Arnaud De Lie heeft naar eigen zeggen ‘de goede keuze gemaakt’ om toch door te gaan in Ster van Bessèges
Arnaud De Lie is de winnaar van de derde etappe van de Ster van Bessèges. Dat was een speciale etappe, want heel wat grote ploegen besloten om tijdens de rit – door een nieuw incident met een auto op het parcours – uit de wedstrijd te stappen. De Lie deed dat niet en won enkele uren later de rit.
“Het was een dilemma. Als iedereen zou gestopt zijn met koersen vandaag, zou de wedstrijd waarschijnlijk niet meer kunnen doorgaan. Zelf heb ik dus niet lang nagedacht of ik nog verder wilde koersen. Ik heb ook respect voor de organisatoren van de koers. Zonder dit soort koersen kunnen wij ons werk niet doen”, vertelde De Lie in gesprek met L’Équipe.
De Belgische kampioen won niet veel later niet alleen de rit, hij werd ook de nieuwe leider in het klassement. Na afloop was De Lie dan ook erg tevreden. “We bleven nog maar met een kleine groep over. Uiteindelijk won ik. Ik denk dat ik vandaag de goede keuze heb gemaakt.”
Ok, dan kunnen we er gewoon mee ophouden, want het is gewoon onmogelijk om elke oprit af te zetten, en dat weet jij ook. Dat gebeurt letterlijk in geen enkele koers, ook in de Ronde van Vlaanderen bijvoorbeeld kan er opeens een dommerik het straat oprijden. Al zal die kans kleiner zijn want daar weet iedereen dat het koers is. Misschien moeten we echt de kant van OneCycling op. Wat criteriums rijden in de zandbak of op een Formula 1 circuit, daar zijn geen opritten.
Ja, ik weet dat die auto's op het parcours ook komt doordat mensen geen idee hebben dat er een koers in de buurt wordt verreden. Maar dat is precies het punt. Zo'n 40 jaar terug wist men dat wel, en kon daar naar handelen.
De oproep van Adam Hansen is wel goed: laat de grote organisatoren de kennis delen met de kleine organisaties (zoals die van De Ster). Maar is dat wel genoeg?
Zou de UCI hier niet in actie moeten komen? Zij keuren het parcours en de veiligheidsmaatregelen goed (vaak ten onrechte). Waarom kan de UCI geen seingevers organiseren? Zeker, veel werk, maar wat als ze het niet doen? Kleine organisaties krijgen het niet voor elkaar....
En die organisaties heeft de UCI nodig... zonder is er ook geen UCI meer... en dus geen wegwielrennen....
Benieuwd of hij nog sprintaantrekkers krijgt in de komende wedstrijden.
« On est déjà en grand péril »
« Les coureurs avaient prévenu ce matin (vendredi) qu’au moindre problème, il mettrait pied à terre », explique le responsable de la sécurité sur l’épreuve, Romain Leroux, contacté par Ouest-France. « C’est très compliqué à gérer. On n’est plus en capacité d’organiser des courses de ce niveau. Les coureurs ne veulent plus aucune voiture mais on n’arrive pas à fermer entièrement les routes comme peut le faire ASO. Ça remet en question notre course à l’avenir, mais ça remet en question le cyclisme en général. »
L’ancien coureur d’Arkea Samsic se dit « compréhensif » mais « déçu » de la réaction d’une partie du peloton. Il tient à « saluer » les coureurs français. « Ils ont continué la course et ont compris nos difficultés. Ils savent que si on ne fait pas l’étape d’aujourd’hui ni celle de demain, l’Étoile de Bessèges disparaîtra. On est déjà en grand péril depuis l’année dernière avec l’étape annulée par les agriculteurs.
Il conclut : « On a fait que du plus en termes de sécurité cette année. Ce sont les mêmes motards et les mêmes gendarmes qui assurent la course. Que faire de plus ? Je ne sais pas… »
Snel vertaald :
We waren al in gevaar
De renners hadden gewaarschuwd. Het is moeilijk het verkeer te beheersen. We kunnen niet meer koersen op dit niveau organiseren. De renners willen nul auto maar we slagen er niet in de wegen compleet af te sluiten zoals ASO doet.
Dat maakt de toekomst van onze koers Besseges onzeker, maar zet ook de toekomst van het wielrennen an sich op losse schroeven.
De oud-renner van Arkea zegt 'begripvol' te zijn, maar ook 'teleurgesteld'. Hij waardeert het dat de meeste franse renners de koers hebben voortgezet.
Ze weten dat we het moeilijk hebben, dat als we de etappe van vandaag en die van morgen niet doen, dat het dan einde verhaal is. Het is al heel moeilijke na de boerenacties van verleden jaar.
Hij sluit af : "We doen steeds meer in termen van veiligheid. Het zijn dezelfde motormuisen en gendarmes die de veiligheid verzekeren (als de laatste jaren).
Wat nog meer doen, ik weet het niet".
(volgens mij is dit wel oplosbaar : de agenten moeten verder in de tijd (van de renners om op dat punt te komen) vooruit af- en stilzetten en vooral, bij wegen en plukjes auto's/camions die achter worden gelaten een lint oid er omheen doen om de neiging toch maar door te rijden als het iemand allemaal te lang duurt, weg te nemen.
In de jaren 90 was ik vaak in deze regio, daar wonen hele stammen in 'the middle of nowhere' en komen via tich kleine weggetjes bij de doorgaande weg.
Die zijn nooit allemaal op de hoogte van de koers en moet je physiek verhinderen (par defaut van genoeg mankracht om dat te doen wat hier het geval dunkt).
My $0.02