. Dat kan in de klassiekers, dat moet ook in de etappe-wedstrijden. Lukt dat niet, dan geen koers. Hoe jammer ook.
    07-02-2025 22:10
    Dus alle kleinere wedstrijden moeten dan maar, nooit meer doorgaan Ardoisier of begrijp ik je stelling verkeerd ?? Want wedstrijden die onder een professionele organisatie vallen kunnen nog wel het één en ander aan qua logistiek maar al de rest, dan stopt het wel voor veel, héél véél organisatoren vrees ik.
    07-02-2025 22:41
    Je moet de wedstrijd organiseren die je aan kan. Als je zoals in deze wedstrijd etappes uitschrijft die je niet kan beschermen moet je andere routes gebruiken die wel binnen je mogelijkheden liggen. We zeuren hier dan wel dat Nederlandse wedstrijden ten onder gaan, maar onder de streep ben ik met een peloton aan mensen liever te voorzichtig dan te ambitieus.
    08-02-2025 00:03
    @kennie: ja, daar komt mijn betoog wel op neer. Als we de veiligheid belangrijk vinden, moeten we daar ook naar handelen. 40 jaar geleden zag de wereld er anders uit, in ieder geval minder auto's. En ook de haast van de mensen ("ik ben belangrijker dan de rest") was toen een stuk minder.
    Ja, ik weet dat die auto's op het parcours ook komt doordat mensen geen idee hebben dat er een koers in de buurt wordt verreden. Maar dat is precies het punt. Zo'n 40 jaar terug wist men dat wel, en kon daar naar handelen.
    De oproep van Adam Hansen is wel goed: laat de grote organisatoren de kennis delen met de kleine organisaties (zoals die van De Ster). Maar is dat wel genoeg?

    Zou de UCI hier niet in actie moeten komen? Zij keuren het parcours en de veiligheidsmaatregelen goed (vaak ten onrechte). Waarom kan de UCI geen seingevers organiseren? Zeker, veel werk, maar wat als ze het niet doen? Kleine organisaties krijgen het niet voor elkaar....
    En die organisaties heeft de UCI nodig... zonder is er ook geen UCI meer... en dus geen wegwielrennen....
07-02-2025 20:58
Niets over z’n vijf ploegmaats die dachten dat ze uit zouden stappen, terwijl Arnaud en de Fransoos verderop stonden en van start gingen?
    08-02-2025 00:04
    Dat is inderdaad bijzonder. Bijna de hele ploeg naar huis, hij niet. Best solidair van Arnaud...
    Benieuwd of hij nog sprintaantrekkers krijgt in de komende wedstrijden.
07-02-2025 17:53
Makkelijk praten als je wint en niet toevallig nog een auto tegenkomt die je alsnog overhoop rijdt.
    07-02-2025 18:30
    Inderdaad alsof stoppen geen respect voor organisatie zou betekenen, wat een kul. Heeft de organisatie respect voor het leven van wielrenners en eventuele nabestaanden? Lijkt me veel meer relevante vraag
07-02-2025 21:23
Een citaat van de verantwoordelijke voor de veiligheid in Besseges (een gehucht van 2500 mensen selon Jose Been) ,oud-coureur Romain Leroux :

« On est déjà en grand péril »

« Les coureurs avaient prévenu ce matin (vendredi) qu’au moindre problème, il mettrait pied à terre », explique le responsable de la sécurité sur l’épreuve, Romain Leroux, contacté par Ouest-France. « C’est très compliqué à gérer. On n’est plus en capacité d’organiser des courses de ce niveau. Les coureurs ne veulent plus aucune voiture mais on n’arrive pas à fermer entièrement les routes comme peut le faire ASO. Ça remet en question notre course à l’avenir, mais ça remet en question le cyclisme en général. »

L’ancien coureur d’Arkea Samsic se dit « compréhensif » mais « déçu » de la réaction d’une partie du peloton. Il tient à « saluer » les coureurs français. « Ils ont continué la course et ont compris nos difficultés. Ils savent que si on ne fait pas l’étape d’aujourd’hui ni celle de demain, l’Étoile de Bessèges disparaîtra. On est déjà en grand péril depuis l’année dernière avec l’étape annulée par les agriculteurs.

Il conclut : « On a fait que du plus en termes de sécurité cette année. Ce sont les mêmes motards et les mêmes gendarmes qui assurent la course. Que faire de plus ? Je ne sais pas… »

Snel vertaald :

We waren al in gevaar

De renners hadden gewaarschuwd. Het is moeilijk het verkeer te beheersen. We kunnen niet meer koersen op dit niveau organiseren. De renners willen nul auto maar we slagen er niet in de wegen compleet af te sluiten zoals ASO doet.
Dat maakt de toekomst van onze koers Besseges onzeker, maar zet ook de toekomst van het wielrennen an sich op losse schroeven.

De oud-renner van Arkea zegt 'begripvol' te zijn, maar ook 'teleurgesteld'. Hij waardeert het dat de meeste franse renners de koers hebben voortgezet.
Ze weten dat we het moeilijk hebben, dat als we de etappe van vandaag en die van morgen niet doen, dat het dan einde verhaal is. Het is al heel moeilijke na de boerenacties van verleden jaar.

Hij sluit af : "We doen steeds meer in termen van veiligheid. Het zijn dezelfde motormuisen en gendarmes die de veiligheid verzekeren (als de laatste jaren).
Wat nog meer doen, ik weet het niet".

(volgens mij is dit wel oplosbaar : de agenten moeten verder in de tijd (van de renners om op dat punt te komen) vooruit af- en stilzetten en vooral, bij wegen en plukjes auto's/camions die achter worden gelaten een lint oid er omheen doen om de neiging toch maar door te rijden als het iemand allemaal te lang duurt, weg te nemen.
In de jaren 90 was ik vaak in deze regio, daar wonen hele stammen in 'the middle of nowhere' en komen via tich kleine weggetjes bij de doorgaande weg.
Die zijn nooit allemaal op de hoogte van de koers en moet je physiek verhinderen (par defaut van genoeg mankracht om dat te doen wat hier het geval dunkt).

My $0.02
07-02-2025 18:22
Hij bedoelt de volgende jaren. Hij zegt dat het waarschijnlijk het einde van het rondje zou betekenen. Bessèges zit al even in moeilijke papieren.

Reacties zijn gesloten.